۲۳۶۸۳۲
۱۱۳۲
۱۱۳۲

با خشکی پوست نوزادان در پاییز و زمستان چه کار کنیم؟

پوست به‌عنوان بزرگترین عضو بدن به‌طور دائم در معرض عوامل آسیب‌زای خارجی مثل اشعه‌های مضر خورشید، باد و گردوخاک قرار دارد و در صورت عدم مراقبت صحیح از آن، در مدت زمانی کوتاه سلامت و زیبایی خود را از دست خواهد داد.از سوی دیگر پوست نوزادان نسبت به پوست بزرگسالان حساس‌تر است و اگر به‌درستی از آن مراقبت نشود، آسیب خواهد دید؛ یکی از این آسیب‌ها خشکی پوست نوزاد است که در بازه‌های زمانی مختلف و به دلایل متفاوتی رخ می‌دهد و نوزادان را با مشکل مواجه می‌کند.

با خشکی پوست نوزادان در پاییز و زمستان چه کار کنیم؟

پوست به‌عنوان بزرگترین عضو بدن به‌طور دائم در معرض عوامل آسیب‌زای خارجی مثل اشعه‌های مضر خورشید، باد و گردوخاک قرار دارد و در صورت عدم مراقبت صحیح از آن، در مدت زمانی کوتاه سلامت و زیبایی خود را از دست خواهد داد.

از سوی دیگر پوست نوزادان نسبت به پوست بزرگسالان حساس‌تر است و اگر به‌درستی از آن مراقبت نشود، آسیب خواهد دید؛ یکی از این آسیب‌ها خشکی پوست نوزاد است که در بازه‌های زمانی مختلف و به دلایل متفاوتی رخ می‌دهد و نوزادان را با مشکل مواجه می‌کند.

البته خشکی پوست در فصل‌های سرد سال تشدید می‌شود؛ همین مسئله باعث می‌شود خشکی پوست نوزاد در زمستان یکی از مشکلات رایجی باشد که والدین را نگران می‌کند.

با خشکی پوست نوزادان در پاییز و زمستان چه کار کنیم؟

در این مقاله با بررسی دلایل خشکی پوست بچه و راهکارهای پیشگیری و رفع آن، به این سوال پاسخ خواهیم داد که با خشکی پوست نوزاد در زمستان چه کنیم؟ با ما همراه باشید.

برای پیشگیری از خشکی پوست نوزادان در زمستان

علت خشکی پوست، تبخیر زودهنگام رطوبت و عدم جایگزینی آن است اما چرا در فصل زمستان پوست ما خشک‌تر هم می‌شود؟ هوا سرد رطوبت کمتری دارد و برخلاف تصور عموم در مقایسه با هوای گرم، خشک‌تر است؛ همین عامل نیز روند جذب رطوبت پوست را مختل کرده و باعث ایجاد خشکی بیشتر می‌شود.

این مسئله، شامل پوست همۀ افراد می‌شود اما پوست نوزادان به دلیل حساسیت بیشتر و ضخامت کمتر، در برابر عوامل خارجی آسیب‌پذیرتر است و رطوبت خود را در زمان کوتاه‌تری از دست می‌دهد. در این شرایط اگر به‌خوبی از پوست نوزاد مراقبت نشود، بروز بیماری‌هایی همچون اگزما دور از انتظار نیست!

همچنین توجه داشته باشید که استفاده از وسایل گرمایشی نیز می‌تواند روند تبخیر رطوبت پوست را تسریع کند؛ در نتیجه شما در فصل زمستان باید از پوست نوزاد خود مراقبت بیشتری به عمل آورید تا در برابر عوامل آسیب‌زننده خارجی از آن حفاظت شود.

علائم خشکی پوست نوزاد در زمستان

با این‌که تشخیص خشکی پوست نوزاد معمولاً دشوار نیست اما شما با توجه به برخی از علائم می‌توانید مشکل را در زمان کوتاه‌تری شناسایی کنید و اقدامات لازم برای رفع آن را در نظر بگیرید. برخی از علائم خشکی پوست نوزادان عبارتند از:

  • لب‌های خشک و ترک‌خورده
  • گونه‌های قرمز
  • خارش پوست و غیره

در صورتی که چنین علائمی را در نوزاد خود مشاهده کردید و با استفاده از درمان‌های خانگیِ بی‌خطر موفق به رفع آن نشدید، در اسرع وقت نظر پزشک متخصص را جویا شوید.

پیشگیری از خشکی پوست نوزاد در زمستان

همانند خشکی پوست بزرگسالان، مقابله با خشکی پوست نوزاد در زمستان نیز امکان‌پذیر است؛ شما با توجه به چند نکته و دستورالعمل‌های ساده می‌توانید از خشک شدن پوست نوزاد خود در زمستان جلوگیری کنید. در ادامه به برخی از این راهکارها اشاره خواهیم کرد:

استفاده از مرطوب‌کننده

شما با استفاده از مرطوب‌کننده‌ها‌ی بدون بو و ضدحساسیت (کرم‌های مرطوب‌کننده و وازلین مخصوص کودک https://sajbeautyco.com/) می‌توانید مشکل خشکی پوست نوزاد خود را تا حد زیادی کنترل کنید. به این منظور روزانه ۲ بار پوست نوزاد خود را به‌آرامی با مرطوب‌کننده‌‌ای مناسب مالش دهید تا رطوبت موجود در پوست به‌سرعت تبخیر نشود.

کاهش مدت زمان حمام

حمامِ قبل خواب یکی از روتین‌های جذاب برای افراد است اما باید بدانید که نیازی نیست نوزاد خود را هر روز حمام کنید!
حمام‌ کوتاه‌مدت با آب ولرم بهترین گزینه برای کاهش تبخیر رطوبت پوست محسوب می‌‎شود و شما با یک حمام زیر 10 دقیقه می‌توانید با از بین رفتن رطوبت پوست مقابله کنید.
در نهایت توجه داشته باشید که حمام آب داغ، مشکل خشکی پوست نوزاد در زمستان را تشدید خواهد کرد.

افزایش رطوبت هوا

هوای خشک زمستان، علت اصلی خشکی پوست نوزاد محسوب می‌شود؛ با استفاده از یک مرطوب‌کنندۀ هوا می‌توانید این کمبود رطوبت در فضا را جبران کنید. استفاده از این راهکار با افزایش رطوبت هوای محیط، از خشک شدن پوست نوزاد شما جلوگیری خواهد کرد.

استفاده از پارچۀ نرم

لباس‌های نوزاد باید از یک پارچه لطیف که حساسیت‌زا نیست تهیه شده باشد تا پوست نوزاد شما را دچار التهاب نکند؛ بنابراین هنگام خرید لباس از مناسب بودن جنس آن اطمینان حاصل کنید.
همچنین پارچه‌هایی را روی پوست نوزاد خود بکشید که از این خصوصیات برخوردار باشند و باعث تحریک پوست نشوند.

با خشکی پوست نوزادان در پاییز و زمستان چه کار کنیم؟

استفاده از لباس گرم

وقتی که در فصل زمستان نوزاد خود را وارد فضای آزاد می‌کنید، باید از تناسب لباس‌ها مطمئن باشید. در این شرایط از چند لایه لباس استفاده کنید تا در صورت گرم شدن نوزاد، بتوانید یک لایه لباس را از تن او دربیاورید و از عرق کردن نوزاد جلوگیری کنید.

رعایت این نکته برای جلوگیری از عرق سوز شدن نوزاد در سرما نیز موثر است و شما با دقت به دمای بدن نوزاد و تنظیم متناسب لباس‌های او می‌توانید از بروز این مشکل پیشگیری به عمل آورید.

استفاده از محصولات بدون بو

به‌منظور جلوگیری از التهاب پوست نوزاد یا تحریک آن، از محصولات بدون بو و ضدحساسیت استفاده کنید. رعایت این نکته هنگام خریداری صابون، لوسیون یا شوینده‌های لباس، از پوست نوزاد شما به‌خوبی محافظت خواهد کرد.

مراجعه به پزشک متخصص

در صورتی که پوست نوزاد شما در زمستان دچار خشکی شده و موفق به رفع آن نشده‌اید، زمان آن رسیده تا با مراجعه به پزشک متخصص شرایط نوزاد خود را با دقت بیشتری مورد بررسی قرار دهید تا در صورت نیاز تدابیر لازم برای رفع این مشکل در نظر گرفته شوند.

نکات مهم مراقبت از پوست نوزاد

  1. پس از حمام پوست نوزاد را با استفاده از مرطوب‌کننده‌های مناسب مرطوب کنید.
  2. پوست نوزاد خود را پس از حمام به‌سرعت خشک کنید.
  3. بدن نوزاد را به‌صورت منظم هیدراته نگه دارید.
  4. برای کودکان زیر 6 ماه از کرم ضدآفتاب استفاده نکنید.
  5. از مصرف محصولاتی که خشکی پوست را تشدید می‌کنند، بپرهیزید.
  6. نمک و کلر موجود در آب برای پوست نوزاد مضر هستند؛ بنابراین آن‌ها را در زمانی کوتاه از پوست نوزاد پاک کنید.
  7. اگر علائم اگزمای پوستی را در نوزاد خود مشاهده کردید، در کوتاه‌ترین زمان ممکن نظر تخصصی پزشک او را جویا شوید.

جمع‌بندی: در زمستان بیشتر از پوست نوزادان محافظت کنید

پوست نوزاد در مقایسه با پوست بزرگسالان از حساسیت بیشتری برخودار است و در مقابله با عوامل خطرآفرین خارجی، آسیب‌پذیری بیشتری را به نمایش می‌گذارد. خشکی پوست نیز یکی از چالش‌هایی است که به‌خصوص در فصل زمستان، بسیاری از نوزادان را با مشکل مواجه می‌کند.

در این مقاله با بررسی علت‌های خشکی پوست نوزاد در سرما تلاش کردیم تا به این سوال که با خشکی پوست نوزاد در زمستان چه کنیم، پاسخ دهیم و اطلاعات لازم برای پیشگیری از خشکی پوست نوزادان را در اختیار شما قرار دهیم.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.