۱۷۵۵۱۰
۱۲۰۴
۱۲۰۴

چگونه اعتماد به نفس کودک را تقویت کنیم؟

آیا کودک شما هنوز خجالتی است یا از قرار گرفتن در جمعیت و در میان بقیه کودکان واهمه دارد؟

آیا کودک شما هنوز خجالتی است یا از قرار گرفتن در جمعیت و در میان بقیه کودکان واهمه دارد؟ در ادامه این مقاله راه هایی برای افزایش اعتماد به نفس در کودک شما آورده شده.

اعتماد به نفس در کودک چگونه تقویت می شود؟
برای تقویت اعتماد به نفس در کودک مقایسه کردن را کنار بگذارید
مقایسه فرزند خود با بقیه به هیچ وجه کار درستی نیست. در عوض سعی کنید بر آنچه کودک شما را از بقیه متمایز می سازد تمرکز کنید، و اجازه دهید کودک شما از ویژگی های خوب شخصیتی خود آگاه شود. این کار می تواند اعتماد به نفس کودک شما را ارتقا دهد و به او در برابر دیگران احساس آرامش دهد.
مواظب کلماتی که بر زبان می آورید باشید
خجالتی بودن کودکان را به حساب احساسات او بگذارید نه شخصیت کودک. به عنوان مثال اگر فرزند شما در مواجهه با پدربزرگش به جای سلام کردن پشت پای شما پنهان می شود حتما به احتمال زیاد از این جمله استفاده می کنید: «ببخشید پدر، دخترم خجالتی است.» سعی کنید از چنین جملاتی استفاده نکنید در عوض به دختر خود بگویید: «الان احساس خجالت می کنی. مشکلی نیست، هروقت آماده بودی می‌توانی سلام کنی.» هرچند این دو جمله فرق زیادی با هم ندارند اما به کار بردن عبارت «تو هستی» با «تو احساس می کنی» تاثیرات متفاوتی دارد.‌
راه را به کودک خود نشان دهید
در جلوی فرزند خود الگویی از صمیمیت و گرمی با دیگران باشید. برای مثال اگر هر هفته به مراسم مذهبی می روید سعی کنید در حضور کودک با بقیه احوالپرسی و خودتان را معرفی‌ کنید تا فرزندتان برقراری ارتباط با دیگران را از شما یاد بگیرد حتی می توانید در زمین بازی کودکان خود را به صحبت کردن با بقیه تشویق کنید تا احساس خجالت در وی از بین برود و اعتماد به نفس در کودک شما بیش تر شود.
برای برنامه های کودک خود از قبل برنامه ریزی کنید
قبل از اینکه کودک را به جایی ببرید تمام جزئیات آن را برای او شرح دهید از جمله اینکه قرار است چه اتفاقاتی در این مکان بیفتد و او باید چه کارهایی انجام دهد. برای مثال قبل از رفتن به جشن تولد به او بگویید چه کسانی در آنجا حضور خواهند داشت، چه اسباب بازی هایی برای بازی در آنجا هست و …
کودک را در گروه های کوچک تر عضو کنید
حتی کودکانی که اعتماد به نفس کامل دارند نیز با قرار گرفتن در گروه های بزرگ تر احساس عدم اعتماد به نفس دارند. همچنین قرار گرفتن یک کودک در اتاقی پر از کودک که همه در حال فریاد زدن و صروصدا کردن هستند می تواند زجرآور باشد. در چنین مواقعی بهتر است بازی های گروهی کودک خود را به شرکت در گروه های با جمعیت کم محدود کنید. پس از آن وقتی کودک شما کم کم احساس راحتی کرد می توانید به تدریج او را وارد گروه های بزرگ تر کنید و او را به بقیه معرفی کنید. این یکی از راه های افزایش اعتماد به نفس در کودکان است.
هرگز کودکان را مجبور به اجتماعی بودن نکنید
تحقیقات نشان داده کودکانی که والدینشان آنها را به زور در فعالیت های اجتماعی شرکت می دهند بیش تر احساس ناراحتی دارند و بیش تر از برقراری ارتباط با دیگذان امتناع می کنند زیرا چنین کودکانی با قرار گرفتن در بعضی موقعیت های اجتماعی احساس عصبانیت و سردرگمی می کنند.
بیش ازحد از کودک خود مراقبت نکنید
محققان معتقدند حمایت بیش از حد از کودکان نیز می تواند آسیب زننده باشد. والدین باید به کودکان خود اجازه دهند خودشان در موقعیت های جدید برای رسیدن به موفقیت تلاش کنند. شما به عنوان والدین می توانید به کودک خود اطمینان دهید که در کنارشان هستید. برای مثال می توانید این جمله را به او بگویید:« من کمکت می کنم، می دانم سخت است اما من کنارت هستم.» فرزند شما با به دست آوردن موفقیت های کوچک احساس اعتماد به نفس پیدا خواهد کرد.
اعتماد به نفس کودک خود را تمجید‌ کنید
با کمک به کودک‌ خود در جهت برداشتن گام های هرقدر کوچک‌ برای به دست آوردن اعتماد به نفس در دراز مدت نتایج مثبتی به دست خواهید آورد. این گام کوچک حتی می تواند سلام کردن به پستچی باشد. حتی می توانید به کودک خود اجازه دهید از احساس غرور شما به خاطر پیشرفت هایش مطلع شود. در هر فرصتی که به دست می آورید به ویژه اگر کودک شما در کنار شما هست، شروع به صحبت کردن در مورد مهارت های جدیدی که بدست آورده کنید و اعتماد به نفس او را تمجید کنید.
به کودک ‌خود زیاد عشق بورزید
والدین باید عشق ورزیدن به کودک و ایجاد احساس امنیت به کودک را در اولویت قرار دهند تا در دراز مدت کودک عزت نفس و اعتماد به نفس پیدا کند. متخصصان معتقدند والدین باید پتانسیل ذاتی کودکان خود را با روش های مختلف آزاد کنند و یکی از این راه ها عشق‌ ورزیدن به کودک است. اگر کودکان از حضور شما در اطراف خود و لمس دستان شما درصورت احساس نیاز مطمئن باشند در مواجهه با شرایط خاص مثل جمعیت ها احساس آرامش و راحتی بیش تری خواهند داشت.
آنچه در بالا گفته شد باعث ایجاد اعتماد به نفس در کودکان می شود والدین باید بتواند با به کارگیری موارد بالا به کودکان خود اعتماد به نفس و عزت نفس بیش تری دهند.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.