۲۳۸۴۰۲
۲۹
۲۹

عفونت بعد از لیفت لثه

برای درمان عفونت بعد از لیفت لثه باید چه کرد؟ چرا بعد از اصلاح عمل گامی اسمایل باید مراعات کنیم.

 

عفونت بعد از لیفت لثه

لیفت لثه نامی‌است که هم به لیفت لثه (برداشتن بافت اضافی برای درمان لبخند لثه ای) و هم به پیوند لثه (جایگزینی بافت از دست رفته برای درمان تحلیل لثه) اشاره دارد. هر گونه تغییر شکل برای بهبود مشخصات بافت لثه با بالا بردن یا پایین آوردن آن در چتر لثه باشد؛  علیرغم نیاز به تکنیک‌های دندانی کمی‌متفاوت، هر دو تغییر در لثه منجر به فرآیندهای درمانی مشابهی می‌شود.

در این مقاله می‌خوانید:

 

لیفت لثه چیست؟

در این روش از ابزارهای تخصصی یا لیزر برای انجام ابلیشن استفاده می‌شود که بافت لثه اضافی روی دندان را از بین می‌برد.

امروزه، روش‌های مبتنی بر لیزر شتاب بیشتری به دست آورده‌اند، زیرا این فناوری به مهر و موم کردن بافت برای کاهش خونریزی کمک می‌کند، شکل دقیق‌تری ایجاد می‌کند و نواحی توخالی یا جیب‌هایی را که باکتری‌ها می‌توانند تجمع کنند، بهتر مورد هدف قرار می‌دهد.

به دلایل بهداشتی، لیفت لثه پیشرفت پوسیدگی دندان را کند می‌کند. برای بیماران مبتلا به بیماری پریودنتال، برداشتن بافت اضافی می‌تواند عود آن را محدود کند.

درمان عفونت لثه بعد از لیفت چقدر طول می‌کشد؟ 

اکثر روش‌های لیفت لثه  به یک هفته تا یک تا دو ماه برای بهبود کامل نیاز دارند.

گستردگی کار تا حد زیادی پنجره شفا را تعیین می‌کند. اگر تعداد زیادی از بافت لثه پیوند یا برداشته شود، بهبودی احتمالاً چندین هفته یا یک ماه طول می‌کشد. اگر فقط مقدار کمی‌از بافت برداشته شود، بهبودی احتمالاً تنها چند روز طول می‌کشد.

به طور کلی، روش‌هایی که با چاقوی جراحی انجام می‌شوند، دوره نقاهت طولانی‌تری نسبت به لیفتدارند که از لیزر استفاده می‌کنند، زیرا بریدن بافت به بخیه (بخیه) نیاز دارد.

لیفت لثه نسبت به پیوند زمان کمی‌برای بهبودی طول می‌کشد، اما در بیشتر موارد فقط چند روز تفاوت وجود دارد.

پیوندهای گسترده ممکن است تا 8 هفته طول بکشد تا به طور کامل بهبود یابند. مراقبت از بافت خود به ویژه در چند هفته اول برای جلوگیری از درد، خطر عفونت و مشکلات پس زدن ضروری است.

نکاتی برای کاهش درد بعد از لیفت لثه  

با از بین رفتن بیهوشی ناشی از عمل، بیماران ممکن است با سطوح مختلفی از درد مواجه شوند. برای درمان‌های خفیف لیزر یا لیفت مجسمه سازی، احتمالاً درد کمی‌وجود دارد. درمان‌های بدون نسخه درد باید برای لیفت و گرافت‌های جزئی که بعد از درمان درد دارند کافی باشد. استفاده از کیسه یخ روی ناحیه آسیب دیده به مدت 15 دقیقه هر بار در چند روز اول پس از عمل می‌تواند به کاهش درد و تورم کمک کند. حتی برای پیوندها و لیفت‌های پیشرفته تر، درد باید در چند روز اول محو شود.

کانتور کردن لثه می‌تواند باعث تورم شود که حتی اگر درد واقعی کمی‌وجود داشته باشد می‌تواند ناراحت کننده باشد. تورم بلافاصله پس از کانتور کردن طبیعی است، اما اگر به طور ناگهانی برگشت یا بعد از چند روز فروکش نکرد، ممکن است نیاز به توجه داشته باشد. اگر درد و تورم بعد از پیوند یا لیفت لثه به خصوص پیشرفته آزاردهنده باشد، دندانپزشک همیشه می‌تواند برای شما داروهای ضد التهابی تجویز کند.

عفونت بعد از لیفت لثهعفونت بعد از لیفت لثه

محدودیت‌های فعالیت بدنی 

چند روز اول پس از هر گونه جراحی لثه، حتی یک جراحی نسبتاً خفیف، وقت بگذارید و استراحت کنید. شما می‌توانید روز بعد یا بعد از یک روز استراحت در بیشتر موارد به کار نشسته و غیر سخت بازگردید.

برای فعالیت‌های فعال و شدید، حداقل در هفته اول از آنها اجتناب کنید. فعالیت بیش از حد، از جمله تمرین در باشگاه، باعث پمپاژ خون اضافی به بافت لثه می‌شود. این باعث افزایش التهاب می‌شود و منجر به تورم و درد می‌شود.

برای پیوند لثه گسترده تر، ممکن است لازم باشد حداقل یک هفته در رختخواب بمانید و فعالیت بدنی خود را محدود کنید. بلند شدن و حرکت در خانه باید خوب باشد، اما از کار مرخصی بگیرید مگر اینکه شغلی داشته باشید که به راحتی نیاز شما به استراحت فیزیکی را برآورده کند.

عفونت بعد از لیفت لثهعفونت بعد از لیفت لثه

رژیم غذایی بعد از لیفت لثه 

بسیاری از مردم نگران این هستند که انجام عمل لیفت لثه باعث شود تا هفته‌ها فقط غذاهای نرم بخورند.از آنجایی که بافت لثه به سرعت شروع به ترمیم می‌کند، اکثر محدودیت‌های غذایی فقط برای چند روز اول تا حداکثر یک هفته توصیه می‌شود. دوره‌های نقاهت آهسته‌تر هنوز هم به طور کلی نیاز به محدودیت در تندترین و تندترین غذاها تا یک ماه دارد. بر خلاف کشیدن و کشیدن دندان عقل، روش‌های لیفت لثه بافت نسبتا کمی‌در معرض دید ایجاد می‌کند که می‌تواند توسط برخی غذاها تحریک شود.

با این حال، سعی کنید از غذاهایی مانند:

  • دانه‌های کوچک مانند دانه خشخاش، تخمه آفتابگردان و چیا یا میوه‌های دانه دار مانند کیوی و تمشک
  • غذاهای ترد مانند چیپس یا ذرت بو داده 
  • هر چیز خیلی سفت که نیاز به فشار زیادی برای گاز گرفتن دارد یا در دهان تکه تکه می‌شود، مانند آب نبات سفت، کراکر و چوب شور.
  • غذاها و نوشیدنی‌های تند یا بسیار اسیدی، مانند سس تند یا لیموناد، با احتمال تحریک لثه‌ها.

در چند روز اول بهبودی از غذاهای نرم و آرام بخش استفاده کنید. فقط از غذاهای شیرین مانند بستنی یا ماست‌های طعم دار استفاده نکنید.

  • ماکارونی کمی‌پخته شده، سوپ‌های مخلوط و بر پایه آبگوشت، تخم مرغ‌های همزده با پنیر آب شده، پوره سیب زمینی و سبزیجات آب پز یا بخارپز شده تا نرم شوند را امتحان کنید.
  • خوردن طیف وسیعی از غذاها در دوران نقاهت از سلامت و بهبود سریع حمایت می‌کند.

عفونت بعد از لیفت لثهعفونت بعد از لیفت لثه

الزامات بهداشت دهان برای بهبودی سریع

  • مسواک زدن دقیق و ملایم کلید بهبودی پایدار و فقدان درد در دوران نقاهت پس از لیفت لثه است.
  • مسواک زدن برای حذف ذرات غذا و جلوگیری از تداخل باکتری‌ها در بهبود بافت ضروری است. اما مشتاق یا مشتاق
  • مسواک زدن شدید به بافت آسیب می‌رساند و باعث تورم و درد می‌شود. 
  • یک مسواک نرم اضافی بگیرید و به آرامی‌روی مناطقی که تحت تأثیر لیفت یا پیوند لثه قرار گرفته اند بروید.

برای کاهش فشار و ضربه به بافت حساس لثه از یک ابزار نخ دندان یا میخ‌های از قبل نخ دار استفاده کنید. فقط یک بار در روز نخ دندان بکشید تا در بهبود بافت اختلال ایجاد نکند و از استفاده از خلال دندان خودداری کنید. برداشت آب باید به نفع مسواک‌های نرم سنتی متوقف شود تا زمانی که بهبودی نیز کامل شود.

دهانشویه ایده خوبی برای تسریع بهبود است، اما از یک فرمول بدون الکل استفاده کنید. دهانشویه استاندارد مبتنی بر الکل در دوره نقاهت بافت لثه بسیار تحریک کننده است.

یک قاشق غذاخوری نمک خوراکی را در یک فنجان 8 اونس آب گرم مخلوط کنید تا یک شستشوی ساده نمکی درست کنید تا بعد از هر وعده غذایی برای شستن ذرات غذا بدون خطر تحریک بافت حساس استفاده کنید.

آنتی بیوتیک برای عفونت لثه بعد از لیفت

دندانپزشک شما قرار ملاقات‌های بعدی را برای بررسی بهبود پیوندهای لثه شما به طور خاص برنامه ریزی می‌کند. برای لیفت‌های جزئی تا متوسط لثه، تا زمانی که بهبودی طبق برنامه پیش برود، ممکن است پیگیری لازم نباشد. اگر بعد از هفته اول متوجه افزایش درد، تورم یا تغییر رنگ و خونریزی در اطراف بافت در روز اول شدید، با دندانپزشک تماس بگیرید. آن‌ها می‌توانند یک معاینه را برنامه‌ریزی کنند تا ببینند چه اتفاقی می‌افتد و به سرعت با هر مشکلی برخورد کنند.

لیفت لثه معمولاً تا زمانی که دو بار در روز به آرامی‌مسواک بزنید، دهان خود را بعد از غذا بشویید و در چند روز یا هفته اول پس از عمل از فعالیت بدنی خودداری کنید، عوارض کمی‌دارد.

لثه‌هایی که بخش بزرگی از دندان‌ها را می‌پوشانند، اغلب به دلیل ژنتیک، ممکن است منجر به لبخندی نامتعادل شوند. لیفت لثه بافت اطراف را تغییر شکل می‌دهد، که می‌تواند باعث ایجاد یک لبخند ناهموار یا «گامی‌اسمایل» شود.

این وضعیت همچنین ممکن است یک عارضه جانبی برخی از داروهای تجویزی یا بافت لثه ملتهب باشد. بیماران بیشتر مستعد ابتلا به عفونت هستند که می‌تواند منجر به التهاب لثه یا از دست دادن دندان شود. به این ترتیب، کانتور کردن لثه ممکن است برای سلامت دهان شما، فراتر از عوامل زیبایی، ضروری باشد.

از دیدگاه زیبایی شناسی

از نظر بصری، این روش به طولانی‌تر شدن و نمایان شدن روکش‌ها کمک می‌کند تا لبخندی درخشان‌تر و یکنواخت‌تر ایجاد کند که تمام دندان‌ها را نمایان می‌کند و نوار بزرگ بافت لثه را در بالای آن از بین می‌برد.

با این حال، همه بیماران دارای مقدار یکنواخت بافت اضافی دندان‌هایشان نیستند. در نتیجه، خط لثه ناهموار است و بافت بیشتری در نواحی خاصی وجود دارد. لیفت لثه به شکل دادن نقاطی که بافت پایین‌تر از سایرین کشیده می‌شود، کمک می‌کند و در نتیجه لبخند صاف‌تر و متقارن‌تری ایجاد می‌کند.

در موارد دیگر، لیفت لثه همچنین می‌تواند خط لثه‌ای را که به دلیل فرورفتگی لثه بیش از حد بالا است، برطرف کند. بافت به عقب کشیده می‌شود و ریشه‌های دندان در معرض دید قرار می‌گیرد و دندان‌های شما بیش از حد بلند به نظر می‌رسند. این وضعیت همچنین اثرات پوسیدگی دندان را تسریع می‌کند و می‌تواند نشانه ای از بیماری پریودنتال یا تحلیل استخوان باشد.

عفونت بعد از لیفت لثه

فواید لیفت لثه

فراتر از جنبه زیبایی شناختی، داشتن بافت لثه بیش از حد یک نگرانی برای سلامتی بیماران خاص است. بافت اضافی می‌تواند ذرات غذا را که به سختی از طریق مسواک زدن و نخ دندان برداشته می‌شوند، به دام بیاندازد و ممکن است پوسیدگی دندان را تسریع کند. بیمارانی که با این عارضه زندگی می‌کنند اغلب تحریک منظم لثه را گزارش می‌دهند، بیشتر مستعد ابتلا به بیماری پریودنتال یا التهاب لثه هستند.

با توجه به این عوامل، دندانپزشک ممکن است اصلاح فرم لثه را قبل از افزایش طول تاج، کاهش پاکت یا سایر روش‌های بازسازی توصیه کند. کوتاه کردن خط لثه در درازمدت باعث کاهش پوسیدگی دندان و مشکلات پریودنتال می‌شود، دندان‌های موجود را بهتر حفظ می‌کند و به دندان‌های شما کمک می‌کند سالم تر و طولانی تر بمانند.

جمع‌بندی 

بر خلاف سایر روش‌های دندانپزشکی زیبایی، لیفت لثه اغلب شامل یک بار ویزیت با زمان بهبودی نسبتاً کوتاه است. توجه به این نکته مهم است که لیفت لثه دائمی‌است، زیرا بافت‌ها دوباره رشد نمی‌کنند.

این روش ممکن است شامل استفاده از چاقوی جراحی، لیزر یا رادیوسرجری برای برداشتن بافت اضافی باشد. اگرچه به طور کلی بدون درد است، برخی از بیماران پس از آن درد را گزارش می‌کنند. ممکن است برای بهبودی یک مسکن برای شما تجویز شود. بسته به بیمار و روش، ممکن است روزها تا هفته‌ها طول بکشد تا به طور کامل بهبود یابد.

 

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.