۲۳۹۰۲۹
۱۵۵
۱۵۵

خوراکی‌های مخصوص چهارشنبه سوری / غذای شب چهارشنبه سوری چیست؟

از آنجا که هر دورهمی و مهمانی خوراکی‌های مخصوص به خود دارد شب چهارشنبه سوری هم از این قاعده مستثنی نمانده است! غذاها و خوراکی‌های خاص این شب بر کسی پوشیده نیست و دستکم دو سه مورد از آنها را همه می‌شناسند.

خوراکی‌های مخصوص چهارشنبه سوری / غذای شب چهارشنبه سوری چیست؟

شب چهارشنبه سوری یکی از مراسم‌های سنتی و اصیل ایرانی برگزار می‌شود که قدمتی بسیار دیرینه دارد. در آخرین شب چهارشنبه‌ی سال مردم دورهم جمع شده و به شادی و پایکوبی می‌پرداختند و برای اینکه سال کهنه را به خوبی پایان رسانده و سالی پر از انرژی را تحویل بگیرند از روی آتشی که خودشان آماده می‌کردند می‌پریدند. سرخی آتش را طلب می‌کردند تا همیشه بدرخشند و زردی خود را به آن می‌سپردند تا برای همیشه بیماری، رخوت و تمام مشکلاتشان از بین برود. این حرکت نمادین شور و نشاط خاصی در دل اعضای خانواده به وجود می‌آورد و هنوز که هنوز است برای ما ایرانی‌ها یادآور خاطرات خوب و جذاب است.

رشته پلو

امروز خوردن پلو یک غذای معمولی به حساب می‌آید ولی در گذشته به اندازه زمان حاضر مردم پلو نمی‌خوردند برای همین هر مدل پلو و چلویی یک غذای رسمی و مناسب مهمانی درنظر گرفته می‌شده است. یکی از غذاهای شب چهارشنبه سوری هم رشته پلو بوده که با ترکیب مرغ یا گوشت در کنار کشمش و خرما یک غذای خوشمزه و باب طبع همه به دست می‌آمده است و حکایت حضور رشته هم به عقیده‌ی قدیمی‌ها ربط داشته است و به نظرشان با خوردن رشته، رشته کارها به دستشان می‌آمده و به استقبال سالی پر از موفقیت و برکت می‌رفته‌اند!

آش رشته

انواع آش در هر جای کشورمان از ارزش ویژه‌ای برخوردار بوده است. اما آش رشته به دلیل وجود همان رشته‌ی نازنین که قرار بوده کارها را خوب راست و ریس کند و تمام افراد به آرزوها و رویاهایشان برسند برا بقیه آش‌ها ترجیح داشته است!

آش ابودردا

این آش هم به نیت شفای بیماران طبخ می‌شده است و معمولا کسانی که بیماری در منزل داشتند برای اینکه در سال جدید لباس سلامتی بر تنش پوشیده بشود این آش را درست می‌کردند و ضمن پختن آن در کنار همدیگر، به دعا و نیایش هم می‌پرداختند.

البته یک حکایت دیگر هم در مورد اسم این آش وجود دارد و آن برمی‌گردد به نام پزشکی در زمان پیامبر به نام «درداء» که ربطی هم به کلمه «درد» در زبان فارسی ندارد.

کلم پلو

شیرازی‌های عزیز در این شب کلم پلوی ویژه و خوشمزه‌شان را می‌پزند که خوردن آن هم جذابیت خودش را دارد.

سوتی پلو

شهرهای ترک زبان غذایی دارند به نام سوتی پلو که راه و روش خاص خودش را برای طبخ دارد. در اصلی‌ترین تفاوتش همین را بگوییم که به جای پخت پلو با آب، از شیر استفاده می‌شود.

دیماج

در قزوین این خوراکی معروف است. البته جنبه غذایی ندارد و بیشتر یک کنار غذا محسوب می‌شود اما قزوینی‌های گرامی آن را هم در شب چهارشنبه سوری آماده می‌کنند.

مرصع پلو

همانطور که گفته شد غذاهای پلویی در گذشته جنبه تشریفاتی و تجملاتی داشته است. مرصع پلو هم به واسطه حضور خلال پسته و بادام، غذای گران و ارزشمندی محسوب می‌شود که حتی در مراسم عروسی‌ها هم حضور داشته و دارد.

آش هفت ترشی

در شهرهای مازندران این آش را تهیه می‌کردند. از آنجا که عدد هفت در باورها تقدس خاصی دارد از هفت نوع سبزی، هفت نوع حبوبات و هفت نوع ترشی در آن استفاده می‌شده است.

آجیل مخصوص چهارشنبه سوری

تنقلات و استفاده از آجیل همیشه مربوط به جشن‌هغا و مناسبت‌ها بوده است. در شب چهارشنبه سوری آجیل شور نمی‌خوردند و اعتقاد داشتند باید کامشان شیرین باشد. برای همین آجیل مخصوص این شب از ترکیب مغزهای بدون نمک و میوه‌های خشک تشکیل شده است. به دلیل اعتقاد به مقدس بودن عدد هفت به همین میزان مغزیجات و میوه‌های خشک در آن استفاده می‌شده است.

باسلوق

حتما در میان خوراکی‌های شب چهارشنبه سوری باسلوق را هم دیده‌اید. یکی از خوشمزه‌ترین دسرهای ایرانی که خوردن آن جذابیت خاصی دارد.

تخمه

در کنار اهل خانواده باشید، دورهم بگویید و بخندید و تخم نباشد؟! قطعا نمی‌شود و جای آن خالی خواهد بود. تخمه هم یکی از خوراکی‌های ویژه شب چهارشنبه سوری است.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.