۲۳۹۰۳۷
۱۱۹
۱۱۹

۸ خاصیت شگفت انگیز چای ترش که نمی دانستید

چای ترش (هیبیسکاس) علاوه بر آنتی آکسیدان های بالا، فواید احتمالی بسیاری دارد. خواص چای ترش، مخصوصا به روند کاهش وزن، کاهش رشد باکتری و سلول های سرطانی کمک کرده و باعث بهبود سلامت قلب و کبد می شود.

8 خاصیت شگفت انگیز چای ترش که نمی دانستید

چای ترش به صورت عصاره و بیشتر به عنوان دمنوش، مورد استفاده قرار می گیرد. چای ترش، نوعی چای گیاهی است که از دم کردن گیاه هیبیسکاس در آب جوش تهیه می شود. این دمنوش طعمی ترش دارد و به صورت گرم یا سرد قابل نوشیدن است.

هیبیسکاس صدها گونه مختلف دارد که با توجه به منطقه و آب و هوای محل رویش، با هم متفاوند، اما معمولا از این گیاه برای تهیه چای ترش استفاده می شود. تحقیقات، نشان دهنده فواید بسیار زیاد چای ترش هستند، از جمله کاهش فشار خون، کاهش رشد باکتری و حتی کمک به کاهش وزن.

۱- سرشار از آنتی اکسیدان است

آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که به محافظت از بدن در برابر ترکیباتی به نام رادیکال های آزاد، کمک می کنند؛ رادیکال های آزاد می توانند به سلول های شما آسیب برسانند.

یک از خواص چای ترش، آنتی اکسیدان های قوی آن است که می تواند از آسیب و بیماری ناشی از تجمع رادیکال های آزاد  جلوگیری کند.

یک مطالعه بر روی افراد مبتلا به سندرم مارفان، یعنی اختلالی که روی بافت پیوندی اثر می گذارد، نشان داد که مصرف عصاره چای ترش باعث کاهش استرس اکسیداتیو و افزایش سطح آنتی اکسیدان خون می شود.

نتایج مشابه در یک مطالعه روی حیوانات نشان داد که عصاره چای ترش به محافظت از بدن موش های در برابر آسیب سلولی کمک می کند.

با این حال، در این مطالعات به جای چای ترش، دوزهای غلیظی از عصاره آن مورد استفاده قرار گرفته است. برای مشخص شدن تاثیر احتمالی چای ترش بر انسان باید تحقیقات بیشتری انجام شود. 

8 خاصیت شگفت انگیز چای ترش که نمی دانستید

۲- به کاهش فشار خون کمک می کند.

یکی از مهمترین و شناخته شده ترین خواص چای ترش، تاثیر احتمالی آن بر کاهش فشار خون است.

فشار خون بالا به مرور زمان باعث افزایش فشار روی قلب شده و آن را ضعیف می کند. فشار خون بالا همچنین باعث افزایش خطر بیماری قلبی می شود.

مطالعات متعددی نشان داده اند که خواص چای ترش موجب کاهش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک می شود.

در یک مطالعه کوچک، ۴۶ بیمار مبتلا به فشار خون بالا، چای ترش یا دارونما مصرف کردند. پس از یک ماه، آن هایی که چای ترش نوشیده بودند، نسبت به گروه دارو نما، فشار خون سیستولیک و دیاستولیک کم تری داشتند .

بطور مشابه، بررسی پنج مطالعه در سال ۲۰۱۵ نشان داد که خواص چای ترش بصورت میانگین و به ترتیب باعث کاهش ۷.۵۸ میلی متری جیوه و ۳.۵۳  میلی متر جیوه در فشار خون سیستولیک و دیاستولیک شده است .

در حالی که خواص چای ترش به طور طبیعی و بدون ایجاد عوارض به کاهش فشار خون کمک کند، مصرف آن برای کسانی که در حال استفاده از دارو برای درمان این بیماری هستند مناسب نیست، زیرا ممکن است با این داروها تداخل داشته باشد.

۳- به بهبود میزان چربی خون کمک می کند.

برخی مطالعات نشان داده اند که خواص چای ترش، علاوه بر کاهش فشار خون می تواند به کنترل چربی خون نیز کمک کند.

در یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۰۹، ۶۰ نفر از بیماران مبتلا به دیابت، چای ترش یا چای سیاه مصرف کردند.

پس از یک ماه، آن هایی که چای ترش مصرف کرده بودند، شاهد افزایش سطح کلسترولHDL   (خوب)  و کاهش سطح کلسترول کلی، کلسترول LDL  (بد) و تری گلیسیرید بودند.

یک مطالعه قدیمی تر در سال ۲۰۲۲  روی افراد مبتلا به سندرم متابولیک نشان داد که مصرف روزانه ۱۰۰ میلی گرم عصاره چای ترش می تواند باعث کاهش کلسترول و افزایش کلسترول HDL شود.

یک مطالعه در سال ۲۰۲۲ نشان داد که خواص چای ترش، نسبت سایر انواع چای یا دارونما، میزان کلسترول LDL را به طور موثرتری کاهش می دهد.

با این حال، سایر مطالعات نتایج متناقضی درباره خواص چای ترش برای کلسترول خون نشان داده اند.

درواقع، بررسی ۷ مطالعه با مجموع ۳۶۲ شرکت کننده نشان داد که خواص چای ترش تاثیر قابل توجهی بر کاهش کلسترول یا تری گلیسیرید ندارد.

بیشتر مطالعاتی که فواید چای ترش بر چربی خون را نشان می دهند، محدود به افراد مبتلا به بیماری های خاص، مانند سندرم متابولیک و دیابت است.

برای مشخص شدن فواید احتمالی چای ترش بر میزان تری گلیسیرید و کلسترول خون باید مطالعات بیشتری روی افراد جامعه انجام شود. 

8 خاصیت شگفت انگیز چای ترش که نمی دانستید

۴- از خواص چای ترش: کمک به سلامت کبد

کبد شما عملکردهای متعددی دارد، از جمله تولید پروتئین ها، ترشح صفرا و تجزیه چربی، که برای سلامت کلی بدن ضروری است.

جالب است بدانید که مطالعات نشان داده اند، خواص چای ترش به تقویت سلامت کبد و عملکرد موثر آن کمک می کند.

یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۱۴، روی ۱۹ فرد مبتلا به چاقی نشان داد که مصرف عصاره چای ترش به مدت ۱۲ هفته باعث بهبود کبد چرب می شود. این وضعیت ناشی از تجمع چربی در کبد است که می تواند باعث نارسایی کبد شود .

همچنین، یک مطالعه روی موش ها، خواص احتمالی عصاره چای ترش در محافظت از کبد و کاهش علائم آسیب کبدی را نشان داد.

در سال ۲۰۲۲، یک مطالعه روی موش هایی که رژیم غذایی پر چرب داشتند نشان داد که مصرف عصاره چای ترش، وضعیت کبد چرب آن ها بهتر کرده است.

با این حال، همه این مطالعات برای بررسی خواص عصاره چای ترش انجام شده اند. بنابراین، برای بررسی خواص چای ترش بر سلامت کبد انسان باید مطالعات بیشتری انجام شود.

۵- می تواند به کاهش وزن کمک کند

مطالعات متعددی نشان می دهند که خواص چای ترش می تواند به کاهش وزن و محافظت از بدن در برابر چاقی کمک کند.

در یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۱۴، ۳۹ شرکت کننده که اضافه وزن داشتند، عصاره چای ترش یا دارونما مصرف کردند. پس از ۱۲ هفته، افرادی که عصاره چای ترش مصرف کرده بودند شاهد کاهش وزن، چربی بدن، شاخص توده بدنی و نیز کاهش نسبت دور کمر به دور لگن بودند.

یک مطالعه روی حیوانات، نتایج مشابهی داشت و نشان داد که عصاره چای ترش میتواند با جلوگیری از ذخیره چربی ها به کاهش وزن و اشتها کمک کند.  


بیشتر بخوانید: با این ۷ خوراکی بیماری آنفولانزا را شکست دهید 


8 خاصیت شگفت انگیز چای ترش که نمی دانستید

۶- حاوی ترکیباتی است که می تواند به پیشگیری از سرطان کمک کند.

چای ترش سرشار از پلی فنول ها است؛ ترکیباتی که دارای ویژگی های قدرتمند ضد سرطانی هستند.

مطالعات آزمایشگاهی، نتایج چشمگیری در ارتباط با اثرات احتمالی عصاره چای ترش روی سلول های سرطانی نشان می دهند.

در یک مطالعه آزمایشگاهی، عصاره چای ترش، رشد سلول سرطانی را مختل کرده و حالت تهاجمی سرطان دهان و سلولهای پلاسما را کاهش داده است.

یک مطالعه آزمایشگاهی دیگر نشان داد که عصاره برگ های چای ترش از گسترش سلول های سرطانی پروستات جلوگیری می کند.

همچنین، مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهند که عصاره چای ترش و ترکیبات آن از رشد سایر سلول های سرطانی، از جمله سرطان سینه، معده و پوست جلوگیری می کند.

به خاطر داشته باشید که در این مطالعات آزمایشگاهی از مقادیر زیادی عصاره چای ترش استفاده شده است.

برای بررسی تاثیرات احتمالی چای ترش بر سرطان باید تحقیقات بیشتری روی انسان ها انجام شود. 

۷- از خواص چای ترش کاهش رشد باکتری ها

باکتری ها میکروارگانیسم های تک سلولی هستند که می توانند باعث ایجاد عفونت های مختلف، مانند برونشیت، ذات الریه و عفونت های مجاری ادراری شوند.

برخی مطالعات آزمایشگاهی نشان داده اند که چای ترش علاوه بر خواص آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی، می تواند به محافظت از بدن در برابر عفونت های باکتریایی کمک کند.

در واقع، یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که عصاره چای ترش میتواند با مهار کردن باکتری های کولی از بروز علائمی مانند گرفتگی عضلات، نفخ و اسهال جلوگیری کند.

مطالعه آزمایشگاهی دیگری نشان داد که عصاره این گیاه با هشت سویه باکتریایی مقابله کرده و به اندازه برخی داروها که برای درمان عفونت های باکتریایی استفاده می شوند، موثر است.

با این حال، هیج مطالعه انسانی درباره اثرات آنتی باکتریایی چای ترش انجام نشده است، بنابراین، هنوز مشخص نیست که این خواص چه عملکردی روی بدن انسان دارند. 

8 خاصیت شگفت انگیز چای ترش که نمی دانستید

۸- طعم خوب و سهولت در آماده سازی

چای ترش، علاوه بر فواید زیادی که برای سلامت بدن دارد، خوش طعم بوده و به راحتی می توان آن را در منزل آماده کرد.

برای درست کردن چای ترش، برگ های خشک آن را در یک قوری ریخته و سپس آب جوش را به آن اضافه کنید. اجازه بدهید ۵ دقیقه دم بکشد، سپس از صافی رد کرده و از نوشیدن آن لذت ببرید. در صورت تمایل می توانید چای ترش را با یک طعم دهنده شیرین بنوشید.

چای ترش، طعم ترشی دارد و بصورت گرم یا سرد قابل نوشین است بنابراین، اغلب آن را با عسل شیرین می کنند یا با اضافه کردن مقداری آب لیموترش، ترشی آن را متعادل می کنند.

خلاصه خواص چای ترش

چای ترش نوعی چای گیاهی است که فواید بسیاری برای سلامتی دارد.

چای ترش طعم لذیذی دارد، شما می توانید آن را در خانه آماده کرده و از نوشیدن آن لذت ببرید.

مطالعات حیوانی و آزمایشگاهی نشان داده اند که خواص چای ترش به کاهش وزن، بهبود سلامت قلب و کبد و حتی کاهش رشد سلول های سرطانی و باکتری ها کمک می کند.

با این حال، بیشتر تحقیقات فعلی، محدود به استفاده از عصاره چای ترش در مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی می باشد. برای مشخص کردن خواص چای ترش برای انسان باید مطالعات بشتری انجام شود. 

منبع: عصر ایران

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.