۲۳۹۰۵۷
۸۹۸
۸۹۸

برای افطار چی بپزم؟ مقوی ترین غذاهای افطاری را بشناسید

یک قدم مانده به آغاز ماه مبارک رمضان و احتمالا دغدغه پخت افطاری برای ۳۰ روز کلافه‌تان کرده است. اصلا نگران نباشید، چون ما لیست بلند بالایی از اسامی غذا‌های مناسب برای افطاری و همچنین بایدونباید‌های خوردن افطاری و رژیم مناسب برای جلوگیری از آسیب‌های جسمی را با شما در میان گذاشته ایم.

برای افطار چی بپزم؟ مقوی ترین غذاهای افطاری را بشناسید

یک قدم مانده به آغاز ماه مبارک رمضان و احتمالا دغدغه پخت افطاری برای ۳۰ روز کلافه‌تان کرده است. اصلا نگران نباشید، چون ما لیست بلند بالایی از اسامی غذا‌های مناسب برای افطاری و همچنین بایدونباید‌های خوردن افطاری و رژیم مناسب برای جلوگیری از آسیب‌های جسمی را با شما در میان گذاشته ایم. یکی از این باید‌های مهم، خوردن میوه و نوشیدن آب و مایعات فراوان برای حفظ سلامت بدن است. نباید این لیست هم نخوردن همزمان چند خوراکی و مایعات باهم است، چون احتمال دل پیچه و همچنین سنگین شدن معده تا صبح و نداشتن اشتها برای خوردن سحری را افزایش می‌دهد. باید‌ها و نباید‌های فراوان دیگری وجود دارد که ابتدا به آن‌ها می‌پردازیم و در ادامه به سراغ غذا‌های خوشمزه افطاری و طرز تهیه آن‌ها می‌رویم. 

برای افطار چی بپزم؟ مقوی ترین غذاهای افطاری را بشناسید

بایدها و نبایدهای افطاری

با توجه به ساعات طولانی روزه داری، نوشیدن آب سرد و یا هر نوع نوشیدنی سرد هنگام افطار موجب آسیب شدید به معده و اختلال در هضم این عضو بدن می‌شود، بنابراین بهتر است افطار با یک نوشیدنی گرم، کمی شیرین و سبک آغاز کنید.

برخلاف تصور عموم مردم که زولبیا و بامیه و یا حلیم را بهترین شروع برای یک افطاری می‌دانند، باید به شما بگویم که خوردن این خوراکی‌های غلیظ و لزج در وعده افطار، موجب سنگینی معده و خواب ناآرام شده و از تمایل به خوردن سحری می‌کاهد، بنابراین بهتر است خوردنی‌های کم شیرین و کم ضرر مانند خرما، عسل، انجیر و کشمش را جایگزین کرده و آن‌ها را به همراه یک نوشیدنی گرم برای افطار میل کنید. این خوراکی‌های کم شیرین علاوه‌بر افزایش سریع قند خون و رفع ضعف قوا، سبب تضعیف عملکرد معده نشده و مانع پرخوری می‌شود.

همچنین تا می‌توانید از پرخوری و روی‌هم‌خوری که عامل بی خوابی و ضعف معده در انجام عمل هضم است، پرهیز کنید.  

خوردن سبزی را به‌عنوان دیگر توصیه تغذیه‌ای در وعده افطار را به شما پیشنهاد می‌دهیم، چون سبزی از بروز یبوست در اثر روزه‌داری جلوگیری می‌کند. همچنین یک تا یک ساعت و نیم بعد از افطار، زمان مناسبی برای مصرف میوه است و نوشیدن آبمیوه‌های طبیعی نیز علاوه بر اینکه موجب کاهش شدت عطش می‌شود، منبع مفیدی برای تامین املاح و ویتامین‌های مورد نیاز بدن به شمار می‌رود.

سعی کنید زمان بین افطاری تا سحری را در خواب بگذارنید، چون خوابیدن در این زمان، هر چند به مدت کوتاه، در هضم بهتر معده و ایجاد اشتها در وعده سحری موثر است و با توجه به روزه‌داری، یک تا دو ساعت خواب در طول روز برای تجدید قوای سیستم‌های بدن توصیه می‌شود. 

خرما پلو

برای افطار چی بپزم؟ مقوی ترین غذاهای افطاری را بشناسید

خرما پلو یک غذای اصیل و خاص اهوازی است که هم با گوشت چرخ کرده و هم با مرغ درست می‌شود.  

برنج را چند ساعت در آب ولرم و نمک خیس کنید و سپس بپزید.  خرما‌ها را از وسط نصف کرده و هسته آن‌ها را جدا کنید و در مقداری کره تفت دهید. سپس آن‌ها را از ماهیتابه خارج کرده و کشمش و زرشک را تفت دهید.  در همین حین، گوشت چرخ کرده را به همراه نمک، فلفل، زردچوبه و زعفران به تابه اضافه کرده و تفت دهید. اگر در این غذا از سینه مرغ استفاده کردید، می‌توانید آن را نیز به روش گوشت مزه‌دار و سرخ کنید. ولی در صورت استفاده از ران مرغ، آن را با ادویه و پیاز بپزید، سپس سرخ کنید.  جهت سرو پلو، ابتدا برنج را در ظرف بریزید و آن را با گوشت چرخ کرده، خرما، کشمش و زرشک، توت خشک، خلال پسته، خلال بادام و پیاز داغ تزیین کنید.

 دو پیازه آلو

برای افطار چی بپزم؟ مقوی ترین غذاهای افطاری را بشناسید

دو پیاز آلو شیرازی یکی از غذا‌های معروف شیراز است که در نواحی دیگر ایران مثل بوشهر و سیستان و بلوچستان هم طبخ می‌شود.

برای پخت این غذا ابتدا سیب زمینی‌ها را با پوست و نصف قاشق چایخوری نمک به یک قابلمه آب اضافه کنید و روی حرارت متوسط بپزید تا پخته شود.  سیب زمینی‌ها را پوست بگیرید و به قطعات کوچک برش دهید. سپس سه قاشق چایخوری پیاز داغ را به سیب زمینی‌ها اضافه کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید. سیب زمینی و پیاز را با هم تفت دهید و مخلوط کنید.  نمک، زردچوبه، فلفل و آبلیمو را به مواد داخل تابه اضافه کنید و مواد را با هم تفت دهید تا غذا سفت شود. حال غذای افطار شما آماده است و می‌توانید روی آن را با جعفری خرد شده تزئین کنید. این غذای خوشمزه را به همراه سبزی خوردن میل کنید. 


 بیشتر بخوانید: «گرماو»، یک سوپ کوردی خوشمزه مخصوص روزهای سرد 


سوپ ورمیشل

برای افطار چی بپزم؟ مقوی ترین غذاهای افطاری را بشناسید

در ابتدای کار سینه مرغ را همراه کمی زردچوبه و نمک بپزید و بعد آن را خرد کرده یا ریش‌ریش کنید. در ادامه پیاز را نگینی یا خلالی خرد کنید و در روغن تفت دهید تا طلایی شود. پیاز که نرم شد، زردچوبه، فلفل سیاه، رب گوجه‌فرنگی و مرغ ریش‌شده را به آن اضافه کنید و تفت دهید. در ادامه چهار پیمانه آب جوش در قابلمه بریزید و وقتی آب جوش آمد، زیر آن را کم کنید. حالا پوست گوجه‌فرنگی را بگیرید و ریز خرد کرده یا رنده کنید. هویج و سیب‌زمینی را نیز پوست بگیرید و به‌صورت مکعبی خرد کنید. پس از ۲۰ دقیقه گوجه، هویج و سیب‌زمینی را در سوپ بریزید. وقتی که هویج و سیب‌زمینی پخت، رشته‌های خردشده ورمیشل را اضافه و سوپ را مخلوط کنید تا مواد آن یکدست شوند و رشته‌ها به هم نچسبند. رشته‌ها در مدت حدود ۱۵ دقیقه می‌پزند و به غذا لعاب می‌دهند. سپس می‌توانید سوپ را در ظرف موردنظرتان بکشید و با لیموی تازه و جعفری خردشده تزیین و سرو کنید.

سوپ دال عدس

برای افطار چی بپزم؟ مقوی ترین غذاهای افطاری را بشناسید

برای پخت این نوع سوپ باید پیاز و سیر خردشده را در مقداری روغن تفت دهید تا نرم شوند؛ بعد دال عدسی را که حداقل برای یک ساعت خیس کرده‌اید، با مقداری نمک و فلفل و رب گوجه‌فرنگی به آن‌ها اضافه کنید. در مرحله بعد سیب‌زمینی را به‌صورت نگینی خرد کنید و همراه با چهار پیمانه آب در سوپ بریزید. ضمن اینکه می‌توانید از مخلوط عصاره مرغ با آب جوش برای این غذا استفاده کنید. زمانی که سوپ جا افتاد، آب‌لیمو و کره را به آن بیفزایید و سرو کنید.

سوتی پلو اردبیلی

برای افطار چی بپزم؟ مقوی ترین غذاهای افطاری را بشناسید

سوتی پلو از غذا‌های محلی اردبیل است که به‌دلیل خاصیت زیادش برای وعده افطاری و سحری طبخ می‌شود.

برای پخت این غذا برنج را برای یک تا دو ساعت با آب و نمک بخیسانید. بعد آن را بشویید تا شوری نمک گرفته شود. سپس برنج را همراه با شیر، آب، زردچوبه، زعفران و نصف مقدار کره در یک قابلمه بریزید و روی حرارت بگذارید تا بپزد. برای اینکه شیر سر نرود، در قابلمه را نبندید! وقتی آب و شیر به‌طور کامل جذب برنج شد، می‌توانید در قابلمه را بگذارید تا برنج حدود ۲۰ دقیقه دم بکشد. کشمش، خرما و گردو خردشده را به‌صورت جداگانه در مابقی کره تفت دهید؛ ولی مراقب باشید که نسوزند. پس از پخت سوتی پلو، آن را در ظرف سرو بکشید و با کشمش و خرما و گردو تفت‌خورده تزیین کنید.

عدسی

برای افطار چی بپزم؟ مقوی ترین غذاهای افطاری را بشناسید

عدسی یکی از غذا‌های سبک، خوشمزه و مقوی برای افطاری است که باید حتما بپزید. برای پخ آن عدس را سه تا چهار ساعت خیس کرده و در این مدت آب آن را چندین بار عوض کنید. یک عدد پیاز را خلالی خرد کنید و در روغن تفت دهید و کنار بگذارید. پیاز دیگر را با رنده ریز کنید و همراه فلفل سیاه، فلفل قرمز و زردچوبه در کمی روغن تفت دهید تا طلایی شود. حالا عدس و پیازداغ خلالی را به آن اضافه کنید و تفت دهید تا با این کار پوسته عدس جدا نشده و بعد از پخت له نشود. برای خوش‌رنگ‌شدن عدسی می‌توانید یک تا دو قاشق غذاخوری رب گوجه‌فرنگی به آن بیفزایید و کمی سرخ کنید. در ادامه روی مواد آب جوش بریزید، تاحدی که عدس‌ها را بپوشاند. وقتی آب جوش آمد، حرارت را کم کنید تا عدس بپزد. بعد از یک ساعت عصاره گوشت را اضافه کنید و از آنجا که عصاره شور است، در ریختن نمک مراقب باشید. در اواخر پخت می‌توانید گلپر و دارچین را در غذا بریزید. برای اینکه عدسی لعاب بیشتری بدهد، در ابتدای پخت یک عدد سیب‌زمینی را به‌صورت کامل یا خردشده در غذا بریزید و در انتها بخشی از آن را له کنید.

کشک بادمجان

برای افطار چی بپزم؟ مقوی ترین غذاهای افطاری را بشناسید

مهم‌ترین نکته در تهیه کشک بادمجان که باید بدانید این است که باید از بادمجان‌های سرخ شده یا کبابی همراه با مقداری سیر داغ، پیاز داغ، نعنا داغ، گردو و کشک استفاده کنید.

برای پخت این غذا ابتدا بادمجان‌ها را سرخ کرده و سپس با گوشتکوب له کنید. در ادامه سیرداغ، پیاز داغ و نعنا داغ را همراه با کشک و کمی آب به بادمجان‌ها اضافه و ترکیب کنید. مواد را روی شعله گذاشته و سپس گردوی خرد شده را اضافه کنید و وقتی غذا جا افتاد، آن را در ظرف مورد نظر ریخته و با نان نوش جان کنید.

کوکو سیب‌زمینی و هویج

برای افطار چی بپزم؟ مقوی ترین غذاهای افطاری را بشناسید

کوکو سیب‌زمینی و هویج یکی از ارزان‌ترین و ساده‌ترین غذا‌هایی است که می‌توانید با صرف کمترین زمان، برای وعده افطار خود تهیه کنید.

برای تهیه این غذا ابتدا سیب‌زمینی‌ها را با آب بپزید و بعد رنده کنید. سپس هویج رنده‌شده، تخم‌مرغ، پیازچه خردشده، نمک، فلفل و زردچوبه را به آن اضافه و خوب مخلوط کنید. تابه‌ای را روی شعله گار قرار دهید و مقداری روغن در آن بریزید. وقتی روغن داغ شد، مایه کوکو را در آن پخش کنید تا روی حرارت ملایم به‌آرامی بپزد. یک طرف کوکو که طلایی شد، آن را برش بزنید و برگردانید تا طرف دیگر نیز سرخ شود.

کوفته مرغ

برای افطار چی بپزم؟ مقوی ترین غذاهای افطاری را بشناسید

فیله مرغ را با کمک غذاساز یا چرخ‌گوشت، له کنید. پیاز‌ها را خیلی ریز خرد کنید؛ اما اگر نمی‌خواهید پیاز در غذای شما دیده شود، آن‌ها را همراه با مرغ چرخ کنید. در ادامه پیاز خردشده، نمک، فلفل، زردچوبه، پودر سیر، پودر تخم گشنیز، آرد و روغن را به مرغ چرخ‌شده اضافه کنید و خوب ورز دهید تا کاملا مخلوط شوند. حالا دستهایتان را با آب خیس کنید و از خمیر مرغ به‌اندازه یک نارنگی کوچک بردارید و در دست فرم دهید. در این مرحله سینی فر را کمی چرب کنید و کوفته‌ها را در آن بچینید. در صورتی که می‌خواهید کوفته‌ها را با ظرف فر سرو کنید، پس ظرفی با اندازه مناسب و شیک را برای طبخ کوفته‌ها انتخاب کنید.

ظرف را به‌مدت ۱۲ تا ۱۵ دقیقه در فری قرار دهید که روی دمای ۲۱۰ درجه سانتی‌گراد گرم کرده‌اید. یادتان باشد که هرچه اندازه کوفته‌ها کوچک‌تر باشد، زمان پخت کمتر خواهد شد. پس از این مدت، شعله پایین فر را خاموش کرده و شعله بالا را روشن کنید تا روی کوفته‌ها در مدت ۱۰ دقیقه طلایی و خوش‌رنگ شود. در نهایت کوفته‌ها را از فر خارج کرده و داغ سرو کنید. از آنجا که این کوفته‌ها در فر پخته می‌شوند، یک غذای فست فودی سالم به حساب می‌آید که برای کودکان و بزرگ‌سالان مفید و مغذی است.

خوراک لوبیا چیتی

برای افطار چی بپزم؟ مقوی ترین غذاهای افطاری را بشناسید

لوبیا چیتی را از شب قبل خیس کرده و آب آن را چند بار عوض کنید تا نفخش گرفته شود. سپس لوبیا را همراه با آب بپزید. در این فاصله، پیاز را به‌صورت نگینی خرد کنید و در مقداری روغن تفت دهید. وقتی پیاز طلایی شد، سیب‌زمینی مکعبی خردشده را به آن بیفزایید و تفت مختصری بدهید. در ادامه رب گوجه‌فرنگی، نمک، فلفل، زردچوبه را به باقی مواد اضافه کنید و هم بزنید تا خامی آن‌ها گرفته شود. پس از اینکه لوبیا چیتی پخت، موادی که تفت داده‌اید، به لوبیا اضافه کنید و اجازه دهید که غذا لعاب‌دار شود و خوب جا بیفتد. 

منبع: راهنماتو

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.