۲۳۸۹۹۷
۱۰
۱۰

راه های خوشبو کردن موی سر / چگونه موهای خوشبو داشته باشیم؟

خوشبو کردن موی سر به صبر و تحمل بسیار زیادی نیاز دارد؛ با این وجود رعایت یک سری نکات و انجام اقدامات پیشگیرانه می‌تواند در بلند مدت روی سلامت موها و کف سر شما تاثیر مثبتی بگذارد.

راه های خوشبو کردن موی سر / چگونه موهای خوشبو داشته باشیم؟

بوی خوب و مطبوع یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که برای گذاشتن تاثیر مثبت روی اطرافیانمان همواره باید به آن توجه کنیم. برای افرادی که موی بلند یا پرپشتی دارند این موضوع کمی فرق می‌کند؛ چرا که خوشبو کردن موی سر یک دغدغه‌ی بزرگ و پردردسر است که گاهی اوقات حتی با رعایت کامل بهداشت شخصی هم‌ نمی‌توان به آن دست پیدا کرد.

خوشبختانه، راه‌حل‌های خانگی زیادی برای رفع این مشکل وجود دارد که شما می‌توانید با امتحان کردنشان راهکار مناسب موهای خودتان را پیدا کنید. 

چرا کف سر و موهایمان بو می‌دهند؟

بو گرفتن کف سر و موهای شما می‌تواند به عوامل پزشکی و غیرپزشکی زیادی مرتبط باشد که برای دانستن آن‌ها باید به یک متخصص پوست و مو مراجعه کنید. در اینجا به معرفی چند مورد از دلایلی که می‌توانند باعث بدبو شدن موهایتان شوند می‌پردازیم.

اختلالات هورمونی

 نوسانات هورمونی می‌‌توانند باعث افزایش تعرق فرد و در نتیجه بو گرفتن کف سر افراد شوند.

شوره‌ی سر

 شوره‌ی سر یک بیماری پوستی است که باعث خارش و پوسته پوسته شدن کف سر می‌شود. این بیماری در برخی موارد می‌تواند با بوی بد همراه باشد.

پسوریازیس پوست سر

این بیماری که باعث ایجاد لکه‌های قرمز و پوسته پوسته شدن کف سر می‌شود، می‌تواند یکی از دلایل اصلی بدبو شدن موهای شما باشد.

عدم وجود تعادل در میکروبیوم سر

پوست سر هم مانند نواحی دیگر پوست، محل زندگی باکتری‌ها و قار‌چ‌هایی است که می‌توانند به عملکرد پوست کف سر شما کنند. وجود بیش از اندازه‌ی هر یک از این موجودات باعث عفونت سر و در نتیجه بد بو شدن موها و کف سر شما می‌شود.

بهداشت نامناسب

 رعایت نکردن بهداشت،‌ استفاده از آب آلوده و محصولات مراقبت از موی نامناسب می‌تواند باعث بد بو شدن موهای شما شود.

رژیم غذایی نامناسب

 برخی از غذاها مانند پیاز، سیر و ادویه‌جات می‌توانند باعث بد بو شدن بوی بدن، از جمله پوست سر شوند.

راه های خوشبو کردن موی سر

اگر به دنبال راه‌حل‌های طبیعی برای خوشبو کردن موی سر خود هستید، بهتر است به نقش سلامت پوست سر در این موضوع توجه بیشتری داشته باشید. شما برای داشتن موهای خوشبو و دلربا باید تک به تک عواملی که می‌توانند حتی به مقدار کمی برای شما مضر واقع شوند را بررسی و رفع کنید.

پوست سر خود را تمیز نگه دارید

تمیز و سالم نگه داشتن پوست کف سر و البته بخش‌های دیگر موها یکی از مهم‌ترین‌ کارهایی است که برای خوشبو کردن موی سر باید انجام دهید. درباره‌ی اینکه هر چند مدت یک بار باید موهای خود را شست‌وشو دهید، نظرات بسیار زیادی وجود دارد چرا که زیاده‌روی در انجام این کار می‌تواند باعث از بین رفتن روغن‌های طبیعی پوست سر شود. با این حال اگر می‌خواهید موهای سالم و خوشبویی داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم هفته‌ای دو تا سه بار آن‌ها را بشویید.

راه های خوشبو کردن موی سر / چگونه موهای خوشبو داشته باشیم؟

از خوشبو‌کننده‌ی مو استفاده کنید

اگر تا به حال از عطر و ادکلن‌های بدن برای خوشبو کردن موی سر خود استفاده کرده‌اید،‌ باید بگوییم که شما به طور کلی در حال اشتباه کردن بوده‌اید. عطرهای معمولی برای استفاده روی موی سر مناسب نیستند، چرا که می‌توانند به یکی از دلایل اصلی خشک شدن و آسیب دیدن آن‌ها تبدیل شوند. راه‌‌حل جایگزین این کار، استفاده از خوشبوکننده‌ها و عطرهای مخصوص مو است که بدون آسیب زدن به موهای شما باعث تغییر بوی آن‌ها خواهند شد.

از محصولات حالت‌دهنده‌ی موی خوشبو استفاده کنید

بوی مطبوع شامپوها و نرم‌کننده‌های مو پس از آبکشی از بین می‌رود و دیگر به سختی احساس می‌شود. به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنیم برای خوشبو کردن موی سر خود از محصولات حالت‌دهنده‌‌ی مویی که بوی مطبوعی دارند استفاده کنید. یک ژل، اسپری یا موس موی خوشبو می‌تواند تا زمانی که موهایتان را شست‌وشو می‌دهید، رایحه‌ی آن‌ها را مطبوع و دلپذیر کند. در نتیجه، در هنگام خرید این دسته از محصولات بهتر است به بوی آن‌ها هم توجه کنید.

مراقب وضعیت بهداشت موهایتان باشید

رعایت کردن و انجام یک سری نکات مرتبط با بهداشت مو می‌تواند به خوشبو کردن موی سر کمک کند. اضافه کردن همین عادت‌های کوچک اما کلیدی به روتین مراقبت از موهایتان باعث شاداب و معطر شدن آن‌ها خواهد شد.

شما باید موهایتان را به طور منظم برس بکشید تا از تجمع آلودگی‌ها و گرد و غبار روی کف سرتان جلوگیری کنید. این کار به پخش شدن روغن‌های طبیعی موهای سر و حفظ بوی خوب آن‌ها کمک خواهد کرد.

یکی از کارهای مهمی که برای خوشبو نگه داشتن موهایتان باید از آن پرهیز کنید، لمس بیش از اندازه‌ی موها و کف سر است. شما با لمس کردن موهایتان آلودگی‌ها و روغن‌های دستتان را که می‌توانند بوی بدی هم داشته باشند، به کف سر خود منتقل می‌کنید.

تمیز نگه داشتن وسایلی که برای موهای خود از آن‌ها استفاده می‌کنید در خوشبو کردن موی سر تاثیر بسیار زیادی دارد. بنابراین بهتر است هر چند وقت یک بار وسایلی چون کش مو، برس و سشوار خود را تمیز کنید تا از تجمع آلودگی‌ها و باکتری‌ها روی آن‌ها جلوگیری شود.

یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید در جهت خوشبو کردن موی سر خود انجام دهید، شست‌وشوی منظم روبالشتی‌هایتان است. آلودگی‌ها و روغن‌های روی بالشت شما می‌تواند باعث بدبو شدن موها و بروز جوش و آکنه روی پوستتان شود.

استفاده از روغن‌های مو را فراموش نکنید

روغن‌تراپی یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانید برای سلامت موهای خود انجام دهید. یک روغن موی خوب می‌تواند به رطوبت‌رسانی و آبرسانی پوست سر و ساقه‌ی موهای شما کمک کند. این روش، جایگزین مناسبی برای ماسک‌ مو های شیمیایی است و می‌تواند باعث درخشان و زیباتر شدن موهایتان شود. برای اینکه در حال انجام این کار با یک تیر دو نشان بزنید، می‌توانید از روغن‌های خوشبویی چون روغن نعنا، رزماری، نارگیل و اسطوخودوس استفاده کنید که رایحه‌ی مطبوعی را به موهایتان می‌دهند. علاوه بر روغن‌ها، استفاده از ژل آلوئه‌ورا که دارای خواص ضدباکتریایی و ضدالتهابی است می‌تواند به رفع بوی بد کف سر کمک کند.

راه های خوشبو کردن موی سر / چگونه موهای خوشبو داشته باشیم؟

رژیم غذایی مناسبی را دنبال کنید

برای رفع بوی بد سر نمی‌توان به استفاده از محصولات و روغن‌های مختلف بسنده کرد. یک رژیم غذایی مناسب می‌تواند به جلوگیری از بو گرفتن بدن در اثر تعریق کمک کند. استفاده از مواد مغذی مناسب مانند میو‌ه‌ها، آجیل‌ها و پروتئین‌ها برای رشد و تقویت پوست، مو و ناخن بسیار مهم است. علاوه بر این، شما هرگز نباید میزان تاثیر نوشیدن آب را دست‌کم بگیرید. این کار در مرطوب و سالم به نظر رسیدن موهایتان نقض بسیار پراهمیتی دارد.

مراقب آلودگی‌های محیط اطراف خود باشید

یک سری از عوامل محیطی مانند آلودگی‌ هوا، دود سیگار و حتی بوی برخی از غذاها می‌توانند رایحه‌ی دوست‌نداشتنی و نامطبوعی را روی موها و لباس‌های شما باقی بگذارند.‌ به همین دلیل مهم است که مراقب مکان‌‌هایی که در آن‌ها قرار می‌گیرید باشید. یکی از ترفند‌هایی که می‌تواند به شما در مبارزه با عوامل محیطی کمک کند استفاده از یک روسری یا کلاه بیسبال است. همچنین، اگر ذره‌ای احساس کردید که مکانی که در آن قرار دارید آلوده و مضر است، پس از رسیدن به خانه حتما موهای خود را بشویید تا از بو گرفتن کف سر خود جلوگیری کنید.

اگر خودتان یا اطرافیانتان سیگار می‌کشند، ممکن است هرگز متوجه نشوید که بوی آن چقدر می‌تواند روی موهای شما تاثیر بگذارد. موی انسان ذاتا همه‌ی بوهای اطراف را به خود جذب می‌کند و به همین دلیل بهتر است در کنار پرهیز از سیگار کشیدن از شامپو‌ها و نر‌م‌کننده‌های خوشبو برای موهایتان استفاده کنید.

برای رفع مشکلات خود به پزشک مراجعه کنید

اگر با وجود انجام دادن همه‌ی راه‌‌حل‌های گفته شده در اینجا هنوز هم از مشکل نامطبوع بودن بوی موهای خود رنج می‌برید، بهتر است به یک متخصص پوست و مو مراجعه کنید. گاهی اوقات بیماری‌های پوستی مربوط به کف سر می‌توانند باعث تغییر بوی موهای شما شوند و به طور مستقیم روی سلامت شما تاثیر بگذارند. پس هرگز این مورد را فراموش نکنید و در صورت مواجه شدن با مشکلات جدی هیچ کاری را بدون دستور مستقیم پزشک انجام ندهید.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.