۲۳۹۲۰۹
۷۲۵۰
۷۲۵۰

۶ راهکار عالی برای از بین بردن بوی بد دهان

بوی بد دهان بر اثر اسیدی به وجود می آید که به طور طبیعی در دهان تولید می شود. این امر می تواند نتیجه ی مصرف قند باشد، چون قند همان چیزی است که دهان برای تولید اسید ذکر شده از آن استفاده می کند. به علاوه، قند می تواند باعث پوسیدگی دندان ها هم شود.

6 راهکار عالی برای از بین بردن بوی بد دهان

بوی بد دهان می تواند یک جلسه ی کاری یا قرار عاشقانه را خراب کند. اما با توجه کردن به بهداشت دهانی خود و رعایت چند قاعده ی ساده، می توانید جلوی این مشکل را بگیرید. در ادامه از راهکارهایی خواهیم گفت که کمک می کنند حتی بعد از یک خواب طولانی هم دهان بد بویی نداشته باشید.

۱- بیشتر آب بنوشید

بزاق دهان به مرطوب و تمیز شدن دهان کمک می کند و کمبود بزاق مانع تمیز و سالم ماندن دهان می شود. به همین دلیل است که خشکی دهان می تواند باعث بدبویی دهان یا حتی ترک خوردن لب ها و زخم شدن گوشه های دهان شود. می توانید راهکارهای خانگی را امتحان کنید، مثل بیشتر نوشیدن آب، مکیدن تکه های یخ، جویدن آدامس بدون قند یا مکیدن آبنبات های بدون قند. همه ی این ها می توانند تولید بزاق دهان را بیشتر کنند. با این حال، اگر هیچ کدام مؤثر نبود، باید به پزشک مراجعه کنید چون خشکی دهان می تواند نشانه ی بروز مشکل در غدد تولید کننده ی بزاق یا دیگر بیماری ها باشد.

۲- به جای آدامس نعنایی از آدامس بدون قند استفاده کنید

بوی بد دهان بر اثر اسیدی به وجود می آید که به طور طبیعی در دهان تولید می شود. این امر می تواند نتیجه ی مصرف قند باشد، چون قند همان چیزی است که دهان برای تولید اسید ذکر شده از آن استفاده می کند. به علاوه، قند می تواند باعث پوسیدگی دندان ها هم شود. یک راه برای کمتر کردن مصرف قند این است که به جای آدامس های نعنایی یا قنددار از آدامس ها یا آبنبات های بدون قند استفاده کنید. جویدن آدامس به دهان کمک می کند بزاق بیشتری تولید کند که روش طبیعی بدن برای مقابله با پلاک های دندانی اسیدی است.  


بیشتر بخوانید: طراحی لبخند و تاثیر آن در زیبایی 


6 راهکار عالی برای از بین بردن بوی بد دهان

۳- بیشتر به دندانپزشک مراجعه کنید

اگر بهداشت دهانی خود را به خوبی رعایت نمی کنید، احتمال وجود پلاک در دهان تان هست، یک لایه از باکتری که روی دندان ها را می پوشاند. این پلاک ها به تدریج سفت تر و تبدیل به جرم می شوند، امری که می تواند منجر به ایجاد حفره هایی کوچک در فضای بین دندان و لثه شود، جایی که مواد غذایی، باکتری ها و پلاک های دندانی جمع می شوند. این فرآیند که به آن پریودنتیت گفته می شود می تواند منجر به بدبویی دهان شود.

جرم دندان با مسواک زدن پاک نمی شود، به همین دلیل باید به پزشک مراجعه کنید. اگر مشکوک به پریودنتیت هستید باید هر چه زودتر برای درمان آن اقدام کنید چون می تواند تبدیل به مشکلی جدی شود که دندان ها را تحت تأثیر قرار می دهد.

۴- بهداشت دهانی را رعایت کنید

شاید برای بسیاری از ما بدیهی به نظر برسد اما رعایت نکردن بهداشت دهانی دلیل اصلی بدبویی دهان است. دهان شما مملوء از باکتری هایی است که تکه های غذا را تجزیه می کنند و ترکیب این باکتری ها با مواد غذایی در حال فاسد شدن باعث به وجود آمدن بوی نامطبوعی می شود و به همین دلیل است که مسواک زدن و استفاده از تخ دندان از اهمیت زیادی برخوردار است.کارشناسان توصیه می کنند دندان های خود را دست کم ۲ بار در روز مسواک بزنید، بعد از غذا و با استفاده از خمیردندان های حاوی فلوراید. با این حال، این کار شما را از تنها ۶۰ درصد باکتری های درون دهان تان خلاص می کند. به همین دلیل است که استفاده از نخ دندان و تمیز کردن زبان هم اهمیت زیادی دارد. استفاده از دهانشویه های بدون الکل پیش از خواب هم می تواند کمک کند رشد باکتری ها در دهان خود را به شکل مؤثرتری کنترل کنید. 

6 راهکار عالی برای از بین بردن بوی بد دهان

۵- رژیم غذایی تان را تغییر دهید

خوراکی ها و نوشیدنی هایی که بوی تندی دارند، مانند پیاز، سیر یا قهوه، می توانند باعث شوند که معده ی شما در حین فرآیند گوارش روغن جذب کند. این روغن ها می توانند از طریق جریان خون وارد ریه ها شوند و تا حتی ۷۲ ساعت بعد از خوردن غذا هم در بدن باقی بمانند، امری که باعث بدبویی دهان می شود. از سویی دیگر، اگر رژیم غذایی فستینگ بگیرید که در آن برای ساعاتی طولانی از خوردن غذا پرهیز می شود یا یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات بگیرید هم ممکن است درگیر بدبویی دهان شوید. دلیل ان تولید کتون است که بوی تندی دارد. سیر، پیاز، مواد غذایی تند و قندی و همینطور قهوه کمتر مصرف کنید. اگر رژیم غذایی بخصوصی گرفته اید، با پزشک مشورت کنید تا ببینید که آیا رژیمی هست که حاوی کربوهیدرات بیشتری باشد یا تولید کتون را تحت کنترل نگه دارد. به علاوه می توانید آووکادو، آجیل و روغن زیتون بیشتری مصرف کنید. 

6 راهکار عالی برای از بین بردن بوی بد دهان

۶- سنگ لوزه هایتان را درآورید

اگر متوجه وجود تکه های کوچک و زرد رنگی در دهان خود شده اید، ممکن است سنگ لوزه باشند. سنگ لوزه گرچه خطری ندارد اما می تواند باعث بدبویی دهان شود. این سنگ ها در حقیقت باکتری ها و آلودگی هایی هستند لابه‌لای لوزه ها شکل می گیرند و بعضی از آن ها کوچک و نرم اند و بعضی دیگر بزرگ تر و سفت. گرچه همانطور که گفته شد سنگ لوزه خطری ایجاد نمی کند اما در بعضی موارد می تواند باعث عفونت شود. برای جلوگیری از ایجاد سنگ لوزه، به طور مرتب از دهانشویه استفاده کنید تا باکتری های درون دهان تان کمتر شود و به طور مرتب از نخ دندان هم استفاده کنید. 

منبع: برترین ها

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.