۲۴۳۶۲۶
۱۹
۱۹

داروهای گیاهی، خطر جدی برای سلامت جنین

بعضی غذاها و گیاهان و داروها رشد جنین را کند کرده باعث عقب‌افتادگی می‌شوند. گاهی ممکن است داروئی در سه ماه اول برای جنین کاملاَ بی‌خطر باشد در حالیکه در سه ماه دوم و سوم مضرات زیادی داشته باشد. بنابراین در صورت احتیاج به دارو در ماه‌های مختلف حتماَ باید با پزشک مشورت شود.

داروهای گیاهی، خطر جدی برای سلامت جنین

یکی از مواردی که پزشکان و متخصصین طب گیاهی در مورد آن هم‌عقیده هستند خطرات بعضی گیاهان و داروهای گیاهی در دوران بارداری است و زن حامله نباید به‌هیچ وجه بدون مشورت با متخصصین از آن‌ها استفاده کند.

داروهای گیاهی، خطر جدی برای سلامت جنین

داروی گیاهی و عقب افتادگی

دوره بارداری را می‌توان به سه دوره سه ماهه تقسیم کرد که داروها و گیاهان در هر دوره اثرات مختلفی را ایجاد کرده که کاملاَ باهم متفاوت‌اند. هر غذا و داروئی را که مصرف می‌کنید مستقیماَ وارد خون جنین می‌شود.

بعضی غذاها و گیاهان و داروها رشد جنین را کند کرده باعث عقب افتادگی آن می‌گردد. حتی ممکن است داروئی در سه ماه اول برای جنین کاملاَ بی‌خطر بوده در حالیکه در سه ماه دوم و سوم مضرات زیادی داشته باشد. بنابراین در صورت احتیاج به دارو در ماه‌های مختلف حتماَ باید با پزشک مشورت شود. در سه ماهه اول حاملگی که اعضاء اصلی جنین شکل می‌گیرد نباید به‌هیچ‌وجه بدون مشورت با پزشک داروئی مصرف نمود.

داروهای گیاهی، خطر جدی برای سلامت جنین

اسیدفولیک از قرص‌های ضروری

در دوران بارداری خانم‌ها نمی‌توانند مقدار لازم مواد معدنی و ویتامین‌ها را از غذا جذب کنند بنابراین استفاده از قرص‌ها ضروری بنظر می‌رسد. زیرا آن‌ها در مقایسه با اشخاص عادی به مقدار زیادتری ویتامین و مواد معدنی احتیاج دارند. به عنوان مثال می‌توان اسیدفولیک Folic Acid را در نظر گرفت که کمبود آن حتی قبل از بارداری باعث نارسائی اولیه شده و روی رشد جنین اثرات جبران‌ناپذیری می‌گذارد. اسید فولیک حتی از ابتلا به بیماری‌های عفونی جلوگیری کرده و وزن جنین را بالا می‌برد.

داروهای گیاهی، خطر جدی برای سلامت جنین

برای یبوست ورزش کنید؛ ملین مصنوعی نخورید

یبوست و بواسیریکی از مشکلات اصلی دوران بارداری است که ممکن است به علت ترشح اضافی هورمون پروژسترون فشار زیاد توسط جنین به روده و حتی استفاده از قرص آهن شیمیائی باشد. یبوست را می‌توان با ورزش، استفاده بیشتر از الیاف (تخم کتان) و نوشیدن آب زیاد برطرف کرد و به هیچ وجه نباید از قرص‌های مصنوعی ملین مانند Ex-Lax و غیره استفاده کرد زیرا باعث سقط جنین و نیز تغییر کروموزوم می‌گردد. ولی استفاده از سبوس گندم (Wheet Bran) و میوه‌ها مخصوصاَ انجیر از یبوست جلوگیری کرده و حتی آن را از بین می‌برد.

داروهای گیاهی، خطر جدی برای سلامت جنین

گیاه سدر نخورد

در دوران بارداری، بدن برای ازدیاد حجم خون، آب زیادی را جذب می‌کند که به علت قوه جاذبه، بیشتر این آب در قسمت پائین بدن یعنی پا و ساق‌ها انباشته می‌گردد و مشکلات زیادی را مخصوصاَ در ماه‌های آخر حاملگی به بار می‌آورد. استفاده از گیاهان سدر که آب اضافی را از بدن خارج می‌سازند توصیه نمی‌شود؛ زیرا فشار خون را شدیداَ پائین می‌آورند.

داروهای گیاهی، خطر جدی برای سلامت جنین

قرص‌های ضد اسید معده، ممنوع!

حدود ۲۵٪ از زنان حامله در سه ماهه سوم حاملگی به این عارضه دچار می‌شوند و علت آن بزرگ شدن جنین و فشار به دستگاه هاضمه است. استفاده از قرص‌های ضد اسید معده توصیه نمی‌شود. زیرا اکثراَ دارای آلومینیوم بوده و اثرات سمی دارند گیاهانی مثل گل بابونه (Chamomile) و نعناع (Peppremint) بی‌خطر بوده و این عارضه را رفع می‌کند.

داروهای گیاهی، خطر جدی برای سلامت جنین

گیاهان تلخ را استفاده نکنید

بسیاری از داروها و گیاهان در زمان حاملگی خطرناک بوده و زن حامله قبل از استفاده از آن‌ها باید با پزشک و یا متخصص طب گیاهی مشورت کند. گیاهانی که دارای آنتراکینون (Anthraquinone)، آلگالوئید مواد تلخ و یا روغن‌های فرار هستند نباید در مدت حاملگی مصرف شوند.

داروهای گیاهی، خطر جدی برای سلامت جنین

داروی گیاهی و سقط جنین

بسیاری از گیاهان رحم را تحریک کرده و باعث سقط جنین می‌شود که گرچه اوایل حاملگی خطرناک هستند ولی می‌توان آن‌ها را در اواخر این دوران به کار برد. بعضی از گیاهان نیز می‌توانند باعث اختلال هرمونی در جنین شده و روی رشد مغزی و فیزیک او اثر بگذارند.

 

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

  • اخبار داغ
  • جدیدترین
  • پربیننده ترین
  • گوناگون
  • مطالب مرتبط

برای ارسال نظر کلیک کنید

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.