۲۴۰۹۷۷
۲۹۵
۲۹۵

سابلیمینال چیست؟ آیا سابلیمینال علمی است؟

شاید اسم سابلیمینال به گوشتان رسیده باشد، اما به احتمال زیاد چیزی درباره آن نمی‌دانید. در این مقاله به شما می‌گوییم که سابلیمینال چیست و آیا سابلیمینال علمی است یا نه.

سابلیمینال چیست؟ آیا سابلیمینال علمی است؟

شاید اسم سابلیمینال به گوشتان رسیده باشد، اما به احتمال زیاد چیزی درباره آن نمی‌دانید. در این مقاله به شما می‌گوییم که سابلیمینال چیست و آیا سابلیمینال علمی است یا نه. آیا سابلیمینیال واقعیت دارد؟ 

در این مقاله می‌خوانید:

سابلیمینال چیست؟ آیا سابلیمینال علمی است؟

سابلیمینال چیست؟

سابلیمینال چیست؟ واقعیت دارد؟ سابلیمینال یا پیام‌های سابلیمینال، محرک‌هایی مانند صداها یا تصاویر هستند که می‌توانند به صورت ناخودآگاه مغز را تحریک کنند و بر رفتار تاثیر بگذارند. به عبارت دیگر، مغز انسان ممکن است بدون اینکه متوجه شود، به برخی پیام‌ها نشان دهد. اگر چه انسان‌ها نمی‌توانند آگاهانه این پیام‌ها را ببینند، یا بشنوند، اما همچنان ممکن است بر مسیرهای مغزی تاثیر بگذارند. این پیام‌ها دقیقا برای تاثیرگذاری بر افکار افراد و تشویق آن‌ها به تغییر برخی رفتارها مثل ترک سیگار، ایجاد روتین ورزشی، افزایش عزت نفس و حتی کاهش وزن استفاده می‌شود.

سابلیمینال و کاهش وزن

دو مسیر اصلی در مغز، مصرف غذا و نوشیدنی را در انسان تنظیم می‌کند. مسیر «هموستاتیک»، ما را تشویق می‌کند زمانی که بدنمان انرژی لازم را ندارد، غذا بخوریم. از سوی دیگر، ممکن است بخش ایجاد لذت، حتی زمانی که بدن انرژی کافی دارد باعث گرسنگی شود. مسیر لذت به طور خاص توسط مسائلی مانند استرس، افکار، احساس و حتی تبلیغات، ایجاد می‌شود. به طور خلاصه، به نظر می‌رسد که نشانه‌های ناخودآگاه ممکن است بر رفتارهای تغذیه‌ای ما تاثیر بگذارد.

بیشتر بخوانید: روانشناسی کودکان تک‌فرزند، آنها چگونه اند؟

سابلیمینال چیست؟ آیا سابلیمینال علمی است؟

برنامه های کاهش وزن سابلیمینال

طرفداران برنامه‌های کاهش وزن از طریق سابلیمینال، ادعاهای زیادی در مورد آن دارند. برخی از آن‌ها می‌گویند برنامه‌های سابلیمینال به افراد کمک می‌کند تا با برنامه‌ریزی مجدد بخش ناخودآگاه با باورهای مثبت، به اهداف کاهش وزن خود برسند. این برنامه‌ها اشکال مختلفی مانند فایل‌های صوتی و تصویری را در پلت‌فرم‌های مختلف ارائه می‌دهند. 

برخی از برنامه‌های کاهش وزن سابلیمینال از هیپنوتیزم، جملات تاکیدی مثبت و مراقبه‌های هدایت شده، یا سایر شیوه‌های مشابه برای تمرکز ذهن استفاده می‌کنند. بسیاری آن‌ها از موسیقی پس‌زمینه یا ضرب‌های موسیقی برای آرام کردن ذهن و آماده کردن آن برای پیام‌های سابلیمینال بهره می‌گیرند.

بهترین راه برای استفاده از پیام‌های سابلیمینال برای کاهش وزن به نوع  برنامه بستگی دارد. اکثر برنامه‌ها شامل دستورالعمل‌های خاصی هستند. بسیاری از آن‌ها پیشنهاد می‌کنند در حالی که دراز کشیده‌اید با چشم‌های بسته به صدا گوش دهید. یا مثلا برخی از برنامه‌ها به طور خاص به کاربران دستور می‌دهند که درست قبل از خواب، یا هنگام خواب به این پیام‌ها گوش بدهند. برنامه‌های کاهش وزن سابلیمینال مبتنی بر موسیقی از برخی موارد مثل موسیقی دستگاهی، یا صداهای طبیعت استفاده می‌کنند.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با متخصصان روانشناسی

سابلیمینال چیست؟ آیا سابلیمینال علمی است؟

تاثیر برنامه های سابلیمینال چیست؟

برنامه های سابلیمینال کاهش وزن ممکن است یک راه ساده برای کاهش وزن به نظر برسند. با این حال، شواهد علمی کمی برای تایید اثربخشی آن‌ها برای کاهش وزن وجود دارد.

دانشمندان مطالعات دقیق بسیار کمی در مورد استفاده از پیام‌های سابلیمینال برای کاهش وزن انجام داده اند. بسیاری از این مطالعات در محدوده کوچک انجام شده‌اند و اکثر آن‌ها به طور مستقیم کاهش وزن را اندازه‌گیری نکرده‌اند.

بیشتر بخوانید: محاسبه وزن ایده آل

سابلیمینال چیست؟ آیا سابلیمینال علمی است؟

مزایای احتمالی پیام های سابلیمینال

همین ابتدای پاراگراف بگوییم که تحقیقات کافی در مورد مزایای خاص پیام‌های سابلیمینال برای کاهش وزن وجود ندارد. اما برخی تحقیقات نشان می‌دهد پیام‌های ناخودآگاه ممکن است به طور غیرمستقیم باعث تقویت اهداف کاهش وزن و برخی از رفتارهای مرتبط شوند.

مثلا اخیر نتایج رژیم غذایی 29 داوطلب که تحت برنامه سابلیمینال بودند، مورد بررسی قرار گرفت و دانشمندان به این نتیجه رسیدند که پردازش پیام‌های غذایی ناخودآگاه ممکن است بر عملکرد رژیم غذایی تاثیر بگذارد. یک تحقیق در سال 2014، روی 13 نفر نشان داد که افرادی که قبل از ورزش در معرض پیام‌های سابلیمینال مثبت قرار گرفتند، نسبت به افرادی که در معرض تصاویر منفی قرار داشتند، بهتر دوچرخه‌سواری کردند.

بیشتر بخوانید: تروما چیست و انواع تروما کدام است؟

سابلیمینال چیست؟ آیا سابلیمینال علمی است؟

اثربخشی سابلیمینال چگونه است؟

برخی تحقیقات نشان می‌دهند که اثربخشی پیام‌های سابلیمینال می‌تواند به عوامل متعددی بستگی داشته باشد که عبارتند از:

  • رسانه مورد استفاده (صوتی یا تصویری)
  • اهداف شخصی
  • سابقه تجربیات فرهنگی
  • سطوح گرسنگی و سیری
  • ویژگی‌های شخصیتی
  • انگیزه
  • توانایی خود تنظیمی

بنابراین، برنامه‌های کاهش وزن سابلیمینال ممکن است برای همه یکسان عمل نکند.

انتخاب یک برنامه کاهش وزن سابلیمینال

برای اینکه از برنامه کاهش وزن سابلیمینال بیشترین بهره را ببرید، حتما باید یک برنامه معتبر را انتخاب کنید، هر دستورالعملی را که این برنامه ارائه می‌دهد با دقت بخوانید و برای به دست آوردن بیشترین بهره از آن‌ها اقداماتی را برای بهبود رژیم غذایی و عادات آمادگی جسمانی خود انجام دهید.

بیشتر بخوانید: روانشناسی حسادت کودکان، واکنشی طبیعی است؟

سابلیمینال چیست؟ آیا سابلیمینال علمی است؟

سابلیمینال و چگونگی تاثیرگذاری آن

پیام‌های سابلیمینال با استفاده از روش‌های زیر می‌توانند روی مغز تاثیر بگذارند:

  • مرز ادراک: مغز در هر ثانیه هزاران داده حسی را پردازش می‌کند، اما به دلیل ضعف یا کوتاه بودن آن‌ها، ذهن خودآگاه نمی‌تواند همه این پیام‌ها را دریافت کند، اما ذهن ناخودآگاه ممکن است آن‌ها را دریافت کند.
  • پرایمینگ: یکی از روش‌هایی که سابلیمینال از آن استفاده می‌کند، از طریق پدیده‌های «پرایمینگ» است. مثلا ارتباط ناخودآگاه در مورد تشنگی می‌تواند بر انتخاب نوشیدنی در افراد تاثیر بگذارد.
  • کارایی محدود: پیام‌های سابلیمینال را نباید با تکنیک «کنترل ذهن» اشتباه گرفت. تاثیر آن‌ها بر رفتار یا تفکر محدود است و این اجازه وجود ندارد که از طریق آن‌ها کسی را به انجام کاری بر خلاف میلش مجبور کرد. حتی در اغلب کشورها استفاده از آن‌ها در راستای مسائل اخلاقی، غیر قانونی است.

بیشتر بخوانید: چقدر همسرتان را می شناسید؟

سابلیمینال چیست؟ آیا سابلیمینال علمی است؟

آیا سابلیمینال واقعیت دارد؟ و علمی است؟

برخی از طرفداران پیام‌های سابلیمینال (یا سابلیمینال مسیجینگ) مدت‌هاست که آن را به عنوان راهی ایمن، ساده و موثر برای کاهش وزن معرفی کرده‌اند. برخی از تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که پیام‌های سابلیمینال یا ناخودآگاه، ممکن است بر افکار و رفتارهای مرتبط با غذا و رژیم غذایی تاثیر بگذارد. با این حال، تحقیقات دیگر نشان می‌دهد که این پیام‌ها هیچ تاثیری بر کاهش وزن ندارند. تحقیقات دراین‌باره متفاوت است و هنوز به صورت قطعی نمی‌‌توان گفت که سابلیمینال، علمی است، یا نه.

خلاصه

سابلیمینال، محرک‌هایی مانند صداها یا تصاویر هستند که می‌توانند به صورت ناخودآگاه مغز را تحریک کنند و بر رفتار تاثیر بگذارند. این پیام‌ها دقیقا برای تاثیرگذاری بر افکار افراد و تشویق آن‌ها به تغییر برخی رفتارها مثل ترک سیگار، ایجاد روتین ورزشی، افزایش عزت نفس و حتی کاهش وزن استفاده می‌شود. تحقیقات کافی در مورد علمی بودن و تاثیر پیام‌های سابلیمینال وجود ندارد.

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان سر بزنید. 

منبع: healthline

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.