۲۴۲۵۴۶
۲۶۹
۲۶۹

خوردنی که دندان ها را زرد و لکه دار میکند

با گذشت زمان، غذاها و نوشیدنی‌هایی با رنگدانه تیره و محتوای اسیدی بالا می‌توانند منجر به لکه دار شدن دندان ها شوند.

خوردنی که دندان ها را زرد و لکه دار میکند

با گذشت زمان، غذاها و نوشیدنی‌هایی با رنگدانه تیره و محتوای اسیدی بالا می‌توانند منجر به لکه دار شدن دندان ها شوند.

در این مقاله می‌خوانید:   

چه نوع غذاهایی باعث لکه دار شدن دندان ها می شوند؟

در این مقاله، نگاهی دقیق داریم به مواد غذایی که باعث لکه‌دار شدن دندان‌ها می‌شوند و رنگ آن‌ها را تغییر می‌دهند.

خوردنی که دندان ها را زرد و لکه دار میکند

مواد اسیدی

غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی می‌توانند منافذ مینای دندان شما را باز کنند. همانطور که مینای دندان زبرتر می‌شود و سطح کلی آن افزایش می‌یابد، راه را برای حک شدن رنگ‌های موجود در غذاها و نوشیدنی‌هایی که ما مصرف می‌کنیم به سطح دندان‌ها باز می‌شود.

قهوه

قهوه، محبوب قلب‌ها است، اما همین دم کرده صبحگاهی، یکی از مقصران اصلی لکه‌دار شدن دندان‌ها است. قهوه حاوی تانن، نوعی ترکیب شیمیایی به نام پلی فنول است که می‌تواند باعث چسبیدن ترکیبات رنگی به دندان‌ها شود.

چای

مانند قهوه، چای نیز حاوی تانن‌هایی است که می‌تواند باعث لکه‌دار شدن دندان‌های شما شود. خبر خوب این‌که یک راه ساده برای کاهش رنگ‌دهی چای به دندان‌ها وجود دارد. افزودن ۲ درصد شیر به چای می‌تواند به میزان قابل توجهی خاصیت رنگ‌دهندگی چای را کاهش دهد. این خاصیت به دلیل کازئین، پروتئین موجود در شیر، از لکه‌های دندان پیشگیری می‌کند. 

بیشتر بخوانید: عفونت لثه کودکان و نوزادان با روش های درمان

خوردنی که دندان ها را زرد و لکه دار میکند

انواع توت ها و آب میوه ها

توت سیاه، زغال اخته، انار و سایر انواع توت‌های تیره، حاوی رنگدانه‌های تیره هستند که باعث ایجاد لکه بر روی دندان‌ها می‌شوند. ذرات آلی ریز می‌توانند به منافذ مینای دندان نفوذ کنند و همان جا باقی بمانند. اگر دندان‌های شما تخلخل بیشتری داشته باشند، این موضوع منجر به لکه‌های ماندگارتر می‌شود. به همین دلیل است که ممکن است موقع خوردن توت‌ها دندان‌هایتان بنفش شوند و برای مدتی همچنان رنگی بمانند. آب میوه‌های تیره نیز همین خاصیت را دارد. 

کوکاکولای مشکی

نوشیدن منظم کوکاکولای مشکی نیز می‌تواند باعث تغییر رنگ دندان‌های شما شود. نوشیدنی‌های اسیدی مانند نوشابه باعث فرسایش مینای دندان‌ها می‌شوند.

نوشیدنی های انرژی زا و ورزشی

نوشیدنی‌های انرژی‌زا و نوشیدنی‌های ورزشی با تجزیه مینای دندان مرتبط هستند. نوشیدنی‌های انرژی‌زا نسبت به نوشیدنی‌های ورزشی؛ اسیدیته و انحلال مینای بالاتری دارند.

بیشتر بخوانید: نشانه های پخش شدن عفونت دندان در بدن

خوردنی که دندان ها را زرد و لکه دار میکند

سس های مبتنی بر گوجه فرنگی

اگر می‌خواهید دندان‌های مرواریدی‌تان را به بهترین شکل حفظ کنید، بهتر است هنگام مصرف سس‌های گوجه‌فرنگی اقدامات احتیاطی انجام دهید. سس‌های مبتنی بر گوجه‌فرنگی نه تنها رنگی، بلکه اسیدی نیز هستند. شستشوی دهان با آب بعد از خوردن این نوع سس می‌تواند به جلوگیری از لک شدن دندان‌ها کمک کند.

سس سویا و سرکه بالزامیک

سس‌هایی با رنگدانه تیره مانند سس سویا و سرکه بالزامیک نیز باعث لکه‌دار شدن دندان‌ها می‌شوند. محتوای اسید بالا در موادی مانند سرکه می‌تواند باعث از بین رفتن مینای دندان و لکه‌دار شدن دندان‌ها شود.

بیشتر بخوانید: آشنایی با نکات مهم جرم‌ گیری دندان

خوردنی که دندان ها را زرد و لکه دار میکند

شیرینی و آب نبات

شیرینی ها و آب نبات ها، به ویژه انواع تیره مانند شکلات، می‌توانند باعث ایجاد لکه‌های خفیف روی دندان‌های شما شوند. علاوه بر این، بسیاری از آب‌نبات‌های سخت و صمغی حاوی رنگ هستند و می‌توانند روی مینای دندان شما بنشینند.

خوردنی که دندان ها را زرد و لکه دار میکند

لکه دار شدن دندان ها توسط محصولات دیگر 

غذاها و نوشیدنی‌های مورد علاقه شما ممکن است تنها مقصر لکه‌های دندان نباشند. عوامل دیگر مرتبط با لکه‌دار شدن دندان‌ها عبارتند از:

  • محصولات تنباکو: لکه‌های تنباکو در اثر کشیدن سیگار، پیپ، سیگار برگ یا جویدن تنباکو ایجاد می‌شود.
  • داروهای خاص: برخی داروها مانند تتراسایکلین، می‌توانند باعث ایجاد نوارهای زرد یا تغییر رنگ تیره دندان‌ها شوند که خلاص شدن از شر آن‌ها بسیار سخت است.
  • فرسودگی: ساییدگی دندان‌ها در طول زمان نیز می‌تواند باعث تغییر رنگ آن‌ها شود. پس از سال‌ها مسواک زدن، مینای دندان به تدریج فرسوده و نازک‌تر می‌شود که باعث می‌شود عاج زرد رنگ زیر آن خودش را نشان بدهد.
  • عفونت: عفونت در عصب دندان‌ها شما باعث تغییر رنگ دندان‌ها می‌شود. پوسیدگی پیشرفته دندان باعث تجزیه پالپ می‌شود و به ریشه دندان آسیب می‌رساند که ظاهری سیاه و مایل به خاکستری به آن می‌دهد. 
  • ضربه به دندان‌ها: ضربه به دندان‌های شیری می‌تواند روی دندان دائمی در حال رشد تاثیر بگذارد، و گاهی اوقات اگر مینای دندان به درستی تشکیل نشود، دندان دائمی زرد به نظر می‌رسد. 

بیشتر بخوانید: عقب بودن فک پایین و روش های درمان

خوردنی که دندان ها را زرد و لکه دار میکند

روش های پیشگیری از لکه دار شدن دندان ها

جلوگیری از ایجاد لکه روی دندان‌ها یا اجتناب از مصرف مواد رنگی یا کاهش مصرف آن‌ها امکان‌پذیر است. برخی از روش‌های پیشگیری از لکه‌دار شدن دندان‌ها عبارتند از:

  • عوامل ایجاد کننده لکه را کاهش دهید یا از آن‌ها اجتناب کنید. علاوه بر این مصرف برخی مواد غذایی مانند سیب می‌تواند به پیشگیری از زرد شدن دندان‌ها کمک کند.
  • پس از مصرف غذا یا نوشیدنی‌هایی که نام بردیم، دندان‌های خود را مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.
  • بعد از مصرف غذا یا نوشیدنی‌هایی که نام بردیم، دهانتان را با آب بشویید. اگر نمی‌توانید فورا مسواک بزنید، شستشوی دهان با آب می‌تواند به شستن مقداری از این مواد کمک کند. 
  • با نی نوشیدنی بنوشید. هنگام نوشیدن آب میوه‌های تیره، قهوه، چای، نوشابه‌های گازدار یا نوشیدنی‌های انرژی‌زا، از نی استفاده کنید. این کار از تماس مایع با دندان‌های شما جلوگیری می‌کند.
  • از محصولات تنباکو خودداری کنید. اگر برای کاهش یا حذف محصولات تنباکو به کمک نیاز دارید با پزشک خود صحبت کنید.
  • روش‌های بلیچینگ دندان در مطب را امتحان کنید. دندانپزشک می‌تواند دندان‌های شما را با یک روش سفیدکننده در مطب و استفاده از غلظت بالایی از پراکسید هیدروژن سفید کند. 
  • کیت سفیدکننده بدون نسخه را امتحان کنید. این محصولات به خوبی سفیدکننده‌های تجویز شده توسط دندانپزشک عمل نمی‌کنند.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با پزشکان متخصص دندانپزشکی

خوردنی که دندان ها را زرد و لکه دار میکند

خلاصه

یکی از علت‌های لکه‌دار شدن دندان‌ها غذاها و نوشیدنی‌های دارای رنگدانه‌های تیره‌تر، یا دارای محتوای اسیدی بالا است. خبر خوب این است که شما مجبور نیستید از غذاها و نوشیدنی‌های مورد علاقه خود صرف نظر کنید. با مسواک زدن دندان‌های خود پس از خوردن و آشامیدن، شستن دهانتان، رعایت بهداشت دهان و دندان و انتخاب روش‌ها یا کیت‌های سفیدکننده دندان، می‌توانید مطمئن شوید که لبخندتان سفید و درخشان می‌ماند.

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان سر بزنید. 

منبع: healthline

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.