۲۴۱۰۳۳
۱۱۵
۱۱۵

راهکارهایی برای صحبت و گفتگو با دخترمان درباره اولین پریود

دخترتان که به سن بلوغ برسد هر لحظه امکان دارد، سر و کله پریود هم پیدا شود، بنابراین حرف زدن درباره پریود با دخترتان را جزو اولویت‌هایتان قرار بدهید. در این مقاله، راهکارهایش را برایتان بیان می‌کنیم.

راهکارهایی برای صحبت و گفتگو با دخترمان درباره اولین پریود

دخترتان که به سن بلوغ برسد هر لحظه امکان دارد، سر و کله پریود هم پیدا شود، بنابراین حرف زدن درباره پریود با دخترتان را جزو اولویت‌هایتان قرار بدهید. در این مقاله، راهکارهایش را برایتان بیان می‌کنیم.

در این مقاله می‌خوانید: 

راهکارهایی برای صحبت و گفتگو با دخترمان درباره اولین پریود

حرف زدن درباره پریود را زود شروع کنید

متخصصان بهداشت معتقدند هر چه زودتر حرف زدن درباره پریود با دخترتان را شروع کنید، بهتر است. مطمئن باشید هیچ وقت برای شروع این مکالمات خیلی زود نیست. اوایل می‌توانید به صورت کلی درباره این موضوع حرف بزنید، اما وقتی فرزندتان بزرگ‌تر می‌شود، یا سئوالات بیشتری می‌پرسد، می‌توانید جزئیات بیشتری را اضافه کنید. مثلا خوب است که برایش توضیح بدهید که این خونریزی معنای بدی ندارد و قاعدگی تقریبا ماهی یک بار اتفاق می‌افتد.

هدف کلی این است که برای دخترتان روشن کنید که قاعدگی کاملا طبیعی و نشانه سلامتی است. خجالت و ننگ پریود به ما منتقل شده، اما فرزندان ما با این موضوع آشنایی ندارند، بنابراین می‌توانیم طوری برخورد کنیم که از پریود شدن، احساس شرمندگی نداشته باشند، یکی از مهم‌ترین کارها این است که هیچ‍‌گاه از آن به عنوان یک راز نام نبرید. موقع حرف زدن از پریود، حالت‌های صورتتان را آرام یا خنثی نگه دارید و از اصطلاحات مناسب برای اعضای بدن مانند فرج و واژن استفاده کنید.

اگر دختر شما علائم اولیه بلوغ مانند جوانه زدن سینه‌ها، بوی بدن و موهای ناحیه تناسلی را دارد، قطعا وقت آن است که در مورد جزئیات پریود شدن با او صحبت کنید. تغییراتی که گفتیم ۱ و نیم تا ۳ سال قبل از پریود، آغاز می‌شود.

بیشتر بخوانید: چرا پریود تابو است؟

راهکارهایی برای صحبت و گفتگو با دخترمان درباره اولین پریود

شفاف و روراست باشید

برای خیلی از خانم‌هایی که فرزند دختر دارند این سئوال مطرح است که: «وقتی یه دختر پریود میشه چی بهش بگیم؟» مهم این است که خودتان نگران نباشید. دختران معمولا در سنین 8 تا 13 سالگی به بلوغ می‌رسند، البته ممکن است زودتر یا دیرتر هم بالغ شوند. در حالی که هیچ راهی برای تعیین دقیق زمان پریود وجود ندارد، این نقطه عطف معمولا 6 ماه پس از سریع‌ترین جهش رشد یک دختر اتفاق می‌افتد.

یک راه خوب برای حرف زدن درباره پریود این است که به سادگی از دخترتان بپرسید که آیا متوجه تغییراتی در بدن خود شده، یا نه و آیا دوست دارد در مورد آن‌ها با شما صحبت کند. این سئوال، فضایی امن را ایجاد می‌کند و به کودک اجازه می‌دهد بتواند راحت‌تر با شما صحبت کند. 

بیشتر بخوانید: بی نظمی قاعدگی قبل از یائسگی چگونه است؟

راهکارهایی برای صحبت و گفتگو با دخترمان درباره اولین پریود

هیچ وقت برای حرف زدن درباره پریود زود نیست 

چه فرزند شما درباره پریود شدن سئوالی بپرسد یا نه، باید این موضوع را در نظر بگیرید که ممکن است در مورد پریود شدن دچار استرس، ترس یا سردرگمی باشد، بنابراین اطلاعاتی که شما به او ارائه می‌دهید، در کاهش استرس بسیار موثر است. 

با اصول اولیه شروع کنید. باید ابتدا توضیح بدهید که مقداری خون در ۳ تا ۷ روز از واژن بیرون می‌ریزد و او باید از پد، تامپون یا محصولات قابل استفاده مجدد استفاده کند.

همچنین باید توضیح دهید که برخی از زنان قبل از قاعدگی، دچار علائم مانند نفخ، گرفتگی عضلات، سردرد و حساس شدن سینه می‌شوند. به او بگویید این موارد زمانی که یک دختر برای اولین بار پریود می‌شود رایج نیست، اما ممکن است او هم آن‌ها را تجربه کند.

بیشتر بخوانید: چه دلایلی باعث زود پریود شدن میشود؟

راهکارهایی برای صحبت و گفتگو با دخترمان درباره اولین پریود

دخترتان را به محصولات بهداشتی دوران قاعدگی مجهز کنید

ممکن است دختر شما در اولین قاعدگی در خانه نباشد. بنابراین عاقلانه است که برای او یک کیت پریود تهیه کنید تا بتواند در کوله پشتی، یا کیف خود نگه دارد. وسایل زیر را در کیت محصولات بهداشتی دوران قاعدگی قرار بدهید:

  • پد، تامپون، یا محصولات قاعدگی قابل استفاده مجدد
  • یک جفت لباس زیر تمیز
  • یک کیسه زیپ‌دار برای لباس زیر کثیف
  • مقداری دستمال مرطوب ضد حساسیت

مطمئن شوید که دخترتان می‌داند چگونه از محصولات قاعدگی استفاده کند. استفاده از این محصولات را به او آموزش دهید. بسیاری از دختران ترجیح می‌دهند از پد بهداشتی استفاده کنند، چون استفاده از آن آسان است، اما هنوز استفاده از آن به آموزش نیاز دارد.

بیشتر بخوانید: زود پریود شدن دختر، چه خطراتی دارد؟

راهکارهایی برای صحبت و گفتگو با دخترمان درباره اولین پریود

آموزش استفاده از محصولات قاعدگی به دخترتان

  • باید به دخترتان نشان بدهید چگونه پد را به لباس زیر خود بچسباند و آن را در کجای لباس زیر قرار بدهد تا به بهترین نحو از نشتی خون جلوگیری شود. همچنین باید توضیح دهید که هر پد باید هر ۴ تا ۶ ساعت یک بار، یا هر زمان که حس می‌کند، تعویض شود.
  • اگر دختر شما علاقه‌مند به استفاده از تامپون است، باید مطمئن باشید که نحوه استفاده از آن را می‌داند. می‌توانید ویدیوهایی را دانلود کنید و به او طریقه استفاده از تامپون را یاد بدهید. همچنین به او بگویید که پد، یا تامپون آلوده را باید در سطح بیندازد، نه در توالت. 
  • دخترتان را مطمئن کنید که تامپون به او آسیب نمی‌زند و باید حداقل هر ۶ تا ۸ ساعت یک‌بار تامپون را عوض کند. 

راهکارهایی برای صحبت و گفتگو با دخترمان درباره اولین پریود

  • اگر تصمیم به استفاده از تامپون گرفت، مطمئن شوید که نشانه‌های سندرم شوک سمی را می‌شناسد که شامل بثورات پوستی و علائمی شبیه آنفولانزا است. این مشکل بسیار نادر و درمان آن آسان است، اما مهم است که علائم را بشناسید تا در اسرع وقت تحت درمان قرار بگیرد. 
  • در مورد سایر محصولات بهداشتی قاعدگی مانند لباس‌های زیر پریود و کاپ‌های قاعدگی با دخترتان صحبت کنید، البته این محصولات برای اولین پریودها مناسب نیستند. 
  • به فرزندتان آموزش بدهید که اگر لباس زیرش آلوده شد، باید آن را تعویض کند. 
  • کاپ‌های قاعدگی در میان نوجوانان بزرگ‌تر، به‌ویژه آن‌هایی که نگران محیط زیست هستند، بسیار محبوب است، اما دخترتان ابتدا باید از تامپون استفاده کند.
  • بعد از چند دوره پریود، دخترتان می‌تواند از محصولات بهداشتی قاعدگی که دوست دارد، استفاده کند. می‌توانید درباره بهترین گزینه‌ها با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید. به دخترتان آموزش بدهید که از مراجعه به پزشک زنان واهمه نداشته باشد

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با پزشکان متخصص اطفال

راهکارهایی برای صحبت و گفتگو با دخترمان درباره اولین پریود

به او بیاموزید که چه چیزی عادی است و چه چیزی نیست

ممکن است دختر شما شنیده باشد که یک سیکل قاعدگی معمولی 28 روز است، اما باید به او بگویید که سه قاعدگی اول او ممکن است بسیار نامنظم باشد. ممکن است یک بار پریود شود و بعد 2 تا 3 ماه دیگر پریود نشود. به او بگویید که سه قاعدگی اول باید در عرض 21 تا 45 روز از یکدیگر شروع شوند.

به دخترتان آموزش بدهید که پریود نباید بیش از شش تا هشت روز طول بکشد. اگر قاعدگی دخترتان بیشتر طول می‌کشد، او را نزد متخصص اطفال یا متخصص زنان و زایمان ببرید. 

لازم است بداند کمی گرفتگی، یا درد طبیعی است، اما اگر درد پریودش طوری شدید است که از فعالیت‌هایش بازمی‌ماند، باید توسط پزشک معاینه شود. 

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با پزشکان متخصص زنان و زایمان

راهکارهایی برای صحبت و گفتگو با دخترمان درباره اولین پریود

خلاصه

حرف زدن درباره پریود با دخترتان، وظیفه شما است. از کلیشه‌ها و خرافات دور بمانید. درباره پریود مثل یک راز که باید از همه و پدر، یا برادر پنهان بماند، صحبت نکنید. به دخترتان آموزش بدهید چه چیزهایی درباره پریود طبیعی است و چه چیزهایی نه. شما به عنوان یک مادر وظیفه دارید با صمیمیت و خلق خوش، محصولات بهداشتی قاعدگی را برای دخترتان فراهم کنید، استفاده از این محصولات را آموزش بدهید و در طول دوره پریود، بیشتر از همیشه مراقبش باشید. این‌ها «وظیفه» شماست. وظیفه مادری خود را به بهترین شکل انجام دهید. 

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان سر بزنید. 

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.