۲۳۹۲۲۵
۲۳۴
۲۳۴

علت وزن کم کردن نوزاد

اگر نوزادان رشد کافی نداشته باشند، مادرها نگران می‌شوند، اما وزن کم کردن نوزاد، یک اتفاق غیر معمول نیست. در این مقاله، درباره علت وزن کم کردن نوزاد با شما صحبت می‌کنیم.

علت وزن کم کردن نوزاد

اگر نوزادان رشد کافی نداشته باشند، مادرها نگران می‌شوند، اما وزن کم کردن نوزاد، یک اتفاق غیر معمول نیست. در این مقاله، درباره علت وزن کم کردن نوزاد با شما صحبت می‌کنیم.

در این مقاله می‌خوانید:

علت وزن کم کردن نوزاد

وزن کم کردن نوزاد

در عرض 3 ماه پس از تولد، وزن نوزادان از وزن بدو تولد آن‌ها دو برابر افزایش می‌یابد. اگر نوزادان رشد کافی نداشته باشند، مادرها نگران می‌شوند. با این حال، کاهش وزن کمی پس از تولد نوزاد، طبیعی است. در ۵ تا ۷ روز اول، نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می‌شوند تا 5 درصد وزن کم می‌کنند در حالی که نوزادانی که شیر مادر می‌خورند تا 10 درصد وزن کم می‌کنند. این کاهش وزن تا 14 روزگی نوزاد، دوباره جبران می‌شود.

افزایش وزن همیشه نشانه سلامتی نیست و کاهش وزن را هم نمی‌توان نشانه‌ای از بیماری دانست، اما از طرفی نباید آن را نادیده گرفت. بهترین راهکار این است که از یک متخصص اطفال مشاوره بگیرید. به دلیل تاثیر عوامل خارجی، نوزادان در هر ماه پس از تولد می‌توانند دچار کاهش وزن شوند.

بیشتر بخوانید: دمر خواباندن نوزاد، چه خطری دارد؟

علت وزن کم کردن نوزاد

وزن کم کردن نوزادان تازه متولد شده 

در نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند، بخش بزرگی از کاهش وزن به دلیل تطبیق کودک با تغییر محتوای شیر ایجاد می‌شود. آغوز، اولین شیری است که بدن مادر تولید می‌کند که رنگ مایل به زرد و محتوای چربی و مواد مغذی غلیظ‌تری نسبت به شیر مادر در مراحل بعد دارد. 

شیر مادر بین 2 تا 5 روز اول آغوز است و پس از آن به شیر انتقالی و بعد از دو هفته اول به شیر بالغ تبدیل می‌شود. دلیل دیگری که نوزادان در بدو تولد دچار کاهش وزن می‌شوند این است که آن‌ها در دوره جنینی در رحم در حال تغذیه بوده‌اند و با مهارت غذا خوردن متولد نمی‌شوند. گاهی اوقات کمی طول می‌کشد تا به این مهارت دست پیدا کنند.

در نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند، بخش بزرگی از کاهش وزن به دلیل تطبیق کودک با تغییر محتوای شیر ایجاد می‌شود.

علت وزن کم کردن نوزاد

دلایلی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، از دلایل احتمالی کاهش وزن در نوزادان است:

پرجنب و جوش بودن نوزاد

تعداد کمی از نوزادان بسیار پر جنب و جوش هستند و به همین دلیل متابولیسم بالایی دارند که می‌تواند یکی از دلایل کاهش وزن باشد. کاهش وزن در این شرایط، یک نشانه خوب است. فقط زمانی باید نگران شوید که کودکتان بعد از راه رفتن، یا خزیدن نفس نفس می‌زند. نفس نفس زدن به این معناست که کودک انرژی کافی ندارد، بنابراین بهتر است با یک متخصص اطفال مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: سرلاک برای نوزادان، غذای کمکی خوبی است؟

علت وزن کم کردن نوزاد

عفونت ناشی از کرم

وجود کرم در روده نوزاد می‌تواند بر وزن او تاثیر بگذارد چون تمام مواد مغذی را از غذایی که نوزاد مصرف می‌کند، جذب می‌کند. در صورت بروز هر نوع عفونت کرمی احتمالی، پزشک اطفال، داروهای مناسب را برای خلاص شدن از شر کرم‌ها تجویز می‌کند که با برطرف شدن این مشکل، نوزاد دوباره وزن می‌گیرد. 

ژنتیک

وزن کم در نوزادان می‌تواند ارثی باشد. برای اینکه متوجه شوید آیا دلیل وزن کم کودک ارثی است، مهم است که بررسی کنید که آیا کسی از خانواده شما، یا شوهرتان در کودکی لاغر بوده، یا نه. 

فاصله طولانی بین وعده های غذایی

بهتر است که هر ۳ تا ۴ ساعت یک بار به نوزاد شیر بدهید. غذای نوزاد می‌تواند یک وعده غذایی ساده یا میان‌وعده باشد. برخی از مادرها فکر می‌کنند که به جای چند وعده غذا دادن به کودک، باید در دفعات کمتر، اما سنگین‌تر به کودک غذا بدهند. این روش اشتباه است. نوزادان در فواصل منظم به مواد مغذی نیاز دارند.

بیشتر بخوانید: پرسش و پاسخ شیردهی، برای آنهایی که تازه مادر شده اند

علت وزن کم کردن نوزاد

تغذیه

مصرف آب و شیر زیاد می‌تواند گرسنگی کودک را مهار کند و میزان غذای دریافتی او را کاهش دهد. 

غذاهای غنی از فیبر

غذاهای با فیبر بالا مانند ماکارونی غلات کامل و برنج قهوه‌ای می‌تواند برای مدتی طولانی در معده کودک باقی بماند. به همین دلیل بهتر است از دادن چنین غذاهایی به کودک پرهیز کنید، چون کودک به زمان بیشتری برای هضم آن نیاز دارد که به نوبه خود باعث می‌شود کمتر غذا مصرف کند.

مصرف غذای تکراری

حتی نوزادان نیز تنوع غذایی را دوست دارند. اگر هر روز به کودک، یک غذای ثابت بدهید او از خوردن این غذای ثابت دلزده می‌شود و از خوردن آن امتناع می‌کند. سعی کنید غذای کودکتان را تا حد امکان خوشمزه کنید و با مواد محدود، انواع مختلفی از غذاها را بپزید. 

بیشتر بخوانید: مشکلات شیردهی به نوزاد، اصلا نگران نباشید

علت وزن کم کردن نوزاد

کمبود تغذیه

اگر به کودک خود فقط شیر، یا برنج بدهید، او مواد مغذی لازم را دریافت نخواهد کرد. برای اینکه غذای کودکتان سرشار از مواد مغذی باشد، مواد غذایی سالم بیشتری مانند گیلاس، موز، تخم‌مرغ و سیب‌زمینی شیرین را به غذای او اضافه کنید.

متابولیسم در نوزادان با افزایش فعالیت آن‌ها افزایش می‌یابد. نوزادان زمانی که شروع به چهار دست و پا راه رفتن، یا راه رفتن می‌کنند، دچار کاهش وزن می‌شوند.

متابولیسم بالا

متابولیسم در نوزادان با افزایش فعالیت آن‌ها افزایش می‌یابد. نوزادان زمانی که شروع به چهار دست و پا راه رفتن، یا راه رفتن می‌کنند، دچار کاهش وزن می‌شوند. این وضعیت، یک نشانه عادی است، اما رژیم غذایی کودکان را کمی تغییر دهید و غذاهای مغذی بیشتری را به رژیم غذایی او اضافه کنید.

کاهش وزن بعد از شیر گرفتن

نوزادان با شروع فرآیند از شیر گرفتن، وزن خود را از دست می‌دهند. از شیر گرفتن، فرآیندی است که در آن کودک غذا را از منابع دیگری غیر از شیر مادر دریافت می‌کند.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با پزشکان متخصص اطفال

علت وزن کم کردن نوزاد

بیماری

زمانی که نوزادان از تب، سرماخوردگی یا سرفه رنج می‌برند دچار کاهش وزن می‌شوند که اتفاقی طبیعی است چون نوزادان هنگام بیماری تمایلی به خوردن غذا ندارند. پس از بهبودی نوزاد، این وضعیت بهتر می‌شود. 

زمانی که نوزادان از تب، سرماخوردگی یا سرفه رنج می‌برند دچار کاهش وزن می‌شوند که اتفاقی طبیعی است.

عدم دریافت شیر کافی 

دریافت نکردن شیر کافی هم یکی دیگر از دلایل کاهش وزن نوزادان است. 

وزن کم کردن نوزاد کی باید باعث نگرانی شود؟

کاهش وزن نوزاد ممکن است مشکل بزرگی به نظر برسد، اما در واقع بسیار رایج است. با این حال، اگر کودک در حال کاهش وزن است، همیشه بیش از حد خواب‌آلود به نظر می‌رسد و به صورت روزانه شش پوشک خیس و سه یا چهار پوشک آغشته به مدفوع ندارد، ممکن است وزن کم کردن او طبیعی نباشد. اگر در مورد کاهش وزن نوزاد نگران هستید، با متخصص اطفال مشورت کنید. 

علت وزن کم کردن نوزاد

خلاصه

کاهش وزن نوزاد در 5 تا 7 روز پس از تولد، یک اتفاق طبیعی است که به دلیل تغییر تغذیه نوزاد رخ می‌دهد. جنب و جوش زیاد، متابولیسم بالا، کمبود تغذیه، عفونت ناشی از کرم و ژنتیک، برخی از علل وزن کم کردن نوزاد هستند.

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان مراجعه کنید. 

منبع: acko

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.