۱۳۴۹۸۲
۴۱۵۶
۴۱۵۶

خلق و خوی کودکان، غذاهای تاثیرگذار

طبق تحقیقات به عمل آمده غذاها می‌توانند روی خلق و خوی آدم‌ها تاثیر مستقیم بگذارند و یک برنامه غذایی می‌تواند بسیاری از مشکلات رفتاری و اخلاقی کودکان را برطرف کند.

طبق تحقیقات به عمل آمده غذاها می‌توانند روی خلق و خوی آدم‌ها تاثیر مستقیم بگذارند و یک برنامه غذایی سالم و متعادل می‌تواند بسیاری از مشکلات رفتاری و اخلاقی کودکان را برطرف کند.

اینکه چگونه غذاها می‌توانند روی خلق و خوی کودکان اثر بگذارند مربوط به مواد غذایی و ویتامین‌های موجود در آنها است. اگر به کودک خود از گروه‌های مختلف غذایی و به شکل متعادل و متناسب غذا بدهید، می‌توانید انتظار آن را داشته باشید که رفتارهای ثابت و مناسب‌تری از او سر بزند.

رژیم غذایی که در آن مواد غذایی بی‌ارزش و هله و هوله جایگاه اصلی را داشته باشند به انتقال دهنده‌های عصبی مواد مغذی مورد نیاز را نمی‌رسانند و عملکرد آنها را کاهش می‌دهند، رژیم غذایی نامناسب می‌تواند به افسردگی منجر شود یادگیری را کاهش دهد و رفتارهای کودک را تغییر می‌دهد.

کدام غذاها باعث بد شدن خلق و خوی کودکان می‌شود؟
غذاهایی که حاوی قند، شکر و چربی زیاد هستند تاثیر نامطلوبی روی خلق و خوی کودکان به جا می‌گذارند. خلق و خوی نامناسب، دائم در حال نوسان است شکلات‌ها، نوشابه‌های گازدار، شیرینی‌جات و فست‌فودها از این دسته‌ها غذاها هستند کربوهیدرات‌ها باعث ترشح هورمون‌های استرس می‌شوند و از این طریق روی خلق و خوی کودک اثر می‌گذارند.

کدام غذاها برای بهتر شدن اخلاق کودکان مفید هستند؟
غذاهایی که سرشار از مواد غذایی مفید و مغذی هستند. جو و برنج قهوه‌ای و غلات باعث آرام‌تر شدن کودکان می‌شوند.

غذاهایی که باعث ترشح دوپامین می‌شوند، باعث بهبود اخلاق کودکان می‌شوند.

موز، شیر، مرغ، سبزیجات برگدار سبز جزو این غذاها هستند. دریافت اسید فولیک، اسیدهای چرب امگا 3 و سلنیوم می‌تواند از احساساتی نظیر افسردگی در کودکان جلوگیری می‌کنند لذا سالمون، اسفناج و تخم آفتابگردان بسیار مفید است.

اگر کودکتان دچار برخی مشکلات رفتاری شده است که علت آن نیز هنوز برای شما مشخص نشده، بهتر است به برنامه غذایی او توجه کنید، چرا که ممکن است علت بروز این مشکلات از همین جا باشد.

یک برنامه غذایی درست و سالم باعث تعادل و ثبات رفتاری نیز می‌شود.

صبحانه
همواره کودک خود را به خوردن صبحانه تشویق کنید صبحانه خوردن حتی در اندازه یک لقمه بسیار بهتر از صبحانه نخوردن است طبق تحقیقات به عمل آمده پیرامون صبحانه و چیزهایی که بهتر است در این وعده غذایی خورده شود، محققان نتیجه گرفته‌اند که:

- یک عدد تخم‌مرغ آبپز با کمی نان تست

- لوبیای آبپز شده با یک عدد مافین که صد در صد از غلات تهیه شده

- پوره سیب‌ به همراه دو قاشق سوپخوری ماست

- یک لیوان شیر و یک عدد موز موارد خوبی برای صبحانه هستند.

خوردن غذاهایی که حاوی گلایسیمک (قند) کمتری هستند به ما کمک می‌کنند تا قند خونمان دچار نوسان نشود و ثابت بماند.

افزایش گلوکز در جریان خون پانکراس را تحریک به ترشح هورمون انسولین می‌کند. مصرف غذاهایی که گلایسیمک بالا دارند، باعث افزایش سطح انسولین در جریان خون می‌شوند.

قند و شکر زیاد روی رفتارهای کودکان اثر نامطلوب دارد. غذاهایی که فرآوری شده و آنهایی که شیرینی و قند بالادارند همین عوارض را به دنبال دارند آرد غلات و جو میزان قندخون را تثبیت می‌کنند.

اعتیاد به خوردن برخی غذاها نیز باعث بروز مشکلات اخلاقی و رفتاری در کودکان می‌شود مواد غذایی که حاوی نگهدارنده‌ها، طعم دهنده‌های مصنوعی و رنگ‌های مصنوعی هستند در زمره همین خوراکی‌ها هستند.

تولید این مواد غذایی در برخی کشورها متوقف شده است چرا که حتی باعث بروز آسم، آلرژی و میگرن و بیش‌فعالی در کودکان می‌شوند.

ADHD و سالیسیلات‌ها
کودکان مبتلا به ADHD به یک گروه از مواد شیمیایی به نام سالیسیلات‌ها، واکنش نشان می‌دهند. بادام، سیب، زردآلو، کشمش، هلو، آلو، آلوبخارا، پرتقال، توت، گوجه فرنگی و خیار حاوی سالیسیلات طبیعی هستند.

اگر کودک شما نیز دچار این اختلال شده است، شما می‌توانید این میوه‌ها را از برنامه غذایی او به مدت چند روز حذف کنید و بعد اگر شاهد تغییرات اخلاقی و رفتاری در او شدید، به این روند ادامه دهید.

اهمیت چربی‌های امگا 3
یکی از مهم‌ترین بخش‌ها درباره تغذیه کودک و تاثیر آن روی اخلاق و رفتارش، مصرف چربی‌های امگا ۳ است. ماهی‌های چرب حاوی این اسیدهای چرب هستند که تاثیر مثبت و خوبی روی رفتارهای کودکان دارند.

EPA یکی از دو روغن مهم موجود در ماهی است که توانایی ایجاد ثبات در رفتار کودکان و جلوگیری از نوسانات خلقی در آنها را دارد. بهترین منابع حاوی امگا ۳، ماهی‌های چرب مثل سالمون، تخم‌مرغ و بذر کتان و گردو است.

آهن و کمبود روی در بدن
آهن و روی فاکتورهای بسیار مهمی هستند که کمبودشان در بدن به شدت روی اخلاق و رفتار کودکان تاثیر می‌گذارد.

کودکان تا دو سالگی بیشترین رشد مغزی را می‌کنند و کمبود آهن به صورت کاملا جدی باعث بروز مشکلات رفتاری و کاهش تمرکز و توجه در بزرگسالی می‌شود.

اغلب کودکانی که به ADHD دچارند نیز میزان روی کمی در خون دارند. بالاتر بردن میزان روی بدن باعث کاهش علائم این مشکل و اختلال رفتاری در کودکان می‌شود.

مواد غذایی که حاوی آهن و روی بیشتری هستند
- پوره‌ میوه‌ها که از شش ماهگی می‌توانید به نوزادتان دهید.

- غلات صبحانه غنی شده با آهن

- لوبیای پخته شده با سویا وکمی نان که در آن بذر کتان است.

- سبزیجات و گیاهان سبز، نخود سبز و اسفناج

- محصولات لبنی، ماست و پنیر

کودکانی که در برنامه غذایی خود میزان زیادی کافئین مصرف می‌کنند، معمولا عصبی‌تر بیش‌فعال و تحریک پذیرتر می‌شوند.

در واقع کافئین نوعی محرک اخلاقی در آنها می‌باشد بنابراین لازم است که نسبت به مصرف آن در برنامه غذایی کودکتان کمی محتاطانه‌تر اقدام کنید.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.