۱۷۱۵۶۳
۲۶۱۵
۲۶۱۵

بازی مناسب کودکان اوتیسم، نحوه اجرا

ابتدا به کودک اوتیسمی تصاویر، عکس ها و یا فیلمی از بازی با کامیون و تریلی توسط کودک دیگری نشان دهید.

مثالی از یک بازی هدفمند برای کودک مبتلا به اوتیسم:
هدف: کودک بتواند از یک اسباب بازی استفاده متنوع بکند.
علاقه کودک: کامیون کوچک
ارزیابی: کودک استفاده محدود از کامیون می کند و زمان طولانی را صرف تاب دادن چرخ کامیون می کند.
ابزار مورد نیاز: کامیون کوچک، ماشین دیگر شبیه به کامیون مانند تریلی، دو رشته نخ
رهنمودها: تصویری، دیداری و سپس کلامی و مستقیم
تقویت کننده ها: آفرین خیلی خوبه، داری موفق میشی و یا دادن محرک لذت بخش به کودک در پایان
مکان: اتاق کودک و یا هال و پذیرایی

اجرا
ابتدا به کودک تصاویر، عکس ها و یافیلمی از بازی با کامیون و تریلی توسط کودک دیگری نشان دهید. او در این عکس ها و یا فیلم ها خواهد دید که کامیون و تریلر را می توان هل داد، با بستن نخ آنها را روی سرامیک کشاند، کامیون و تریلی با هم تصادف می کنند و واژگون می شوند.
سپس وارد بازی با کودک شوید. ماشینی را که در اختیار دارید روی زمین مقابل دید کودک از سویی به سوی دیگر هل بدهید. به کودک نزدیک شوید. او را تشویق کنید به اینکه ماشینش را هل دهد.
می توانید به او راهنمایی دستی کنید و سپس او را مورد تشویق قرار دهید. همچنین می توانید نخی را به ماشین که در اختیار خودتان است ببندید و ان را در مقابل دید کودک روی زمین بکشید. همین کار را با ماشین او انجام دهید و او را تشویق به کشیدن ماشین روی زمین کنید.
برای رسیدن به موفقیت عجله نکنید. همین میزان اندک ممکن است چند جلسه به طول انجامد. شما می توانید کاربردهای دیگری از ماشین، از قبیل گذاشتن شن و ماسه به کمک بیلچه پلاستیکی روی کامیون، انجام کارواش و یا شستن ماشین توسط یکی و خشک کردن توسط دیگری را به تدریج به او آموزش دهید.
همچنین یک یا دو تا از همسالان کودک را نیز به تدریج وارد بازی با او کنید و با تقسیم نقش ها تعاملات میان آنها را بیشتر کنید.
همواره به خاطر داشته باشید انتظارات شما از کودک حقیقی باشد. در رسیدن به هر هدفی مراحل را از ساده به دشوار طراحی کنید. برای مثال در رسیدن به هدف رشد بازی های تخیلی و یا نمادین در کودک می توانید از دکتر بازی شروع کنید، و از هر نوع پیچیده کردن بازی در ابتدا اجتناب کرده و صرفاً به مفاهیم مریض و پزشک و معاینه بپردازید.
یا در بازی معروف به خاله بازی میان کودکان که فعالیت های آشپزی، مهمانداری، خانه داری و مراقبت از فرزند به طور نمادین اجرا می شود، در ابتدا تنها فعالیت مراقبت از کودک و خواباندن آن را آموزش دهید و به تدریج فعالیت های دیگر را وارد فضای بازی نمایید.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.