۲۳۸۱۶۴
۱۱
۱۱

نزدیک بینی چشم چیست؟

همه آنچه درباره علائم و درمان نزدیک بینی چشم نیاز دارید را در ادامه گفته ایم.

نزدیک بینی چشم چیست؟

آیا دیدن اشیاء دور، مانند تابلوهای بزرگراه، تا زمانی که چند ده متر از شما فاصله نداشته باشند، برای‌تان سخت است؟ کتاب را راحت‌تر می‌توانید ببینید. احتمالا دچار نزدیک بینی شده‌اید. این مشکل ممکن است در هر سنی ایجاد شود؛ با عینک یا لنز درمان می‌شود یا می‌توانید با لیزر آن را برطرف کنید. در ادامه با ما باشید تا درباره این سوال نزدیک بینی چشم چیست توضیح کاملی بدهیم.

در این مقاله می‌خوانید:

علل نزدیک بینی

عوامل خطر نزدیک بینی

علائم نزدیک بینی 

انواع نزدیک بینی 

درمان نزدیک بینی

پیش‌گیری از نزدیک بینی

درمان نزدیک بینی

عوارض نزدیک بینی 

علل نزدیک بینی

ساختار چشم شما مقصر است. وقتی کره چشم شما خیلی بلند است یا قرنیه - لایه بیرونی محافظ چشم شما - خیلی خمیده است، نوری که وارد چشم شما می شود به درستی تمرکز نمی کند. تصاویر در جلوی شبکیه، قسمت حساس به نور چشم شما، به جای مستقیم روی شبکیه متمرکز می شوند. این باعث تاری دید می شود. پزشکان به این عیب انکساری می گویند.

نزدیک بینی چشم چیست؟

عوامل خطر نزدیک بینی

هر کسی ممکن است به نزدیک بینی مبتلا شود. چند چیز وجود دارد که شانس ابتلا به آن را افزایش می دهد:

شما یکی از اعضای خانواده مبتلا به نزدیک بینی دارید. اگر والدینی مبتلا به نزدیک بینی داشته باشید، خطر شما افزایش می یابد و اگر هر دو والدین شما مبتلا به نزدیک بینی باشند، خطر شما حتی بیشتر است.

شما زمان زیادی را صرف انجام فعالیت های نزدیک می کنید. اگر زیاد مطالعه می‌کنید یا شغلی دارید که باید برای ساعت‌های طولانی به جزئیات نگاه کنید (مانند کاردستی یا کپی کردن)، احتمال اینکه چشمان شما دید دور را از دست بدهد، بیشتر است.

شما برای مدت طولانی به صفحه نمایش نگاه می کنید. مطالعات نشان می‌دهد افرادی - به‌ویژه بچه‌هایی که هر روز زمان طولانی‌تری را روی صفحه نمایش می‌گذرانند، بیشتر در معرض خطر نزدیک‌بینی هستند.

بیشتر اوقات در داخل خانه هستید. گذراندن وقت در خارج از خانه خطر نزدیک بینی را کاهش می دهد.

علائم نزدیک بینی

شما ممکن است هیچ علامتی جز اجسام دور تار نداشته باشید. اما نزدیک بینی چشم می‌تواند سبب این موارد شود:

  • سردرد
  • چشمک زدن
  • خستگی چشم
  • چشمک زدن 
  • بی‌اطلاعی از مشخصات اشیای دور
  • زیاد پلک زدن 
  • مالیدن چشم
  • خیلی نزدیک تلویزیون نشستن
  • خیلی نزدیک به تلویزیون بنشینید
  • مشکل داشتن هنگام خواندن تخته

نزدیک بینی چشم چیست؟

انواع نزدیک بینی

نزدیک بینی دو نوع کلی دارد: پاتولوژیک و غیر پاتولوژیک. نزدیک بینی غیر پاتولوژیک را نزدیک بینی ساده یا مدرسه ای نیز می نامند. نزدیک بینی پاتولوژیک را نزدیک بینی دژنراتیو یا بدخیم نیز می نامند.

نزدیک بینی ساده یا مدرسه ای (غیر پاتولوژیک)

این نوع نزدیک بینی معمولا در دوران کودکی یا نوجوانی شروع می شود. بعد از نوجوانی، بینایی شما معمولا تثبیت می شود و بدتر نمی شود. هنگامی که نزدیک بینی ساده دارید، لنزهای تماسی یا عینک می توانند دید واضح را بازیابی کنند. اگر در اثر استفاده از لنز دچار عفونت شدیم؛ چه کنیم؟

نزدیک بینی دژنراتیو یا بدخیم (آسیب شناختی)

نزدیک بینی پاتولوژیک یا بدخیم نوع نادری از نزدیک بینی چشم است که معمولاً از والدین به ارث می‌رسد. کره چشم خیلی دراز می‌شود و در اوایل سنین نوجوانی یا اوایل بزرگسالی خود را نشان می‌دهد.

نزدیک بینی دوطرفه

نزدیک بینی می‌تواند فقط در یک چشم یا در هر دو رخ دهد. نزدیک بینی دوطرفه اصطلاحی است که چشم پزشک زمانی که در هر دو چشم نزدیک بین هستید از آن استفاده می‌کند.

تشخیص نزدیک بینی

معاینه چشم می تواند نشان دهد که نزدیک بینی دارید یا خیر. معمولاً عینک، لنز یا جراحی انکساری می‌تواند مشکل را برطرف کند.

تست نزدیک بینی

این تست ساده بررسی می‌کند که چقدر می‌توانید اشیا را با جزئیات از راه دور ببینید. چشم پزشک از شما می‌خواهد که در فاصله مشخصی از نمودار چشمی به نام نمودار اسنلن بایستید. پزشک از شما می‌خواهد که یک چشمتان را بپوشانید و ردیف‌های مختلف  که نوشته‌هایی شبیه E  دارد را بخوانید تا زمانی که تشخیص دهد دید شما در فاصله دور چقدر واضح است.

تست فوروپتر آزمون مشابهی است که از طریق دستگاهی با لنزهای مختلف نگاه می‌کنید تا زمانی که بتوانید نمادها یا حروف را به وضوح ببینید. این روش به پزشک کمک می کند تا بداند برای اصلاح بینایی به چه نسخه ای نیاز دارید.

نزدیک بینی چشم چیست؟

درمان نزدیک بینی

نسخه شما به چشم کمک می کند تا نور را روی شبکیه شما متمرکز کند. که دید شما را روشن می کند.

لنزهای نزدیک بینی

پزشک شما می تواند چندین نوع مختلف لنز را برای اصلاح بینایی در هنگام نزدیک بینی تجویز کند، از جمله:

عینک. به طور معمول، پزشکان با عینک مقعر برای اصلاح نزدیک بینی قبل از حرکت به سمت لنزهای تماسی شروع می کنند. اگر نسخه شما بالاتر از -3.00 D است، ممکن است به لنزهای با شاخص بالا نیاز داشته باشید که نازک‌تر و سبک‌تر از لنزهای پلاستیکی معمولی هستند.

لنزهای تماسی

لنزهای تماسی روی سطح چشم شما قرار می گیرند. دو نوع وجود دارد: لنزهای سفت و سخت و قابل نفوذ گاز و لنزهای نرم و جاذب آب. علاوه بر تجویز بینایی شما، پزشک باید انحنای چشم شما را نیز اندازه گیری کند تا به درستی با لنزهای تماسی شما مطابقت داشته باشد. اگر چشمان شما خشک است، لنزهای تماسی ممکن است گزینه مناسبی برای شما نباشند.

جراحی چشم می تواند بینایی شما را به حدی بهبود بخشد که دیگر نیازی به استفاده از عینک یا تماسی نداشته باشید. رایج ترین روش های نزدیک بینی عبارتند از:

کراتکتومی فوتورفرکتیو

این جراحی که PRK نیز نامیده می شود، از لیزر برای تراشیدن لایه میانی قرنیه استفاده می کند. این انحنای قرنیه را صاف می کند و به پرتوهای نور اجازه می دهد تا نزدیک یا روی شبکیه شما متمرکز شوند.

لیزیک: این شایع ترین جراحی برای نزدیک بینی است. جراح از لیزر یا ابزار دیگری برای ایجاد یک فلپ نازک در لایه بالایی قرنیه شما استفاده می کند. آنها قرنیه را با یک لیزر دیگر حجاری می کنند و فلپ را به جای خود برمی گرداند.

لنز کولامر قابل کاشت EVO (ICL): با استفاده از یک برش میکروسکوپی، یک لنز تماسی ساخته شده از مواد پلیمری نرم و بین لنز طبیعی و عنبیه در چشم شما کاشته می شود. این به شکستن نور روی شبکیه کمک می کند و دید واضح تری ایجاد می کند.

آیا نزدیک بینی قابل درمان است؟

نزدیک بینی درمانی ندارد، اما درمان های آن بسیار موثر است و در بسیاری از موارد می تواند بینایی شما را به ۲۰/۲۰ برگرداند. لیزیک و سایر جراحی‌ها، اگرچه بینایی را در بیشتر موارد به حالت کامل باز می‌گردانند، اما درمان دائمی نیستند. با افزایش سن، احتمالاً به اصلاح بینایی نیاز خواهید داشت.

مطلب پیشنهادی: محاسبه هزینه بلفاروپلاستی چگونه است؟

آیا با گذشت زمان  نزدیک بینی بهتر می شود؟

نزدیک بینی در خانواده ها دیده می شود و احتمالا در دوران کودکی شروع می شود. لنزهای چند کانونی (عینک یا تماسی) و قطره های چشمی مانند آتروپین، سیکلوپنتولات یا پیرنزپین ge می توانند به کند کردن پیشرفت کمک کنند. چشمان شما معمولا بعد از سال های نوجوانی تغییر نمی کند، اما نه همیشه. موارد نزدیک بینی در سال های اخیر با سرعت نگران کننده ای در حال افزایش بوده است. اگر متوجه تغییراتی در بینایی خود شدید، چشمان خود را چک کنید. هر سال به چشم پزشک مراجعه کنید. لنز دائمی چیست؟

نزدیک بینی چشم چیست؟

چکاپ چشم برای نزدیک بینی

اگر هر یک از علائم نزدیک بینی را دارید، برای یک معاینه منظم چشم از چشم پزشک وقت بگیرید. 

 در کودکی هر 6 ماه

در بالای 20 سالگی هر سال

در بالای 30 سالگی هر 6 ماه

در بالای 40 سالگی بنا به نظر پزشک تناوب ویزین را انجام دهید. 

بعد 65 سالگی هر سال

 

عوارض نزدیک بینی

زمانی که نزدیک بینی دارید چند عارضه ایجاد می‌شود. 

مشکلات تحصیلی. اگر فرزند شما نزدیک بینی اصلاح نشده دارد، ممکن است دچار افت تحصیلی شود زیرا درست نمی‌تواند به دفتر و کتاب خود نگاه کند.

کیفیت زندگی پایین تر. نمی‌توانید روی کارهای ساده نزدیک تمرکز کنید. 

خستگی چشم. چشم مرتب باید زور بزند و عضلات آن خسته می‌شود. 

مشکلات چشمی جدی: اگر نزدیک بینی را درمان نکنید ممکن است دچار مشکلات شبکیه، گلوکوم، آب مروارید و سایر بیماری های چشمی شوید.

جمع‌بندی 

نزدیک بینی بیماری‌اس است که شما را از دیدن واضح اشیای دور باز می‌دارد. ممکن است نزدیک بینی خفیف یا نزدیک بینی شدید داشته باشید که با گذشت زمان بدتر شود. چشم پزشک می‌تواند چشم‌های شما را معاینه کند و به درمانی مانند لنز یا جراحی کمک کند که بینایی شما را اصلاح کند. ویزیت منظم نزد چشم‌پزشک می‌تواند به تشخیص زودهنگام این بیماری کمک کند تا بتوانید آن را درمان کنید.

 

سوالات متداول درباره نزدیک بینی چشم

چگونه می توان از نزدیک بینی جلوگیری کرد؟

نمی‌توانید؛ بهتر است راه‌های پیش‌گیری از نزدیک بینی را انجام دهید و زیاد در خانه نمانید تا فواصل دور را ببینید. 

درمان طبیعی نزدیک بینی چیست؟

نزدیک بینی درمانی ندارد ولی با پیشگیری مناسب مانند استفاده از صفحه نمایش مناسب، ورزش و استفاده از محافظ چشم سطح بینایی بالا خواهد ماند. 

بالاترین نمره نزدیک بینی چند است؟

 نزدیک بینی خفیف  1.5- D است. از 1.5- تا 6.0- D نزدیک بینی شدید در نظر گرفته می‌شود. نزدیک بینی بالا حد بالاتر از -6.0 D است. اگر نزدیک بینی شما بالای 8.0 D باشد، باید جراحی کنید. 

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.