۲۴۳۱۵۸
۱۸
۱۸

کنترل استرس و تاثیر آن بر رشد فیبروم

استرس و فیبروم بر یکدیگر تاثیری مستقیم دارند. تاثیر استرس بر فیبروم، انکار نشدنی است، در عین حال داشتن فیبروم نیز باعث استرس بیشتر می‌شود.

کنترل استرس و تاثیر آن بر رشد فیبروم

استرس و فیبروم بر یکدیگر تاثیری مستقیم دارند. تاثیر استرس بر فیبروم، انکار نشدنی است، در عین حال داشتن فیبروم نیز باعث استرس بیشتر می‌شود.

در این مقاله می‌خوانید: 

کنترل استرس و تاثیر آن بر رشد فیبروم

استرس و فیبروم، ارتباط مستقیم دارند

طبیعی است که خانم‌هایی که فیبروم رحمی در آن‌ها تشخیص داده شده، استرس را تجربه کنند. این موضوع به ویژه در صورتی صادق است که سال‌ها درگیر مشکلات فیبروم باشید بدون این‌که درمان مورد نظرتان را پیدا کنید، در عین حال احتمال جراحی فیبروم نیز باعث می‌شود مضطربتر شوید. علاوه بر این‌که فیبروم باعث استرس می‌شود، ارتباطی بین داشتن استرس و تشکیل فیبروم وجود دارد. اگر سطح استرس خود را کاهش دهید، ممکن است تسکین پیدا کنید. اما استرس بیش از حد، و افزایش سطح هورمون‌ها می‌تواند باعث تحریک رشد فیبروم شود.

با این حال داشتن یک زندگی بدون استرس ممکن است مانع از ایجاد فیبروم رحمی نشود. تخمین زده می‌شود که 70 تا 80 درصد از زنان بین 35 تا 54 سالگی با یا بدون استرس به این رشد غیرسرطانی مبتلا می‌شوند. اما ارتباط بین استرس و فیبروم، واقعی است. اغلب خانم‌ها گزارش می‌دهند که احساس استرس و اضطراب پس از درمان غیرتهاجمی فیبروم ناپدید می‌شود. حتی بسیاری می‌گویند که علائم آن‌ها با مدیریت استرس، کاهش یافته است.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با پزشکان متخصص زنان و زایمان

کنترل استرس و تاثیر آن بر رشد فیبروم

تاثیر استرس بر فیبروم، آیا استرس باعث رشد فیبروم رحم می شود؟

بله. همه ما استرس را تجربه می‌کنیم. برخی از این استرس‌ها جزئی هستند، اما برخی دیگر بزرگ‌اند و مشکلات بسیاری را ایجاد می‌کنند. این موضوع طبیعی است که افراد تحت استرس باشند، اما استرس مزمن به روش‌های مختلف بر سلامت تأثیر می‌گذارد و باعث ایجاد مشکلات عمده از بی‌خوابی گرفته تا افسردگی، سردرد، مشکلات قلبی عروقی، بچه‌دار شدن، بیماری قلبی، دیابت، فشار خون بالا و حتی رشد فیبروم می‌شود.

عوامل متعددی در رشد فیبروم‌های رحمی تاثیر دارند، با این حال هنوز ناشناخته‌های بسیاری زیادی درباره فیبروم هست. آنچه می‌دانیم این است که فیبروم‌ها به سطوح هورمونی و به ویژه استروژن و پروژسترون، حساس‌اند. فیبروم‌ها در طول سال‌های باروری بیشتر رشد می‌کنند چون سطح هورمون‌ها معمولا در این دوران در بالاترین حد خود قرار دارد. در برخی از زنان، استرس حتی می‌تواند در ایجاد قاعدگی‌های نامنظم نقش داشته باشد. استرس، پاسخ بیوشیمیایی بدن به چالش‌های زندگی است. برای کنترل استرس، مغز به بدن ما می‌گوید که هورمون‌های اضافی تولید کند. در نتیجه، سطح هورمون‌ها افزایش می‌یابد که رشد فیبروم را تحریک می‌کند و باعث تشدید علائم می‌شود.

بیشتر بخوانید: تأثیر تغییر فصل بر هورمون های زنان و روش های مقابله با آن

کنترل استرس و تاثیر آن بر رشد فیبروم

استرس و رشد فیبروم ها

استرس همچنین می‌تواند باعث رشد فیبروم‌هایی شود که زمانی بدون علامت بودند و سرعت آن‌ها را به شکل هشداردهنده‌ای افزایش می‌دهد. تعداد فیبروم‌ها از یک تا چند فیبروم متفاوت است، علاوه بر این، اندازه آن‌ها نیز تفاوت دارد، بنابراین با سرعت‌های متفاوتی رشد می‌کنند.

وزن زیاد و موقعیت فیبروم‌ها باعث فشار به اندام‌ها و اعصاب و منجر به موارد زیر می‌شود:

  • خونریزی شدید قاعدگی
  • گرفتگی عضلات ناتوان‌کننده، درد لگن 
  • پریودهایی که بیش از یک هفته طول می‌کشد
  • درد هنگام رابطه جنسی
  • پادرد  
  • تکرر ادرار
  • خستگی مفرط
  • نفخ یا تورم در قسمت پایین شکم
  • یبوست، اسهال و ناراحتی رکتوم

بیشتر بخوانید: عفونت مکرر واژن چیست و چگونه کنترل می‌شود؟

کنترل استرس و تاثیر آن بر رشد فیبروم

مدیریت سطح استرس برای کاهش فیبروم ها 

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که استرس و اضطراب یکسان هستند، اما این‌طور نیست. استرس واکنش بدن به یک تهدید است، اما اضطراب واکنش به استرس است. با این حال می‌توانید هر دو را همزمان مدیریت کنید.

در ادامه با گزینه‌های مدیریت و کاهش استرس و فیبروم رحم آشنا می‌شوید:

  • یک؛ تکنیک‌های تمدد اعصاب: تکنیک‌های مختلفی وجود دارد که باید برای کند کردن ذهن و بدن از لحاظ فیزیکی، ذهنی و عاطفی در نظر بگیرید. این تکنیک‌ها شامل تنفس عمیق، درگیر شدن در فعالیت‌های لذت‌بخش مانند ورزش کردن یا گوش دادن به موسیقی آرام‌بخش است. ماساژ نیز یک راه عالی برای محدود کردن استرس به شمار می‌رود.

کنترل استرس و تاثیر آن بر رشد فیبروم

  • دو؛ تغییر شیوه زندگی: سطح استرس را می‌توان با ایجاد چند تغییر در سبک زندگی بهبود بخشید. حتی این تغییرات هم می‌توانند به کاهش احتمال فیبروم‌ها منجر شوند. هر روز ورزش کنید. حرکات کششی، یوگا، شنا، دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی یا دویدن سبک چند گزینه مناسب هستند. ورزش منظم ممکن است با آزاد کردن اندورفین، کمک به آرامش و بهبود خواب، اضطراب را کاهش دهد. انواع میوه به ویژه مرکبات و سبزیجات را بیشتر مصرف کنید. از غذاهایی مانند گوشت قرمز، گوشت‌های فرآوری شده، غذاهای شور و کربوهیدرات‌های خاص اجتناب کنید چون باعث استرس و اضطراب می‌شوند. این غذاها در اضافه وزن و رشد فیبروم‌ها تاثیر دارند. 

کنترل استرس و تاثیر آن بر رشد فیبروم

  • سه؛ دریافت حمایت اجتماعی: بجز شما خانم‌های دیگری هم هستند که از فیبروم رنج می‌برند. می‌توانید یک گروه حمایتی تشکیل بدهید و از یکدیگر حمایت کنید. با این روش، استرستان مدیریت می‌شود و همچنین می‌توانید حس‌هایتان را با دیگرانی که مشکلی مشابه مشکل شما دارند، به اشتراک بگذارید. 
  • چهار؛ ایجاد مکانیسم‌های مقابله‌ای: فراتر از فیبروم‌ها، به سایر محرک‌های استرس‌زا در زندگی‌تان توجه کنید و آن‌ها را تا حد امکان از بین ببرید. هنگامی که استرس اجتناب‌ناپذیر است، مکانیسم‌های مقابله به شما برای مدیریت بهتر استرس کمک می‌کنند. 

بیشتر بخوانید: کیست تخمدان در دختران جوان: علل و درمان

کنترل استرس و تاثیر آن بر رشد فیبروم

آمبولیزاسیون فیبروم رحمی (UFE)

فکر انجام جراحی فیبروم می‌تواند استرس و ترس از ناشناخته را ایجاد کند. بیماران با حجم بسیاری از پرسش‌ها مواجه می‌شوند. بهبودی چقدر زمان می‌برد؟ واکنش بدن من چگونه خواهد بود؟ آیا جراحی، ایمن است؟ آیا درد خواهم داشت؟ همه این‌ها ارتباط بیشتری بین استرس و فیبروم ایجاد می‌کند. در بسیاری از موارد، جراحی فیبروم بهترین گزینه درمانی است. با این حال، یک گزینه درمانی موثر و کم‌تهاجمی به نام آمبولیزاسیون فیبروم رحمی (UFE) نیز وجود دارد. این روش نیازی به جراحی ندارد، اما بیش از 90 درصد  علائم فیبروم با قطع جریان خون در تمام فیبروم‌ها، کاهش می‌یابند، یا کاملا از بین می‌روند.

کنترل استرس و تاثیر آن بر رشد فیبروم

آمبولیزاسیون فیبروم، روشی کم‌خطر، بدون نیاز به برش و سریع‌تر از برخی از گزینه‌های دیگر و جایگزینی برای جراحی‌های تهاجمی مانند هیسترکتومی و میومکتومی است. با استفاده از آمبولیزاسیون فیبروم رحمی، ذرات کوچک وارد شریان‌های رحمی و عروق فیبروم می‌شوند و جریان خون به فیبروم‌ها را مسدود می‌کنند. این روش حدود یک ساعت طول می‌کشد و تحت بیهوشی انجام می‌شود. به محض اینکه احساس کردید بهترید، می‌توانید فعالیت‌های سبک را از سر بگیرید.

مزایای آمبولیزاسیون فیبروم رحمی عبارتند از:

  • تحت پوشش اکثر بیمه‌های پزشکی قرار دارد
  • عدم بستری شدن در بیمارستان
  • فیبروم‌های متعدد را به طور همزمان درمان می‌کند
  • بدون برش یا دسترسی به واژن است، فقط یک سوراخ کوچک روی مچ دست ایجاد می‌شود
  • دوره نقاهت در بسیاری از موارد به کمتر از یک هفته می‌رسد
  • بیش از ۹۰درصد در کاهش علائم موثر است

در برخی موارد که جراحی فیبروم اجتناب‌ناپذیر است، آمبولیزاسیون فیبروم رحمی می‌تواند به آماده‌سازی بیمار برای هیسترکتومی یا میومکتومی کمک کند. 

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با مراکز سونوگرافی

کنترل استرس و تاثیر آن بر رشد فیبروم

خلاصه

ارتباط بین استرس و فیبروم یک موضوع واقعی است. تاثیر استرس بر فیبروم، یک موضوع ثابت‌شده است چون در شرایط استرس، بدن شروع به ترشح بیشتر هورمون‌های استروژن و پروژسترون می‌کند و این هورمون‌ها در رشد فیبروم‌ها تاثیر دارند. یکی از راه‌های مدیریت استرس به‌ویژه اگر نگران گزینه‌های درمانی هستید، این است که با پزشک خود گفتگو کنید. بسیاری از اوقات، خانم‌ها متوجه می‌شوند که اصلا نیازی به جراحی فیبروم ندارند. آمبولیزاسیون فیبروم رحم (UFE) استاندارد طلایی در درمان غیر جراحی فیبروم است.

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان سر بزنید. 

منبع: fibroidfree

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.