۲۴۲۸۸۱
۱۰
۱۰

تأثیر تغییر فصل بر هورمون های زنان و روش های مقابله با آن

بسیاری از زنان، تغییرات خلقی مرتبط با چرخه قاعدگی ماهانه خود را گزارش می‌کنند، اما تاثیر تغییر فصل بر هورمون‌های زنان نیز اثبات شده است. در این مقاله با راه‌های مقابله با آن آشنا می‌شوید.

تأثیر تغییر فصل بر هورمون های زنان و روش های مقابله با آن

بسیاری از زنان، تغییرات خلقی مرتبط با چرخه قاعدگی ماهانه خود را گزارش می‌کنند، اما تاثیر تغییر فصل بر هورمون‌های زنان نیز اثبات شده است. در این مقاله با این موضوع بیشتر آشنا می‌شوید. 

در این مقاله می‌خوانید: 

تأثیر تغییر فصل بر هورمون های زنان و روش های مقابله با آن

تاثیر تغییر فصل بر هورمون های زنان

بسیاری از زنان تغییرات خلقی مرتبط با چرخه قاعدگی ماهانه خود را گزارش می‌دهند. بین 3 تا 9 درصد از زنانی که در سنین باروری قرار دارند، اختلال نارسایی پیش از قاعدگی (PMDD) را تجربه می‌کنند که اغلب با علائم افسردگی شدید همراه است. آیا این تغییرات خلقی ماهانه (از خفیف تا شدید) تحت تاثیر تغییر فصل بر هورمون های زنان است؟ چگونه این اتفاق رخ می‌دهد و چه زمانی باید با پزشک صحبت کرد و به دنبال درمان بود؟ در این مقاله همراه ما باشید تا راز تاثیر تغییر فصل بر هورمون‌های زنان را متوجه شوید.

تأثیر تغییر فصل بر هورمون های زنان و روش های مقابله با آن

تاثیر تغییر فصل بر هورمون های زنان، چرخه های خلقی فصلی

با غربالگری زنان درباره اختلال نارسایی پیش از قاعدگی PMDD مشخص شده که بسیاری از زنان معمولا در تابستان احساس بهتری دارند و در زمستان بدتر می‌شوند. علاوه بر اثری که نور بر خلق و خو و افسردگی می‌گذارد، این واقعیت نیز وجود دارد که زنان در ماه‌های تابستان بیشتر می‌توانند در فضای باز حضور داشته باشند و ورزش کنند. و ورزش می‌تواند در کاهش علائم افسردگی مرتبط با چرخه هورمونی کمک کند.

نوسانات استروژن و پروژسترون، ریتم‌های شبانه‌روزی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، یا به تاخیر می‌اندازد.

این پیوند از نظر بیولوژیکی نیز منطقی است. افرادی که تغییرات خلق و خوی مربوط به فصل دارند ممکن است تا حدی به دلیل تغییرات در ریتم شبانه‌روزی، این مشکل را تجربه کنند. همچنین ثابت شده است که نوسانات استروژن و پروژسترون، ریتم‌های شبانه‌روزی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، یا به تاخیر می‌اندازد.

اینکه آیا این تغییرات چرخه‌ای در ایجاد یا بدتر شدن تغییرات خلقی یا علائم اختلال نارسایی پیش از قاعدگی PMDD کافی است یا نه، احتمالا به هر زن و میزان حساسیت او به استروژن و پروژسترون بستگی دارد.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با پزشکان متخصص زنان و زایمان

تأثیر تغییر فصل بر هورمون های زنان و روش های مقابله با آن

تاثیر تغییر فصل بر هورمون های زنان، PMDD است یا افسردگی؟

بهتر است قبل از اینکه نتیجه بگیرید که تغییرات خلقی یا افسردگی شما قطعا با چرخه قاعدگی مرتبط است، سعی کنید به مدت سه ماه علائم خود را در یک دفتر یادداشت ثبت کند. بسیاری از خانم‌هایی که فکر می‌کنند سندروم پیش از قاعدگی یا PMS دارند، دارای علائمی هستند که هیچ ربطی به چرخه‌های قاعدگی ندارد. 

یک تقویم بخرید و حالات روزانه خود را در آن بنویسید، از خوشحالی تا غم، خستگی و همه حس‌هایتان؛ شامل خشم تحریک‌پذیری و سرخوشی، همه را یادداشت کنید. حالات روحی و جسمی خود را باید به صورت روزانه ثبت کنید. 

اگر به تقویم ماهانه نگاه کنید، دوره قاعدگی خود را پیش‌بینی می‌کنید و به این فکر می‌کنید که در زمان نزدیک شدن به پریود، احساس بدی خواهید داشت. بنابراین برای این‌که درباره علائمتان پیش‌داوری نکنید، خلق و خوی خود را روز به روز پیگیری کنید و به جایی که در چرخه قاعدگی خود هستید توجه نکنید. 

بیشتر بخوانید: روان درمانی چیست و برای تشخیص چه مشکلاتی استفاده میشود؟

تأثیر تغییر فصل بر هورمون های زنان و روش های مقابله با آن

تاثیر تغییر فصل بر هورمون های زنان، آیا به درمان نیاز دارید؟

اگر علائمی که ثبت می‌کنید واقعا نشان می‌دهد که فراز و نشیب‌های احساسی شما با چرخه قاعدگی مرتبط است، ببینید پاسختان به پرسش‌های زیر چگونه است تا متوجه شوید که به درمان نیاز دارید، یا نه:

  • آیا در این مواقع نه تنها تحریک‌پذیر هستید، بلکه بدترین دعواها را با همسر، اطرافیان، یا فرزندانتان دارید؟
  • آیا در این مواقع نمی توانید از زندگی کاری یا خانوادگی لذت ببرید؟
  • آیا اختلالات عمده‌ای در توانایی عملکرد، عادات غذایی یا الگوهای خواب خود تجربه می‌کنید؟
  • آیا سطوح شدید اضطراب و انتقاد از خود دارید؟
  • آیا افکار بیمارگونه در مورد مرگ، مردن یا میل به مردن دارید؟

اگر پاسخ شما به چند مورد از این سئوالات مثبت است (به ویژه به سئوال آخر)، به پزشک مراجعه کنید. اگر علائم چرخه قاعدگی شما، واقعا به زندگی شخصی، یا کاری شما آسیب جدی می‌زند، وقت آن است که به دنبال کمک حرفه‌ای باشید.

تأثیر تغییر فصل بر هورمون های زنان و روش های مقابله با آن

الگوهای فصلی در فصل بهار

برخی از فصل‌ها مانند بهار، تغییرات بسیاری بر هورمون‌ها دارند. چیزی در هوا وجود دارد که فقط گرده نیست. تعطیلات بهاری، عروسی‌های بهاری. در بهار دوست داریم بیشتر بیرون برویم، کمتر لباس بپوشیم و با دیگران معاشرت کنیم. حتی کودکان هم این شرایط را حس می‌کنند. با هر معلمی صحبت کنید، احتمالا خواهید شنید که در کلاس‌های درس، بچه‌ها بی‌قرار و شادند. این افزایش انرژی، به هر شکلی که باشد، تابع روزهای طولانی‌تر و نور خورشید بیشتر است. در واقع، بسیاری از جنبه‌های زندگی روزمره مانند ساعت بیولوژیکی داخلی بدن ما  توسط الگوهای فصلی و همچنین ریتم‌های شبانه‌روزی کنترل می‌شوند.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با متخصصان روانشناسی

تأثیر تغییر فصل بر هورمون های زنان و روش های مقابله با آن

تاثیر تغییر فصل بر هورمون های زنان، تغییرات بهاری 

وقتی فصول تغییر می‌کند، شبکیه چشم به طور طبیعی به اولین نشانه‌های ظریف تغییر در میزان نور روز واکنش نشان می‌دهد. این موضوع، باعث واکنش تغییرات هورمونی از جمله تنظیم ملاتونین می‌شود. ملاتونین، هورمونی است که بر چرخه خواب و تغییرات خلقی تاثیر می‌گذارد.

در طول تاریکی طولانی ماه‌های زمستان، بدن به طور طبیعی ملاتونین بیشتری تولید می‌کند که در افرادی که مستعد ابتلا به اختلال عاطفی فصلی هستند، باعث افسردگی زمستانی می‌شود. در بهار، زمانی که تولید ملاتونین کاهش می‌یابد، افسردگی نیز کاهش می‌یابد.

نور روز بیشتر می‌شود، بنابراین مردم انرژی بیشتری دارند، کمی کمتر می‌خوابند و افرادی که مشکلات شیدایی-افسردگی (اختلال دوقطبی) دارند ممکن است در فصل بهار، شیدایی بیشتری را تجربه کنند.

بیشتر بخوانید: علائم افسردگی پاییزی و راههای مقابله

تأثیر تغییر فصل بر هورمون های زنان و روش های مقابله با آن

تاثیر تغییر فصل بر هورمون ها؛ تاثیر بر تغذیه و تولید مثل

جالب است بدانید که در بهار، ولع مصرف کربوهیدرات‌ها که باعث افزایش وزن از بین می‌رود. اما در پاییز، این ولع بالا است. ممکن است در فصل بهار انرژی بیشتری داشته باشیم، اما لزوما ارتباطی به رابطه جنسی ندارد. بر اساس نتایج به دست آمده، رابطه جنسی در فصل بهار کمتر و در پاییز در اوج آن است. به این دلیل که سطح تستوسترون در تابستان و پاییز به اوج خود می‌رسد، نه در بهار. شواهدی هست که نشان می‌دهد زنان در اواخر تابستان و اوایل پاییز بیشتر از بهار باردار می‌شوند. این الگو در مورد دو بیماری رایج مقاربتی سیفلیس و سوزاک، نیز وجود دارد که در اواخر پاییز و اوایل زمستان در اوج هستند.

نکته جالب‌تری هم هست؛ اجداد انسان، تولید مثل در پاییز را انتخاب می‌کردند. با توجه به این واقعیت که پستانداران دوره بارداری طولانی‌تری دارند، آن‌ها فکر می‌کردند که بهتر است در پاییز باردار شوند و در بهار زایمان کنند. بهار، فصلی بود که مواد غذایی بیشتری وجود داشت. ریشه همه این موضوعات به ژنتیک انسان بازمی‌گردد. 

بیشتر بخوانید: علائم افسردگی پاییزی و راههای مقابله

تأثیر تغییر فصل بر هورمون های زنان و روش های مقابله با آن

تاثیر تغییر فصل بر هورمون های مردان

حالا که از تاثیر تغییر فصل بر هورمون های زنان، گفتیم کمی هم از تاثیر تغییر فصل بر هورمون‌های مردان صحبت کنیم.

تعداد اسپرم مردان در بهار بیشتر می‌شود. در واقع در مردان تعداد اسپرم تحت تاثیر دو عامل قرار می‌گیرد: دمای محیط و فعالیت جنسی.

تعداد اسپرم مردان در بهار بیشتر می‌شود. در واقع در مردان تعداد اسپرم تحت تاثیر دو عامل قرار می‌گیرد: دمای محیط و فعالیت جنسی. هنگامی که آن‌ها از نظر جنسی فعال هستند، تعداد اسپرم تا حدودی کاهش می‌یابد. 

خلاصه

تاثیر تغییر فصل بر هورمون های زنان از طریق تغییر ساعت بیولوژیکی بدن و نوسانات استروژن و پروژسترون اتفاق می‌افتد. شرایط قاعدگی و سندروم پیش از قاعدگی تغییر می‌کند. فصل‌ها بر مشکلات روانی مانند افسردگی و اختلال دوقطبی نیز تاثیرگذارند. مقدار اسپرم مردان و میزان تولید مثل نیز تحت تاثیر تغییر فصل بر هورمون‌های زنان و مردان است. همه این‌ها راز و رمز تغییر هورمون‌ها بر اساس فصل‌ها است و به ژنتیک باز می‌گردد.

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان سر بزنید. 

منبع: webmd

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.