۱۶۵۸۳۴
۱۱۲۴۳۹
۱۱۲۴۳۹

فریز کردن تخمک، مراحل و هزینه انجام

این روزها فقط ناباروری علت فریز کردن تخمک نیست، بلکه افرادی هم که به دلایل مختلف می‌خواهند فرایند بارداری را به تعویق بیندازند، از فریز کردن تخمک استفاده می‌کنند.

فریز کردن تخمک، مراحل و هزینه انجام

این روزها فقط ناباروری علت فریز کردن تخمک نیست، بلکه افرادی هم که به دلایل مختلف می‌خواهند فرایند بارداری را به تعویق بیندازند، از فریز کردن تخمک استفاده می‌کنند.

در این مقاله می‌خوانید: 

فریز کردن تخمک 

انتخاب به تعویق انداختن بارداری با فریز کردن تخمک‌ها این روزها نسبت به گذشته رایج‌تر شده. این کار به برخی از خانم‌ها فرصت می‌دهد تا ابتدا به سایر جنبه‌های زندگی‌شان بپردازند، بعد به بچه‌دار شدن فکر کنند، اما هنوز هم فریز تخمک اغب به دلایل ناباوری انجام می‌شود. با وجود این‌که این روش سال‌هاست مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما هنوز هم خیلی‌ها از آن آگاه نیستند. در ادامه این مقاله با روند کامل فریز تخمک آشنا می‌شوید.

فریز کردن تخمک، مراحل و هزینه انجام

انجماد تخمک چیست؟

فریز، یا انجماد تخمک، یکی از انواع فناوری کمک‌باروری است. در طول این روش، از داروهایی برای تحریک رشد تخمک استفاده می‌شود. سپس این تخمک‌ها از تخمدان‌ها جمع‌آوری و برای ذخیره‌سازی منجمد می‌شوند. سپس می‌توان تخمک‌ها را ذوب و با اسپرم ترکیب کرد تا جنین ایجاد شود. بعد، جنین در طول چرخه انتقال جنین در رحم کاشته می‌شود.

علاوه بر این‌که برخی از افراد ممکن است تصمیم بگیرند تخمک‌های خود را برای استفاده در آینده منجمد کنند، برخی دیگر از اهدای تخمک استفاده می‌کنند تا از این طریق بارور شوند. 

هدف کلی فریز تخمک یکسان است. نگهداری و فریز تخمک این امکان را به وجود می‌آورد که در سنین پایین‌تر، باروری را حفظ کنید، تا اگر در طول سال‌های بعد به دلایلی مانند یائسگی زودتر، یا درمان‌های سرطان، تخمک مناسبی نداشتید، بتوانید از تخمک‌های فریز شده استفاده کنید تا شانس بارداری‌تان افزایش یابد.  

بیشتر بخوانید: ناباروری ثانویه چیست، چه درمانی دارد؟

فریز کردن تخمک، مراحل و هزینه انجام

روند فریز تخمک و جدول زمانی آن

جدول زمانی ممکن است کمی متفاوت باشد، اما به طور کلی فرآیند انجماد تخمک بین ۲ تا ۳ هفته طول می‌کشد. اکثر چرخه‌ها را می‌توان در کمتر از 2 هفته انجام داد.

تحریک تخمدان‌ها برای تولید تخمک با چرخه قاعدگی شما هماهنگ می‌شود تا نتایج مطلوب به دست بیاید. در طی این فرآیند، تخمدان‌ها با استفاده از سونوگرافی و آزمایش خون برای بررسی سطح هورمون‌ها به دقت کنترل می‌شوند.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با پزشکان متخصص زنان و زایمان

فریز کردن تخمک، مراحل و هزینه انجام

معاینه پزشکی

ابتدا باید توسط پزشک متخصص ناباروری معاینه شوید. پزشک، معاینات خود را با دریافت تاریخچه کامل پزشکی شما، آزمایش خون و آزمایش هورمون تکمیل می‌کند. همچنین ممکن است لازم باشد سونوگرافی ترانس واژینال انجام دهید تا فولیکول آنترال (AFC) شمارش شود. این کار برای ارزیابی ذخیره تخمدان یا تعداد تخمک‌های باقی‌مانده در تخمدان‌های شما صورت می‌گیرد.

در طول این مدت، پزشک مراقب است که دچار سندرم تحریک بیش از حد تخمدان نشوید. سندرم تحریک بیش از حد تخمدان، واکنشی است که می‌تواند در پاسخ به تزریق‌های هورمونی رخ دهد.

پزشک، درباره مصرف داروهای لازم برای تحریک تخمدان‌ها و آماده شدنتان برای بازیابی تخمک نیز توضیحاتی را ارائه می‌دهد. در نهایت، طی چند ساعت پس از بازیابی تخمک، تخمک‌های بالغ که جمع‌آوری شده‌اند، از طریق نیتروژن مایع، منجمد می‌شوند. 

بیشتر بخوانید: لیست آزمایش های تشخیص ناباروری

فریز کردن تخمک، مراحل و هزینه انجام

چه افرادی کاندید فریز تخمک هستند؟

دلایل زیادی برای در نظر گرفتن انجماد تخمک وجود دارد، اما رایج‌ترین دلایل آن تاخیر در باروری، حفظ باروری، یا اهدای تخمک است. اگر بخواهید در آینده از تخمک‌های خود استفاده کنید، منجمد کردن آن‌ها در جوانی، میزان موفقیت این فرایند را افزایش می‌دهد.

بیمارانی که عوارض سلامتی شدید را تجربه می‌کنند (مانند بیمارانی که تحت درمان سرطان هستند، افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک، یا اندومتریوز) بهتر است که تخمک‌هایشان را فریز کنند. 

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با مراکز آزمایشگاه

فریز کردن تخمک، مراحل و هزینه انجام

عوارض فریز تخمک

اکثر بیماران در طول دوره درمان، علائم خاصی ندارند، با این حال، این روند بدون عوارض نیست. 

بیمار ممکن است سندرم تحریک بیش از حد تخمدان را تجربه کند. این مشکل زمانی ایجاد می‌شود که داروهایی که برای تحریک تخمدان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، باعث سطح هورمونی بسیار بالا و در نتیجه بزرگ شدن تخمدان می‌شوند.

بر اساس نتایج تحقیقات، احتمال این عارضه جانبی در خانم‌های بیشتر از 35 سال، افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مانند تخمدان پلی‌کیستیک، یا افراد دارای شاخص توده بدنی پایین بیشتر است. 

درمان ناباروری دقیقا مانند تغییرات هورمونی چرخه قاعدگی می‌تواند بر خلق و خوی شما تاثیر بگذارد. داروهای تحریک‌کننده نیز همین تاثیر را دارند.

درمان ناباروری دقیقا مانند تغییرات هورمونی چرخه قاعدگی می‌تواند بر خلق و خوی شما تاثیر بگذارد. داروهای تحریک‌کننده نیز همین تاثیر را دارند. انجماد تخمک می‌تواند با استرس همراه باشد که توسط داروهای هورمونی تشدید می‌شود.

سایر عوارض جانبی مرتبط با تزریق هورمون و تحریک تخمدان، شامل تحریک پوست در محل‌های تزریق دارو و پیچ‌خوردگی تخمدان است. 

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با مراکز سونوگرافی

فریز کردن تخمک، مراحل و هزینه انجام

هزینه انجماد تخمک چقدر است؟

هزینه فریز کردن تخمک بسته به کلینیک و مکانی که در آن درمان را انجام می‌دهید، متفاوت است. اکثر طرح‌های بیمه آن را پوشش نمی‌دهند مگر اینکه باروری شما به دلیل یک وضعیت سلامتی مانند سرطان در خطر باشد. برای اطمینان از این‌که تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرید، یا نه، حتما از کارشناسان بیمه‌ای که شما را پوشش می‌دهد، سئوال بپرسید.

آمادگی برای فریز کردن تخمک

  • در روز عمل بازیابی تخمک، شخصی را همراه خود ببرید تا در کنارتان باشد. 
  • لباس راحت بپوشید و بلافاصله پس از عمل برای استراحت برنامه‌ریزی کنید. 
  • در طول فرآیند انجماد تخمک، زندگی‌تان متفاوت خواهد بود. خودتان را برای این تغییرات آماده کنید.  
  • به رژیم غذایی خود توجه کنید. مصرف کافئین را به حداقل برسانید و الکل ننوشید
  • دستورالعمل‌های پزشک خود را دنبال کنید. از فعالیت‌های شدید مانند ورزش شدید یا حتی رابطه جنسی اجتناب کنید.
  • به دلیل هورمون‌هایی که مصرف می‌کنید، استرس، یا تغییرات خلقی طبیعی است. با خودتان مهربان باشید و زمانی را برای استراحت اختصاص دهید.

بیشتر بخوانید: تشخیص ناباروری در مردان، فقط با یک آزمایش ساده

فریز کردن تخمک، مراحل و هزینه انجام

سئوالات متداول در مورد فرآیند فریز کردن تخمک 

در ادامه با سئوالات متداول در مورد فرآیند فریز کردن تخمک آشنا می‌شوید: 

آیا فرآیند انجماد تخمک دردناک است؟

در طول عمل، تحت بیهوشی قرار خواهید گرفت. با این حال، بلافاصله پس از عمل کمی گرفتگی و درد خواهید داشت.

بهترین سن برای فریز کردن تخمک چه سنی است؟

برای اکثر زنان، ۳۰ سالگی زمان اوج باروری است. در حالی که می‌توان تخمک‌ها را بعد از این زمان هم بازیابی و منجمد کرد، کمتر احتمال دارد که متخصصان باروری انجماد تخمک را برای زنان 40 ساله و بالاتر توصیه کنند.

بیشتر بخوانید: درمان قطعی ناباروری، روش های موجود

فریز کردن تخمک، مراحل و هزینه انجام

آیا فریز تخمک برای جنین عوارض دارد؟

هیچ خطر شناخته شده‌ای برای جنین‌هایی که از فریز تخمک به وجود می‌آیند، وجود ندارد. با این حال، هنگامی که تخمک و اسپرم با یکدیگر ترکیب می‌شوند، می‌توانید آزمایش ژنتیکی پیش از لانه‌گزینی یا PGT را روی جنین انجام دهید تا مشکلات کروموزومی احتمالی مشخص شوند. 

شانس بچه دار شدن با استفاده از تخمک منجمد چقدر است؟

این موضوع به عوامل مختلفی از جمله سن و همچنین کمیت و کیفیت تخمک‌های مورد استفاده بستگی دارد. مطالعات نشان می‌دهد که در سن زیر 35 سال، اگر 20 تخمک را منجمد کنید، 94.4 درصد احتمال دارد که حداقل یک جنین ایجاد شود. 

بیشتر بخوانید: افزایش موفقیت آی وی اف، ده نکته مهم

فریز کردن تخمک، مراحل و هزینه انجام

خلاصه

فریز کردن تخمک، یک راه حل اثبات‌شده برای افرادی است که می‌خواهند باروری خود را حفظ کنند. در این روش، تخمک‌ها بازیابی و فریز می‌شوند تا در زمان مناسب، با اسپرم ترکیب شوند. فریز کردن تخمک برای درمان ناباروری و بیماری‌هایی که باروری را تحت تاثیر قرار می‌دهند مانند سرطان و تخمدان پلی‌کیستیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان سر بزنید.

منبع: healthline

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.