55
کد: 226924
27 مهر 1399 - 10:28
دخترم نه ماهشه و از وقتی قطره آهن را براش شروع کردم شدیدا یبوست داره.
سوال مخاطب نی‌نی‌بان: سلام،خسته نباشید
دخترم نه ماهه ازوقتی قطره اهن رابراش شروع کردم شدیدایبوست داره والان مدت سه هفته است قطره اهن راقطع کردم ولی اصلاخوب نشده وقت دفع به خودش خیلی فشارمیاره ،ممنون میشم راهنماییم کنیدباتشکر
 
 
پاسخ دکتر علی ناصح، فوق تخصص نوزادان و کودکان:
دوست عزیز مصرف مکمل آهن با وجود ضرورت استفاده باعث یبوست و کم‏ اشتهایی می‏شود اما این اشکال به آن معنی نیست که باید مصرف قطره آهن را قطع کرد. مصرف ویتامین AD اندکی از عارضه یبوست قطره آهن کم می‏کند گر چه اگر تغذیه کودک خوب باشد یبوست ناشی از آهن به قدری نیست که باعث مشکل شود. برای پیشگیری هرگز توصیه نمی‌کنم قطره آهن را قطع کنید چون عوارض ناشی از کم خونی بیشتر است. در عوض می‌توانید هر از گاهی با دست تمیز و گرم شکم شیرخوار را ماساژ دهید. چرب کردن اطراف مقعد با وازلین هم به تحریک دفع کمک می‏کند. با شروع تغذیه تکمیلی اضافه کردن فیبر و پوره میوه یا سبزی و آب جوشیده به برنامه غذایی از یبوست پیشگیری می‏کند. اما اگر تمام این راه کارها افاقه نکرد مصرف شربت لاکتولوز مفید است. البته داروهای محرک را نباید طولانی ‏مدت مصرف کرد و اگر نیاز به مصرف دارو بود باید از دسته داروهایی استفاده کرد که عادت ایجاد نکنند و باعث تنبلی روده به دنبال قطع دارو نشوند. دارو حتما باید توسط پزشک معالج تجویز شود و از خوددرمانی پرهیز کنید.
مشاوره ویدیویی
ارسال نظر
*پر کردن قسمت هایی که ستاره دارد ضروری است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی: