۲۴۲۰۸۶
۱۳۵۷
۱۳۵۷

همه چیز درباره هموگلوبین نرمال در بارداری

هموگلوبین نرمال در بارداری چقدر است؟ پایین‌ترین و بالاترین سطح هموگلوبین در بارداری چقدر باید باشد؟ چطور سطح هموگلوبین نرمال در بارداری را حفظ کنید؟

همه چیز درباره هموگلوبین نرمال در بارداری

هموگلوبین نرمال در بارداری چقدر است؟ پایین‌ترین و بالاترین سطح هموگلوبین در بارداری چقدر باید باشد؟ چطور سطح هموگلوبین نرمال در بارداری را حفظ کنید؟ 

در این مقاله می‌خوانید: 

همه چیز درباره هموگلوبین نرمال در بارداری

هموگلوبین نرمال در بارداری چیست؟

در دوران بارداری تغییرات زیادی در بدن زن رخ می‌دهد که برای انطباق با نیازهای جنین مورد نیاز است. تغییرات در هموگلوبین نیز یکی از همین تنظیمات جدید بدن است. 

سطح طبیعی هموگلوبین برای بزرگسالان و خانم‌های باردار چقدر است؟ چرا این سطح تغییر می‌کند و خانم‌های باردار چگونه می‌توانند سطح هموگلوبین نرمال خود را حفظ کنند؟ پاسخ همه این پرسش‌ها را در این مقاله پیدا می‌کنید.

سطوح نرمال هموگلوبین در بارداری

بر اساس گفته متخصصان بهداشت، سطح نرمال هموگلوبین در سه ماهه اول و سوم بارداری ۱۱ گرم در دسی‌لیتر یا کمی بیشتر است. در سه ماهه دوم نیز سطح نرمال هموگلوبین 10.5 گرم در دسی‌لیتر یا کمی بیشتر است.

اگر هموگلوبین شما کمتر از این عدد است، در دوران بارداری دچار کم‌خونی یا هموگلوبین پایین هستید. هموگلوبین بیشتر از 13 گرم در دسی‌لیتر نیز خطر بروز مشکلات را در دوران بارداری به ویژه در سه ماهه دوم و سوم بارداری افزایش می‌دهد.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با مراکز سونوگرافی

همه چیز درباره هموگلوبین نرمال در بارداری

سطح هموگلوبین نرمال در مردان و زنان

سطح هموگلوبین نرمال بارداری با سطح هموگلوبین در بزرگسالان متفاوت است. 

  • مردان بالغ: ۱۳.۵ تا ۱۸ گرم در دسی‌لیتر
  • زنان بالغ: ۱۲ تا ۱۵ گرم در دسی‌لیتر

چرا سطح هموگلوبین در دوران بارداری متفاوت است؟

حجم خون، یا مقدار خونی که در بدن فرد در گردش است بر اساس اندازه و وزن مشخص می‌شود. حجم خون یک فرد بالغ به طور متوسط تقریبا ۵ لیتر است. در مقایسه با افراد عادی، حجم خون زنان باردار تا 50 درصد افزایش می‌یابد. 

تغییرات حجم خون و سطح هموگلوبین در بارداری

افزایش حجم خون در دوران بارداری طبیعی است چون بدن یک خانم باردار برای توزیع مواد مغذی برای رشد جنین، فرآیند تبادل گاز و حذف مواد زائد، به خون زیادی نیاز دارد. افزایش حجم خون در دوران بارداری باعث تغییر ساختار سیستم خونی و در نتیجه کاهش هموگلوبین می‌شود. در نتیجه سطح طبیعی هموگلوبین در زنان باردار متفاوت و کمی کمتر از بزرگسالان است. از سوی دیگر، ابتلا به کم‌خونی خفیف در بارداری، یک مشکل رایج است. خانم‌های باردار برای حفظ تولید هموگلوبین باید آهن اضافی مصرف کنند

بیشتر بخوانید: هفته سی ام بارداری 

همه چیز درباره هموگلوبین نرمال در بارداری

حفظ سطح نرمال هموگلوبین در بارداری

کم‌خونی شدید در دوران بارداری، خطر جدا شدن جفت از دیواره رحم قبل از زایمان، زایمان زودرس، خونریزی شدید در هنگام زایمان و ناهنجاری‌های جنین را افزایش می‌دهد.

نکاتی برای حفظ سطح هموگلوبین سالم

بهترین استراتژی برای زنان باردار برای حفظ سطح هموگلوبین طبیعی، مصرف آهن بیشتر از حد معمول است. بدن برای تولید هموگلوبین به مصرف مناسب آهن نیاز دارد. 

خانم‌ها باید در دوران بارداری روزانه 27 میلی‌گرم آهن مصرف کنند. مکمل‌های آهن و غذاهای غنی از آهن به افزایش دریافت آهن کمک می‌کنند. گزینه‌های غذایی سرشار از آهن شامل سبزیجات سبز تیره مانند اسفناج، کلم بروکلی یا نخود فرنگی هستند. علاوه بر این، راحت‌ترین منبع آهن از گوشت قرمز تامین می‌شود. به یاد داشته باشید که ویتامین سی را نیز در رژیم غذایی خود بگنجانید. ویتامین سی به جذب آهن کمک می‌کند. شما می‌توانید این ویتامین را از پرتقال، گوجه‌فرنگی، توت‌فرنگی و مکمل‌ها دریافت کنید. با این رویکردها می‌توانید سطح هموگلوبین طبیعی خود را در دوران بارداری حفظ کنید.

بیشتر بخوانید: هفته سی و سوم بارداری 

همه چیز درباره هموگلوبین نرمال در بارداری

استفاده از پنل بارداری TM-I برای نظارت بر هموگلوبین

با توجه به اینکه اندام‌ها و بدن جنین در سه ماهه اول بارداری، شروع به رشد می کنند، این دوره بسیار حیاتی است. برای کنترل هموگلوبین می‌توانید معاینه پنل بارداری TM-I را برای نظارت بر شرایط بارداری، از جمله مقدار هموگلوبین انجام دهید. 

درمان سطوح بالای هموگلوبین

هیچ درمان خانگی برای سطوح بالای هموگلوبین در دوران بارداری وجود ندارد. این کار باید توسط پزشک انجام شود. شما توسط پزشکتان تحت نظر قرار خواهید گرفت و پزشک الگوی درمان را بر اساس علائم شما تعیین خواهد کرد.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با پزشکان متخصص زنان و زایمان

همه چیز درباره هموگلوبین نرمال در بارداری

چه زمانی با پزشک تماس بگیرید؟

دستورالعمل‌های زیر را برای مشورت با پزشک در مورد سطح هموگلوبین در دوران بارداری در نظر بگیرید:

  • نتایج آزمایش غیر طبیعی: در مورد نتایج غیرطبیعی آزمایش‌های معمول خون که محدوده هموگلوبین پایین در بارداری را نشان می‌دهد، دریافت راهنمایی از پزشک متخصص بسیار مهم است.
  • مراقبت‌های معمول قبل از تولد: برای زنان باردار توصیه می‌شود که تحت مراقبت‌های معمول دوران بارداری و آزمایش‌های دوره‌ای خون برای نظارت بر سطح هموگلوبین در طول بارداری قرار بگیرند.
  • علائم کم‌خونی: اگر با علائمی مانند خستگی، ضعف، سرگیجه یا تنگی نفس مواجهید، لازم است با پزشکتان مشورت کنید، چون ممکن است این علائم نشان‌دهنده سطوح پایین هموگلوبین باشد.
  • نگرانی‌های غذایی: اگر رژیم غذایی متعادل ندارید، یا نیازهای غذایی خاص دارید، با پزشکتان مشورت کنید تا مطمئن شوید که مواد مغذی لازم برای حفظ سطح هموگلوبین سالم را دریافت می‌کنید.
  • سابقه کم‌خونی قبلی: اگر سابقه قبلی کم‌خونی یا هموگلوبین پایین در بارداری دارید، باید نگرانی‌های خود را با پزشکتان در میان بگذارید.
  • شرایط پزشکی زمینه‌ای: اگر شرایط پزشکی قبلی مانند بیماری سلول داسی‌شکل یا تالاسمی دارید که ممکن است منجر به کاهش سطح هموگلوبین شود، باید با پزشکتان مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: علت درد زیر شکم در زنان باردار چیست؟ راه های درمان

همه چیز درباره هموگلوبین نرمال در بارداری

سئوالات متداول درباره هموگلوبین نرمال در بارداری

در ادامه با سئوالات متداول درباره هموگلوبین نرمال در بارداری آشنا می‌شوید: 

آیا هموگلوبین پایین در بارداری شایع است؟

بله، سطوح پایین هموگلوبین در دوران بارداری نسبتا شایع است و تقریبا ۲۰ درصد از خانم‌های باردار در سراسر جهان، کم‌خونی یا سطوح پایین هموگلوبین را تجربه می‌کنند که می‌تواند پیامدهای مختلفی برای سلامت مادر و جنین داشته باشد.

آیا هموگلوبین بالا می‌تواند منجر به سقط جنین شود؟

در حالی که سطوح بالای هموگلوبین به صورت مستقیم با سقط جنین مرتبط نیست، اما ممکن است نشان‌دهنده مشکلات اساسی سلامت باشد. شناسایی و رسیدگی به علل خاص افزایش هموگلوبین مانند کم‌آبی، اریتروسیتوز (غلظت بالایی از گلبول‌های قرمز خون)، یا سیگار کشیدن، بسیار مهم است.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با مراکز آزمایشگاه

همه چیز درباره هموگلوبین نرمال در بارداری

چه مقدار هموگلوبین برای زایمان طبیعی لازم است؟

در افراد مختلف، هموگلوبین طبیعی مورد نیاز در دوران بارداری برای زایمان طبیعی متفاوت است. به طور کلی، سطح هموگلوبین ۱۰ گرم در دسی‌لیتر یا کمی بالاتر برای زایمان طبیعی کافی در نظر گرفته می‌شود. با این حال، شرایط سلامت فردی ممکن است بر سطح بهینه هموگلوبین تاثیر بگذارد. برای اینکه از بارداری خود نهایت لذت را ببرید، مراقب آنچه می‌خورید باشید، علائم بدن خود را بشناسید به توصیه‌های پزشکتان عمل کنید. 

خلاصه

سطوح نرمال هموگلوبین در بارداری در سه ماهه اول و سوم بارداری 11 گرم در دسی‌لیتر یا کمی بیشتر و در سه ماهه دوم نیز 10.5 گرم در دسی‌لیتر یا کمی بیشتر است. اگر با علائم کم‌خونی مانند خستگی، ضعف، سرگیجه یا تنگی نفس مواجهید، یا سابقه کم‌خونی قبلی، نگرانی‌های غذایی و شرایط پزشکی زمینه‌ای دارید، لازم است با پزشکتان مشورت کنید.

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان سر بزنید. 

منبع: prodiadigital

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.