۲۴۱۱۳۶
۱۴۲
۱۴۲

بهترین سن برای ارتودنسی کودکان چه زمانی است؟

ارتودنسی یک اقدام دندانپزشکی است که دندان‌های کودک شما مرتب می‌کند و باعث می‌شود که کودک شما لبخند زیباتری داشته باشد. روی این مقاله کلیک کنید تا به بهترین سن برای ارتودنسی کودکان پی ببرید.

بهترین سن برای ارتودنسی کودکان چه زمانی است؟

بهترین سن برای ارتودنسی کودکان حدود ۷ سالگی است. در این سن دندان‌های کودکان در حال رشد و تغییر هستند و انجام زودهنگام ارتودنسی می‌تواند به رفع مشکلات قبل از بدتر شدن آن‌ها کمک کند. پس با ما همراه باشید تا با همه چیز درباره بهترین سن برای ارتودنسی آشنا شوید.

در این مقاله می‌خوانید:

ارتودنسی کودکان چیست؟

ارتودنسی کودکان بر اصلاح دندان‌ها و مشکلات هم ترازی فک در کودکان و نوجوانان تمرکز دارد. کار اصلاح با کمک بریس‌ها انجام می‌شود که از دستگاه‌های ارتودنسی هستند و می‌توانند مشکلاتی مانند دندان‌های کج و ناهماهنگی بایت در کودکان را برطرف کنند. در واقع، آن‌ها با اعمال فشار مداوم، به مرور زمان دندان‌های کودک را در جای درست خود قرار می‌دهند.


بیشتر بخوانید: انواع ارتودنسی کودکان، قیمت و عکس


از کجا بفهمیم کودک به ارتودنسی نیاز دارد؟

وقتی دندان‌های شیری کودک می‌افتند و جای خود را به دندان‌های اصلی می‌دهند، این دندان‌های جدید همیشه به درستی در نقاط تعیین شده خود رشد نمی‌کنند. در واقع، آن‌ها در یک زاویه خاص ظاهر می‌شوند و کم کم با رشد کودک و دهان او حرکت می‌کنند و در موقعیت اصلی خود قرار می‌گیرند.
پس با این‌که رعایت بهترین سن برای ارتودنسی کودکان مهم است، اما لطفاً نگران نباشید یا تصور نکنید که کودک شما قطعاً براساس ظاهر اولیه دندان‌های خود نیاز به ارتودنسی دارد. با این حال، اگر متوجه شدید که دندان‌های او کج مانده‌اند یا از موقعیت خود خارج شده‌اند، فکر خوبی است که او را پیش یک متخصص ارتودنسی ببرید.

بهترین سن برای ارتودنسی کودکان چه زمانی است؟


بیشتر بخوانید: ارتودنسی متحرک کودکان چیست و در چه سنی باید انجام شود؟


بهترین سن برای ارتودنسی کودکان

سن دقیقی برای ارتودنسی وجود ندارد، اما آکادمی ارتودنتیست‌های آمریکا (AAO) توصیه می‌کند که والدین کودکان خود را برای اولین بار حداکثر تا سن 7 سالگی پیش یک ارتودنتیست ببرند. در این مرحله، متخصص ارتودنسی می‌تواند راه هوایی، بایت و عادات دهانی کودک را ارزیابی کند و تصمیم بگیرد که آیا بریس یا سایر درمان‌های ارتودنسی برای او ضروری هستند یا نه. (و اگر ضروری هستند، باید در چه زمانی انجام شوند.)
پس ۷ سالگی نقطه شروع سنی است که کودکان می‌توانند در آن ارتودنسی انجام دهند، اما اکثر کودکان در سن ۹ تا ۱۴ سالگی است که بریس دریافت می‌کنند. موارد نادری نیز وجود دارند که امکان دارد ارتودنسی زودتر نیاز باشد. برای کشف بهترین سن برای ارتودنسی، مهم این است که کودک خود را بشناسید و ببینید از چه سنی می‌تواند از بریس‌های خود مراقبت کند.

بهترین سن برای ارتودنسی کودکان چه زمانی است؟


بیشتر بخوانید: ارتودنسی ثابت و ارتودنسی متحرک: مقایسه دو روش درمانی برای اصلاح انحراف دندان‌ها


مزایای ارتودنسی کودکان در سن مناسب

بسیاری از مشکلات دندانی در صورتی که زودتر در زمان رشد کودک شناسایی و درمان شوند، سریع‌تر و آسان‌تر اصلاح می‌شوند. این مشکلات دندانی عبارتند از:

  • دندان‌های اضافی یا از دست رفته
  • دندان‌های به شدت شلوغ و درهم
  • فاصله بیش از حد بین دندان‌ها
  • کراس بایت، اوربایت یا آندربایت
  • مکیدن شست، انگشت یا پستانک که دندان‌ها یا فک را جابجا کرده است.

مزایای درمان زودهنگام ارتودنسی نیز عبارتند از:

  • رشد دندانی خوب: ارتودنسی زودهنگام بر رشد مناسب و تراز کردن دندان‌ها تأثیر می‌گذارد، عملکرد مناسب بایت را تضمین می‌کند و سلامت کلی دهان را ارتقا می‌دهد. علاوه بر این، از بروز مشکلات شدیدتری که ممکن است در آینده به گزینه‌های درمانی تهاجمی‌تری نیاز داشته باشد، جلوگیری می‌کند.
  • بهبود ظاهر و اعتماد به نفس: رسیدگی به بی نظمی‌های دندانی در سنین پایین می‌تواند عزت و اعتماد به نفس کودکان را افزایش دهد. پس در نظر گرفتن سن مناسب ارتودنسی کودکان باعث می‌شود که آن‌ها در خردسالی دندان‌های صاف و سالم داشته باشند و تاثیر مثبت آن را بر تعاملات اجتماعی خود مشاهده کنند.
  • فرآیند درمانی آسان‌تر: کودکان کوچک‌تر اغلب دندان‌ها و فک‌های انعطاف‌پذیرتر و سازگارتری دارند که اصلاح مشکلات دندانی را آسان‌تر و کارآمدتر می‌کند. بنابراین، مداخله زودهنگام می‌تواند از نیاز به انجام درمان‌های پیچیده در آینده جلوگیری کند.

بهترین سن برای ارتودنسی کودکان چه زمانی است؟


بیشتر بخوانید: چگونه کودک را برای انجام ارتودنسی آماده کنیم؟


عوامل موثر در سن مناسب ارتودنسی کودکان

عوامل موثر بر زمان درمان ارتودنسی عبارتند از:

  • ارزیابی دندانپزشکی: معاینات منظم دندانپزشکی باید توسط متخصص ارتودنسی انجام شود تا هرگونه نگرانی بالقوه ارتودنسی را شناسایی کند. علائم اولیه ناهماهنگی، ازدحام بیش از حد دندان‌ها یا مشکلات بایت قابل تشخیص هستند و توصیه می‌شود که سریعاً تحت درمان قرار بگیرند.
  • عوامل ژنتیکی: برخی از مسائل دندانی مانند ساختار صورت و فک، اندازه و فاصله دندان‌ها تحت تأثیر ژنتیک هستند. بتابراین، درک تاریخچه ژنتیکی کودک شما ممکن است در تعیین بهترین سن ارتودنسی دندان کمک کننده باشد.
  • شدت مشکل ارتودنسی: شدت مشکل ارتودنسی و امکان بدتر شدن آن در صورت عدم درمان نیز باید در نظر گرفته شود. همان‌طور که گفتیم، تشخیص و مداخله زودهنگام امکان درمان‌های موثرتر و کمتر تهاجمی را فراهم می‌کند. متخصص ارتودنسی کودک می‌تواند زمان ایده‌آل برای درمان را مشخص کند.

بهترین سن برای ارتودنسی کودکان چه زمانی است؟


بیشتر بخوانید: بهترین کلینیک تخصصی دندانپزشکی کودکان


پاسخ به سوالات رایج

آیا بهترین سن برای ارتودنسی کودکان وجود دارد؟

با این‌که در این مقاله به یک سن خاص اشاره کردیم، اما جواب درست‌تر این است که بهترین سن برای انجام این درمان بسته به نیازهای فردی هر کودکی فرق می‌کند. پس با این‌که گاهی درمان زودهنگام ضروری است، اما بسیاری از مشکلات دندانی را می‌توان به طور موثر در دوران نوجوانی که تمام دندان‌های دائمی رشد کرده‌اند نیز درمان کرد. (میانگین سن شروع درمان با بریس در نوجوانی بین 11 تا 14 سالگی است.)

چه زمانی کودک باید برای اولین بار به متخصص ارتودنسی مراجعه کند؟

جدا از بهترین سن ارتودنسی کودکان، همان‌طور که گفتیم، انجمن ارتودنتیست‌های آمریکا توصیه می‌کنند که کودکان در سن ۷ سالگی اولین ارزیابی ارتودنسی خود را انجام دهند. این به ارتودنتیست‌ها اجازه می‌دهد تا رشد دندانی و اسکلتی کودکان را ارزیابی کنند و تشخیص دهند که آیا به مداخله اولیه نیاز است یا خیر.

آیا کودک ۸ ساله می‌تواند ارتودنسی انجام دهد؟

بله، در برخی از موارد، در صورت داشتن مشکلات شدید ارتودنسی که نیاز به مداخله زودهنگام دارند، ممکن است در سن 8 سالگی به کودک توصیه شود که از بریس استفاده کند. با این حال، توجه به این نکته مهم است که همه کودکان در این سن به بریس نیازی ندارند و فقط یک متخصص ارتودنسی می‌تواند مناسب‌ترین زمان استفاده از آن را براساس نیازهای فردی هر کودک تعیین کند.


بیشتر بخوانید: هزینه دندانپزشکی کودکان در سال ۱۴۰۳


کلام آخر

بهترین سن برای ارتودنسی کودکان را فقط یک متخصص ماهر و مجرب می‌تواند تشخیص دهد. با این حال، کودکان می‌توانند اولین معاینه ارتودنسی خود را در ۷ سالگی انجام دهند تا مشکلات دندانی آن‌ها قبل از وخیم‌تر شدن شناسایی شوند و درمان زودهنگام به برطرف کردن آن‌ها کمک کند.

برای اطلاعات بیشتر و آشنایی با متخصصان دندانپزشکی، به کلینیک نی نی بان سر بزنید.

منبع: orthodonticexprts

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.