۲۳۸۸۶۴
۴
۴

خداحافظی با استرس/ترفندهای کاربردی برای رفع استرس

همه ما در زندگی خود سطحی از استرس یا اضطراب را تجربه کرده ایم. شاید شما هم در مواقعی قرار گرفته باشید که احساس دلهره یا تنش کنید. این اتفاق برای همه ما پیش خواهد آمد. با توجه به پیشرفت و پیچیدگی های زندگی، هر لحظه ممکن است تحت تنش یا استرسی از بیرون قرار بگیریم.

خداحافظی با استرس/ترفندهای کاربردی برای رفع استرس

خداحافظی با استرس/ترفندهای کاربردی برای رفع استرس

همه ما در زندگی خود سطحی از استرس یا اضطراب را تجربه کرده ایم. شاید شما هم در مواقعی قرار گرفته باشید که احساس دلهره یا تنش کنید. این اتفاق برای همه ما پیش خواهد آمد. با توجه به پیشرفت و پیچیدگی های زندگی، هر لحظه ممکن است تحت تنش یا استرسی از بیرون قرار بگیریم. در استرس ماندن و ترش هورمون های گریز از استرس در بدن، می تواند سلامت عمومی و همچنین روانی شما را تحت تاثیر قرار دهد. گاهی اوقات عوامل ژنتیکی، عوامل محیطی، مشکلات خانوادگی، مدل اجتماع و... همگی بر روی میزان استرس و ارتباط آن با شدتش رابطه مستقیم دارد. در این بخش از نی نی بان، می خواهیم راه های مقابله با آن را بررسی کنیم. همراه ما باشید.

خداحافظی با استرس/ترفندهای کاربردی برای رفع استرس

۱. داشتن تحرک و فعالیت بدنی

حتما شما هم تجربه کرده اید که وقتی در موقعیت استرس زا قرار می گیرید، دوست دارید مدام راه بروید و یک جا بند نمی شوید. همین راه رفتن می تواند از استرس و اضطراب شما کمتر کند. شاید فقط به کار گرفتن عضلات پا بتواند برای لحظاتی حواس شما را پرت کند. حالا تصور کنید انجام فعالیت های ورزشی چقدر کمک کننده خواهد بود. تحقیقات نشان داده است که انجام فعالیت های ورزشی اعم از ورزش هوازی، می تواند در کاهش استرس شما موثر باشد. اگر بر اثر استرس دچار کم خوابی یا بیخوابی شده اید، ورزش هوازی کمک می کند تا خلق و خو و همچنین خواب آرام تری نیز داشته باشید. 

خداحافظی با استرس/ترفندهای کاربردی برای رفع استرس

۲. بهره مندی از رژیم غذایی سالم

اگر یک سبک غذایی سالم داشته باشید، نه تنها بر روی سلامت جسمانی و استرس شما تاثیر می گذارد؛ بلکه باعث بهبود سلامت روانی می شود. افرادی که در سبک غذایی خود از افزودنی های شیرین مانند شکر و مواد غذاییی فرآورده شده استفاده می کنند، معمولا بیشتر دچار استرس و نگرانی خواهند شد. در هنگام استرس گرفتن بهتر است دقت کنید که نگرانی و دلهره، باعث تمایل شما به پرخوری می شود. بنابراین بهتر است که در چنین مواقعی خوراکی های مضر را از دم دست خود جمع کرده و از موادی با ویتامین B استفاده کنید. خوردن سبزیجات، آجیل، مواد مغذی، کربوهیدرات و حتی حبوبات مانند لوبیا قرمز می تواند در کاهش استرس شما موثر باشد. 

خداحافظی با استرس/ترفندهای کاربردی برای رفع استرس

۳. استفاده کمتر از تلفن همراه

حتی وقتی هم که پر از اضطراب باشیم، باز ترجیح می دهیم که سر خود را با تلفن همراه گرم کنیم. اما این کار اشتباهی است! درست است که استفاده از این دستگاه ها برای زندگی روزمره ما ضروری است؛ اما استفاده آن در مواقعی که حال روحی مساعدی نداریم می تواند به روان ما آسیب برساند. حتی استفاده از تلفن همراه، رایانه و حتی دیدن تلویزیون، می تواند روی سطح روان و میزان استرس ما موثر باشد. پس بهتر است زمانی که احساس استرس و نگرانی می کنیم، استفاده از این وسایل را به تعویق بیندازیم. 

خداحافظی با استرس/ترفندهای کاربردی برای رفع استرس

۴. کاهش مصرف کافئین

مصرف کافئین باعث تحریک سیستم عصبی مرکزی می شود. وقتی که استرس می یگرید این ناحیه هم به صورت ارادی تحریک خواهد شد. کافئین موجب می شود تا علاوه بر فشار روانی که بر روی سیستم مرکزی بدن از جمله مغز و نخاع انجام می شود، باعث تحریک و فشار مضاعفی نیز شود. مصرف کافئین باعث کم خونی می شود و منجر به حساسیت روانی یا تنش خواهد شد. پس بهتر است در هنگام دلهره یا استرس، خوردن نوشیدنی یا خوراکی های کافئین دار را فراموش کنید. 

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.