۲۴۰۷۲۶
۱۷۹
۱۷۹

ترفند تشخیص آبلیموی اصل و تقلبی

در این مقاله به بررسی باور غلطی که در مورد آبلیموهای سنتی وجود دارد می‌پردازیم. شاید با مطالعه این مقاله، در خرید آبلیموهای به اصطلاح سنتی بیشتر دقت کنیم

ترفند تشخیص آبلیموی اصل و تقلبی

در این مقاله به بررسی باور غلطی که در مورد آبلیموهای سنتی وجود دارد می‌پردازیم. شاید با مطالعه این مقاله، در خرید آبلیموهای به اصطلاح سنتی بیشتر دقت کنیم

برخی از مغازه‌ها، میوه‌فروشی‌ها و سودجویان با تبلیغات فریبنده‌ای که از محصولات ارگانیک و خانگی استفاده می‌کنند، سعی در جلب اعتماد مشتریان به محصولات خود دارند. این موضوع در مورد آبلیموهای سنتی و صنعتی به وضوح قابل مشاهده است.

اگرچه برخی از کارخانه‌ها برای سود بیشتر تقلب می‌کنند، اما به طور کلی، استفاده از محصولات کارخانه‌ای به مراتب امن‌تر از محصولات خانگی است. چرا که این محصولات حداقل دارای اطلاعات لازم برای ردیابی در صورت وجود مشکل هستند.

آسیب‌های تبلیغات کاذب برای آبلیموهای سنتی:

  • تخریب چهره صنعت غذا: این تبلیغات، اعتماد مردم به صنعت غذا را از بین می‌برد و بسیاری از مردم به جای استفاده از محصولات استاندارد کارخانه‌ای، به سراغ محصولات بی‌نام و نشان می‌روند.

  • به خطر افتادن سلامتی: بررسی‌ها نشان می‌دهد که بی‌اعتمادی به کارخانه‌ها بی‌دلیل است و پایه علمی ندارد. این بی‌اعتمادی، سلامتی مصرف‌کنندگان را به خطر می‌اندازد و بسیاری از خانواده‌ها را مجبور می‌کند که در تابستان خودشان آبلیمو بگیرند یا از سنتی‌فروشان خرید کنند. این کار با توجه به افزایش سرسام‌آور قیمت لیمو، هزینه زیادی را به خانواده‌ها تحمیل می‌کند. 


بیشتر بخوانید: شربت نعنا خانگی، خنک و گوارا برای روزهای گرم 


ترفند تشخیص آبلیموی اصل و تقلبی

مزایای آبلیموهای صنعتی:

  • استفاده از نگهدارنده‌های مجاز: تولید آبلیمو در کارخانه با شرایط کاملاً بهداشتی و تحت نظارت انجام می‌شود. از این رو، برای حفظ محصول از فساد و رشد میکروب‌ها از نگهدارنده‌های مجاز استفاده می‌شود. این در حالی است که تولیدکنندگان زیرزمینی از این امکانات محروم بوده و اغلب از نگهدارنده‌های غیرمجاز استفاده می‌کنند.

  • شفافیت و عاری از پالپ: مراحل فیلتراسیون و هموژنیزاسیون در تولید صنعتی آبلیمو، ظاهری شفاف و عاری از کدورت و پالپ به آن می‌دهد. در حالی که بسیاری از آبلیموهای سنتی دارای پالپ‌های شناور هستند که گاهی تا یکسال ته نشین نمی‌شوند. ظاهر پالپی آبلیموهای سنتی در خوشبینانه‌ترین حالت با پایدارسازی تفاله خشک و آسیاب شده لیمو ایجاد می‌شود.

  • مطابقت با استاندارد ملی: آبلیمو طبق استاندارد ملی باید با فشردن طبیعی میوه یا از رقیق کردن کنسانتره لیمو با آب تهیه شود. متاسفانه، علاوه بر کنسانتره طبیعی، کنسانتره‌های سنتزی و بسیار ارزان لیمو نیز در بازار به وفور یافت می‌شوند. تولیدکنندگان زیرزمینی به راحتی و بدون هیچگونه نظارتی، آبلیموهای رنگی و اصطلاحاً ارگانیک خود را بدون امکان ردیابی به دست مصرف کننده می‌رسانند. رنگ‌های مورد استفاده در این محصولات اغلب جزو رنگ‌های سنتزی بوده که خطرات زیادی برای سلامتی، به ویژه برای کودکان و زنان باردار دارد.

  • ثبات رنگ: فرآیند تولید صنعتی آبلیمو به دلیل کنترل دقیق شرایط عملیاتی، واکنش‌هایی که منجر به تغییر رنگ آبلیمو به سمت قهوه‌ای می‌شود را به تأخیر می‌اندازد. این واکنش‌ها با افزایش دمای نگهداری، حضور اکسیژن در بسته و نگهداری در معرض نور تسریع می‌شود و حتی آبلیموهای صنعتی نیز از این نظر مستثنا نیستند.

نتیجه‌گیری:

با وجود تبلیغات فریبنده‌ای که در مورد آبلیموهای سنتی می‌شود، شواهد نشان می‌دهد که آبلیموهای صنعتی از نظر سلامت و کیفیت، قابل اعتمادتر هستند. البته این موضوع به معنای بی‌عیب و نقص بودن آبلیموهای صنعتی نیست و همواره باید در انتخاب محصول به برندهای معتبر و دارای نشان استاندارد توجه کرد.

 

منبع: فرارو

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.