۲۴۳۰۷۰
۲
۲
درباره مواد شیمیایی ماندگار چه می‌دانید؟

چای و هات داگ، شما را خواهد کشت

صرف زیاد چای، گوشت‌های فرآوری شده و غذاهای آماده، میزان «مواد شیمیایی ماندگار» در بدن را بالا می‌برند و بر سلامت ما تاثیر جدی می‌گذارند. اما «مواد شیمیایی ماندگار» اصلا چیست؟

چای و هات داگ، شما را خواهد کشت

مصرف زیاد چای، گوشت‌های فرآوری شده و غذاهای آماده، میزان «مواد شیمیایی ماندگار» در بدن را بالا می‌برند و بر سلامت ما تاثیر جدی می‌گذارند. اما «مواد شیمیایی ماندگار» اصلا چیست؟

مواد شیمیایی ماندگار چیست؟

سال‌هاست که دانشمندان درباره «مواد شیمیایی ماندگار» هشدار می‌دهند. این ترکیبات پرمصرف شامل مشتقات پلی‌فلوروالکیل، دسته‌ای از مواد شیمیایی ساخته دست بشر هستند که چندین دهه است در طیف گسترده‌ای از صنایع برای مقاوم‌سازی محصولات در برابر گرما، آب، چربی و لکه‌ها استفاده می‌شوند.

در هشتاد سال گذشته مشتقات بسیاری از «مواد شیمیایی ماندگار» ساخته شده‌اند که در تولید هزاران کالای مصرفی روزمره از ظروف غذای یک‌بار مصرف گرفته تا کف ضد حریق (کپسول آتش‌نشانی) استفاده می‌شوند.

چای و هات داگ، شما را خواهد کشت

خرس‌های قطبی هم در امان نیستند

امروزه ردپایی از «مواد شیمیایی ماندگار» حتی در دورافتاده‌ترین نقاط کره زمین و حتی در بدن خرس‌های قطب شمال هم دیده شده است.

این «مواد شیمیایی ماندگار» در بدن تجزیه نمی‌شوند و می‌توانند تا ده‌ها هزار سال در محیط زیست باقی بمانند. به همین علت هم نامشان مواد شیمیایی «ماندگار» شده است.

از اختلال هورمونی تا شکستن استخوان‌ها

مطالعات نشان داده‌اند که «مواد شیمیایی ماندگار» می‌توانند هورمون‌ها را مختل کرده، استخوان‌ها را تضعیف کنند یا خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها را افزایش دهند.

همچنین با انواع سرطان، نقص‌های مادرزادی، بیماری‌های کلیوی و سایر مشکلات جدی سلامت مرتبط هستند.

چای و همبرگر زیاد نخورید

یافته‌های مطالعه تازه نشان داده است که مصرف مقادیر زیاد چای، گوشت‌های فرآوری شده و غذاهای آماده خارج از خانه با افزایش سطح مواد شیمیایی ماندگار در بدن در طول زمان مرتبط است و شرکت‌کنندگانی که بیشتر چای، هات‌داگ و گوشت‌های فرآوری‌شده مصرف می‌کردند، سطح مواد شیمیایی ماندگار بالاتری در خون خود داشتند.

افرادی که غذاهایی مانند سیب‌زمینی سرخ‌کرده یا پیتزای تهیه‌شده در رستوران‌ها را می‌خوردند، سطوح بیشتری از مواد شیمیایی ماندگار را در خون خود نشان دادند.

چای و هات داگ، شما را خواهد کشت

مکان مواد شیمیایی ماندگار کجاست؟

اما «مواد شیمیایی ماندگار» سر و کله‌شان از کجا پیدا می‌شود؟ محققان می‌گویند این مشکل عمدتا در فرآیند بسته‌بندی محصولات غذایی ایجاد می‌شود. به عنوان مثال، آن‌ها تصور می‌کنند که ارتباط بین چای و سطوح بالای مواد شیمیایی ماندگار به خاطر کیسه‌ای است که چای در آن قرار داده می‌شود.

گوشت‌های فرآوری‌شده نیز با بسیاری از راه‌های احتمالی برای آلودگی در فرآیند تولید، روبرو می‌شوند.

مواد شیمیایی ماندگار در رستوران‌ها و کاغذ ساندویچ!

محققان می‌گویند آنچه می‌خوریم و حتی جایی که آن‌ها را می‌خوریم می‌تواند بر سطح مواد شیمیایی ماندگار در خون ما تأثیر بگذارد. حتی غذاهایی که از نظر متابولیک کاملاً سالم هستند نیز می‌توانند به مواد شیمیایی ماندگار آلوده شوند و در حال حاضر، غذای آلوده بزرگترین تهدید برای سلامت انسان هاست.

برخی از بدترین منابع آلودگی با «مواد شیمیایی ماندگار» در مواد غذایی عبارتند از: کاغذها و پلاستیک‌های بسته‌بندی، آفت‌کش‌ها و همچنین کودهای آلوده به مواد شیمیایی ماندگار که برای تقویت و رشد محصولات غذایی استفاده می‌شوند.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.