۲۳۹۵۲۶
۱۴
۱۴

روابط زناشویی در دوران شیمی درمانی

روابط زناشویی در دوران شیمی درمانی جدید چگونه باید باشد در ادامه به نکات کاربردی اشاره خواهیم کرد.

روابط زناشویی در دوران شیمی درمانی

آیا هنگام شیمی درمانی می‌توان روابط زناشویی داشت چه زمانی فرد می تواند بعد از شیمی درمانی رابطه جنسی داشته باشد؟ زمان شروع مجدد فعالیت جنسی پس از شیمی درمانی پیچیده است و بسته به عوامل مختلفی می تواند متفاوت باشد. اینها شامل نوع شیمی درمانی، سلامت کلی فرد و هرگونه عوارض جانبی است. داروهای شیمی درمانی مختلف اثرات متفاوتی دارند، و برخی ممکن است تاثیر قابل توجهی بر جنسیت و عملکرد جنسی نسبت به سایرین داشته باشند.

در این مقاله می‌خوانید:

زمان شروع رابطه زناشویی بعد از شیمی درمانی

میزان تأثیر درمان سرطان بر زندگی جنسی افراد به عوامل مختلفی بستگی دارد. برخی از افراد ممکن است در طول شیمی درمانی و بلافاصله پس از آن به زندگی جنسی خود طبق معمول ادامه دهند. برخی دیگر ممکن است به دلیل عوارض جسمی و روانی درمان احساس ناخوشایندی داشته باشند یا به رابطه جنسی بی علاقه باشند.

افراد می توانند هر گونه نگرانی که ممکن است داشته باشند با یک متخصص مراقبت های بهداشتی، که می تواند راهنمایی های خاص برای موقعیت های فردی را ارائه دهد، در میان بگذارند. آنها ممکن است بتوانند به فرد کمک کنند تا هر گونه عوارض جانبی یا نگرانی های روانی را که ممکن است بر توانایی او برای از سرگیری فعالیت جنسی تأثیر بگذارد، مدیریت کند.

رابطه جنسی در طول شیمی درمانی

اگر افراد بخواهند و احساس خوبی داشته باشند می توانند در طول شیمی درمانی رابطه جنسی داشته باشند. با این حال،  داشنمندان توصیخه می‌کنند که اجتناب از باردار شدن در حین انجام شیمی درمانی مهم است، زیرا این داروها ممکن است به جنین آسیب برساند.

از آنجایی که برخی از داروهای شیمی درمانی ممکن است از طریق مایع منی یا ترشحات واژن به دیگران منتقل شوند، همچنین توصیه می شود که افراد در طول درمان و به مدت یک هفته پس از هر درمان از کاندوم یا سایر روش های بازدارنده استفاده کنند.

شیمی درمانی می تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند و خطر عفونت را افزایش دهد. بنابراین، برای افراد مهم است که اقدامات لازم را برای جلوگیری از عفونت تا حد امکان انجام دهند و قبل از انجام فعالیت جنسی، هر گونه نگرانی که ممکن است داشته باشند با یک متخصص مراقبت های بهداشتی در میان بگذارند.

اثرات فیزیکی شیمی درمانی و زناشویی

عوارض جانبی شیمی درمانی ممکن است احساس راحتی فیزیکی یا انرژی کافی برای شرکت در فعالیت جنسی را برای فرد دشوار کند. این شامل:

  • خستگی
  • تهوع و استفراغ
  • اسهال
  • کاهش میل جنسی
  • تغییرات در اشتها

علاوه بر این، شیمی درمانی می تواند باعث خشکی واژن و اختلال نعوظ شود. این عوارض جانبی می تواند فعالیت جنسی را ناراحت کننده یا دردناک کند و ممکن است میل جنسی را کاهش دهد. این اثرات ممکن است تا چند هفته یا چند ماه پس از شیمی درمانی باقی بماند.

روابط زناشویی در دوران شیمی درمانی

اثرات عاطفی

شیمی درمانی می تواند یک تجربه استرس زا و طاقت فرسا باشد. تشخیص و درمان سرطان می تواند منجر به اضطراب، افسردگی و سایر مسائل عاطفی شود که ممکن است بر زندگی جنسی فرد تأثیر بگذارد.

ترس و احساس از دست دادن کنترل می تواند بر صمیمیت و روابط جنسی تأثیر بگذارد. علاوه بر این، تغییرات فیزیکی ناشی از شیمی درمانی ممکن است منجر به احساس خودآگاهی یا نگرانی از تصویر بدن شود.

شیمی درمانی همچنین می تواند باروری را تحت تأثیر قرار دهد، که ممکن است بر برنامه ریزی خانواده تأثیر بگذارد و در صورت تمایل فرد برای باردار شدن در آینده باعث ناراحتی عاطفی شود.

پشتیبانی برای کمک به افراد در پردازش احساساتی که ممکن است در مورد سرطان و درمان های آن در صورت نیاز تجربه کنند، در دسترس است. بخش بعدی شامل جزئیات بیشتر در مورد سازمان ها و متخصصانی است که می توانند پشتیبانی و مشاوره ارائه دهند.

ارتباط باز در روابط جنسی در طول درمان سرطان و به طور کلی ضروری است. برای فرد مهم است که در صورت داشتن هر گونه تغییر در عملکرد یا تمایل جنسی با شریک زندگی خود در میان بگذارد. افراد همچنین ممکن است بخواهند اشکال جدیدی از صمیمیت یا فعالیت جنسی را کشف کنند که ممکن است راحت تر یا لذت بخش تر باشد.

درمان مشکلات زناشویی بعد از شیمی درمانی

اگر فردی پس از شیمی درمانی در زندگی جنسی خود با مشکلاتی روبرو شود، چندین متخصص مراقبت های بهداشتی می توانند به شما کمک کنند، از جمله:

یک متخصص انکولوژی یا متخصص مراقبت های بهداشتی: آنها می توانند راهنمایی ها و توصیه هایی را برای شرایط هر فرد ارائه دهند و در صورت لزوم می توانند آنها را به متخصص ارجاع دهند.

درمانگر جنسی: یک درمانگر جنسی یک متخصص سلامت روان است که در کمک به افراد و زوج هایی که مشکلات جنسی را تجربه می کنند، تخصص دارد. آنها می توانند مشاوره و درمان را برای کمک به رفع نگرانی های جسمی یا احساسی که ممکن است تأثیرگذار باشند ارائه دهند.

روانشناس یا مشاور: این متخصصان همچنین می توانند به حل مسائل عاطفی یا روانی که بر زندگی جنسی فرد تأثیر می گذارد کمک کنند. آنها می توانند حمایت، راهنمایی و درمان را برای کمک به مدیریت استرس، اضطراب، افسردگی یا سایر نگرانی های مربوط به سلامت روان ارائه دهند.

روابط زناشویی در دوران شیمی درمانی

 

آیا داشتن رابطه جنسی هنگام شیمی درمانی بی خطر است؟

بهتر است هر گونه نگرانی در مورد شیمی درمانی و رابطه جنسی را با پزشک خود که با شرایط فردی شما آشنا است در میان بگذارید. به طور کلی، با این حال، معمولاً داشتن رابطه جنسی در حین انجام شیمی‌درمانی اشکالی ندارد - تا زمانی که به آن علاقه دارید.

عوامل زیادی می توانند بر تصمیم گیری در مورد شیمی درمانی و رابطه جنسی تأثیر بگذارند. در اینجا مواردی وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

چه نوع سرطانی دارید؟

سرطان های دستگاه تناسلی، مجاری ادراری، مقعد یا رکتوم ممکن است در رابطه با رابطه جنسی به احتیاط خاصی نیاز داشته باشند. پس از یک روش درمانی یا درمانی که این نواحی را تحت تأثیر قرار می دهد، پزشک ممکن است توصیه کند تا زمان بهبودی کامل از فعالیت جنسی خودداری کنید.

چه نوع شیمی درمانی دریافت می کنید؟

داروهای شیمی درمانی مختلف عوارض جانبی مختلفی ایجاد می کنند. برای مثال، اگر شیمی‌درمانی سطح گلبول‌های سفید خون شما را کاهش دهد، ممکن است از باکتری‌هایی که در طول رابطه جنسی وارد بدن می‌شوند محافظت نشوید. پزشک شما ممکن است توصیه کند تا زمانی که تعداد گلبول های سفید خون شما به سطوح ایمن برسد، از رابطه جنسی خودداری کنید.

اگر شیمی درمانی شما باعث کاهش تعداد پلاکت ها شود، مقاربت می تواند باعث خونریزی شود. اگر تعداد پلاکت شما بسیار کم باشد، خونریزی شدید ممکن است رخ دهد.

آیا بارداری امکان پذیر است؟

به دلیل اثرات بالقوه بر روی جنین در حال رشد، در طول شیمی درمانی به شدت از بارداری جلوگیری می شود. اگر ممکن است شما یا همسرتان در حین رابطه جنسی باردار شوید، پزشک احتمالا شما را به انتخاب یک روش قابل اعتماد برای جلوگیری از بارداری تشویق خواهد کرد.

آیا شما به او احساس دارید؟

در طول شیمی درمانی، خستگی یا سایر عوارض جانبی، از جمله تأثیر بر سطوح هورمونی، ممکن است علاقه شما را به رابطه جنسی کاهش دهد. اگر به رابطه جنسی علاقه ای ندارید، به یاد داشته باشید که رابطه صمیمی بیشتر از رابطه جنسی وجود دارد. به دنبال راه های دیگری برای ابراز محبت باشید، مانند بوسیدن، در آغوش گرفتن یا سایر فعالیت های مشترک.
 

روابط زناشویی در دوران شیمی درمانی

میزان عملکرد یا میل جنسی

یافتن یک متخصص مراقبت های بهداشتی با تجربه در کار با افراد مبتلا به سرطان که چالش های منحصر به فردی را که ممکن است پس از شیمی درمانی ایجاد شود را درک کند، مهم است.

خلاصه

برای فرد مهم است که توصیه های خاص تیم مراقبت های بهداشتی خود را در مورد فعالیت جنسی و سایر فعالیت ها در طول و بعد از شیمی درمانی دنبال کند. منابعی مانند گروه‌های حمایتی ممکن است به افراد کمک کند تا اثرات عاطفی و فیزیکی شیمی‌درمانی و هر گونه چالش مرتبط در زندگی جنسی خود را پردازش کنند. فعالیت جنسی در طول درمان های شیمی درمانی خاص ممکن است خطر انتقال داروها به شریک جنسی را به همراه داشته باشد. استفاده از روش های مانع این خطر را کاهش می دهد.

 

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.