۲۳۹۵۳۷
۵۴۱
۵۴۱

لنز طبی سالانه چیست | هر آنچه برای لنز سالانه باید بدانید

لنزها با معیارهای مختلف تقسیم بندی می شوند، که می توان به دو دسته لنزهای طبی و رنگی اشاره نمود، برای اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید

امروزه استفاده از انواع لنزهای طبی و غیر طبی (رنگی) به صورت رو به گسترش می باشد و بسیاری از مردم برای اصلاح عیوب بینایی خود و رهایی از دست عینک و یا برای داشتن رنگ چشم دلخواه به استفاده از انواع لنزها روی می آورند، لنز الگانس یکی از این برندهای موجود در بازار است . لنزها با معیارهای مختلف تقسیم بندی می شوند، که می توان به دو دسته لنزهای طبی و رنگی اشاره نمود، که این دو دسته لنز از نظر طول عمر به لنزهای روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه تقسیم می شوند. لنزهای سالانه از جمله لنزهای پر طرفدار در ایران می باشند.

لنز آبی سالانه چیست؟

لنزها فارغ از جنس و نوع مواد تشکیل دهنده آن که به لنزهای نرم و سخت تقسیم می شوند، در لحاظ مدت زمان استفاده هم به لنزهای روزانه، فصلی و سالانه تقسیم می شوند. لنزهای مدت دار (فصلی و سالانه) عمدتاً لنزهای سیلیکون هیدروژلی هستند که طبق اعلام کارخانه سازنده و تاییدیه سازمان های ناظر باید پس از مدت تعیین شده، دور انداخته شوند.

لنزهای ویال یا سالانه، لنزهایی هستند که در بطری هایی شیشه ای در بازار عرضه می شوند. قیمت این لنزها در بازار با قیمت لنزهای فصلی برابری می کند که دلیل آن درخواست برخی از وارد کننده ها از بسته بندی لنزهای کیفیت بالایین در بسته های یکساله می باشد. در حالی در بسیاری از کشورهای پیشرفته تولید و فروش آن متوقف شده است. از طرف دیگر تولید لنزهای سالانه زمان بر بوده و هزینه بالایی برای تولید کننده در بر دارد، به همین دلیل تولید کننده ها زیاد تمایل به تولید لنزهای سالانه ندارند و تولید آن را محدود کرده اند.

لنز طبی سالانه چیست | هر آنچه برای لنز سالانه باید بدانید

مزایای لنز خاکستری سالانه

استفاده از لنزهای سالانه به دلیل عبور کم اکسیژن و رسوب پذیری آن ها باعث ناراحتی چشم می گردد. البته در صورت نگهداری درست این احتمال کاهش می یابد.

لنزهای سالانه خوب و با کیفیت علاوه بر دوام بالا مانند یک لنز فصلی راحتی زیادی برای مصرف کننده می تواند به ارمغان بیاورد. کم وزن و نازک بودن لنز طبی سالانه باعث ایجاد حس راحتی برای استفاده کننده می تواند باشد.

از دیگر مزیت های لنزهای سالانه با کیفیت، افزایش شفافیت و درخشش رنگ چشم، وجود رنگدانه های طبیعی، اکسیژن رسانی و آب رسانی کافی و مناسب را می توان به عنوان دیگر مزیت های لنزهای سالانه خوب دانست، که در کنار قیمت مناسب و به صرفه آن نام برد. یکی دیگر از مزیت های لنزهای سالانه این است که اغلب این لنزها را می توان در هنگام خواب در چشم نگاه داشت (گرچه این کار توصیه نمی شود)، چنانچه بیمار شب با لنز نخوابد، طول عمر آنها کمی بیشتر می شود.
لنز طبی سالانه چیست | هر آنچه برای لنز سالانه باید بدانید

لنزهای سالانه از لحاظ ساخت و جنس در مقایسه با لنزهای فصلی و غیره نسبت به پاره شدن مقاوم تر می باشند. لنزهای طبی سالانه برای افرادی که به طور مداوم از عینک استفاده می کنند، می تواند گزینه مناسبی باشد، چرا که با استفاده از لنزهای طبی نگران بخار گرفتن، کثیف شدن و یا شکستگی و گم شدن عینک خود نباشید.

معایب لنزهای طبی سالانه

لنزهای سالانه در مقایسه با دیگر لنزهای بیشتر مانع از ورود اکسیژن به چشم می شوند. افرادی که از این لنزها استفاده می کنند، باید از چشمان خود بسیار مراقبت کنند و وارد محیط های آلوده نشوند. در صورتی که از لنزهای چشم خود مراقبت درست و کافی نداشته باشید، سلامتی چشم به خطر می افتد.

استفاده طولانی مدت از لنز می تواند سبب خشکی چشم، حساسیت چشم، تجمع رسوب در لنز و احساس خستگی در چشم، خطر عفونت چشم و تورم چشم و پلک را در پی داشته باشد.
لنز طبی سالانه چیست | هر آنچه برای لنز سالانه باید بدانید

نحوه و شرایط استفاده از لنزهای سالانه

این لنزها با بعد از یکسال استفاده حتماً باید تعویض کنید و از لنزهای جدید استفاده نماید. برای استفاده نرمال از لنزهای سالانه به صورت مداوم و هشت ساعت در روز بهتر است که هر هشت ساعت لنز را از روی چشم خود بر دارید و استراحتی به چشم بدهید و مجدد از آن استفاده کنید و اما اگر بعد از چهار ماه استفاده از لنز طبی سالانه، احساس کردید که در چشم خود جسم خارجی هست، در این صورت می توانید از قطره های مرطوب کننده لنز استفاده کنید و هر چهار ماه یکبار با قرص آنزیم لنز خود را رسوب زدایی کنید تا چشم شما راحت تر باشد.

 

در زمانی که لنز طبی سالانه می خرید، از لنز خود بیش از زمان توصیه شده استفاده نکنید. لنزهای سالانه، تنها برای یک سال استفاده می باشند و بعد از آن باید تعویض شوند. البته بسیاری از متخصصان توصیه می کنند که لنزهای سالانه را هم شش ماه مصرف کنید و نهایتاً یک سال استفاده شود، استفاده بیش از یک سال درست نمی باشد. توجه به این نکته ضروری است که اکثر لنزها عمری کمتر از شش ماه دارند و تنها لنزهای سالانه است که عمر آنها بیش از شش ماه می باشد.

در صورتی که شما از لنزهای سالانه استفاده می کنید، باید به این نکته توجه داشته باشید که نباید با این لنز شب ها بخوابید. چرا که لنزهای سالانه برای استفاده یک سال و فقط در طول روز توصیه می شود. بنابراین استفاده از لنز طبی سالانه بصورت شبانه روزی اصلاً جایز نیست. لنزهای سالانه به صورت بسته بندی داخل شیشه بفروش میرسد به همین دلیل به لنزهای ویال و یا لنز دائمی معروف هستند.

طریقه نگهداری و مراقبت از لنزهای یک ساله

در نگهداری و مراقبت از لنز باید از محلول های مخصوص لنز و مارک های استاندارد استفاده کرد. استفاده از آب جوش و سرم شستشو توصیه نمی شود. البته استفاده از سرم شستشو آنهم فقط برای آبکشی لنز و نه نگهداری در داخل سرم مانعی ندارد. مدت زمان استفاده روزانه از لنز هشت ساعت است و بعد لنز را خارج کنید تا چشم استراحت کند. همچنین شب ها که لنز را از روی چشم بر می دارید، حتماً آن را در جا لنزی مخصوص خود قرار دهید. از محلول لنزهای سخت جهت لنزهای نرم هم استفاده نکنید، مگر اینکه این نکته در بروشور محلول توضیح داده شده باشد.

ما بر این باور هستیم که شما دوستان و همراهان همیشگی ما می توانید با نظرات و اتقادات سازنده خود له تیم تولید محتوایی ما کمک نمایید تا برای خود شما این کارایی را داشته باشیم و بتوانیم هر چه بهتر و با کیفیت تر محتواهایی هر چه فاخرتر و کامل تر تولید کنیم.

به همین منظور اگر در مورد موضوعات مندرج در مقاله بالا یعنی لنز سالانه موضوعی ذهن شما را به خود مشغول نموده و نقد دارین که می تواند به بهتر شدن مقاله کمک نماید در قسمت پیشنهادات قرار دهید.

در ضمن اگر در ارتباط با موضوع مقاله یعنی لنز سالانه دانش جدیدی دارید و می توانید به تکمیل نمودن محتوای تولید شده کمک کنید ما و دیگر مخاطبین محترم را از ان آگاه گردانید.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.