۲۴۳۲۹۱
۳
۳
راه‌های شناسایی ادویه‌های تقلبی

ادویه‌های تقلبی؛ «خاکستر» به جای «زیره»

باید در انتخاب پونه کوهی، فلفل سیاه، پودر فلفل، زعفران، زردچوبه، دارچین و زیره بیشتر دقت به خرج بدهید، چون امکان فریب خوردن و خرید نوع تقلبی و خطرناک آن‌ها بسیار زیاد است.

ادویه‌های تقلبی؛ «خاکستر» به جای «زیره»

باید در انتخاب پونه کوهی، فلفل سیاه، پودر فلفل، زعفران، زردچوبه، دارچین و زیره بیشتر دقت به خرج بدهید، چون امکان فریب خوردن و خرید نوع تقلبی و خطرناک آن‌ها بسیار زیاد است.

حتی طعم‌های افزودنی که به این ادویه‌های تقلبی زده می‌شود، حاوی مواد شیمیایی هستند که ممکن است باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان یا واکنش‌های حساسیت‌زای کشنده شوند.

ادویه‌های تقلبی کجا هستند؟

ادویه‌های تقلبی بیشتر در خرده‌فروشی‌ها که فاقد امکان ارزیابی کیفی محصولاتشان‌اند، پیدا می‌شود تا جایی که در کشور امریکا که نظارت شدیدی بر تولید مواد خوراکی وجود دارد، ۱۳ درصد از نمونه‌های پونه کوهی حاوی برگ زیتون و دیگر گیاهان ناشناخته بود و اصلا این ترکیب می‌توانست خطرناک هم باشد.

تشخیص ادویه واقعی از نوع تقلبی کار راحتی نیست و برای همین بهتر است از همان ابتدای کار، سری که درد نمی‌کند را دستمال نبندید و ادویه بسته‌بندی و دارای مهر تایید بخرید.

ادویه‌های تقلبی؛ «خاکستر» به جای «زیره»

تشخیص فلفل سیاه

در نمونه‌های فلفل سیاه، توت‌های خشکیده و دانه‌های پاپایا (خربزه درختی) مشاهده و در نمونه‌های زعفران، هم کاکل ذرت و رشته‌نخ‌های پنبه‌ای دیده شد.

بهتر است برای امتحان کردن دانه فلفل سیاه را خودتان خرد کنید؛ دانه‌های تقلبی به‌راحتی خرد می‌شوند و می‌ترکند.

اکسید سرب به جای پودر فلفل

بنا بر نتایج، در نمونه‌های پودر فلفل قرمز تقلبی، اکسید سرب قرمز و رنگ وجود داشته است.

مصنوعی بودن پودر فلفل را می‌توان با ریختن چند قطره ید روی آن آشکار کرد. رنگ پودر فلفل قرمز واقعی مایل به قهوه‌ای می‌شود، در حالی که رنگ پودر فلفل تقلبی عوض می‌شود.

بر ملا شدن زردچوبه تقلبی با سرکه سفید

نمونه‌های زردچوبه هم حاوی گچ زرد و رنگ‌های سمی بودند. با مخلوط کردن زردچوبه با سرکه سفید می‌توان محتویات گچ را آشکار کرد، زیرا باعث تشکیل حباب‌های دی‌اکسید کربن می‌شود.

دارچین لطیف است نه زمخت

در نمونه‌های دارچین هم پوست درخت‌های سمی و روغن‌های طعم‌دار مشاهده شد. چوب دارچین واقعی را از نازکی و لطافت آن می‌توان تشخیص داد، در حالی که چوب دارچین تقلبی بسیار ضخیم‌تر و زمخت‌تر است.

ادویه‌های تقلبی؛ «خاکستر» به جای «زیره»

خاکستر به جای زیره تقلبی

زیره تقلبی هم حاوی پوست مغزها، دانه‌های علف و خاکستر بودند. در برخی نمونه‌های پوست بادام زمینی و پوست گردو وجود داشت که می‌توانند واکنش‌های حساسیت‌زا (آلرژیک) به دنبال داشته باشد.

برای شناسایی دانه‌های زیره واقعی از تقلبی؛ مقداری از آن را کف دست بریزید و دست‌هایتان را به هم بمالید

دانه‌های تقلبی رنگ سیاه از خود باقی می‌گذارند که نشان‌دهنده وجود خاکستر است!

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.