۲۳۸۱۷۴
۶۶
۶۶

غذاهای ممنوعه در رژیم کتوژنیک که نباید مصرف کنید!

اگر رژیم کتوژنیک دارید، لازم است از مصرف برخی غذاها پرهیز کنید. در این مقاله با غذاهای ممنوعه در رژیم کتوژنیک که نباید مصرف کنید، آشنا می‌شوید.

اگر رژیم کتوژنیک دارید، لازم است از مصرف برخی غذاها پرهیز کنید. در این مقاله با غذاهای ممنوعه در رژیم کتوژنیک که نباید مصرف کنید، آشنا می‌شوید.

باید از مصرف برخی غذاها، از جمله کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده، سبزیجات نشاسته‌ای و برخی میوه‌ها اجتناب کنید یا مقدار آن‌ها را کاهش دهید. رژیم کتو، یک رژیم غذایی بسیار کم‌کربوهیدرات و پرچرب است. هدف از این رژیم، دستیابی به وضعیتی است که در آن بدن به جای سوزاندن کربوهیدرات، بیشتر چربی می‌سوزاند.

در رژیم کتو، کربوهیدرات‌ها به 20 تا 50 گرم در روز محدود می‌شوند. رژیم کتو در یک رژیم غذایی با حدود ۲هزار کالری، از ۵۵ تا ۶۰ درصد چربی، ۳۰ تا ۳۵ درصد پروتئین و ۵ تا ۱۰ درصد کربوهیدرات در ی رژیم غذایی که حدود ۲هزار کالری دارد،  تشکیل شده است. 

غذاهای ممنوعه در رژیم کتوژنیک که نباید مصرف کنید!

در ادامه این مقاله، ۱۶ ماده غذایی را که باید در رژیم کتوژنیک از آن‌ها پرهیز کنید، برایتان نام می‌بریم. رژیم کتوژنیک، یک رژیم غذایی بسیار کم کربوهیدرات و پرچرب است.

غذاهای ممنوعه در رژیم کتوژنیک که نباید مصرف کنید!

1- نان، ماکارونی، برنج و سایر کربوهیدرات های تصفیه شده

خوردن غذاهای تصفیه‌شده که کربوهیدرات بالا دارند مانند نان سفید، ماکارونی، برنج و شیرینی‌ها مغایر با رژیم کتوژنیک است. اگر از رژیم کم‌کربوهیدرات پیروی نمی‌کنید، مصرف این مواد غذایی در حد اعتدال خوب است، اما در رژیم کتو باید آن‌ها را محدود کنید.

گل‌کلم له‌شده را جایگزین کنید، یا نان کم‌کربوهیدرات که از تخم‌مرغ، مغزها و دانه‌ها تهیه شده، بخورید. 

بیشتر بخوانید: رژیم های لاغری معروف دنیا موثراند؟

2- نوشیدنی های الکلی

علاوه بر این‌که نوشیدنی‌های الکلی به طور کلی مضر هستند، کربوهیدرات بالا و تعداد مواد مغذی پایینی دارند که در رژیم کتو باید از آن‌ها اجتناب کنید. 

غذاهای ممنوعه در رژیم کتوژنیک که نباید مصرف کنید!

3- عسل و شربت

عسل و شربت‌هایی مانند افرا حاوی قند غلیظ هستند. آن‌ها به راحتی تعداد کربوهیدرات روزانه را افزایش می‌دهند. 

4- آبمیوه

در حالی که آب‌میوه دارای ویتامین‌ها و مواد معدنی بیشتری نسبت به عسل و شربت است، اما همچنان قند طبیعی زیادی دارد و فاقد فیبر غذایی است. فیبر برای هضم غذا مورد نیاز است. اگر می‌خواهید رژیم کتوژنیک داشته باشید، باید از مصرف غذاهای پر کربوهیدرات و کم‌فیبر مانند آبمیوه خودداری کنید.

غذاهای ممنوعه در رژیم کتوژنیک که نباید مصرف کنید!

5- نوشابه های قندی

مواد مغذی نوشابه‌ها صفر و تعداد کربوهیدرات آن‌ها بالا است. بهترین کار، نوشیدن آب است، اما اگر واقعا آب نیازهای شما را پاسخ نمی‌دهد، می‌توانید نوشابه بدون قند مصرف کنید. می‌توانید آب گازدار یا آب همراه با نعناع، لیمو یا خیار را امتحان کنید.

بیشتر بخوانید: آیا رژیم میکروبیوم در سلامت دستگاه گوارش موثر است؟

6- سس کچاپ، سس باربیکیو و چاشنی های دیگر

سس کچاپ، سس باربیکیو و سس فلفل دلمه‌ای شیرین، چند نمونه هستند که مواد مغذی یا فیبر چندانی ندارند. اگر می‌خواهید بدون افزایش کربوهیدرات، طعم بیشتری به غذایتان بدهید، به سراغ سس‌های مبتنی بر سرکه بروید.

غذاهای ممنوعه در رژیم کتوژنیک که نباید مصرف کنید!

7- ژامبون پخته شده با عسل

ژامبون پخته‌شده با عسل، نوعی ژامبون است که با مخلوط کره عسلی پخته می‌شود. در حالی که یک غذای خوشمزه است، شکر پخته‌شده که در این نوع ژامبون وجود دارد، با رژیم کتو مغایرت دارد. 

می‌توانید ژامبون معمولی که در هر برش کمتر از 1 گرم کربوهیدرات دارد، مصرف کنید.

8- مارگارین کم چرب

مارگارین کم‌چرب، جزء اصلی برخی از رژیم‌های کاهش وزن است. برای رسیدن به حالت کتوژنیک و حفظ آن به چربی بیشتری نیاز دارید، بنابراین مارگارین کم‌چرب را حذف کنید و به جای آن کره بدون نمک یا وعده‌های متوسط مارگارین معمولی مصرف کنید.

بیشتر بخوانید: رژیم غذایی غربی شامل چه چیز‌هایی است؟

غذاهای ممنوعه در رژیم کتوژنیک که نباید مصرف کنید!

9- میوه خشک 

میوه خشک، قند بیشتری دارد. مصرف میوه های خشک با رژیم کتوژنیک مغایر است. به جای میوه خشک، توت‌های تازه مصرف کنید که کم‌کربوهیدرات هستند. 

10- غذاهای رژیمی کم چرب

غذاهایی که به عنوان کم‌چرب به بازار عرضه می‌شوند، برای جبران کمبود چربی، قند بیشتری دارند. بنابراین مراقب مصرف این مواد باشید. برچسب تغذیه روی آن‌ها را با دقت بخوانید تا بتوانید از مقدار کربوهیدرات موجود در آن‌ها آگاه شوید. 

غذاهای معمولی کم‌چرب که قندهای افزوده بالایی دارند، عبارتند از:

  • ماست کم‌چرب یا بدون چربی
  • سس مایونز کم‌چرب یا بدون چربی
  • سس سالاد کم‌چرب
  • کره بادام‌زمینی کم‌چرب
  • شیر کم‌چرب یا بدون چربی

این نکته را هم در نظر داشته باشید که رژیم کتو برای تامین انرژی بدن به دنبال داشتن چربی بالا است. بنابراین، گزینه‌های پر چرب، انتخاب بهتری هستند.

بیشتر بخوانید: رژیم غذایی تیروئید هاشیموتو، حتماً بخوانید!

غذاهای ممنوعه در رژیم کتوژنیک که نباید مصرف کنید!

11- سیب زمینی و سایر سبزیجات نشاسته ای

در حالی که سیب‌زمینی سفید و شیرین، منابع خوب ویتامین سی، پتاسیم و فیبر هستند، اما باید در رژیم کتو از مصرف آن‌ها اجتناب کنید. نخود و ذرت هم کربوهیدرات زیاد دارند. چغندر و هویج، جزو سبزیجات نشاسته‌ای با کربوهیدرات کمتر هستند که می‌توانید مقادیر متوسطی از آن‌ها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

اگر می‌خواهید سبزیجات نشاسته‌ای بخورید، بهتر است آن‌ها را به جای مصرف در غذاها، به مقدار کم به سالاد خود اضافه کنید. گل کلم له‌شده، جایگزین بسیار خوبی برای سیب‌زمینی است. اسفناج، قارچ، گوجه‌فرنگی، خیار و کرفس هم مناسب رژیم کتو هستند. 

گل کلم له‌شده، جایگزین بسیار خوبی برای سیب‌زمینی است. اسفناج، قارچ، گوجه‌فرنگی، خیار و کرفس هم مناسب رژیم کتو هستند.

۱۲- ماست شیرین یا لبنیات

هنگامی که لبنیات را به رژیم غذایی خود اضافه می‌کنید، از انواع طعم‌دار یا شیرین خودداری کنید چون کربوهیدرات دارند که ماست طعم‌دار و پنیر دلمه، برخی از انواع رایج آن به شمار می‌رود. 

شیر کامل، در هر فنجان، ۱۱ گرم کربوهیدرات دارد که می‌توانید هر از آگاهی آن را مصرف کنید، اما بدانید که شیر بادام شیرین‌نشده در هر فنجان، فقط ۳ گرم کربوهیدرات دارد که در رژیم کتو، مناسب‌تر است. ماست یونانی یا اسکایر ایسلندی هم گزینه‌های مناسبی هستند. ماست‌های شیرین‌نشده بر پایه شیر نارگیل هم خوبند. 

بیشتر بخوانید: روز جهانی بدون رژیم، حداقل امروزو بی‌خیال شو!

غذاهای ممنوعه در رژیم کتوژنیک که نباید مصرف کنید!

13- برخی از میوه های تازه

میوه‌هایی مانند انبه، موز و انگور به طور طبیعی، کربوهیدرات بیشتری دارند. بله! این میوه‌ها خوشمزه و غنی از مواد مغذی هستند، اما با رژیم کتوژنیک سازگاری ندارند و نمی‌توانند جزء اصلی رژیم کتو باشند. می‌توانید آن‌ها را گهگاه و به مقدار کم، روی ماست یونانی یا سالاد استفاده کنید. 

اگر دوست دارید میوه‌های بیشتری بخورید، تمشک، توت‌فرنگی، یا نارگیل مصرف کنید که کربوهیدرات کمتری دارند.

غذاهای ممنوعه در رژیم کتوژنیک که نباید مصرف کنید!

14- لوبیا و سایر حبوبات

حبوباتی مانند لوبیا، عدس و نخود برای گنجاندن در رژیم کتو چالش‌برانگیزند. این مواد دارای فیبر غذایی، پروتئین، کلسیم و سایر ریز مغذی‌ها هستند. بنابراین می‌توانید به مقدار کم از آن‌ها استفاده کنید. 

لوبیا سبز و سویا سیاه کمترین میزان کربوهیدرات را دارند و برای مصرف در رژیم کتو، مفیدند. حبوبات فرآوری‌شده مانند هوموس هم می‌توانند در اندازه متوسط در رژیم کتو قرار بگیرند. 

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با متخصص تغذیه و تناسب اندام

15- کینوا و سایر غلات

غلاتی مانند کینوا و ارزن، سرشار از مواد مغذی هستند، اما خوب است که به عنوان غذای اصلی در رژیم کتو قرار نگیرند و به مقدار کم مصرف شوند.

بیشتر بخوانید: رایج‌ترین انواع کمبود تغذیه ای چیست؟ چطور برطرف کنیم؟

غذاهای ممنوعه در رژیم کتوژنیک که نباید مصرف کنید!

16- شکلات

شکلات تلخ با محتوای کاکائو حداقل 70 درصد می‌تواند به مقدار بسیار کم در رژیم کتو قرار بگیرند.

شیر و شکلات‌های سفید با توجه به مقدار قندی که دارند، نباید در رژیم کتو باشند. به دنبال شکلاتی باشید که بیش از 70 درصد کاکائو و قند افزوده کمی داشته باشد. یا شکلات تلخی را انتخاب کنید که مخصوص رژیم‌های کتو درست شده است.

به دنبال شکلاتی باشید که بیش از ۷۰ درصد کاکائو و قند افزوده کمی داشته باشد. یا شکلات تلخی را انتخاب کنید که مخصوص رژیم‌های کتو درست شده است.

خلاصه

رژیم کتو سرشار از چربی، پروتئین متوسط و کربوهیدرات بسیار کم است. هدف این رژیم قرار دادن بدن در حالت کتوژنیک است که در آن به جای کربوهیدرات، چربی به عنوان سوخت استفاده می‌شود. اثرات درازمدت این رژیم بر سلامتی، شناخته شده نیست، اما در کوتاه‌مدت، شما را در معرض خطر کمبودهای تغذیه‌ای قرار می‌دهد.

هنگام پیروی از رژیم غذایی، از غذاهای پر کربوهیدرات مانند میوه‌های خشک، کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده، سس‌های شیرین و غذاهای رژیمی کم‌چرب خودداری و میوه‌ها، سبزیجات و غلات سالم با کربوهیدرات بالا را محدود کنید. رژیم غذایی، بدن شما را از تغذیه با حبوبات سالم، میوه‌های مغذی، سبزیجات و غلات کامل باز می‌دارد. محدود کردن این موارد می‌تواند باعث مشکلات گوارشی و حتی کمبود ریزمغذی‌ها شود، بنابراین پیروی از رژیم کتو توصیه نمی‌شود.

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان مراجعه کنید.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.