۲۳۹۳۱۱
۱۴۶
۱۴۶

مشکلات شایع دوران بارداری

بدن شما در دوران بارداری دچار تغییرات زیادی می‌شود و گاهی اوقات تغییرات در حال وقوع می‌تواند باعث تحریک یا ناراحتی شود، یا خانم باردار را نگران کنند. در این مقاله با مشکلات شایع دوران بارداری آشنا می‌شوید.

مشکلات شایع دوران بارداری

بدن شما در دوران بارداری دچار تغییرات زیادی می‌شود و گاهی اوقات تغییرات در حال وقوع می‌تواند باعث تحریک یا ناراحتی شود، یا خانم باردار را نگران کنند. در این مقاله با مشکلات شایع دوران بارداری آشنا می‌شوید.

در این مقاله می‌خوانید: 

مشکلات شایع دوران بارداری

مشکلات شایع دوران بارداری

به ندرت درباره مشکلات شایع دوران بارداری، زنگ هشدار وجود دارد، اما باید درباره هر چیزی که باعث نگرانی شما می‌شود، با پزشک خود مشورت کنید. در ادامه، لیستی از مشکلات شایع در دوران بارداری را در اختیارتان قرار می‌دهیم.

یبوست در بارداری

در بارداری دچار تغییرات هورمونی می‌شوید که ممکن است باعث ایجاد یبوست در اوایل بارداری شود. برای پیشگیری از یبوست، این اقدامات را انجام بدهید:

  • غذاهای سرشار از فیبر مانند نان و غلات سبوس‌دار، میوه و سبزیجات و حبوباتی مانند لوبیا و عدس بخورید. 
  • به طور منظم ورزش کنید تا ماهیچه‌هایتان تقویت شود. 
  • مقدار زیادی آب بنوشید.
  • از مصرف مکمل‌های آهن خودداری کنید، چون این مکمل‌ها می‌توانند شما را دچار یبوست کنند. از پزشکتان بپرسید که آیا می‌توانید دوران بارداری را بدون مصرف آن سپری کنید و اگر پاسخ منفی است از او درباره تغییر نوع قرص آهن سئوال بپرسید.  

بیشتر بخوانید: درمان یبوست بارداری، سه راه حل ساده

مشکلات شایع دوران بارداری

گرفتگی در بارداری

گرفتگی یا کرامپ، یک درد ناگهانی و تیز است که معمولا در عضلات ساق پا، یا پاها ایجاد می‌شود و بیشتر در طول شب اتفاق می‌افتد.

ورزش ملایم و منظم در بارداری، به‌ویژه حرکات مچ پا و ساق پا، گردش خون را در این نواحی بهبود می‌بخشد و ممکن است به جلوگیری از گرفتگی عضلات کمک کند. این تمرینات پا را هم امتحان کنید:

  • پای خود را خم کنید و به سمت بالا و پایین بکشید. ۳۰ بار این تمرین را انجام بدهید.
  • پای راست خود را ۸ بار در یک جهت و ۸ بار در جهت دیگر بچرخانید. این کار را با پای دیگرتان تکرار کنید.
  • انگشتان پا را محکم به سمت مچ پا بکشید یا ماهیچه این ناحیه را مالش دهید.

بیشتر بخوانید: هفته نوزدهم بارداری

مشکلات شایع دوران بارداری

احساس ضعف در بارداری

احتمال این‌که در دوران بارداری احساس ضعف کنید، وجود دارد. ضعف در بارداری به دلیل تغییرات هورمونی است. اگر مغز شما خون کافی و در نتیجه اکسیژن کافی دریافت نکند، غش اتفاق می‌افتد.

اگر خیلی سریع از روی صندلی بلند شوید، یا از حالت نشسته به ایستاده، تغییر حالت بدهید، به احتمال زیاد احساس ضعف خواهید کرد، اما این احساس حتی در حالتی که دراز کشیده‌اید نیز ممکن است اتفاق بیفتد.

با چند نکته برای پیشگیری از احساس ضعف و غش کردن آشنا شوید:

  • سعی کنید بعد از نشستن یا دراز کشیدن به آرامی بلند شوید.
  • اگر هنگام ایستادن احساس ضعف کردید، سریع یک صندلی پیدا کنید و روی آن بنشینید. اگر احساس ضعف از بین نرفت، به پهلو دراز بکشید.
  • اگر در حالت خوابیده به پشت احساس ضعف کردید، به پهلو بچرخید.
  • پس از 28 هفتگی باید از خوابیدن به پشت خودداری کنید چون با خطر مرده‌زایی مرتبط است.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با پزشکان متخصص زنان و زایمان

مشکلات شایع دوران بارداری

احساس گرما در بارداری

در دوران بارداری، بیش از حد معمول احساس گرما خواهید داشت که به دلیل تغییرات هورمونی و افزایش خون‌رسانی به پوست اتفاق می‌افتد. همچنین به احتمال زیاد بیشتر عرق می‌کنید. اگر بیش از حد احساس گرما دارید، راهکاری زیر را امتحان کنید:

  • لباس‌های راحت و ساخته شده از الیاف طبیعی بپوشید، چون این الیاف نسبت به الیاف مصنوعی، خنک‌ترند. 
  • اتاق خود را خنک نگه دارید. 
  • به صورت مرتب دوش بگیرید تا احساس شادابی و رفرش بودن داشته باشید. 

در دوران بارداری، بیش از حد معمول احساس گرما خواهید داشت که به دلیل تغییرات هورمونی و افزایش خون‌رسانی به پوست اتفاق می‌افتد. 

بی اختیاری ادرار در بارداری

بی‌اختیاری ادرار، یکی از مشکلات شایع در دوران بارداری و پس از آن است. هنگامی که سرفه، خنده، عطسه، یا حرکت ناگهانی انجام می‌دهید، یا فقط از حالت نشسته بلند می‌شوید، ممکن است نتوانید از دفع ناگهانی ادرار جلوگیری کنید.

شاید این مشکل موقتی باشد، چون در بارداری عضلات کف لگن (عضلات اطراف مثانه) کمی شل می‌شوند تا برای زایمان آماده شوند. تمریناتی وجود دارد که می‌توانید برای تقویت عضلات کف لگن انجام دهید.

در بسیاری از موارد، بی‌اختیاری ادرار، قابل درمان است. اگر این مشکل را دارید، با ماما، یا متخصص زنان و زایمان مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: بی اختیاری ادرار بعد از زایمان، نگران نباشید

مشکلات شایع دوران بارداری

ادرار کردن زیاد در بارداری

نیاز به دفع زیاد ادرار اغلب از اوایل بارداری شروع می‌شود و گاهی تا زمان تولد نوزاد ادامه می‌یابد. در اواخر بارداری، این مشکل به دلیل فشار سر کودک به مثانه شما ایجاد می‌شود.

اگر متوجه شدید که باید شب برای ادرار کردن از خواب بیدار شوید، سعی کنید مصرف آب و سایر نوشیدنی‌ها را در اواخر عصر قطع کنید. در طول روز نیز نوشیدنی‌های غیر الکلی و بدون کافئین بنوشید تا هیدراته بمانید. اگر هنگام ادرار کردن درد دارید، یا در ادرارتان خون وجود دارد، ممکن است عفونت ادراری داشته باشید که نیاز به درمان دارد.

برای رقیق شدن ادرار و کاهش درد، مقدار زیادی آب بنوشید. شما باید ظرف 24 ساعت پس از مشاهده این علائم با پزشک خود تماس بگیرید. هیچ دارویی را بدون مشورت با پزشک یا داروساز، مصرف نکنید. بعضی از داروها ممکن است برای جنین خطرناک باشند. 

بیشتر بخوانید: درمان ترک های شکمی، راهکارهای طبیعی در بارداری

مشکلات شایع دوران بارداری

تغییرات پوست و مو در بارداری

همان‌طور که گفتیم در دوران بارداری دچار تغییرات هورمونی می‌شوید که ممکن است باعث تیره شدن نوک سینه‌ها و ناحیه اطراف آن‌ها شود. رنگ پوست شما نیز ممکن است کمی تیره یا دچار لکه شود. 

امکان تیره شدن خال‌ها و کک و مک‌ها نیز وجود دارد. ممکن است یک خط تیره در وسط شکمتان ایجاد شود. این تغییرات پس از تولد نوزاد به تدریج محو می‌شوند، اگر چه ممکن است نوک سینه‌های شما تیره باقی بمانند.

اگر در دوران بارداری حمام آفتاب بگیرید، سریع‌تر پوستتان می‌سوزد. پوست خود را با یک ضد آفتاب با اس پی اف بالا محافظت کنید و برای مدت طولانی زیر نور آفتاب نمانید. 

مشکلات شایع دوران بارداری

واریس در بارداری

رگ‌های واریسی، سیاهرگ‌هایی هستند که متورم شده‌اند و می‌توانند باعث ناراحتی شما شوند، اما مضر نیستند. آن‌ها بیشتر رگ‌های پا را تحت تاثیر قرار می‌دهند، اما امکان دارد در دهانه واژن (فرج) نیز رگ‌های واریسی داشته باشید. این رگ‌ها معمولا پس از زایمان بهتر می‌شوند. اگر واریس دارید، این موارد را رعایت کنید:

  • از ایستادن طولانی خودداری کنید.
  • پاهای خود را روی هم نیندازید.
  • سعی کنید وزن زیادی اضافه نکنید، چون باعث افزایش فشار روی پاهایتان می‌شود.
  • تا جایی که می‌توانید پاهایتان را بالا قرار بدهید. 
  • جوراب شلواری فشاری را امتحان کنید. این جوراب‌ها را می‌توانید از اکثر داروخانه‌ها خریداری کنید. جوراب شلواری فشاری از از واریس جلوگیری نمی‌کند، اما می‌تواند علائم را کاهش دهد.
  • سعی کنید هنگام خواب، پاهای خود را بالاتر از بقیه بدن قرار بدهید. زیر مچ پاهایتان بالش بگذارید. 
  • انجام دادن تمرینات پا و سایر ورزش‌های دوران بارداری مانند پیاده‌روی و شنا که به گردش خون بدن کمک می‌کند، از واریس پیشگیری می‌کند.

این تمرینات پا را انجام دهید:

  • پای خود را خم کنید و به سمت بالا و پایین بکشید. 30 بار این تمرین را انجام بدهید.
  • پای راست خود را 8 بار در یک جهت و 8 بار در جهت دیگر بچرخانید. این کار را با پای دیگر تکرارتان کنید.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با مراکز سونوگرافی

مشکلات شایع دوران بارداری

خلاصه

تکرر ادرار، بی‌اختیاری ادرار، مشکلات پوست و مو، احساس ضعف، واریس و یبوست، برخی از مشکلات شایع در دوران بارداری هستند که با راهکارهایی که در این مقاله گفتیم، می‌توانید آن‌ها را کاهش بدهید. 

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان سر بزنید. 

منبع: nhs

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.