۳۵۸۲۷
۳۹۶۳
۳۹۶۳

واکسن سرخک در بارداری، ضروری یا غیر ضروری؟

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: تجویز ویتامین A به کودکان در کاهش شدت بیماری سرخک موثر است.

ایسنا: مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: تجویز ویتامین A به کودکان در کاهش شدت بیماری سرخک موثر است.

دکتر روح الله زحمتکش در مورد بیماری سرخک گفت: سرخک یک بیماری ویروسی درگیر کننده مجاری تنفسی و پوست است. این بیماری یکی از مسری‌ترین بیماری‌های شناخته شده است که در همه سنین می‌تواند بروز کند ولی در کودکان شایع‌تر است.

وی افزود: سرخک در گذشته بسیار شایع بود ولی اکنون به دلیل واکسیناسیون، شیوع آن کاهش یافته است. خطر مرگ ناشی از سرخک به علت شرایط نامساعد مانند سوء تغذیه و یا عوارض سرخک مانند برنکوپنومونی است.

دکتر زحمتکش در مورد منبع عفونت این بیماری گفت: منبع بیماری خود بیماران مبتلا هستند، سرخک اشکال پنهانی و حامل ندارد و مواد آلوده کننده، ترشحات دستگاه تنفس آلوده کننده است.

وی یادآور شد: سرخک در مرحله پیش از بروز دانه‌ها و هنگام بروز دانه‌ها به شدت آلوده کننده است ولی پس از بروز دانه‌ها شدت آلوده کنندگی آن کمتر می‌شود دوره آلوده کنندگی سرخک از چهار روز قبل تا پنج روز بعد از بروز دانه‌ها است.

وی با اشاره به این که زنان باردار نباید ازواکسن سرخک استفاده کنند، افزود: سرخک عمدتاً یک بیماری دوران کودکی است. کودکان کمتر از شش ماه اگر آنتی بادی مادری داشته باشند از آلودگی مصون هستند.

وی بروز بیماری در هر دو جنس را یکسان دانست و افزود: یک بار ابتلا به سرخک ایمنی دائمی می‌دهد در کودکان دچار سوء تغذیه سرخک به اشکال بسیار شدید بروز می‌کند.

زحمتکش افزود: راه انتقال سرخک عمدتاً توسط ریز قطره‌هاست. راه ورود ویروس دستگاه تنفس و از طریق تماس مستقیم با ترشحات بینی و گلوی فرد بیمار است.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تصریح کرد: دامنه دوره پنهانی هشت تا ۱۶ روز است و دوره آشکار بیماری به دو صورت پیش از بروز بثورا ت پوستی و مرحله بروز بثورات را می‌توان نام برد.

وی در مورد علایم شایع این بیماری گفت: علایم سرخک معمولاً به صورت تب شدید، خستگی، کاهش اشتها، عطسه و آبریزش بینی، سرفه خشک و خشن، قرمزی چشم و حساسیت به نور، نقاط ریز سفید در دهان و حلق و ضایعات پوستی قرمز رنگ بر روی پیشانی و اطراف گوش است که به تنه گسترش می‌یابند.

زحمتکش در مورد عوارض احتمالی گفت: اسهال، عفونت‌های گوش و سینه پهلو پنومونی (ذات الریه)، آنسفالیت یا مننژیت، گلودرد استرپتوکوکی و مرگ از عوارض احتمالی این بیماری است.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، واکسیناسیون و ایمنوگلوبولین را از عوامل پیشگیری ذکر کرد و افزود: در ایران پیشگیری از سرخک توسط واکسن MMR و در پایان ۱۲ ماهگی و دومین مرحله آن در ۱۸ ماهگی صوورت می‌گیرد.

زحمتکش اظهار داشت: افراد با اختلالات سیستم ایمنی (مانند مبتلایان به سرطان خون)، زنان باردار و مصرف کنندگان از داروهای ضعیف کننده ایمنی نباید از واکسن استفاده کنند.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.