۲۴۰۹۲۸
۱۰۳
۱۰۳

اهمیت مشاوره روانشناسی زنان باردار در دوران بارداری

سلامت روانی، یکی از جنبه‌های مهم بارداری است که اغلب در میان تغییرات فیزیکی نادیده گرفته می‌شود. به همین دلیل هم در این مقاله به اهمیت مشاوره زنان باردار می‌پردازیم.

اهمیت مشاوره روانشناسی زنان باردار در دوران بارداری

سلامت روانی، یکی از جنبه‌های مهم بارداری است که اغلب در میان تغییرات فیزیکی نادیده گرفته می‌شود. به همین دلیل هم در این مقاله به اهمیت مشاوره زنان باردار می‌پردازیم. 

در این مقاله می‌خوانید: 

اهمیت مشاوره روانشناسی زنان باردار در دوران بارداری

اهمیت مشاوره زنان باردار در دوران بارداری

برای کاهش این تاثیرات، رسیدگی به هر نوع نگرانی در مورد سلامت روان در دوران بارداری ضروری است. تشخیص و درمان زودهنگام می‌تواند به مادران در مدیریت علائم و کاهش احتمال پیامدهای منفی کمک کند. درمان شناختی-رفتاری، درمان بین فردی و گفتار درمانی می‌توانند موثر باشند. ممکن است مصرف دارو نیز ضروری باشد، اما پزشک در تجویز دارو به ایمن بودن داروها توجه می‌کند. تغییرات سبک زندگی مانند ورزش، مدیتیشن و کمک گرفتن از دوستان و خانواده نیز به مدیریت استرس و حفظ سلامت روان کمک می‌کند.

بسیاری از مادران باردار از قضاوت می‌ترسند، اما درخواست کمک نشانه قدرت و تعهد به سلامت مادر و جنین است

متاسفانه، انگ عدم سلامت روان، اغلب زنان باردار را از مراجعه به روانشناس باز می‌دارد. بسیاری از مادران باردار از قضاوت می‌ترسند، اما درخواست کمک نشانه قدرت و تعهد به سلامت مادر و جنین است.

دلایل مشاوره زنان باردار در دوران بارداری

مشاوره زنان باردار و به طور کلی مشاوره در دوران بارداری، یکی از ضرورت‌ها است که اگر به آن نیاز داشته باشید، حتما باید از کمک حرفه‌ای بهره بگیرید. در ادامه به شما می‌گوییم که دلایل مشاوره در دوران بارداری چیست.

بیشتر بخوانید: روانشناسی کودکان تک‌فرزند، آنها چگونه اند؟

اهمیت مشاوره روانشناسی زنان باردار در دوران بارداری

افسردگی، اضطراب و استرس

دوران بارداری برای بسیاری از زنان یک دوره حساس است، چون مسائل مربوط به سلامت روان مانند افسردگی، اضطراب و استرس در آن شایع‌تر است. چنین شرایطی بر سلامت مادر و جنین در حال رشد تاثیر می‌گذارد.

افسردگی در بارداری باعث ایجاد احساس غم و اندوه، انرژی کم و ناامیدی و مانع فعالیت‌های روزمره، ایجاد روابط سالم و مراقبت مناسب از خود می‌شود. اضطراب خودش را به صورت نگرانی، عصبی بودن و ترس نشان می‌دهد و استرس، الگوهای خواب را مختل می‌کند. قرار گرفتن در معرض استرس قبل از تولد، احتمال تولد نوزاد کم‌وزن، زایمان زودرس و مشکلات رفتاری آینده را در کودک افزایش می‌دهد.

افزایش مشکلات سلامت روان در زنان باردار به عوامل متعددی از جمله تغییرات هورمونی، استرس‌های زندگی و شرایط قبلی سلامت روان بستگی دارد. عدم تعادل هورمونی می‌تواند به نوسانات خلقی و بی‌ثباتی عاطفی منجر شود، در حالی که استرس‌های زندگی مانند مسائل مربوط به روابط، فشار مالی و دریافت نکردن حمایت لازم نیز می‌توانند از دلایل ایجاد استرس باشند. خانم‌هایی با سابقه اختلالات روانی، در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

بیشتر بخوانید: روانشناسی حسادت کودکان، واکنشی طبیعی است؟

اهمیت مشاوره روانشناسی زنان باردار در دوران بارداری

تاثیر مشاوره در بارداری بر سلامت روان مادر و جنین 

تاثیر مشاوره در بارداری به صورت ویژه بر سلامت روان مادر و سپس جنین است، به همین دلیل هم انجام مشاوره در دوران بارداری توصیه می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد افسردگی، اضطراب و استرس در مادران باردار می‌تواند احتمال مراقبت‌های نامناسب دوران بارداری، تغذیه نامناسب و سوء مصرف مواد مخدر را افزایش دهد. علاوه بر این‌ها، چنین شرایطی می‌تواند مانع از توانایی مادر در مدیریت علائم بارداری و منجر به انزوا و تشدید سلامت روانی او شود.

تاثیر مشکلات روانی مادر بر جنین نیز به همان اندازه نگران‌کننده است. همان‌طور که اشاره کردیم، قرار گرفتن در معرض استرس، اضطراب و افسردگی قبل از تولد، احتمال زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد و مشکلات رفتاری در کودک را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، قرار گرفتن در معرض استرس می‌تواند رشد مغز جنین را مختل کند و منجر به اثرات طولانی‌مدت بر رفتار و سلامت روان کودک شود.

مشکلات مربوط به سلامت روان مادر می‌تواند بر پیوند حیاتی مادر و کودک تاثیر بگذارد و مانع از توانایی مادر در پیوند با نوزاد شود که به نوبه خود بر رشد عاطفی و اجتماعی کودک تاثیر می‌گذارد.

بیشتر بخوانید: درمان افسردگی با استفاده از رنگ ها

اهمیت مشاوره روانشناسی زنان باردار در دوران بارداری

اهمیت مشاوره دوران بارداری و درمان زودهنگام 

شناخت و درمان مشکلات روانی قبل از تولد نوزاد، برای رفاه مادر و جنین بسیار مهم است. افسردگی، استرس و اضطراب اگر به موقع درمان نشوند، می‌توانند تاثیر قابل‌توجهی بر مادر و جنین داشته باشند،.

شناخت سریع مسائل بهداشت روانی در دوران بارداری به مادران باردار این توانایی را می‌دهد که به دنبال حمایت برای کنترل علائم خود باشند و خطر پیامدهای نامطلوب را کاهش دهند. مثلا افسردگی دوران بارداری را می‌توان با روان‌درمانی، مصرف دارو یا ترکیبی از این دو درمان کرد و احتمال افسردگی پس از زایمان را کاهش داد. اضطراب در دوران بارداری نیز از طریق روان‌درمانی، مصرف دارو و تکنیک‌های آرامش، درمان می‌شود.

اهمیت مشاوره روانشناسی زنان باردار در دوران بارداری

راهکارهای حفظ سلامت روان در بارداری

راهبردهایی برای مدیریت استرس و حفظ سلامت روان در دوران بارداری وجود دارد که عبارتند از: ورزش، تمرینات ذهن آگاهی و دریافت حمایت از دوستان و خانواده.

ورزش 

مزایای فعالیت بدنی به خوبی به اثبات رسیده است که شامل کاهش استرس، و افزایش خلق و خو و بهبود کلی رفاه است. زنان باردار می‌توانند فعالیت‌های ایمن و مناسب از جمله پیاده‌روی، یوگا یا شنا را انجام دهند.

بیشتر بخوانید: تست ادینبورگ، به شما می گوید که افسردگی دارید یا نه

اهمیت مشاوره روانشناسی زنان باردار در دوران بارداری

تمرینات ذهن آگاهی (مایندفولنس)

یکی دیگر از رویکردهای ارزشمند برای مادران باردار، تمرینات ذهن‌آگاهی است تا سلامت روان خود را در دوران بارداری حفظ کنند. تکنیک‌هایی مانند مدیتیشن، تنفس عمیق و تجسم خلاق به کاهش استرس، ایجاد آرامش و ارتقای حال روحی خانم‌های باردای کمک می‌کند. همه این خدمات به راحتی قابل دسترس هستند و می‌توانند در هر زمان و هر مکان انجام شوند.

دریافت حمایت از دوستان و خانواده

دریافت حمایت از سوی دوستان و خانواده، یک استراتژی کلیدی در مدیریت استرس و حفظ سلامت روان در دوران بارداری است. خانم‌های باردار می‌توانند از محبت و حمایت نزدیک‌ترین افراد، آرامش مورد نیاز خود را کسب کنند. حمایت‌های حرفه‌ای مانند مشاوره و روان‌درمانی نیز برای مادران باردار در دسترس است.

توجه به سلامت روان در دوران بارداری برای سلامت و رفاه مادر و جنین بسیار مهم است. با افزایش آگاهی درباره اهمیت سلامت روان و ضرورت مشاوره در بارداری، می‌توانیم مطمئن شویم که مادران باردار حمایت لازم را برای مدیریت علائم خود و به حداقل رساندن خطرات دریافت می‌کنند. 

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با متخصصان روانشناسی

اهمیت مشاوره روانشناسی زنان باردار در دوران بارداری

خلاصه

تمرکز دوران بارداری معمولا بر سلامت مادر و جنین است، اما نادیده گرفتن وضعیت عاطفی خانم‌های باردار می‌تواند برای مادر و جنین مضر باشد. مسائل مربوط به سلامت روان مانند افسردگی، اضطراب و استرس در دوران بارداری به دلیل نوسانات هورمونی و عوامل استرس‌زای زندگی ایجاد می‌شود و نه تنها مادر، بلکه جنین را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این عوامل می‌تواند به علائم فیزیکی مانند خستگی، سردرد و تنش عضلانی منجر شود، انجام فعالیت‌های روزانه را برای خانم باردار دشوار و روابط زوج را تیره کند و منجر به انزوا شود. قرار گرفتن در معرض استرس و افسردگی قبل از تولد می‌تواند اثراتی طولانی‌مدت بر جنین داشته باشد و خطر تولد نوزاد کم‌وزن، زایمان زودرس و مشکلات رفتاری را در کودک افزایش دهد، به همین دلایل مشاوره در دوران بارداری، ضروری است.

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان سر بزنید. 

منبع: softmindindia

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.