۱۷۱۸۵۷
۳۹۱۷
۳۹۱۷

پایین آوردن تب کودکان، بدون مصرف دارو

تب در کودکان بسیار خطرناک تر از بزرگسالان است چون در صورت تب بالا امکان تشنج کودک وجود دارد.

درجه حرارت طبیعی بدن به طور معمول در حدود ۳۷ درجه سانتی گراد در نظر گرفته میشود . به گفته انسیتو ملی سلامت ( NIH ) هنگامی که درجه حرارت گرفته شده در کودک به صورت شفاهی ۳۷.۵ درجه سانتی گراد باشد گویند کودک تب دارد بزرگسالان به احتمال زیاد هنگامی که درجه حرارت بدن از ۳۷.۲ - ۳۷.۵ درجه سانتی گراد تجاوزکند می گویند تب دارد . تب نتیجه پاسخ ایمنی بدن به یک مهاجم خارجی است این اشغالگران خارجی شامل ویروس ها، باکتری ها، قارچ، مواد مخدر و یا دیگر سمومی هستند که به بدن راه یافته اند . تب بالای ۴۰ درجه به درمان فوری در منزل و مراقبت های پزشکی به موقع نیاز دارد زیرا می توانند به هذیان و تشنج کودک منجر شود . در این بخش ما به شما خواهیم آموخت که برای پایین آوردن تب کودک بدون مصرف دارو چکار باید انجام دهید پس همراه ما باشید .

پایین آوردن تب کودک بدون مصرف دارو
تب در کودکان بسیار خطرناک تر از بزرگسالان است چون در صورت تب بالا امکان تشنج کودک وجود دارد، وقتی کودکی تب دارد، پدر و مادر به سمت جعبه دارو دویده استامینوفن می آورند. قبل از آنکه این مواد شیمیایی را به خورد کودک دهید، سعی کنید از راه های طبیعی و تایید شده، تب او را پایین بیاورید .

علائم و نشانه های تب
درجه حرارت بالای بدن اغلب بیشتر از ۳۸ درجه ، احساس لرز و سردی بدن ، درد عضلات و مفاصل ، سردرد ، عرق کردن بدن ، سرعت ضربان قلب و یا تپش قلب ، فلاشینگ ( قرمزی ) پوست ، احساس غش کردن، سرگیجه و یا گیجی و ضعف بدنی از جمله نشانه های تب در کودکان است . بعد از تشخیص تب باید فورا نسبت به کاهش دمای بدن کودک اقدام شود وگرنه دمای زیاد بدن امکان دارد عواقب وخیمی برای کودک بجا بگذارد .

توصیه هایی برای کاهش تب
دمای اتاق کودک خود را خنک نگه دارید . اگر هوا گرم است، لباس های نخی نازک به تن کودک کنید و هر گونه لباس اضافی را از تن او خارج کنید میتوانید از وسیله خنک کننده مثل کولر، برای اتاق کودک استفاده کنید، اما مواظب باشید کودک در مسیر جریان مستقیم هوای خنک قرار نگیرد .
اولین و مهمترین کاری که باید انجام داد پاشویه‌ کردن است . آب پاشویه‌ نباید خیلی سرد و یخ باشد بلکه بهتر است نزدیک به دمای بدن کودک تب دار باشد . دستمال پاشویه‌ نباید به مدت طولانی روی بدن کودک باشد چون مانع از تبخیر و پایین آمدن تب کودک خواهد شد . دستمال باید مرتبا روی بدن گذاشته و برداشته شود و دمای آب باید ولرم باشد . دقت کنید که از آب سرد برای این منظور استفاده نکنید، زیرا باعث لرز کودک ، علاوه بر تب او می شود . دمای آب باید نزدیک به دمای بدن کودک باشد . همچنین میتوانید یک پارچه تمیز و مرطوب را بر روی پیشانی کودک قرار دهید و هر ۳۰ ثانیه یک بار آن را عوض کنید . این کار سبب پایین آمدن تب کودک می شود . نکته ای که در این خصوص وجود دارد این است که دستمال باید مرتبا عوض شود و دمای آب باید ولرم باشد .
تب باعث از دست رفتن آب بدن از طریق پوست می شود، بنابراین مایعات و آب کافی به کودک بدهید تا از کم آبی بدن او جلوگیری کنید . سعی کنید از نوشیدنی هایی مانند آب میوه تازه و غذاهای سبکی مانند انواع سوپ های ساده استفاده کنید .
شرایطی را فراهم کنید تا کودک بیشتر استراحت کند . استراحت و خواب کافی سبب کاهش تب می شود، زیرا به بدن فرصت مبارزه با عفونت و ترمیم بافت های آسیب دیده را می دهد . دست های کودک را مرتبا با آب و صابون بشویید، مخصوصا وقتی که می خواهید به او غذا بدهید . هنگام حمام کردن کودک، از یک لیف نرم برای شستن پوست او استفاده کنید . هنگام استراحت کودک، یک ملحفه نازک روی او بیندازید تا به دلیل لرزی که همراه با تب ایجاد می شود، نلرزد .
اگر مراحل با تاثیری نداشت باید به سراغ داروهای مفید برای کاهش تب رفت . میتوان از داروهایی مانند استامینوفن و آسپرین و شیاف برای پایین آوردن تب یا قطع آن استفاده کنند . البته تاثیر شیاف از بقیه بیشتر است لذا بهتر است در هر خانه ای که کودکی هست چند قلم از این داروها همیشه در دسترس مادر خانواده باشد .
البته روشهای دیگری نیز وجود دارد که تب را بسرعت کاهش میدهد به عنوان مثال اگر برای پاشویه کردن کودک بجای آب از الکل یا سرکه سیب مخلوط با آب استفاده کنید خیلی فوری اثر کرده و تب را کاهش میدهد البته این روشها بدلیل تاثیر دمایی فوری امکان دارد موجب آسیب به بدن کودک شود لذا زیاد توصیه نمیشوند ولی اگر مجبور شدید بهتر است از سرکه سیب استفاده کنید برای این منظور کافیست نیم لیوان سرکه سیب را با یک لیوان آب مخلوط کرده و سپس دستمال تمیزی به آن آغشته کرده و دستمال را روی پیشانی و پاهای کودک قرار دهید تا بسرعت تب کودک پایین بیاید .
اگر با ادامه روند بالا شاهد کاهش تب کودک نبودید حتما به پزشک مراجعه کنید تا مراقبت های لازم صورت گیرد . به هیچ عنوان تب کودک خود را سهل و آسان نگیرید و سعی کنید از اولین دقایق شروع تب در کودک دلبند خود ، نسبت به کاهش تب اقدام کنید و اجازه ندهید دمای بدن او افزایش زیادی داشته باشد .

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.