۱۷۷۲۷۵
۱۷۱۱
۱۷۱۱

کتاب خواندن برای کودکان، چه اهمیتی دارد؟

جیکوب کتاب ها را خیلی دوست دارد. مادرش این را به خوبی میداند، زیرا زمانی که او هرشب برای پسرش کتاب میخواند، جیکوب دست هایش را با حالتی خوشحال تکان میدهد.

جیکوب کتاب ها را خیلی دوست دارد. مادرش این را به خوبی میداند، زیرا زمانی که او هرشب برای پسرش کتاب میخواند، جیکوب دست هایش را با حالتی خوشحال تکان میدهد. زمانی که مادر خواندن را به اتمام میرساند، به پسرش اجازه میدهد تا جلد سخت کتاب را در دستانش بگیرد. جیکوب تنها ۶ماه سن دارد، اما به زودی یک خواننده حرفه ای خواهد شد.

چرا باید برای کودکم کتاب بخوانم؟
شاید با خود فکر کنید که هرکاری که بکنید، نوزاد شما متوجه نخواهدشد! آیا شما تا وقتی که نوزادتان شروع به حرف زدن نکند، با او صحبت نمیکنید؟ کتاب ها را بلند برای نوزادتان بخوانید تا او را بیشتر تحت تاثیر قراردهید. از مزایای بلند خواندن کتاب میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
-ارتباط برقرارکردن را به کودک می آموزید
-اشکال، اعداد، حروف و رنگ ها را به روشی جالب برایش تبیین میکنید
-به شکل گیری مهارت های شنیداری، حافظه و واژگان او کمک میکنید
-به نوزادتان در مورد جهان اطرافشان، اطلاعاتی را انتقال میدهید
جیکوب کتاب ها را خیلی دوست دارد. مادرش این را به خوبی میداند، زیرا زمانی که او هرشب برای پسرش کتاب میخواند، جیکوب دست هایش را با حالتی خوشحال تکان میدهد.
باور کنید یا نکنید، اما زمانی که فرزندتان به تولد یک سالگیش میرسد، از تمام صداهایی که تا حال شنیده است برای سخن گفتن به زبان مادری استفاده خواهد کرد. هرچه کلمات بیشتری را شنیده باشد، قدرت صحبت کردن بیشتری را خواهد داشت. شنیدن کلمات به ساخته شدن یک شبکه کامل از کلمات در ذهن کودک منجر خواهد شد.
زمانی که شما در حال خواندن برای کودکتان هستید، او احساسات و صداهای مختلفی را دیده و میشنود، همین امر قدرت اجتماعی شدن و احساسات او را تقویت خواهد کرد.
اما مهم ترین دلیل بلند خواندن کتاب، ایجاد ارتباط بین کتاب و چیزهایی است که نوزاد به شدت دوست دارد (صدای شما و نزدیک بودن به شما). زمان گذاشتن برای نوزاد و کتاب خواندن، به او نشان خواهد کرد که کتاب خواندن مهارتی است که ارزش وقت گذاشتن را دارد.

درک کودکان از کتاب، در هرسنی متفاوت است
نوزادان و کودکان در سنین کمتر، ممکن است معنی و مفهوم دقیق هر تصویر درکتاب را به درستی متوجه نشوند، اما آنها میتوانند روی آن تمرکز کنند. این امر بیشتر در مورد چهره ها، رنگ های روشن و الگوهایی با اجزا مختلف روی میدهد. زمانی که شما لالایی را با آهنگ و یا بدون آهنگ میخوانید، شما میتوانید فرزند خود را آرام کنید.
بین ۴تا۶ماهگی، نوزادان علاقه ای بیشتری به کتاب از خود نشان میدهند. آنها کتاب را دست خودشان میگیرند و آن را در دهانشان کرده، جویده و پرتاب میکنند. کتاب هایی را انتخاب کنید که ریتمیک بوده و از رنگ های روشن در آن استفاده شده است.
بین ۶تا۱۲ماهگی، کودک متوجه خواهد شد که تصاویر درکتاب در حال بیان کردن اشکال و یا چیزهایی خاص هستند. همچنین آنها بر جزئیات بیشتر مسلط میشوند و ممکن است به نحوی کل داستان را متوجه شوند. آنها هنگام کتـاب خواندن به شما پاسخ داده و با صداهایی این را نشان میدهند. در ۱۲ماهگی آنها میتوانند با کمک شما صفحات را ورق زده و به تنهایی به صفحات نگاه کرده و به آن دقت کنند.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.