۱۷۹۲۵۷
۷۴۸۰
۷۴۸۰

آموزش مفاهیم ریاضی به کودکان، توسط بازی با آن ها

تحقیقات جدید نشون میده که مهارتهای ریاضی کودک قبل از ورودش به مهدکودک میتونه تاثیر زیادی در عملکرد تحصیلی آیندش بذاره.

تحقیقات جدید نشون میده که مهارتهای ریاضی کودک قبل از ورودش به مهدکودک میتونه تاثیر زیادی در عملکرد تحصیلی آیندش بذاره. یادگیری ریاضی به کار کردن مغز و حافظه کمک میکنه، توجه و تمرکز رو زیاد میکنه و دیگر مهارت های شناختی رو افزایش میده. اما با این وجود فورا اقدام به خرید فلش کارت و … نکنید تا علاقه طبیعی کودکتون رو به این موضوع از بین نبرین. به جای اون می تونین کودکتون رو به انجام تمرین های سرگرم کننده ای که در ادامه ی مطلب میگم مشغول کنین تا درک کردن ریاضی رو برای کودکتون ساده کنین.

برای فهم ریاضی باید با مفاهیم اعداد آشنا بشه
شمردن برای کودکان مفیده تا بتونن ترتیب اعداد رو به خاطر بسپرن اما قبل از اون بهتره که یه فهم ابتدایی از اعداد داشته باشن. اعداد سه مفهوم مهم دارن : تناظر یک به یک (هر شئ فقط یه بار شمرده میشه)، اساسی بودن (شماره شئ آخر نشون دهنده تعداد اشیا هست) و تغییر ناپذیری (اگه اشیا رو جور دیگه ای پخش کنیم تعدادشون عوض نمیشه). روش های زیر میتونن کمک کنن این سه مفهوم ابتدایی اعداد در کودک شما تقویت بشه.
1. شمردن روزانه اشیاء در موارد مختلف
شمردن تعداد دکمه های پیراهن، تعداد پرتقال هایی که از سوپرمارکت میخرین، تعداد قاشق و چنگال هایی که رو میز قرار میدین و یا تعداد پله هایی که بالا و پایین میره. از تعداد کم شروع کنید (کمتر از 5 تا) و هرچه که کودکتون آماده تر میشه می تونین اون رو بیشتر کنین.
2. قرار دادن اشیاء کوچیک تو یه خط
چند تا سکه جمع کنین و ازش بخواین که اون ها رو بشماره. بعد اون ها رو به صورت دایره ای بچنین یا تو یه خط بچینیدشون یا اون ها رو پخش کنین و ازش بخواین که دوباره اون ها رو بشماره. از اینکه اون دوباره شروع به شمردن کنه تعجب نکنین اما اگه اون ها رو دوباره نشمرد و به شما جواب داد یعنی مفهوم تغییرناپذیری رو فهمیده.
3. پیدا کردن اشیائی که شبیه هم هستن
اگه کودکتون با تناظر یک به یک مشکل داره، یه سری اشیائی که شبیه هم هستن مثل قاشق و چنگال، فنجان و نعلبکی، عروسکای اسب و گاو رو جمع کنین و از کودکتون بخواین که اشیاء شبیه به هم رو کنار هم بذاره. با انجام دادن این کار ازش بخواین که تعداد هر مجموعه ای رو بشماره. با این کار میفهمه همه گروه های اشیاء، عدد یکسانی دارن.
4. بازی های تخته ای که نیاز به شمارش دارن رو انجام بدین
بازی های ساده ای مثل مار و پله به کودک کمک میکنه تا اعداد روی تاس رو تشخیص بدن و تعداد حرکات رو بشمارن. به غیر از اون بازی های سخت تری هست که دو تا تاس دارن و میتونن بازی کنین. بازی های کارتی رو هم می تونید انجام بدین. در ابتدا از سطح آسون شروع کنین و بعد از اون کم کم بازی رو سخت تر کنین.

یادگیری ریاضی با فهم هندسه و درک فضایی
بچه ها میتونن یه درک ابتدایی از هندسه و روابط فضایی رو با بازی کردن با بلوک ها و دیگر اسباب بازی های ساختنی بدست بیارن. با ایده های زیر میتونین این مهارت ها رو افزایش بدین.
۱. اشکال هندسی مختلف موجود در خونه رو پیدا کنین
یه بازی ساده پیدا کردن شکل های ساده تو خونه مثل مستطیل های کلید برق یا مربع های پنجره یا دایره های ساعت رو انجام بدین. از کودکتون بخواین که توضیح بده چطوری هر شکلی رو تشخیص میده (مثلا مثلث سه طرف متصل به هم داره).
۲. مکان اشیاء درون یک تصویر رو از کودکتون بپرسین
موقع خوندن یه کتاب داستان، از کودکتون بپرسین که مثلا ماه کجا قرار داره؟ آیا زیر درخته؟ آیا بالاتر از درخته؟ یا از اندازه اشیاء بپرسید مثلا میمون بزرگتره یا کرگدن؟ کدوم حیوون بزرگتره؟ کدوم حیوون کوچیکتره؟
۳. نقشه ای از خونه خودتون تهیه کنین
به کودکتون کمک کنین تا یه نقشه از اتاق خوابش یا حیاط تهیه کنه. وقتی که داره مبلمان و پنجره ها و کمد لباس و یا باغ و درختان و بوته ها رو داخل نقشش میزاره، از کودکتون بپرسین که جای دقیقش کجاست و چقدر به همدیگه نزدیک هستن.

در ریاضی با شناخت مفهوم اندازه گیری
انواع مختلفی از اندازه گیری برای آموزش وجود دارن (طول و ارتفاع و وزن و اندازه و تعداد) و ابزار زیادی هم برای انجام این کار هست. مفاهیم اندازه گیری رو درون فعالیت های روزانه قرار بدین.
1. اندازه گیری در هنگام پخت وپز
کاسه های پیمانه رو با آب یا آرد و قاشق های پیمانه رو با عصاره پر کنین تا به کودکتون مفهوم کلی اعداد و بخش ها رو یاد بدین. مثلا از کودکتون بپرسین که آیا میتونه نصف کاسه رو پر کنه؟ آیا میتونه یه قاشق چای خوری رو پر کنه؟
2. حدس زدن وزن در سوپرمارکت
دفعه بعدی که به مغازه یا فروشگاه رفتین، دو تا چیز از قفسه بردارین و از فرزندتون بپرسین که کدوم یکی سنگین تر هست. جعبه سوپ سنگین تره یا جعبه کلوچه ها؟ بچه ها با این کار با مفهوم سنگینی و سبکی آشنا خواهند شد.
3. مقایسه اندازه پاها
پای خودتون رو کنار پای بچتون قرار بدید و از اون بپرسید که کدوم یکی بزرگتر یا بلندتر هست. یه خط کش بردارید تا اندازه ها رو مقایسه کنین و بهش کمک کنین تا مفهوم بلندی و کوتاهی و بزرگی و کوچکی رو درک کنه.
منبع: دونفره

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.