۲۲۴۲۴۵
۵۳۶
۵۳۶

چگونه از کودکان در برابر کرونا محافظت کنیم؟

زمانی که کودکان صورت، چشم ‌ها یا دهان خود را لمس می‌ کنند در معرض ابتلا به ویروس قرار می ‌گیرند.

با همه‌ی اخبار نگران کننده‌ای که به صورت روزانه در مورد بیماری کووید ۱۹ منتشر می‌شود، یک حقیقت، پدران و مادران نگران را کمی آسوده خاطر کرده و آن هم این است که نمونه‌های به مراتب خفیف‌تری از این بیماری در کودکان و نوزادان رخ می‌دهد‌.
همان‌گونه که می‌دانید در حال حاضر واکسنی برای مبارزه با این ویروس وجود ندارد، پس والدین باید تمام تلاش خود را جهت پیشگیری از ابتلای فرزندان به کار گیرند.

چگونه از کودکان در برابر ویروس کرونا و بیماری کووید ۱۹ محافظت کنیم؟
زمانی که کودکان صورت، چشم ‌ها یا دهان خود را لمس می‌ کنند در معرض ابتلا به ویروس قرار می ‌گیرند. زمانی که کودک در نزدیکی فرد مبتلا قرار داشته باشد، با هر بار سرفه و عطسه‌ی فرد ،ذرات تنفسی ممکن است به صورت کودک و یا اشیایی که در نزدیکی او قرار دارند برخورد کرده و به این شکل کودک در معرض ابتلا قرار گیرد‌.
بنابراین بهترین راه برای مراقبت از کودکان در این موقعیت این است که اجازه ندهیم که آن‌ها با افراد مبتلا یا افراد مشکوک به ابتلا رو به رو شوند.
از بودن در جمع‌های شلوغ پرهیز کرده و اجازه ندهید که کودک در چنین مکان‌هایی حضور پیدا کند.
از افراد بیمار دوری کنید. کودک و فرد بیمار بهتر است با هم رو به رو نشوند ولی در صورتی که در یک محیط زندگی می‌کنند باید در اتاق های جداگانه قرار گیرند و در فضای بسته باهم قرار نگیرند.

چگونه توصیه ‌های بهداشتی درباره کرونا را به کودکان آموزش دهیم؟
در این قسمت درباره‌ی موارد بهداشتی که کودک باید رعایت کنند صحبت می‌کنیم.
چگونگی شستن دست ‌ها
محققان دانشگاه جان هاپکینز آمریکا به والدین توصیه می‌کند که چندین بار طریقه‌ی صحیح شستن دست‌ها را به کودک آموزش دهند. دست‌ها باید با آب گرم و صابون و به مدت ۲۰ ثانیه شسته شوند. می‌توانید از کودک بخواهید که در این مدت ۲۰ ثانیه شعری که دوست دارد و یا حروف الفبا را برای شما بخواند.
زمان شستن دست ‌ها
بعد از استفاده از سرویس بهداشتی، سرفه و عطسه، بعد از بازی کردن در محیط بیرون از خانه و قبل از خوردن غذا دست‌ها باید شسته شوند.
کودکان بهانه گیر
اگر کودک از شستن دست‌ها سر باز می‌زند و هر بار که از او می‌خواهید این کار را انجام دهد بهانه گیری می‌کند، به او بگویید که با انجام دادن این کار هر بار جایزه ای دریافت خواهد کرد. جایزه‌های کوچکی مانند عکس برگردان انتخاب‌های خوبی هستند. هر بار که کودک دست‌های خود را می‌شوید باید تشویق شود.
اگر آب و صابون در دسترس نباشد استفاده از ژل ضدعفونی کننده دست بهترین گزینه خواهد بود.

توصیه ‌های مهم دیگر برای جلوگیری از ابتلای کودکان به ویروس کرونا
سرفه و عطسه کردن با رعایت نکات ایمنی
اگر دستمال در دسترس نیست از اعضای خانواده بخواهید که در هنگام سرفه و عطسه به جای دست، آرنج خود را جلوی دهان و بینی خود بگیرند. بعد از هر بار سرفه و عطسه باید دست‌ها شسته و دستمال کاغذی دور انداخته شود.
وسایل مختلف را تمیز نگه دارید
اسباب بازی‌های کودکان را مرتب تمیز کنید. سطوح و کابینت‌ها باید مرتب تمیز شوند. حتی اگر ارتفاع کابینت زیاد باشد و یا در آن قفل باشد باید تمیز شوند.
سطح استرس و اضطراب را کاهش دهید
شناخت کافی ترس‌ها و نگرانی‌های موجود تا حد زیادی به کنترل استرس کمک می‌کند.
اگر یکی از اعضای خانواده بیمار شده، یا اگر مدارس تعطیل شده و برنامه‌ی روزانه‌ی خانواده مختل شده، صحبت کردن در مورد این اتفاقات پذیرش این تغییرات را آسان‌تر خواهد کرد.
کودکان با نگاه کردن به عملکرد و رفتار پدر و مادر به بیماری واکنش نشان خواهند داد. اگر والدین آرامش خود را حفظ کنند، کودکان هم به خوبی در برابر این واقعه واکنش نشان خواهند داد.

برای حمایت از کودکان در برابر ویروس کرونا چه م ی‌توان کرد؟
کودکان مبتلا به آسم
ممکن است علایم کودکان مبتلا به آسم در هنگام بیماری کووید ۱۹ مانند زمان ابتلا به آنفولانزا شدیدتر باشد‌. با این همه هنوز به طور دقیق در مورد رفتار این ویروس اطلاعی نداریم، در این زمان والدین باید به دقت کودکان را تحت نظر گرفته و بر مصرف داروهای آن‌ها به صورت دقیق نظارت داشته باشند‌.
کودکان مبتلا به دیابت
تا این لحظه هیچ گزارشی در مورد وخیم بودن بیماری کرونا ویروس در کودکان دیابتی در مقایسه با کودکان غیر دیابتی ارائه نشده است.
بیماری دیابت در کودکان باید به دقت کنترل شود و کنترل بیماری نقش بسیار مهمی را ایفا خواهد کرد. اگر بیماری کنترل نشود، ممکن است سیستم ایمنی بدن ضعیف شده و مشکلاتی را برای کودک ایجاد کند. با زیر نظر داشتن کودکان به صورت دقیق خطر ابتلا به بیماری تا حدود زیادی کاهش خواهد یافت.
هنوز اطلاعات زیادی در مورد ویروس کرونای جدید ناشناخته مانده ولی به نظر می‌رسد که ویروس روی کودکان به نسبت بزرگسالان عوارض و اثرات کم‌تری دارد. ولی لازم است که از شیوع ویروس جلوگیری شده و به این روش از کودکان محافظت شود.

چگونه در مورد ویروس کرونا با کودکان صحبت کنیم؟
انتشار خبرهایی در مورد احتمال مرگ آور بودن بیماری کووید -۱۹ که این روزها به یک همه گیری جهانی تبدیل شده، ممکن است باعث ترس کودکان شده و آن‌ها سلامت و امنیت خود را در معرض خطر ببینند.
کارشناسان معتقدند که والدین باید به ترس کودکان گوش داده و آن را نادیده نگیرند.
اما پیش از صحبت کردن با کودک در مورد آن چیزی که در اخبار دیده و یا از دوستان خود شنیده، والدین باید اطلاعات دقیق و درستی در مورد ویروس پیدا کنند.

لزوم بحث کردن در مورد موضوع
برای کمک به کودک در مواجه با ترس‌ها و نگرانی‌هایشان والدین نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند. اما اگر کودک تا به حال در مورد وحشت خود از بیماری صحبت نکرده باشد، نباید در مورد آن با او صحبت کرد؟
هایلی نیدیچ (Haley Neidich) روانشناس، معتقد است که والدین باید متوجه باشند که کودکان ممکن است نگرانی‌های خاص خود را داشته ولی هیچگاه در مورد آن صحبت نکنند.
هایدی مک بین (Heidi McBain) مشاور ازدواج و خانواده هم معتقد است که والدین باید سر بحث را باز کرده تا آن‌ها هم بتوانند سوالات خود را مطرح کنند. او اضافه می‌کند که کوچکترین فرزندش پیش از اینکه چیز زیادی در مورد ویروس بداند، نگرانی‌هایش را با او در میان گذاشته است. در چنین شرایطی والدین باید مطالعه کرده و بعد از بالا بردن آگاهی خود در مورد بیماری به سوالات احتمالی کودک پاسخ دهند.

آگاه شدن کودکان در مورد خطرات بیماری کووید ۱۹
قبل از صحبت کردن با کودکان در مورد آن چیزی که در اخبار دیده و یا از دوستان خود شنیده‌اند، باید با کودکان در مورد ویروس صحبت کرد و مطمئن شد که آن‌ها اطلاعات درستی در مورد آن دارند.
باید با صداقت به سوال‌های کودکان در این باره پاسخ داد، برای پاسخ به سوالات احتمالی سازمان بهداشت جهانی و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها بهترین و درست‌ترین منبع هستند.
دکتر تینا چوپرا (Dr. Teena Chopra) از بیمارستان دانشگاه هارپر می‌گوید:
والدین باید در مورد ویروس و اینکه آن یک ویروس تنفسی است با کودکان صحبت کنند. کودکان باید بدانند که بیماری کووید - 19 گاهی هیچ علامت مشخصی ندارد و در صورت صورت داشتن علایم، نشانه‌های آن می‌تواند خفیف یا شدید باشد.
والدین می‌توانند این ویروس را با دیگر ویروس‌های تنفسی مانند آنفولانزا مقایسه کرده و به کودکان بگویند که چگونه شستن مرتب دست‌ها بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به کووید - ۱۹ است.
از طرفی دیگر باید روش درست شستن دست‌ها را به کودک آموزش داد، دست‌ها بعد از استفاده از سرویس بهداشتی، قبل از غذا خوردن و بعد از رفتن به اماکن عمومی باید به مدت 20 ثانیه با آب و صابون شسته شوند. باید مرتب به کودک یادآوری شود که با دست شسته نشده نباید صورت، دهان، چشم‌ها و بینی خود را لمس کند.
در حال حاضر تحقیقات در مورد چگونگی انتقال بیماری و اینکه به چه روشی احتمال انتقال آن بیش‌تر است ادامه دارد. در حال حاضر به درستی نمی‌توان در مورد درصد خطر بیماری برای گروه‌های مختلف مردم صحبت کرد و در این شرایط باید احتمال مرگ آور بودن بیماری را در نظر داشت.

چگونگی صحبت با کودکان درباره ی ویروس کرونا
نیدیچ می‌گوید والدین باید به ترس‌ها و نگرانی‌های کودکان گوش داده و نباید آن‌ها را نادیده بگیرند. کودک باید متوجه شود که والدین به دقت به صحبت‌های او گوش می‌دهند.به بیانی دیگر والدین باید توجه کاملی به کودک داشته و به احساسات او آگاه باشند.
زمانی که شرایط مناسبی فراهم کردید، به کودکان کمک کنید تا به جای شایعاتی که در مورد ویروس وجود دارد به حقایقی که حول و حوش موضوع وجود دارد آگاه شوند.
از طرفی دیگر والدین هم باید ترس خود در مورد بیماری را کنترل و مدیریت کنند، به خاطر همین است که مک بین از اهمیت افزایش اطلاعات خود در مورد بیماری برای محافظت از خود صحبت کرده است.
پیش از مطرح کردن هرگونه اطلاعاتی با کودکان، والدین باید متوجه باشند که ترس‌هایشان تا چه حد و به چه صورت روی کودکان تاثیر گذار خواهد بود.
زمانی که والدین اضطراب داشته باشند، هر چه‌قدر هم برای پنهان کردن آن تلاش کنند، کودکان آن را احساس و دریافت خواهند کرد.
به همین دلیل اگر اخبار پیرامون این بیماری در درجه اول باعث اضطراب و نگرانی والدین شده باشد، بهتر است که پیش از صحبت کردن با کودک با مشاور و یا والدینی که در موقعیت مشابه هستند، صحبت کنند.
اگر کودک به دلیل ویروس کرونا دچار وحشت زدگی یا حمله پانیک و هراس یا فوبیا شده باشد، یک تراپیست می‌تواند به کودک در کنترل ترس کمک کند.
مهم‌ترین نکته این است که به عنوان یک خانواده، افراد با هم ارتباط خوب و مناسبی داشته و در مورد موضوعات مختلف با هم صحبت کنند.
اگر کودک نگران است، نباید در این وضعیت باقی بماند. این وظیفه‌ی اعضای خانواده و در درجه اول پدر و مادر است که با کودک در مورد این ترس‌ها صحبت کنند. تکیه کردن و اعتماد کردن به اخبار معتبر برای کم کردن شدت این ترس و نگرانی گزینه‌ی خوبی است. از طرفی دیگر گاهی بهتر آن است که مدتی از خبرهای بد و ناخوشایند دوری کرد.
گاهی اوقات دوری کردن از پیگیری اخبار مزایای زیادی برای سلامت روان کودک به دنبال خواهد داشت.
خبرهای زیادی در مورد ویروس جدید کرونا منتشر می‌شود که باعث نگرانی والدین و ترس کودکان می‌شود. توصیه می‌شود که خبرها توسط والدین فیلتر شده و به زبانی که برای کودکان قابل فهم باشد و سبب ایجاد اضطراب نشود را به آن‌ها منتقل شود.
خبرها را ساده کنید
به کودکان اطمینان دهید که دانشمندان همه‌ی تلاش خود را می‌کنند و به سرعت به دنبال راهی برای مبارزه با ویروس و روش‌های مراقبت از افراد جامعه هستند.
راه‌ های کنترل بیماری را به آن‌ ها بیاموزید
به کودکان بگویید که برای کمک به دانشمندان و دیگر افراد جامعه باید دست‌های خود را مرتب شسته، درون دستمال کاغذی یا آرنج خود سرفه و عطسه کرده و به اندازه‌ی کافی بخوابند.
نشانه ‌های اضطراب را به دقت بررسی کنید
کودکان شاید با کلمات نگرانی خود را بروز ندهند ولی نشانه‌های آن به خوبی مشخص است. کودکان ممکن است بهانه گیر شده و در ساعت مشخص نخوابند. با انجام فعالیت‌های روزانه به مانند سابق می‌توان از اضطراب کودکان کاست.
دسترسی کودکان به اخبار و رسانه ‌ها را محدود کنید
کودکان را از اخبار و تصاویر ترسناکی که در تلویزیون و شبکه های اجتماعی پخش می‌شود دور نگه دارید. اگر کودک شما سن بیش‌تری دارد با او در مورد اخباری کخ شنیده صحبت کرده و اطلاعات غلط و شایعات را تصحیح کنید.
الگوی خوبی باشید
ویروس کرونا نباید باعث گسترش نژاد پرستی و برتری نژادی شود‌. اینکه گسترش ویروس از ووهان چین آغاز شده به این معنی نیست که ملیت و ریشه‌ی آسیایی داشتن فرد را بیش‌تر در معرض ابتلا به بیماری قرار می‌دهد.
تبعیض نژادی آزار دهنده است و حس ترس و خشم را در افراد تشدید می‌کند. اگر در مواجه با افراد بیمار حس همدردی و حمایت داشته باشید فرزند شما هم این رفتار پسندیده را از شما خواهد آموخت.

سوالات پرتکرار در مورد ویروس کرونا و کودکان
آیا بیماری کووید ۱۹ کودکان را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟
ویروس کرونا، ویروس جدیدی است و ما در حال حاضر نمی‌دانیم که چگونه بر کودکان تاثیر خواهد گذاشت. این بیماری همه‌ی افراد را تحت تاثیر قرار خواهد داد، ولی تاکنون تعداد کودکان مبتلا زیاد نبوده است. ویروس در موارد کمی خصوصاً در میان سالمندان و افرادی با بیماری‌های قلبی - ریوی، دیابت و سرطان کشنده است.
اگر کودک علایم ابتلا به ویروس کرونا را نشان داد چه کاری باید انجام داد؟
فورا درمان پزشکی را زیر نظر پزشک شروع کنید ولی فراموش نکنید که برخی علایم بیماری کووید 19 مانند تب و سرفه در آنفولانزا و سرماخوردگی هم دیده می‌شود.
اهمیت شستن دست‌ها را به کودک یاد آور شده و محیط خانه را تمیز نگه دارید. کودک باید واکسن‌های خود را به موقع و مرتب دریافت کند، چرا که این واکسن‌ها او را در برابر سایر ویروس‌ها و باکتری‌ها ایمن خواهد کرد.
در صورتی که کودک علایم بیماری‌های تنفسی را نشان داد، هر چه سریع‌تر به درمانگاه مراجعه کرده و از حضور در مجامع عمومی پرهیز کنید. چرا که این کار باعث انتشار بیش‌تر بیماری خواهد شد.
آیا کودک نباید به مدرسه برود؟
جواب: اگر کودک علایم بیماری را نشان داد، به مراکز درمانی مراجعه و به توصیه‌های پزشک توجه کنید. در غیر این صورت به مانند دیگر بیماری‌های تنفسی ویروسی در خانه مانده و اجازه دهید تا کودک به قدر کافی استراحت کند. تا زمانی که علایم کودک پابرجاست از حضور در فضاهای عمومی خودداری کنید.
اگر کودک علائمی ندارد و مدارس توسط مقامات دولتی تعطیل نشده‌اند، بهتر است که روند آموزش کودک متوقف نشده و کودک به مدرسه برود.
اگر کودک به مدرسه نمی‌رود، در خانه باید به او آموزش‌های لازم داده شود. شستن مرتب دست‌ها با آب و صابون به مدت 20 ثانیه، پوشاندن دهان و بینی در هنگام عطسه و سرفه، انداختن دستمال کاغذی درون سطل زباله و لمس نکردن صورت، دهان و چشم‌ها با دست شسته نشده از جمله این اقدامات هستند.
خطرات ابتلای کودک به بیماری کووید ۱۹ چیست؟
بر اساس شواهد موجود به نظر نمی‌رسد که خطر ابتلای کودکان بیش‌تر بزرگسالان باشد. کودکان و نوزادانی هم به این بیماری مبتلا شده‌اند ولی در مقایسه با بزرگسالان تعداد آن‌ها زیاد نیست.
آیا علایم بیماری کووید ۱۹ در کودکان متفاوت است؟
خیر، علایم بیماری در کودکان و بزرگسالان مشابه است ولی معمولاً کودکان مبتلا علایم خفیف‌تری را نشان می‌دهند.
در کودکان علایم مانند سرماخوردگی معمولی مانند تب، آبریزش بینی و سرفه است. استفراغ و اسهال هم گزارش شده است.
هنوز مشخص نیست که آیا کودکان دارای بیماری‌های زمینه‌ای نوع شدیدتری از بیماری کووید 19 را تجربه می‌کنند یا خیر. هنوز اطلاعات زیادی در مورد این ویروس ناشناخته مانده است.
آیا کودک باید از ماسک استفاده کند؟
خیر، اگر کودک سالم است، نیازی به استفاده از ماسک در منزل نیست. تنها افراد بیمار و افرادی که جز کادر درمان هستند باید ماسک بزنند.اگر فرد بیمار مبتلا به کرونا در منزل باشد بهتر است هم فرد بیمار و هم افراد منزل از ماسک استفاده کنند.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.