۲۳۸۲۴۹
۱۵
۱۵

ارتودنسی؛ لبخندی زیبا و اعتماد به نفسی بالا

انسان‌ها همواره زیبایی را ستایش می‌کنند و دندان‌ها از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین عامل زیبایی ما است. علم دندانپزشکی تنها به سلامت دندان‌ها نمی‌پردازد و در آن به زیبایی دندان‌ها نیز توجه می‌شود. اردتونسی یکی از روش‌های درمانی است که علاوه بر درمان بی‌نظمی‌های دندان، فک و صورت، لبخندی زیبا را برای بیماران به ارمغان می‌آورد.

ارتودنسی؛ لبخندی زیبا و اعتماد به نفسی بالا


ارتودنسی چیست و چرا به ارتودنسی نیاز داریم؟

ارتودنسی یک تخصص دندانپزشکی است که به تشخیص، پیشگیری و درمان بی‌نظمی‌های دندان، فک و صورت می‌پردازد. این تخصص با استفاده از بریس‌ها و سایر ابزار‌های ارتودنسی، ناهنجاری‌های دندانی و فکی را درمان می‌کند.

دندان‌های نامرتب و ناهنجار می‌توانند مشکلات مختلفی را از جمله مشکلات گوارشی، سختی در جویدن غذا، پوسیدگی دندان، عفونت لثه، تغییر شکل صورت، افت اعتماد به نفس و... ایجاد کنند.

مشکلات جویدن و صحبت کردن

دندان‌های نامرتب می‌توانند باعث مشکلاتی در جویدن و صحبت کردن شوند. دندان‌ها به طور طبیعی برای جویدن غذا و تلفظ صحیح صدا‌ها طراحی شده‌اند. دندان‌های نامرتب باعث می‌شوند که غذا به درستی آسیاب نشود که این امر مشکلات گوارشی را به همراه دارد. همچنین، با دندان‌های نامرتب برخی از صدا‌ها به درستی تلفظ نمی‌شوند.

پوسیدگی دندان

دندان‌های نامرتب مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را دشوار می‌کند و می‌تواند منجر به پوسیدگی دندان شود.

بیماری‌های لثه

دندان‌های نامرتب، تجمع پلاک و جرم در اطراف دندان‌ها را آسان‌تر کرده و خطر ابتلا به بیماری‌های لثه را افزایش می‌دهد.

مشکلات مفصل گیجگاهی فکی (TMJ)

مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) مفصلی است که فک را به جمجمه متصل می‌کند. این مفصل برای جویدن، صحبت کردن و بلعیدن ضروری است. دندان‌های نامرتب در عملکرد این مفصل اختلال ایجاد می‌کند.

اختلالات تنفسی

بسیاری از مشکلات تنفسی که منجر به اختلالات تنفسی مانند خروپف و آپنه خواب می‌شود به دلیل داشتن دندان‌های نامرتب رخ می‌دهد.

کاهش اعتماد به نفس

دندان‌های نامرتب می‌توانند باعث کاهش اعتماد به نفس شوند. افراد مبتلا به دندان‌های نامرتب ممکن است از لبخند زدن در جمع اجتناب کنند و این امر می‌تواند بر روابط اجتماعی و زندگی شخصی فرد تأثیر منفی بگذارد.

متخصص ارتودنسی چه کسی است؟

متخصص ارتودنسی، دندانپزشکی است که پس از گذراندن دوره‌های تخصصی در زمینه ارتودنسی به تشخیص و درمان بی‌نظمی‌های دندانی و فکی می‌پردازد.
 

ارتودنسی؛ لبخندی زیبا و اعتماد به نفسی بالا

مزایای ارتودنسی

در صورتی که هر یک از مشکلات کراس بایت، شلوغی دندان‌ها، فاصله بین دندان‌ها، مال‌اکلوز، دندان‌های نهفته، دندان‌های کج، ظاهر نامناسب لبخند و اختلالات مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) را دارید، به کلینیک دندانپزشکی ستاره شرق مراجعه کنید تا دکتر شما را ویزیت کرده و بهترین درمان را به شما پیشنهاد دهد.

ارتودنسی با اصلاح دندان‌های نامرتب لبخندی زیبا و جذاب برای شما به ارمغان می آورد. با درمان به موقع، می توانید از بروز مشکلاتی همچون پوسیدگی دندان، بیماری لثه و سایر مشکلات دهان و دندان جلوگیری کنید.

بسیاری از بیماران از انجام درمان ارتودنسی پرهیز می کنند در حالیکه این درمان از بروز مشکلات فکی و دندانی در آینده جلوگیری کرده و به درمان کراس بایت، فاصله بین دندان‌ها و مشکلات بایت کمک می کند. 

همچنین افزایش اعتماد به نفس: ارتودنسی می‌تواند اعتماد به نفس شما را افزایش دهد. داشتن لبخندی زیبا و مرتب می‌تواند باعث شود احساس بهتری داشته باشید و در اجتماع راحت‌تر باشید.

انواع ارتودنسی

قبل از بررسی معایب ارتودنسی باید کمی درباره روند درمان و انواع آن آشنایی پیدا کنیم. ارتودنسی انواع مختلفی دارد که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند.

ارتودنسی ثابت

در این نوع ارتودنسی بریس‌های فلزی، سرامیکی یا پلاستیکی به دندان‌ها چسبانده می‌شوند. ارتودنسی ثابت معمولاً برای درمان مشکلات جدی‌تر دندانی و فکی است.

ارتودنسی متحرک

این نوع ارتودنسی شامل الاینر‌های پلاستیکی شفاف است که بیمار می‌تواند آن‌ها را در دهان خود قرار دهد و خارج کند. ارتودنسی متحرک معمولاً برای درمان مشکلات جزئی‌تر دندانی و فکی استفاده می‌شود.

ارتودنسی نامرئی

این نوع ارتودنسی شامل الاینر‌های پلاستیکی شفاف می‌شود که دندان‌ها را به آرامی به موقعیت صحیح خود حرکت می‌دهند. ارتودنسی نامرئی معمولاً برای افرادی است که درباره ظاهر ارتودنسی حساسیت بالایی دارند.

بهترین روش ارتودنسی

انتخاب بهترین روش ارتودنسی به عوامل مختلفی از جمله سن بیمار، شدت مشکل، زمان مراجعه و مشخصات فیزیولوژی بدن بیمار بستگی دارد. شما در ابتدا باید در کلینیک دندانپزشکی ستاره شرق ویزیت شوید و یا مشاهده هزینه ارتودنسی سپس متخصص ارتودنسی می‌تواند با بررسی شرایط بهترین روش درمان را به شما توصیه کند.

 

ارتودنسی؛ لبخندی زیبا و اعتماد به نفسی بالا

طول دوره درمان ارتودنسی

طول دوره درمان ارتودنسی به نوع ناهنجاری دندانی، سن بیمار و همکاری بیمار بستگی دارد. به طور کلی، درمان ارتودنسی با براکت معمولاً یک تا دو سال طول می‌کشد. اگر نیاز به جراحی فک نیز باشد، طول درمان افزایش می‌یابد.

مراقبت از وسیله ارتودنسی

برای جلوگیری از شکستن یا خم شدن براکت، باید مراقب چیز‌هایی که می‌خورید باشید. مثلاً خوراکی‌های سفت مثل ته دیگ، چیپس، سیب، هویج، کلم و غیر ممکن است باعث شکستن یا جدا شدن براکت از دندان و یا خم شدن سیم ارتودنسی شوند.

همچنین از جویدن خوراکی‌های جویدنی مانند تافی، پاستیل، آدامس، شکلات کشی، کارامل و از این قبیل خوراکی‌ها در تمام دوران ارتودنسی باید پرهیز کنید. مگر این که درمان ارتودنسی خود را با الاینر انجام دهید. در این صورت هنگام خوردن باید الاینر را در بیاورید.

معایب و مشکلات درمان ارتودنسی دندان

حال که با انواع درمان ارتودنسی آشنا شدید، نوبت به بررسی معایب این درمان می‌رسد. درمان ارتودنسی برای زیبایی و سلامت دندان‌ها و دهان و ساختار‌های اطراف آن‌ها لازم است و فواید زیادی برای آن می‌توان برشمرد اما لازم است در مورد معایب، محدودیت‌ها و مشکلات آن نیز آگاهی داشته باشید.

تمیز کردن دندان‌ها با وجود براکت دشوارتر است و این امر می‌تواند منجر به افزایش خطر پوسیدگی دندان و عفونت لثه شود. در برخی موارد، ممکن است پس از برداشتن براکت، لکه‌های سفیدی روی دندان‌ها مشاهده شود. این لکه‌ها ناشی از از دست رفتن مواد معدنی دندان در اثر فشاری است که براکت به دندان‌ها وارد می‌کند.

اگر بیمار به درستی از براکت مراقبت نکند، ممکن است براکت از دندان جدا شود یا به دندان یا لثه آسیب برساند. درمان ارتودنسی معمولاً چندین ماه طول می‌کشد و این امر می‌تواند برای برخی از بیماران خسته‌کننده باشد.

سخن آخر

ارتودنسی یک روش درمانی موثر برای اصلاح ناهنجاری های دندانی و فک است. با این حال، لازم است قبل از انجام این درمان، با دندانپزشک متخصص ارتودنسی کلینیک دندانپزشکی ارزان در شرق تهران مشورت کنید تا بهترین گزینه درمانی را برای شما تعیین کند. 

ناگفته نماند که در این مقاله تنها به معرفی و بررسی کلیاتی درباره درمان ارتودنسی پرداختیم، برای دانستن جزییات بیشتر درباره ارتودنسی مقالات بعدی ما را از دست ندهید.

 

 

 

 

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.