۸۹۲۲۵
۱۵۹۸۴
۱۵۹۸۴

اولین حمام نوزاد بعد از تولد

هنگامی که از بیمارستان مرخص می‌شوید، هیچ جدول زمانی مشخصی برای اولین حمام نوزاد بعد از تولد وجود ندارد.

اولین حمام نوزاد بعد از تولد

هنگامی که از بیمارستان مرخص می‌شوید، هیچ جدول زمانی مشخصی برای اولین حمام نوزاد بعد از تولد وجود ندارد.

در این مقاله می‌خوانید: 

اولین حمام نوزاد بعد از تولد

اولین حمام نوزاد در خانه

فقط به خاطر داشته باشید که تا زمانی که بند ناف نوزاد نیفتاده، نباید او را کاملا در آب فرو کنید. و برای نوزادان پسر که ختنه شده‌اند، قانون منع فرو بردن نوزاد در آب تا بهبود آلت تناسلی باید ادامه یابد.

بجز این هیچ قانونی برای اولین حمام نوزاد بعد از تولد وجود ندارد. کارشناسان توافق نظر دارند که زمان اولین حمام نوزاد بعد از تولد به والدین بستگی دارد. ممکن است خانواده‌ها برای اولین حمام نوزاد بعد از تولد در خانه هیجان‌زده باشند، اما بهتر است چند روز صبر کنند.

بیشتر بخوانید: یازده ماهگی کودک

اولین حمام نوزاد بعد از تولد

چند وقت یکبار باید نوزاد تازه متولد شده را حمام کنید؟

یک تا سه بار در هفته برای حمام کردن نوزاد کافی است و این برنامه حتی ممکن است برای کل سال اول تولد کودک کافی باشد. بیش از حد حمام کردن نوزاد می‌تواند پوست او را خشک کند. نوزادان نیازی به زیاد حمام کردن ندارند. چون آن‌ها واقعا کثیف نمی‌شوند.

برخی از والدین ترجیح می‌دهند حمام منظم را به عنوان بخشی از روتین قبل از خواب انجام دهند. این فرایند می‌تواند در آرام کردن نوزادانی که زیاد گریه می‌کنند، مفید باشد.

نحوه اولین حمام نوزاد بعد از تولد در خانه

حمام کردن نوزاد ممکن است در ابتدا برای همه والدین دلهره‌آور به نظر برسد، اما با کمی آمادگی، اولین حمام نوزاد بعد از تولد (و حمام‌های بعدی) می‌تواند تجربه‌ای شاد و بدون استرس باشد. بله! کودک احتمالا گریه خواهد کرد، اما به این معنا نیست که شما کار اشتباهی انجام می‌دهید. 

در ادامه، گام به گام آنچه را که باید در اولین حمام نوزاد بعد از تولد و حمام‌های بعدی انجام دهید، برایتان توضیح می‌دهیم.

بیشتر بخوانید: سه ماهگی کودک

اولین حمام نوزاد بعد از تولد

حمام کردن نوزاد با اسفنج

برای هفته‌های پس از تولد یا حتی بعد از آن، نوزاد را سریع و ملایم حمام کنید. 

  • مرحله 1: وسایل حمام نوزاد را فراهم کنید. از چک لیست دستی لوازم حمام کودک استفاده کنید تا مطمئن شوید همه چیزهای مورد نیاز را دارید. حداقل، یک حوله خشک، پوشک تمیز، دستمال شستشو و صابون بچه آماده کنید. تمام لوازم نوزاد از جمله لباس‌هایش باید در دسترس‌تان باشد تا مجبور نباشید کودک را تنها بگذارید. هرگز کودک را حتی برای یک ثانیه هم در حمام تنها نگذارید

تمام لوازم نوزاد از جمله لباس‌هایش باید در دسترس‌تان باشد تا مجبور نباشید کودک را تنها بگذارید. 

  • مرحله ۲: یک مکان را برای حمام کردن نوزاد انتخاب کنید. در حالی که ضروری نیست، اما وان حمام کودک بسیار راحت است و حمام کردن نوزاد در آن کار شما را آسان‌تر می‌کند. می‌توانید نوزاد را در سینک یا وان قرار بدهید. جایی را انتخاب کنید که نسبتا گرم باشد و برای خودتان هم راحت باشد که برای حمام کردن نوزاد آنجا بنشینید یا بایستید. از استفاده از صندلی‌های حمام کودک در وان بزرگسالان خودداری کنید چون خطر واژگون شدن آن وجود دارد. 
  • مرحله ۳: بخش‌های کوچک بدن را در یک زمان بشویید. پس از درآوردن لباس و پوشک کودک و قرار دادن او در وان کودک، یا روی یک حوله نرم و خشک، باید کودک را با حوله دیگری بپوشانید، هر بار فقط قسمت کوچکی از حوله را بلند کنید و کودک را بشویید. با استفاده از یک دستمال شستشوی آغشته به آب گرم، نوزاد را به آرامی پاک کنید و به ناحیه پوشک و هر قسمت که چین‌خوردگی وجود دارد مانند زیر بغل، توجه ویژه‌ای داشته باشید.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با پزشکان متخصص اطفال

اولین حمام نوزاد بعد از تولد

روش حمام نوزاد بعد از تولد

هنگامی که بند ناف افتاد و بهبود یافت، می‌توانید حمام کامل نوزاد را شروع کنید. حمام‌های نوزاد را ملایم و مختصر نگه دارید. اگر کوچولوی شما زیاد گریه می‌کند در این صورت، اشکالی ندارد که تا چند هفته از حمام اسفنجی استفاده کنید. اما حتی زمانی که کودک آماده است، حمام کردن نوزاد تازه متولد شده می‌تواند مشکل باشد، اگر این کار برایتان سخت است، از کسی کمک بگیرید. 

  • مرحله 1: وان یا سینک کودک را با چند سانت آب گرم پر کنید. برای ایمن نگه داشتن کودک، حدود 5 تا 7 سانتی‌متر آب کافی است. حتما سر نوزاد را بالاتر از آب  نگه دارید و به آرامی بدن او را در آب فرو ببرید. سر و بیشتر بدن نوزاد باید بالاتر از سطح آب قرار بگیرد. دمای حمام برای نوزادان باید بین 32 تا 37 درجه سانتی‌گراد باشد و هرگز گرمتر از ۳۸ درجه سانتی‌گراد نشود. مطمئن شوید که دمای حمام سردتر از آنچه گفتیم، نشود. اگر در این‌باره مطمئن نیستید از دماسنج حمام استفاده کنید.
  • مرحله 2: نوزاد را در طول حمام بپوشانید. به دلیل ایمنی باید نوزاد را بالاتر از سطح آب نگه دارید. می‌توانید حوله‌ای روی بدنش بکشید و مرحله به مرحله با توجه به قسمتی که می‌خواهید آن را بشویید، حوله را کنار بزنید. 

بیشتر بخوانید: نقص مادرزادی قلب کودکان، همه دانستنی ها

اولین حمام نوزاد بعد از تولد

  • مرحله 3: با استفاده از یک دستمال نرم، به آرامی همه قسمت‌های بدن نوزاد، از جمله سر و صورت او را پاک کنید. به چین های زیر بازو، پشت گوش، دور گردن و ناحیه تناسلی توجه ویژه‌ای داشته باشید. ممکن است حمام نوزاد بدون استفاده از صابون و شامپو بچه ناقص به نظر برسد، اما واقعا استفاده از این مواد ضروری نیست. 

توصیه می‌کنیم از پودر بچه بعد از حمام نوزاد استفاده نکنید. ذرات پودر می‌توانند وارد ریه‌های کودک و باعث مشکلات تنفسی شوند.

آب گرم و یک پارچه برای تمیز کردن نوزاد کافی است. اگر از صابون یا شامپو بچه استفاده می‌کنید، گزینه طبیعی و بدون عطر را انتخاب کنید. همچنین هنگام شستشوی سر نوزاد، دست خود را روی پیشانی او قرار دهید تا کف به چشم‌های او وارد نشود

  • مرحله ۴: از لوسیون‌ها و پودرها صرف نظر کنید. پس از حمام، نوزاد را لای یک حوله کلاهدار بپیچید. نگران استفاده از محصولات بعد از حمام نباشید. پوست نوزاد اغلب خشک به نظر می‌رسد، بنابراین شاید وسوسه شوید به کودک لوسیون بمالید، اما واقعا الزامی نیست. کودکان با پوست نرم، لطیف و روغن‌های طبیعی به دنیا می‌آیند، بنابراین نیازی به لوسیون ندارند. برای قسمت‌های خشک در اطراف مچ پا و مچ دست، از وازلین استفاده کنید

توصیه می‌کنیم از پودر بچه بعد از حمام نوزاد استفاده نکنید. ذرات پودر می‌توانند وارد ریه‌های کودک و باعث مشکلات تنفسی شوند.

بیشتر بخوانید: یک سالگی کودک

اولین حمام نوزاد بعد از تولد

خلاصه

اولین حمام نوزاد بعد از تولد، شامل استفاده از یک اسفنج یا پارچه نرم خیس شده با آب گرم است. نباید نوزاد را تا افتادن بند ناف، یا بهتر شدن زخم ختنه (برای نوزادان پسر) در آب فرو ببرید. روال تمیز کردن نوزاد با اسفنج را می‌توانید تا یکی دو ماه اول تولد نوزاد ادامه بدهید. برای اولین حمام نوزاد، دمای حمام را بین 32 تا 37 درجه سانتی‌گراد نگه دارید و مراقب باشید دمای حمام از این دما کمتر یا بیشتر نشود.  

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان سر بزنید. 

منبع: nhs

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.