۲۴۰۴۵۴
۱۴
۱۴

بهترین سمعک برای کودکان و نوزادان

شنیدن کلمات و صداها به نوزادان و کودکان کمک می‌کند تا مهارت‌های زبانی و اجتماعی را که برای همه حیاتی است، بیاموزند. سواد خواندن و نوشتن نیز به طور مستقیم تحت تأثیر کم‌شنوایی قرار می‌گیرد. این مسئله باعث می‌شود رسیدگی سریع به مشکلات شنوایی یا کاهش شنوایی برای رشد کلی کودکان بسیار مهم باشد.

شنیدن کلمات و صداها به نوزادان و کودکان کمک می‌کند تا مهارت‌های زبانی و اجتماعی را که برای همه حیاتی است، بیاموزند. سواد خواندن و نوشتن نیز به طور مستقیم تحت تأثیر کم‌شنوایی قرار می‌گیرد. این مسئله باعث می‌شود رسیدگی سریع به مشکلات شنوایی یا کاهش شنوایی برای رشد کلی کودکان بسیار مهم باشد.

بهترین سمعک برای کودکان و نوزادان

خوشبختانه، گزینه‌های درمانی مختلفی از جمله سمعک برای آن‌ها وجود دارد و هر چه زودتر به کم‌شنوایی کودک رسیدگی شود، احتمال این که رشد او تحت تأثیر قرار بگیرد کم‌تر می‌شود. سمعک به کودکان مبتلا به کم‌شنوایی خفیف تا شدید کمک می‌کند شنوایی خود را بهبود بدهند و می‌تواند برای نوزادان از چند ماهگی استفاده شود.

سمعک‌های کودکان نیز مشابه سمعک‌های طراحی شده برای بزرگسالان صدا را واضح‌تر می‌کنند. در عین حال، سمعک‌های کودکان دوام بیشتری دارند و شامل ویژگی‌های ایمنی مهمی مثل درب باتری ضد ضربه هستند که برای نوزادان و کودکان نوپا مسئله مهمی است. در این مطلب، هر چیزی را که والدین باید در مورد بهترین نوع سمعک‌ها برای کودکان و نوزادان بدانند توضیح داده‌ایم؛ پس با ما همراه باشید.

چه نوع سمعک هایی برای کودکان و نوزادان مناسب است؟

اگر کودکی واجد شرایط استفاده از سمعک باشد، متخصص شنوایی‌سنجی می‌تواند گزینه‌های مختلفی را که به بهترین نحو با نیازهای او مطابقت دارد، معرفی کند. بهترین سمعک برای کودکان به عوامل مختلفی از جمله شدت و نوع افت شنوایی کودک و عوامل فردی مانند شکل گوش و سبک زندگی بستگی دارد.

بهترین سمعک برای کودکان و نوزادان

مانند سمعک بزرگسالان، اندازه یک فاکتور مهم در سمعک‌های کودکان است. اگر اندازه مناسب نباشد، سمعک ممکن است ورودی صدای خیلی کمی داشته باشد یا صداها را بلندتر از آنچه که باید باشند به گوش برساند و کم‌شنوایی کودک را بدتر کند. به همین دلیل، سمعک‌های طراحی شده برای کودکان به شکل بدون نسخه فروخته نمی‌شوند و باید توسط ادیولوژیست تأیید شوند.

از دیگر قابلیت‌های ضروری برای سمعک کودکان سیستم حذف فیدبک است. فیدبک یا همان صدای سوت آزاردهنده سمعک است و می‌تواند برای شنوایی زیان‌آور باشد. علاوه بر این، بیشتر سمعک‌های جدید دارای قابلیتی هستند که در صورت ایجاد فیدبک والدین را باخبر می‌کنند.

ویژگی دیگر سمعک مناسب کودکان سیستم مدولاسیون فرکانسی (FM) است. با کمک این سیستم میکروفون‌ها می‌توانند مستقیماً به سمعک کودک متصل شوند. در کلاس درس، این سیستم‌ها به معلم اجازه می‌دهند تا با میکروفون برای کودک صحبت کند و در نتیجه صدای واضح‌تری برای کودک داشته باشد. این سیستم‌ها همچنین به کاهش صدای کلاس کمک کند. از طرف دیگر، همکلاسی‌ها نیز می‌توانند از میکروفون برای صحبت با کودک استفاده کنند.

سمعک‌های مخصوص بچه‌ها در سبک‌های مختلفی عرضه می‌شوند، اما معمولاً ابتدا سمعک‌های پشت گوشی (BTE) برای کودکان در نظر گرفته می‌شود، زیرا این نوع بهتر با رشد گوش کودک سازگار است. کودکانی که نمی‌توانند از سمعک‌های پشت گوشی یا داخل گوشی (ITE) استفاده کنند و دارای افت شنوایی انتقالی، ترکیبی یا یک طرفه هستند، ممکن است واجد شرایط استفاده از سیستم شنوایی استخوانی یا سمعک استخوانی باشند. این دستگاه‌های کمک شنوایی را می‌توان هم از طریق جراحی در گوش کودک قرار داد و هم آن‌ها را به صورت هدبند استفاده کرد.

سمعک پشت گوشی برای کودکان

سمعک‌های پشت گوشی رایج‌ترین گزینه توصیه شده برای کودکان هستند. این مدل در پشت گوش کودک قرار می‌گیرد و با لوله‌ای سمعک را به قالبی که داخل کانال گوش قرار می‌گیرد متصل می‌کند. سمعک‌های پشت گوشی می‌توانند برای سطوح مختلفی از کم‌شنوایی استفاده شوند و شامل ویژگی‌های ایمنی مانند درب‌های باتری مقاوم در برابر دستکاری هستند، در نتیجه احتمال قورت دادن باتری‌ها توسط بچه‌ها از بین می‌رود. همچنین، باتری‌های سمعک‌های پشت گوشی بزرگ‌تر از سمعک‌های داخل گوشی هستند و عمر بیشتری دارند.

از طرف دیگر، سمعک‌های پشت گوشی ایمن‌تر از سمعک‌های داخل گوشی هستند. آن‌ها یک قالب پلاستیکی نرم دارند که در داخل مجرای گوش قرار می‌گیرد و در نتیجه آسیبی به گوش کودک نمی‌رسانند. باتری‌ها و قطعات الکترونیکی سمعک‌های BTE نیز خارج از گوش قرار می‌گیرند، بنابراین تعویض و تعمیر آن‌ها در مقایسه با سبک‌های دیگر آسان‌تر است.

علاوه براین، گوش‌های کودکان در سال‌های اولیه کودکی به سرعت رشد می‌کنند. در مورد سمعک پشت گوشی، تنها بخشی که با رشد کودک نیاز به تعویض دارد، قالب گوش است؛ بنابراین این سمعک‌ها مقرون به صرفه‌تر نیز هستند.

همچنین، سمعک‌های پشت گوشی اغلب می‌توانند به سیستم‌های FM متصل شوند و در کلاس به شنیدن بهتر کودک کمک کنند. جعبه بزرگ‌تر این سمعک‌ها نیز باعث می‌شود فضای بیشتری برای قابلیت‌هایی مانند دکمه، میکروفون جهت‌دار و بلوتوث وجود داشته باشد که می‌توان با افزایش سن کودک از آن‌ها استفاده کرد.

آیا نوزادان می توانند از سمعک داخل گوشی استفاده کنند؟

از آن جایی که گوش‌های کودکان به سرعت رشد می‌کنند، سمعک داخل گوشی برای نوزادان و کودکان خردسال توصیه نمی‌شود، زیرا قالب‌های گوش خیلی زود کوچک می‌شوند و باید آن‌ها را برای کلینیک شنوایی بفرستید تا قالب‌های جدیدی بسازد و این باعث می‌شود که مدتی سمعک‌ را نداشته باشد.

بهترین سمعک برای کودکان و نوزادان

اگر کودکی مجبور باشد هر بار که اندازه گوشش تغییر می‌کند منتظر سمعک جدید باشد، زمان بیشتری را بدون سمعک می‌گذراند که طبیعتاً شرایط مطلوبی نیست. کودکان به استفاده مداوم از سمعک نیاز دارند و اطمینان از این امر با سمعک‌های پشت گوشی آسان‌تر است.

یکی از دیگر دلایل این که سمعک‌های داخل گوشی بهترین انتخاب برای کودکان و نوزادان نیستند، راحتی و ایمنی است. قطعات سمعک داخل گوشی از پلاستیک سخت ساخته شده‌اند. نوزادان و کودکان نوپا زمان زیادی را به بازی و غلت زدن می‌گذرانند و سمعک‌های سفارشی کوچک ساخته شده از مواد سخت می‌توانند در صورت افتادن به گوش‌های نرم آن‌ها آسیب بزنند. علاوه بر این، سمعک‌های داخل گوشی کوچک‌تر هستند. این باعث می‌شود تنظیم آن‌ها دشوارتر باشد و ممکن است توسط موم گوش آسیب ببینند.

از طرف دیگر، سمعک‌های داخلی گوشی کم‌تر قابل مشاهده هستند. در نتیجه برای بچه‌های بزرگ‌تر یا نوجوانانی که رشد گوش‌هایشان متوقف شده و برای مراقبت از آن‌ها به اندازه کافی مسئولیت‌پذیر و توانا هستند، گزینه مناسب‌تری تلقی می‌شوند.

آیا سمعک نامرئی برای کودکان مناسب است؟

سمعک نامرئی (IIC) و سمعک کاملاً داخل کانال (CIC)، نوعی از سمعک داخل گوشی هستند که عموماً برای کودکان توصیه نمی‌شوند. هنگام بررسی هر نوع سمعک، اطمینان از ایمنی کودک بسیار مهم است. اندازه کوچک سمعک‌های نامرئی ممکن است خطر بلعیدن آن‌ها توسط کودک را ایجاد کند.

همان طور که در بالا اشاره شد از آن جایی که این سمعک‌ها از پلاستیک سخت ساخته شده‌اند و باید در گوش خارجی قرار بگیرند، برای نوزادان و کودکان کم‌تر رایج هستند و معمولاً برای کودکان در حال رشد توصیه نمی‌شوند.

سمعک نامرئی یا سمعک‌های داخل گوشی را می‌توان از سن 8 سالگی به بعد برای کودکان استفاده کرد، اما این درصورتی است ‎‌که نوع و شدت کم‌شنوایی کودک و همچنین اندازه و شکل مجرای گوش او برای سمعک نامرئی یا سمعک‌های داخل گوشی مناسب باشد.

کدام برند و کمپانی ها برای نوزادان و کودکان سمعک تولید میکنند؟

بهترین سمعک برای کودکان و نوزادان

خوشبختانه همه برندهای مشهوری که برای بزرگسالان سمعک می‌سازند، سمعک‌هایی را مختص کودکان نیز تولید می‌کنند. برندهای فوناک (Phonak)، ریساند (Resound)، ‌استارکی (Resound)، ویدکس (Widex)، اتیکن (Oticon)، سیگنیا (Signia)، یونیترون (Unitron) و برنافون (Bernafon) مشهورترین برندهایی هستند که سمعک‌های مخصوص کودکان را عرضه می‌کنند.

 

 

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.