۲۴۲۴۱۴
۱۸
۱۸

عوارض نداشتن دندان و فضای خالی بین دندان ها

عدم جایگزینی دندان از دست رفته می‌تواند اثرات نامطلوبی بر سلامت دندان و سلامت کلی شما داشته باشد. این مقاله را بخوانید تا با تمام عوارض نداشتن دندان آشنا شوید.

عوارض نداشتن دندان و فضای خالی بین دندان ها

عوارض نداشتن دندان جدی است و به عنوان مثال در درازمدت می‌تواند شکل طبیعی ساختارهای صورت شما را تغییر دهد و بر ظاهر لبخند شما تأثیر بگذارد. علاوه بر این، شما را در برابر بیماری پریودنتال که اتفاقاً علت اصلی از دست دادن دندان در بزرگسالان است، آسیب پذیرتر می‌کند. با ما همراه باشید تا با تمام عوارض بی دندانی آشنا شوید.

در این مقاله می‌خوانید:

دلایل بی دندانی

از دست دادن دندان ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد که عبارتند از:

  • شرایط ژنتیکی: برخی از افراد با شرایطی به دنیا می‌آیند که رشد دندان‌هایشان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و منجر به شکاف یا از دست دادن دندان می‌شود.
  • بهداشت نامناسب دندان: عدم مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم می‌تواند منجر به پوسیدگی و بیماری لثه و در نهایت، از دست دادن دندان شود.
  • پریودنتیت: این عفونت شدید به بافت نرم لثه آسیب می‌رساند و می‌تواند استخوانی که از دندان‌های شما حمایت می کند را از بین ببرد و منجر به از دست دادن دندان شود.
  • آسیب‌های تروماتیک: حوادث یا آسیب‌های وارده به دهان می‌تواند دندان‌ها را از بین ببرد یا طوری به آن‌ها آسیب برساند که چاره‌ای جز کشیدن‌شان نداشته باشید.
  • پوسیدگی دندان: حفره‌های شدید می‌توانند به دندان غیرقابل ترمیم آسیب بزنند و گاهی اوقات شما را ناچار به کشیدن دندان کنند.

عوارض نداشتن دندان و فضای خالی بین دندان ها


بیشتر بخوانید: مرکز ایمپلنت در تهران، ۸ ویژگی مهم که هنگام انتخاب باید به آن‌ها توجه کنید


عوارض نداشتن دندان چیست؟

عوارض نداشتن دندان بیش از هر چیزی در ناقصی لبخند شما نمایان می‌شود. با این حال، می‌تواند پیام‌های جدی‌تری نیز داشته باشد که عبارتند از:

عوارض بی دندانی: دندان‌های کج و ناهماهنگی بایت

از دست دادن دندان‌ها می‌تواند باعث جابجایی دندان‌های مجاور به داخل شکاف شود و در نتیجه بایت را ناهماهنگ کند. این ناهماهنگی باعث مشکلات جویدن، صحبت کردن و حتی تنفس می‌شود. به علاوه ممکن است مشکلات دندانی را وخیم‌تر کند.

عوارض نداشتن دندان: تحلیل رفتن لثه و بیماری لثه

فقدان دندان می‌تواند منجر به تحلیل رفتن لثه شود و احتمال بیماری لثه را افزایش دهد. شکاف‌های لثه به محل رشد باکتری‌ها تبدیل می‌شوند و عفونت و التهاب ایجاد می‌کنند که با گذشت زمان ممکن است منجر به از دست دادن دندان‌های بیشتر و سایر عوارض دهانی شود.

عوارض نداشتن دندان و فضای خالی بین دندان ها


بیشتر بخوانید: مراقبت بعد از پر کردن دندان


عوارض و مشکلات پس از بی دندانی: تحلیل استخوان فک

دندان‌ها نقش بسزایی در حفظ یکپارچگی استخوان فک دارند. پس عوارض بی دندانی روی این استخوان تاثیر می‌گذارد. ریشه دندان‌ها استخوان فک را در هنگام جویدن و صحبت کردن تحریک می‌کند و بدون این تحریک، استخوان فک ممکن است خراب شود و تحلیل برود. این مسئله شکل صورت را تحت تاثیر قرار می‌دهد و منجر به مشکلات بیشتری می‌شود.

عوارض بی دندانی: مشکل در غذا خوردن و صحبت کردن

از دست دادن دندان می‌تواند به طور قابل توجهی بر توانایی خوردن و صحبت کردن فرد تأثیر بگذارد. از دست دادن دندان‌ها جویدن کامل غذا را دشوار می‌کند و منجر به مشکلات گوارشی می‌شود. حتی توانایی گفتار نیز می‌تواند تحت تأثیر قرار بگیرد، زیرا دندان‌ها به ما کمک می‌کنند تا صداهای خاصی را بیان کنیم.

عوارض نداشتن دندان و فضای خالی بین دندان ها


بیشتر بخوانید: بستن فاصله بین دندان ها با کامپوزیت، ونیر، بریج و ارتودنسی


عوارض نداشتن دندان: افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های سیستمیک

پریودنتیت با بیماری‌های سیستمیک مانند بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و عفونت‌های تنفسی مرتبط است. از دست دادن دندان‌ها و سلامت نامناسب دهان می‌تواند با اجازه دادن به باکتری‌های مضر برای ورود به جریان خون، خطر ابتلا به این بیماری‌ها را افزایش دهد.

مشکلات و عوارض بی دندانی: کمبود تغذیه

یکی از عوارض و مشکلات پس از بی دندانی سختی جویدن است که می‌تواند رژیم غذایی شما را محدود کند و خوردن غذاهایی مانند میوه‌ها، سبزیجات و برخی گوشت‌های مهم برای تغذیه را با چالش روبه‌رو کند. این منجر به کمبود تغذیه می‌شود و بر سلامت و رفاه کلی بدن تأثیر می‌گذارد.

عوارض نداشتن دندان: کاهش اعتماد به نفس

از دست دادن دندان می‌تواند تأثیر روانی گسترده‌ای داشته باشد. بسیاری از افراد دچار کاهش عزت نفس و اعتماد به نفس می‌شوند که بر روابط اجتماعی و سلامت روان آن‌ها تأثیر می‌گذارد.

عوارض نداشتن دندان و فضای خالی بین دندان ها


بیشتر بخوانید: درمان پوسیدگی دندان شیری، لزومی دارد؟


درمان بی دندانی

چند گزینه درمانی برای پر کردن جای دندان‌های از دست رفته وجود دارد که عبارتند از:

پروتزهای متحرک

پروتزهای متحرک یک راه حل استاندارد برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته هستند که بسته به میزان از دست دادن دندان، می‌توانند جزئی یا کامل باشند. پروتزهای مدرن به گونه‌ای طراحی شده‌اند که مناسب و طبیعی به نظر برسند و عملکرد و زیبایی ظاهری را بازیابی کنند. البته تنظیم منظم و مراقبت مناسب برای حفظ اثربخشی آن‌ها ضروری است.

پروتزهای با پایه ایمپلنت

اگر از عوارض جای خالی دندان ها می‌ترسید، به این نوع پروتزها نیز فکر کنید. پروتزهای با پایه ایمپلنت نسبت به پروتزهای معمولی راه حلی پایدارتر و مطمئن‌تر هستند. ایمپلنت‌های دندانی با قرار دادن دندان مصنوعی در استخوان فک، پایه محکمی به آن می‌دهند که به حفظ استخوان فک و راحتی و عملکرد بهتر آن کمک می‌کند.

بریج دندانی

بریج دندانی شامل یک یا چند دندان مصنوعی است که به دندان‌های طبیعی مجاور متصل می‌شوند. این گزینه برای افرادی مناسب است که یک یا چند دندان خود را از دست داده‌اند. بریج‌ها به حفظ تراز دندان‌های باقی مانده کمک می‌کنند و توانایی جویدن و صحبت کردن را باز می‌گرداند.

عوارض نداشتن دندان و فضای خالی بین دندان ها


بیشتر بخوانید: ارتودنسی؛ لبخندی زیبا و اعتماد به نفسی بالا


ایمپلنت‌های دندانی

میله‌های تیتانیومی که در ایمپلنت‌های دندانی استفاده می‌شوند، با جراحی در استخوان فک قرار می‌گیرند و به عنوان لنگر برای دندان یا تاج جایگزین عمل می‌کنند. ایمپلنت‌ها شبیه دندان‌های طبیعی هستند و با تحریک استخوان فک جلوی تحلیل آن را می‌گیرند.

جوانسازی لثه بدون جراحی

اگر دچار عوارض نداشتن دندان و تحلیل لثه و بیماری پریودنتال هستید، جوانسازی لثه بدون جراحی می‌تواند به بهبود شما کمک کند. این روش شامل جرم‌گیری ریشه دندان است که پلاک و جرم را از بین می‌برد و به ترویج بازسازی بافت لثه کمک می‌کند.

پیوند استخوان

در موارد از دست دادن قابل توجه استخوان، پیوند استخوان ممکن است برای بازسازی استخوان فک قبل از کاشت ایمپلنت دندان لازم باشد. در طی این فرآیند، بافت استخوانی به ناحیه آسیب دیده پیوند زده می‌شود تا رشد استخوان جدید را تقویت کرده و پایه‌ای محکم برای ایمپلنت ایجاد کند.

درمان‌های ارتودنسی

درمان‌های ارتودنسی مانند بریس‌ها می‌توانند به اصلاح ناهماهنگی بایت و جلوگیری از مشکلات بیشتر ناشی از جابجایی دندان‌ها کمک کنند. این درمان‌ها اغلب همراه با سایر گزینه‌های جایگزینی دندان برای اطمینان از نتایج مطلوب استفاده می شوند.

عوارض نداشتن دندان و فضای خالی بین دندان ها


بیشتر بخوانید: تفاوت قیمت لمینت و کامپوزیت دندان


کلام آخر

عوارض نداشتن دندان مواردی از جمله کج شدن دندان‌ها، بیماری لثه، تحلیل استخوان فک و مشکل در غذا خوردن و صحبت کردن را شامل می‌شود. به همین دلیل، نباید جای دندان‌های خود را خالی بگذارید و در عوض باید در اسرع وقت برای پر کردن جای آن‌ها به دندانپزشک خود مراجعه کنید.  

برای اطلاعات بیشتر و آشنایی با متخصصان دندانپزشکی، به کلینیک نی نی بان سر بزنید.

منبع: gatewayfamilydentist

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.