۲۴۲۹۳۱
۶
۶
نور خورشید بهره وری را بالا می‌برد

پرده ‌های خانه‌تان شما را بیمار می‌کند

سپیده پاکپور پژوهشگر و استادایرانی-کانادایی دانشگاه بریتیش کلمبیا که سال‌های زیادی در زمینه سالم‌سازی محیطِ زیست انسان‌ها فعالیت کرده است، او هشدار می‌دهد، پرده‌هایی که کلی پول برایشان خرج می‌کنیم و تمام پنجره‌ها را با آن می‌پوشانیم، شما را بیمار می‌کند؛ اما چطور؟

پرده ‌های خانه‌تان شما را بیمار می‌کند

نور خورشید شفا بخش، پرده بیماری‌زا

پاکپور و تیم تحقیقاتی‌اش درباره سلامت فضایی که در آن زندگی می‌کنیم، خانه‌ها و محل کار، تحقیقات زیادی را انجام داده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که نور خورشید می‌تواند بسیاری از عوامل بیماری‌زای موجود در خانه‌ها را از بین ببرد، درحالیکه پوشاندن پنجره‌ها با پرده، این امکان در دسترس را از ما می‌گیرد.

او می‌گوید: آخرین اخباری که از تیم تحقیقاتی ما منتشر شد درباره این بود که چطور توانستیم بر عوامل بیماری‌زای موجود در خانه‌ها با تغییر نوع نور تأثیر بگذاریم.

در زندگی امروز، همه ما در خانه‌ها و محیط داخلی گیر افتادیم. طوری که می‌شود گفت؛ ۹۰ درصد زندگی‌مان را در محیط‌هایی بسته می‌گذرانیم. به همین دلیل بهره‌وری آدم‌ها کم شده است.

درحالیکه وقتی شما امکان دید به بیرون ایجاد می‌کنید و از پنجره‌ای که پرده ندارد؛ می‌توانید بیرون را ببینید؛ نه‌تنها بهره‌وری‌تان بالا می‌رود که به‌نوعی نور هم می‌تواند میکروب‌ها را از بین ببرد. این یافته خصوصاً برای بیمارستان‌ها و محل‌های کار بسیار مهم بود.

در نهایت پنجره‌هایی ساخته شد که نه‌تنها جای پرده‌ها را می‌گرفت و اجازه نمی‌داد میزان نور اذیت‌کننده باشد که به شما امکان دید اطراف را می‌داد.

میکروب‌ها به نور آبی حساسیت دارند

دکتر پاکپور که تخصص اصلی‌اش میکروبیولوژی است، درباره نوری که در بیشتر خانه وجود دارد، توضیح می‌دهد: خانه‌های ما نور زرد دارند که فرکانس‌هایش بالا است؛ درحالیکه میکروب‌ها نسیت به نور آبی حساس هستند.

بنابراین ما طراحی انجام دادیم و سیستمی در آزمایشگاه‌مان درست کردیم که مثل یک خانه بود و دورتادورش پنجره(هوشمند) داشت و نوع ساختارش به گونه‌ای بود که باعث می‌شد، نور آبی وارد خانه می‌کرد.

پرده ‌های خانه‌تان شما را بیمار می‌کند

به پنجره‌ها پرده نزنید

سپیده پاکپور؛ بیشتر خانه‌هایی را که ما در آن زندگی می‌کنیم؛ فوق‌العاده آلوده توصیف می‌کند، چون به نوعی ساخته و پرداخته شده‌اند که عوامل بیماری‌زا را جذب می‌کنند.

این محقق تأکید دارد که؛ پرده داشتن پنجره‌ها، آن‌ها را از کاربردی که دارند، میاندازد و خود پرده عامل بیماری‌زایی است.

او یک خانه سالم را خانه‌ای می‌داند که این ۹ فاکتور را دارد:

  • در معرض گرد و غبار نیست
  • ایمنی و امنیت در آن رعایت شده است
  • کیفیت آب، نور و دید مناسب است
  • تهویه، کیفیت هوا، سلامت حرارتی و رطوبتی دارد.

اگر همه این‌ها رعایت شود، نه تنها روی بهره‌وری انسان تأثیر می‌گذارد که کیفیت خواب را هم بهبود می‌بخشد.

درباره جایگاه و پیشینه علمی سپیده پاکپور بیشتر بدانید:

کارشناسی ارشد شیمی علوم غذایی و کشاورزی از دانشگاه مک‌گیل، دکترای زیست‌شناسی از دانشگاه بریتیش کلمبیا، محقق پست دکترای (PDFs) بیماری‌های عفونی و میکروبیوم در هاروارد و مؤسسه فناوری ماساچوست، دانشجوی فوق دکتری مهندسی بیولوژی از مؤسسه فناوری ماساچوست، و محقق پست دکترای دانشکده بهداشت عمومی چان هاروارد و....

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.