۱۸۳۹۳۲
۹۸۹
۹۸۹

رشد اجتماعی نوزاد، ابعاد و ویژگی‌ها

رشد اجتماعی و عاطفی یکی از جنبه های مهم رشد در نوزاد صفر تا سه ماهه است.

رشد اجتماعی و عاطفی یکی از جنبه های مهم رشد در نوزاد صفر تا سه ماهه است. عدم توجه به رشد اجتماعی و عاطفی نوزاد صفر تا سه ماهه می تواند پیامدهای منفی، عمیق و گاها پایداری را به دنبال داشته باشد. در چند ماه نخست زندگی یک نوزاد، پایه های زندگی اجتماعی عاطفی او شکل می گیرند.
او یاد می گیرد هر بار که گرسنه است غذا به او داده می شود، وقتی پوشکش خیس یا کثیف است تعویض می شود، و هنگامی که می ترسد شما در کنارش هستید. با تداوم برآورده شدن نیازهایش او می آموزد که می تواند به ما اعتماد کند که از او مراقبت می کنید. این اعتماد موجب شکل گیری این عقیده در او می شود که پا به دنیای امنی گذاشته است تا بزرگ شود. و همه اینها یعنی اینکه رشد اجتماعی و عاطفی نوزاد صفر تا سه ماهه شما در مسیری خوبی قرار گرفته است

برای رشد اجتماعی و عاطفی نوزاد صفر تا سه ماهه خود، ارتباطی سالم با او برقرار کنید
برقراری یک ارتباط سالم با نوزاد به او یک حس قوی آرامش القا می کند. با حضور در کنارش هر بار که او به شما نیاز دارد (روز یا شب) موجب پایه ریزی استقلال او خواهید شد. کودکان به یک «سرپناه» امن نیاز دارند که بتوانند همیشه در آن آرام بگیرند. این سرپناه شما هستید. حضور شما به آنها این دلگرمی و اطمینان را می بخشد که هر وقت آماده شدند جرئت کنند و خودشان کاری انجام دهند، مستقل شوند، بزرگ شوند و کشف کنند. همچنین شما دارای یک رابطه ی قوی و نزدیک با فرزندتان خواهید شد.
رشد اجتماعی و عاطفی نوزاد صفر تا سه ماهه: ابعاد و ویژگی هاپی ریزی یک ارتباط سالم به چند مهارت تربیتی فطری نیاز دارد. نخست تماس پوستی با نوزادتان است، چیزی که مادران شیرده هر بار که به نوزادشان شیر می دهند از آن لذت می برند. پدران نیز می توانند در این فرآیند بخوبی شریک شوند. بدین منظور پدر باید پیراهنش را در بیاورد و نوزاد را در حالی که فقط پوشک به تن دارد بر روی سینه اش بخواباند. نوزادتان عاشق گوش دادن به ضربان قلبتان (ضربانی که برای ماه ها شنیده است، او عاشق آن صدا است !) می شود و وقتی با او صحبت می کنیدو نوازشش می کنید عاشق صدایتان خواهد شد.
برای رشد اجتماعی و عاطفی نوزاد صفر تا سه ماهه خود همواره به گریه نوزادتان توجه کنید. پیش او بروید. او را بغل کنید. سعی کنید بفهمید چه می خواهد و آن را بر آورده کنید (آیا ادرار یا مدفوع کرده؟ گرسنه است؟ تنها است؟ صدمه دیده است؟). پیش از آن که به گریه بیافتد به علائمش توجه کنید. او قبل از گریه سرنخ هایی از ناراحتی اش به شما می دهد که به چیزی احتیاج دارد. وقتی با این سرنخ آشنا شدید (با مرور زمان)، بر آوردن نیازهای نوزادتان پیش از گریه برایتان آسانتر می شود، شاید وقتی او نق می زند و وول می خورد پوشک خیسش ناراحتش می کند، یا وقتی مشتش را می مکد، گرسنه است.
-فرزندتان را ببوسید! همیشه! همه وقت! او را غرق عشق و توجه کنید، هر قدر که می توانید چیزی به اسم لوس کردن نوزاد وجود ندارد، پس اجازه ندهید کسی به شما بگوید دارید لوسش می کنید. این طور نیست. کاری که شما می کنید برقراری یک ارتباط سالم و پایدار با فرزندتان است.
-برای رشد اجتماعی و عاطفی نوزاد صفر تا سه ماهه خود با او بازی کنید، برایش کتاب بخوانید، و مثل یک آدم بزرگ با او حرف بزنید. با او مشغول شوید. وقتی از میدان دید او خارج می شوید همچنان به صحبت با او ادامه دهید. از صدایتان استفاده کنید تا او بفهمد حتی وقتی شما را نمی بیند هنوز در کنارش هستید (وقتی او بزرگ تر می شود این رابطه را به درستی درک می کند و هنگامی که از یک اتاق دیگر صدایش می کنید هم آرام می شود، اما الان شما دارید برای رسیدن به آن رابطه برنامه ریزی می کنید).
-برای رشد اجتماعی و عاطفی نوزاد صفر تا سه ماهه خود هر قدر که می توانید و می خواهید او را در آغوش بگیرید. او را در آغوش بند بگذارید. او عاشق نزدیک بودن و در تماس بودن با شما است. او را نزدیک به خود نگه دارید، نزدیک قلبتان تا بتواند ضربان آرام کننده قلبتان را بشنود. وقتی به او شیر می دهید، پوشکش را عوض می کنید، و حمامش می کنید به او نگاه کنید. او هر بار به چشمان شما خیره خواهد شد ، پس با او حرف بزنید و مستقیم در چشمانش نگاه کنید. رابطه برقرار کنید. بپیوندید. یکی شوید.

روش تربیت تان را مطابق با خلق و خوی نوزادتان تنظیم کنید
اکنون زمان مناسبی برای بحث درباره خلق و خوی نوزادتان است. اما همه می دانیم که برخی کودکان قابل انعطاف و آسان گیر به دنیا می آیند در حالی که بقیه کودکان با افراد و موقعیت های جدید دیرتر گرم می گیرند۴ ۳۰۰x۳۰۰ - رشد اجتماعی و عاطفی نوزاد صفر تا سه ماهه: ابعاد و ویژگی ها. دلیل آن هر چه باشد، گروه دوم در برابر تغییرات مشکل بیشتری دارند و زودتر خسته می شوند. اگر فرزند شما در گروه «دیر خودمانی می شود» قراردارد ممکن است بیشتر گریه کند و کمتر بخندد. ممکن است او در مواجهه با شرایط جدید و تغییرات ناخواسته تردید بیشتری نشان دهد. همچنین هنگام روبرو شدن با چهره های تازه ممکن است اضطراب و بی قراری زیادی نشان دهد.
-هیچ خلقی بهتر از دیگری نیست. هر کدام از خلق هایی که به آنها اشاره کردیم. جنبه های فراوانی دارند و هر کدام از فواید خاصی برخوردارند. با این حال بهتر است بگوییم برخی خلق ها برای تربیت کردن راحت ترند. کودکی که زود خسته می شود و دیر خودمانی می شود به توجه، صبر، و محبت بیشتری از دیگر کودکان نیاز دارد. اگر کودکی دارید که نیروی زیادیاز شما می گیرد، مطمئن شوید که از خودتان مراقبت می کنید و راه هایی برای تجدید نیرویتان بیابید.
-برای رشد اجتماعی و عاطفی نوزاد صفر تا سه ماهه خود به او لبخند بزنید و او نیز لبخند خواهد زد. کودکان در نخستین هفته های زندگی خندیدن را می آموزند. نخستین لبخندهای نوزاد در پاسخ به یک لذت درونی مانند سیر بودن است ولی در چند هفتگی لبخندهایی دوستانه ی او شروع خواهند شد. این لبخندها ممکن است بیانگر قابلیت دیدن چهره ی شما، تشخیص لبخند شما، و شادی او باشند.از این لبخند لذت ببرید، این یک گنج است. او با این لبخند به شما می گوید که می داند شما والدینش هستید.
وقتی فرزندتان برای اولین بار به شما لبخند می زند غرق شادی خواهید شد. با گذشت چند هفته از عمرش ممکن است او هر بار که چهره ی خندان شما را می بیند لبخند بزند.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.