۷۴۱۸۲
۱۷۲۷۷
۱۷۲۷۷

وقتی نوزاد از گریه کبود می‌ شود(۲)

کولیک درمان خاصی ندارد و همانطور که اشاره شد معمولا تا ۳ ماهگی خود به خود بهبود می‌یابد.

گریه‌های ناشی از کولیک چیزی فرا‌تر از سر و صدا و گریه عادی نوزادان است. گریه‌های طولانی و خستگی ناشی از آن می‌تواند مشکلات متعددی ایجاد کند از جمله ایجاد مشکل در ارتباط والدین با هم یا با کودک، ناتوانی در تغذیه کودک از سینه مادر ، افسردگی بعد از زایمان ، مراجعات بیش از حد به پزشک یا بیمارستان و درمان‌های غیرضروری. برای آشنایی هر چه بیشتر با این مشکل که از آن با عنوان یکی از نخستین چالش‌های داشتن فرزند یاد می‌شوند گفت‌وگویی با خانم دکتر پروین سخندان، متخصص کودکان و نوزادان انجام داده‌ایم. در مطلب پیش درباره علائم و علت کولیک در نوزادان مطالبی آورده شد، در ادامه توضیحات دیگر آمده است:

به پزشک چه بگوییم؟
طبعا وقتی والدین متوجه بی‌قراری مداوم نوزاد می‌شوند او را به نزد پزشک می‌برند. برای این‌که بتوانید به پزشک کمک کنید تا مشکل کودک را تشخیص دهد سعی کنید الگوی گریه کردن نوزاد را پیگیری و یادداشت کنید تا اگر در ساعت خاصی بی‌قراری او آغاز می‌شود به پزشک اطلاع دهید. در عین حال به‌طور دقیق رژیم غذایی کودک را برای پزشک تشریح کنید. معمولا پزشک در معاینه بالینی به سراغ مواردی می‌رود که می‌توانند برای کودک ناراحت‌کننده باشند مثل مشکلات انسدادی دستگاه گوارش و اگر کودک شما دچار چنین مشکلاتی نبود تشخیص کولیک مطرح می‌شود. معمولا برای تشخیص کولیک نیازی به آزمایش یا رادیوگرافی نیست مگر این‌که بیماری نوزاد پیچیده و مبهم باشد.

وقتی نوزاد از گریه کبود می‌ شود(2)

درمان کولیک
کولیک درمان خاصی ندارد و همانطور که اشاره شد معمولا تا ۳ ماهگی خود به خود بهبود می‌یابد. با این حال برخی از پزشکان داروهای ضد‌تجمع گاز روده برای کودک تجویز می‌کنند که اثربخشی آن‌ها هنوز مورد تردید است. دارو‌ها یا مکمل‌های غذایی خاصی هم با عنوان ضد‌کولیک در بازار موجود است که گرچه بنا بر اظهارنظر کارخانه تولید‌کننده و برخی مصرف‌کنندگان در آرام کردن کولیک موثر بوده ولی هنوز این اثر‌گذاری به لحاظ علمی ثابت نشده است. لطفا یادتان باشد پیش از مشورت با پزشک به هیچ وجه سر خود به کودک دارو ندهید. برخی درمان‌های سنتی و مکمل هم برای درمان کولیک پیشنهاد شده که تاثیر آن‌ها به لحاظ علمی زیر سوال است و حتی ممکن است برای کودک خطرناک هم باشد.

چطور کودک را آرام کنید
• اگر فکر می‌کنید کودک گرسنه است به او شیر بدهید. این روش گاهی اوقات موثر است و کودک را آرام می‌کند. تا حد امکان کودک را به حالت نشسته گرفته و هرازگاهی مجال بدهید تا بادگلو بزند. نتیجه یک تحقیق نشان داده، شیر دادن از سینه مادر احتمال کولیک را کاهش می‌دهد.

• حمام با گرمای ملایم و ماساژ کودک در اطراف شکم گاهی در آرام کردن او موثر است.

• در بسیاری از نوزادان مکیدن پستانک فعالیتی آرامش بخش است و بی‌قراری را کاهش می‌دهد.

• برخی نوزادان موقعی که در آغوش پدر یا مادر قرار می‌گیرند آرام می‌شوند. برخی نوزادان را اگر محکم بغل کرده و با یک پتوی نازک بپوشانید ساکت می‌شوند. برای این‌که دست‌تان خسته نشود می‌توانید از نگهدارنده‌های نوزاد که دور بدن محکم می‌شوند استفاده کنید.

• سعی کنید نوزاد یک جا ثابت نباشد. او را جابه‌جا کنید و آرام راه ببرید یا روی دست به ملایمت تکان بدهید.

• تحقیقات نشان داده، برخی از نوزادان وقتی یک صدای دائمی می‌شنوند ساکت می‌شوند. وقتی کودک را بغل کرده‌اید می‌تواند به‌طور دائم صدای ش ش ش ش در بیاورید یا صدایی مشابه به‌صورت تکراری و آرام زمزمه کنید.

• اگر هیچکدام از این کار‌ها موثر نبود ۵ یا ۱۰ دقیقه کودک را به حال خود بگذارید یا از کس دیگری برای آرام کردن کودک کمک بگیرید. سعی کنید مثبت باشید و به اضطراب خود غلبه کنید، چون نوزاد شما بیش از هر کس، وضعیت روحی شما را درک می‌کند و آرامش شما برایش تسکین است. به‌خودتان یادآوری کنید کولیک یک بیماری نیست و در عرض مدت کوتاهی خود به خود بهبود می‌یابد.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.