۱۴۰۷۳۱
۲۰۶۲
۲۰۶۲

انگشت مکیدن کودکان، راه چاره

مکیدن انگشت بیشتر در کودکانی دیده می‌شود که در سنین خیلی پایین از مادر جدا شده‌اند و مادر ساعت‌های طولانی در کنارشان نبوده است.

وقتی فرزند شما نوزاد است، انگشت مکیدن او برای شما بسیار جالب و جذاب است. اما حالا که به سن مهدکودک یا مدرسه رسیده، نگران شده‌اید که چرا انگشت او دایم در دهانش است. شما احساس خجالت می‌کنید. اگر دیگران ببینند، چه فکری می‌کنند؟ در مهدکودک، مربی‌های مهد چه فکری می‌کنند؟ مدام به او می‌گویید که انگشتانش را در دهان نکند اما هیچ فایده‌ای ندارد. بدانید که شما تنها نیستید حدود ۲۰ تا ۴۰ درصد کودکان دو تا شش سال، انگشت شست خود را می‌مکند.
به ظاهر انگشت شست خوشمزه‌تر از سایر انگشتان است! اما احتمالا به این دلیل که این انگشت راحت‌تر از سایر انگشتان به دهان می‌رسد، اغلب کودکان شست خود را برای مکیدن انتخاب می‌کنند. درباره علت این عادت در کودک، بحث‌های زیادی شده است اما بیشتر متخصصان معتقدند که مکیدن انگشت به کودکان احساس آرامش و امنیت می‌دهد. در نوزادان، این عادت فقط برای رهایی از احساس گرسنگی است و در میان ۹۰ درصد آنها دیده شده می‌شود. اما به طور معمول بعد از سن شش ماهگی کم و سپس ناپدید می‌شود. اما عده‌ای از آنها همچنان به انگشت مکیدن خود ادامه می‌دهند. در بعضی از این کودکان که بیش از دو سه سال سن دارند، مکیدن انگشت برای ایجاد احساس امنیت و آرامش است. آنها اغلب در هنگام نگرانی، ناراحتی و یا خستگی انگشت خود را می‌مکند. اما عده‌ای دیگر فقط به صورت یک عادت این کار را انجام می‌دهند. براساس تحقیقات صورت گرفته، معلوم شده که مکیدن انگشت بیشتر در کودکانی دیده می‌شود که در سنین خیلی پایین از مادر جدا شده‌اند و مادر ساعت‌های طولانی در کنارشان نبوده است. در کودکانی که در سال‌های اولیه عمر، مادر در کنارشان حضور داشته، این امر کمتر به چشم می‌خورد.
آثار خطرناک انگشت مکیدن در کودکان
اگر عادت مکیدن انگشت ادامه پیدا کند، موجب بروز مشکلاتی در دهان و دندان‌های کودک می‌شود.در سنین سه تا شش سالگی، هنوز استخوان‌های کودک نرم هستند و انگشت مکیدن موجب تغییر در شکل استخوان فک می‌شود. دندان‌های جلویی بالا به سمت بیرون و دندان‌های جلویی پایین به سمت داخل رانده می‌شود.
با فشار انگشت روی دندان‌ها، جابه‌جایی در دندان‌ها به وجود می‌آید. فشار مداوم انگشت شست موجب ایجاد تغییراتی در سقف دهان می‌شود. به طور مثال، سبب گودترشدن سقف دهان می‌شود و همین امر نیز مشکلات دیگری به وجود می‌آورد. به طور مثال، اختلالاتی در جویدن فرد به وجود می‌آید و بلعیدن و تکلم وی نیز دچار مشکل می‌شود. در هنگام جفت‌کردن دندان‌ها روی هم، مشخص می‌شود که دندان‌های جلو از هم فاصله گرفته‌اند.
آیا مکیدن انگشت در کودکان درمان هم دارد یا خیر؟
متخصصان معتقدند که نباید کودک را از انگشت مکیدن منع کرد (حداقل تا زمانی که به سن آموزش نرسیده). نکته‌ای که همه درباره آن اتفاق نظر دارند این است که بهترین راه برای اینکه کودک به انگشت مکیدن ادامه دهد، این است که به او بگویید این کار را نکند! تقویمی روی یخچال بچسبانید. هر روز که او این کار را نکرد، برایش علامتی بگذارید و اگر تعداد این روزها زیاد شد، به او جایزه بدهید. به او بگویید که انصاف نیست که بقیه انگشت‌ها را نمی‌‌مکی! به او بگویید که مدتی هم بقیه انگشت‌ها را بمکد.
به او اجازه بدهید که او فعلا این کار را در مقابل جمع انجام ندهد و در مواقع تنهایی اشکالی ندارد.
تکه‌ای از دستکش پلاستیکی را نوک انگشت شست او بکنید.
ماده بدمزه‌ای را نوک شست او بمالید.
دستان کودک را با وسیله یا اسباب‌بازی مشغول نگه‌ دارید.
بعضی وسایل دهانی ساخته شده‌اند که روی سقف دهان قرار می‌گیرند. در این حالت لذت کودک از مکیدن انگشت کم می‌شود. در مواردی که اضطراب و نگرانی، علت اصلی انگشت مکیدن است، باید مشکل اصلی یعنی علت اضطراب را پیدا کرد و در صدد حل مشکل برآمد.
برسر او داد نزنید. این کار فقط او را عصبی و نگران خواهد کرد و انگشت مکیدن شدیدتر خواهد شد.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.