۱۹۰۹۷۴
۹۲۰
۹۲۰

اضافه وزن در کودکان، راه های مبارزه با آن

بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، امروزه چاقی در کودکان مشکل همگانی است که باید به آن توجه نمود.

بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، امروزه چاقی در کودکان مشکل همگانی است که باید به آن توجه نمود. البته این مشکل فقط در کشورهای در حال توسعه مشاهده می شود و اگرچه ظاهرا مشکل بزرگی به حساب نمی آید اما چاقی در نهایت در بزرگسالی منجر به دیابت و بیماری های قلبی می شود. ما معمولا تلاش می کنیم تا کودکمان را همیشه با تفکرات و احساساتمان آموزش دهیم. اما چرا نباید در زمینه سلامت و تغذیه به آن ها آموزش هایی را ارائه دهیم؟ این وظیفه ای است که هر پدر و مادری باید آن را جدی بگیرد.
در این مطلب به این موضوع می پردازیم که چگونه با مشکل اضافه وزن کودکان مبارزه کنیم.
اهمیت حمایت خانواده
تغذیه نامناسب امر رایجی است که در بسیاری از خانواده ها مشاهده می شود. ما معمولا الگوهای نادرست غذایی را دنبال می کنیم و افراد کم سن و سال خانواده نیز با پیروی از ما از پیامدهای مخرب آن ضرر می بینند. اما چطور می توانیم این الگوهای نادرست را کنار بگذاریم؟
۱- به توصیه های متخصصین کودکان گوش کنید
اگر چاقی در خانواده شما ارثی بوده و می دانید که کودکتان نیز ممکن است به اضافه وزن دچار شود، حتما با پزشک کودکان مشورت کنید. هیچ گاه ما نمی توانیم خودمان برای کودک رژیم تجویز کنیم و فقط با نظر متخصص کودکان است که این کار باید صورت گیرد. کودک در مرحله رشد است و کمبود مواد مغذی، ویتامین ها، پروتئین و مواد معدنی می تواند به سلامت او آسیب جدی برساند.
۲- الگوی خوبی برای فرزندتان باشید
شیوه عملکرد، صحبت کردن، ارتباط برقرار کردن و مدیریت شما به دقت تحت نظر کودک است. آن ها رفتارهای ما را می بینند، تغییر می دهند و تقلید می کنند. اگر تلاش کنید که غذایی سالم، متنوع و متعادل بخورید، این کار برای کودک نیز عادی می شود. حتما باید در خانه و سر سفره تعادل را رعایت کرد. عمل ما باید با آن چه که از کودک می خواهیم تطابق داشته باشد.
۳- از عادت های روزانه کودکان برای داشتن زندگی سالم تر حمایت کنید
کودکان چاق معمولا در مدرسه از سوی دیگر بچه ها طرد می شوند. اما اگر این کودکان از سوی شما هم به دلیل ظاهر فیزیکیشان طرد شوند، تصویری بسیار منفی از خود در ذهن خواهند داشت. قبل از هرچیزی به آن ها نشان دهید که بدون شرط از آن ها حمایت می کنید، به حرف ها و احساساتشان در تمام لحظات گوش دهید، مثبت اندیش باشید و از گفتن جملاتی مثل «وقتی لاغر شدی و زیبا شدی …» پرهیز کنید.
ما باید کودک را تشویق کنیم تا شیوه زندگی سالمی داشته باشد، غذاهای مناسب مصرف کند و فعالیت بدنی بیشتری داشته باشد تا سلامتی او حفظ شود. مسئله این نیست که مدام تاکید کنید که خوشبختی و خوشحالی در لاغری است بلکه مسئله این است که به او یاد دهید که به فکر سلامتش باشد.

آری به زندگی فعال تر!
سازمان بهداشت جهانی توصیه های زیر را برای سلامت بیشتر کودکان ارائه می کند:
- کودکان بین ۵ تا ۱۷ سال باید ۳ تا ۴ بار در هفته فعالیت فیزیکی داشته باشند.
- فعالیت فیزیکی توانایی قلبی تنفسی را بالا می برد، اضافه وزن را تنظیم می کند، رشد آن ها را افزایش می دهد و تصور آن ها از خودشان را در روابط اجتماعی بهبود می بخشد.
- مراقب باشید که کودک تمام ساعت هایی که در مدرسه است گوشه ای ننشیند. علاقه هر کودکی با دیگری متفاوت است و باید پی ببریم که چه چیزی کودک را جذب می کند: شنا، کاراته، فوتبال، بسکتبال،…
- اگر خودتان نیز می خواهید زندگی فعال تری داشته باشید، حتما همراه کودک بیرون از خانه به فعالیت بپردازید تا شما نیز از اضافه وزن پیشگیری کنید.
قوانین غذایی
همان طور که در ابتدای این مطلب گفتیم، در زمان رژیم غذایی کودک حتما باید به توصیه های متخصص کودکان توجه نمود.
به توصیه های زیر در تغذیه روزانه کودکان توجه کنید:
- در خانه مواد غذایی با کالری زیاد نگهداری نکنید. مواد غذایی مانند کیک، شیرینی، اسنک و … کالری زیادی دارند. بهتر است که این مواد غذایی جلوی چشم کودک نباشد تا آن ها را نخورد و فقط در بعضی مواقع آن ها را مصرف کند.
- صبحانه برای کودک بسیار ضروری است. هیچ کدام از وعده های غذایی نباید حذف شود و مقدار آن ها نیز باید اندازه باشد.
- از ظرف های کوچک برای کودک استفاده کنید تا حجم غذای او زیاد به نظر برسد.
- لبنیات کم چرب برای کودک تهیه کنید. نوشیدنی های گیاهی نیز برای کودک استفاده کنید.
- اگر کودک تشنه است به او آب بدهید. نوشابه تشنگی کودک را رفع نمی کند و فقط باید در موارد خاص نوشابه بنوشند.
- اگر کودک مبتلا به چاقی است، نباید به او آب میوه بدهید بلکه باید میوه به صورت طبیعی مصرف شود.
- مراقب باشید که کودک غذای خود را جلوی تلویزیون نخورد. کودک باید روی غذا خوردن خود تمرکز کند و آن را به آرامی بجود تا زود سیر شود.
- اگر کودک عادت کند که با سرعت غذا بخورد یا توجهش به تلویزیون باشد، احساس سیری نمی کند و بیشتر دوست دارد غذا بخورد.
- حتما باید مصرف سبزیجات تازه، غذاهای کامل و نان های غنی از غلات را برای کودک افزایش داد. بهتر است کودک نان هایی که با آرد سفید تصفیه شده تهیه شده اند را مصرف نکند.
- کودکان اغلب در برابر خوردن غذاهای دارای سبزیجات سرسختی نشان می دهند. سعی کنید در دادن سبزی به کودک ابتکار عمل به خرج دهید تا برای کودک جذاب شود. به این ترتیب کودک راحت تر سبزی مصرف می کند.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.