۲۴۳۲۸۵
۲
۲
قند و شیرینی را در رژیم غذایی کودک بیش فعال کم کنید

راهنمای رفتار با کودک بیش فعال

رژیم غذایی مناسب تأثیر زیادی بر رفتار و تمرکز کودکان بیش فعال دارد. از مصرف غذاهای حاوی قند و رنگ‌های مصنوعی کاسته و به جای آن‌ها میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل را انتخاب کنید.

راهنمای رفتار با کودک بیش فعال

رژیم غذایی مناسب تأثیر زیادی بر رفتار و تمرکز کودکان بیش فعال دارد. از مصرف غذاهای حاوی قند و رنگ‌های مصنوعی کاسته و به جای آن‌ها میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل را انتخاب کنید.

مدیریت فرزندانی که بیش‌فعالی آن‌ها تشخیص داده شده، می‌تواند چالش‌برانگیز باشد و شما را گاهی به جایی برساند که دوست داشته باشید، از دست هرچه هست و نیست، فرار کنید. اولا که باید بدانید این حس را خیلی از ما تجربه می‌کنیم؛ خسته و غمگین می‌شویم و حتی به پشیمانی از بچه دار شدن می‌رسیم، اما حق نداریم از کنترل خارج بشویم و با کودکان‌مان که در این مورد انتخابی نداشته اند، برخورد نامناسبی داشته باشیم.

راهنمای رفتار با کودک بیش فعال

اما چه می‌توان کرد؟

با رعایت برخی راهکارها، می‌توان به بهبود وضعیت کمک کرد و ارتباط بهتری با فرزندمان ایجاد کنیم.

1. تعیین ساختار و روال مشخص

فرزندان بیش‌فعال معمولاً در برنامه ریزی که قرار می‌گیرند، حال‌شان بهتر است. یعنی چه؟ تعیین زمان‌های مشخص برای فعالیت‌های روزمره مانند خواب، غذا خوردن و بازی و… به آن‌ها کمک می‌کند تا احساس امنیت بیشتری داشته باشند. استفاده از تقویم یا جدول زمانی می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد.

2. تشویق به فعالیت‌های بدنی

فعالیت بدنی می‌تواند به تخلیه انرژی آن‌ها کمک کند. تشویق به ورزش، بازی‌های خارج از منزل یا کلاس‌های ورزشی می‌تواند در کاهش نشانه‌های بیش‌فعالی موثر باشد. فعالیت‌های گروهی نیز می‌تواند مهارت‌های اجتماعی را تقویت کند.

۳. توجه به رژیم غذایی

رژیم غذایی مناسب تأثیر زیادی بر رفتار و تمرکز فرزندان دارد. از مصرف غذاهای حاوی قند و رنگ‌های مصنوعی کاسته و به جای آن‌ها میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل را انتخاب کنید. همچنین، مطمین شوید که فرزندتان آب کافی می‌نوشد. تشنگی او را کلافه و بد رفتار می‌کند و او خودش متوجه این نیازش نیست و این شما هستید که باید بر آب خوردن او نظارت داشته باشید.

۴. ایجاد محیط آرام

محیط خانه باید آرام و بدون حواس‌پرتی باشد. کاهش سر و صدا و از بین بردن عوامل حواس‌پرتی مانند تلویزیون یا بازی‌های ویدئویی می‌تواند به فرزندتان کمک کند تا بهتر تمرکز کند. فضایی برای انجام تکالیف مدرسه با حداقل حواس‌پرتی ایجاد کنید.

۵. استفاده از تکنیک‌های تنفس و آرام‌سازی

آموزش تکنیک‌های تنفس عمیق یا مدیتیشن می‌تواند به فرزندتان کمک کند تا آرامش بیشتری پیدا کند. این روش‌ها می‌توانند در موقعیت‌های استرس‌زا به او کمک کنند تا واکنش‌های بهتری داشته باشد.

راهنمای رفتار با کودک بیش فعال

۶. تشویق به مثبت‌نگری

به جای تمرکز بر رفتارهای منفی، به رفتارهای مثبت توجه کنید و آن‌ها را تشویق کنید. استفاده از ستاره‌ها یا نشان‌ها برای قدردانی از رفتارهای خوب می‌تواند انگیزه را افزایش دهد.

۷. گفت‌وگو و ارتباط موثر

با فرزندتان به طور منظم صحبت کنید و احساساتش را بشنوید. ایجاد فضایی برای بیان احساسات و نگرانی‌ها به فرزند کمک می‌کند تا احساس کند، مورد توجه و درک قرار دارد.

۸. همکاری با معلمان و متخصصان

همکاری با معلمان و مشاوران مدرسه می‌تواند به بهبود وضعیت آموزشی و اجتماعی فرزند کمک کند. اطلاع‌رسانی به آن‌ها درباره شرایط فرزندتان و تقاضای راهنمایی‌های لازم می‌تواند مؤثر باشد.

۹. اجتناب از مقایسه

هر کودک منحصر به فرد است و مقایسه فرزندتان با دیگران می‌تواند اعتماد به نفس او را کاهش دهد. به جای مقایسه، بر روی نقاط قوت و پیشرفت‌های او تمرکز کنید.

۱۰. درخواست کمک از متخصصان

درمان و کنترل بیش فعالی حتما باید با نظارت پزشکان و متخصصان باشد. حتما با یک مشاور مطمین و پزشک متخصص در ارتباط باشید تا به شما در مدیریت بهتر وضعیت کمک کند.

راهنمای رفتار با کودک بیش فعال

حرف آخر:

مدیریت رفتارهای کودک بیش‌فعال، نیازمند صبر، حوصله و تعامل مثبت است. با به‌کارگیری این راهکارها می‌توانید به بهبود وضعیت فرزندتان کمک کنید و رابطه‌ای سالم و مثبت با او ایجاد نمایید، وگرنه سلامت خود و خانواده‌تان را به خطر می‌اندازید و زمینه ایجاد مشکلات بزرگتر در آینده برای فرزندتان را فراهم می‌کند.

 

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.