۲۴۳۳۸۴
۱۳
۱۳
راهکارهایی برای رهایی از چالش این روزها

دردسرهای کودکی که «مهدکودک» را دوست ندارد

از کودکتان بپرسید چرا نمی‌خواهد به مهدکودک برود؟ ممکن است او نگرانی‌ها یا ترس‌های خاصی داشته باشد که شما از آن‌ها بی‌خبر هستید.

دردسرهای کودکی که «مهدکودک» را دوست ندارد

از کودکتان بپرسید چرا نمی‌خواهد به مهدکودک برود؟ ممکن است او نگرانی‌ها یا ترس‌های خاصی داشته باشد که شما از آن‌ها بی‌خبر هستید.

کودک داد و فریاد می‌کند، گریه می‌کند، صبحانه‌اش را نمی‌خورد و این سر و صدا را در تمام مسیر و حتی تا رسیدن به مهدکودکش ادامه می‌دهد. شما در این مسیر تنها نیستند، پدر و مادرهای زیادی در دنیا و در موقعیت‌های مختلف اینچنینی قرار می‌گیرند. حرص خوردن چاره کار نیست. به خواندن این مطلب ادامه دهید که می‌تواند به شما کمک کنید.

با کودکت حرف بزن

مواجهه با کودکی که از رفتن به مهدکودک می‌کند، می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. این احساسات ممکن است ناشی از عوامل مختلفی مانند جدایی از والدین، عدم آشنایی با محیط جدید، یا ترس از ناآشنایان باشد.

اولین قدم این است که با کودک صحبت کنید و احساسات او را بشنوید. از او بپرسید چرا نمی‌خواهد به مهدکودک برود. ممکن است او نگرانی‌ها یا ترس‌های خاصی داشته باشد که با شنیدن آن‌ها بتوانید به او کمک کنید. این گفتگو به کودک احساس امنیت و حمایت می‌دهد.

دردسرهای کودکی که «مهدکودک» را دوست ندارد

یکباره او را داخل استخر نیانداز

مدرسه و مهدکودک رفتن مثل ورود به استخر است. باید او را کم کم آماده کنید؛ نه اینکه یکباره او را پرتاب کنید در جایی که هیچ شناختی از آن ندارد. قبل از شروع سال، می‌توانید کودک را به مهدکودک ببرید تا با محیط آشنا شود. این کار به او کمک می‌کند تا با فضا، مربیان و سایر کودکان آشنا شود و احساس راحتی بیشتری کند.

به جای اینکه به یکباره کودک را به مهدکودک بفرستید، می‌توانید این فرآیند را تدریجی کنید. ابتدا می‌توانید چند ساعت در مهدکودک بمانید و سپس به تدریج زمان جدایی را افزایش دهید.

زندگی نظم دار

تعیین یک روال مشخص برای صبح‌ها می‌تواند به کودک کمک کند تا احساس امنیت بیشتری داشته باشد. زمانی که کودک بداند چه انتظاری دارد، کمتر دچار اضطراب خواهد شد. برنامه روتین صبحگاهی داشته باشید حتی در شیوه به مهدکودک/ مدرسه رساندن او و یا اینکه قرار است با چه کسی به آنجا برود.

دردسرهای کودکی که «مهدکودک» را دوست ندارد

سرزنش نکنید

بر روی جنبه‌های مثبت مهدکودک تأکید کنید. مثلاً می‌توانید از بازی‌ها، دوستان جدید و فعالیت‌های جالب صحبت کنید تا کودک انگیزه بیشتری برای رفتن پیدا کند. فراموش نکنید که سرزنش کردن او چاره کار نیست و این کودک و آن کودک را که گریه نمی‌کنند، نشانش دادن فقط احساس بد را در او بیشتر می‌کند.

پاداش بدهید اما کوچک

به کودک پاداش‌هایی برای رفتن به مهدکودک بدهید. این پاداش‌ها می‌توانند کوچک باشند، مانند یک خوراکی مورد علاقه یا وقت بیشتر برای بازی بعد از بازگشت از مهد.

با او در تماس باشید

در طول روزهای اولی که کودک در مهدکودک است، می‌توانید با او تماس بگیرید یا یادداشت و نقاشی کوچکی برایش بگذارید تا احساس کند همیشه در کنار شماست.

دردسرهای کودکی که «مهدکودک» را دوست ندارد

گذشت زمان همه چیز را درست می‌کند

باید صبور باشید و به کودک زمان بدهید تا به محیط جدید عادت کند. ممکن است در ابتدا سخت باشد، اما با گذشت زمان و حمایت شما، او به محیط جدید عادت خواهد کرد.

شاید نیاز به مشاور حرفه‌ای دارید

اگر مشکلات ادامه داشت و کودک همچنان از رفتن به مهدکودک امتناع می‌کرد، مشاوره با یک روانشناس کودک مفید و حتی ضروری است. این متخصصان می‌توانند راهکارهای مؤثری به شما و خاص شما پیشنهاد دهد.

و در نهایت، مهم‌ترین نکته این است که کودک احساس امنیت و حمایت کند تا بتواند با تغییرات جدید سازگار شود و شما باید کشف کنید که چرا او این احساس را ندارد و چگونه باید در او و با گذشت زمان و نه یکباریه ایجادش کنید.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.