۲۰۱۷۳۴
۱۰۰۷۳
۱۰۰۷۳

تاری دید در بارداری، چه عللی دارد؟

این‌که بینایی ما در طول زمان تغییر کند، یک اتفاق طبیعی است، اما اگر دچار تاری دید در بارداری شوید، طبیعی است که سئوالات و نگرانی‌هایی برایتان پیش بیاید.

تاری دید در بارداری، چه عللی دارد؟

این‌که بینایی ما در طول زمان تغییر کند، یک اتفاق طبیعی است، اما اگر دچار تاری دید در بارداری شوید، ممکن است که سئوالات و نگرانی‌هایی برایتان پیش بیاید.

در این مقاله می‌خوانید: 

تاری دید در بارداری، چه عللی دارد؟

تاری دید در بارداری

تاری دید در بارداری نسبتا شایع است و معمولا دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. اما چه چیزی باعث تغییرات بینایی و تاری دید در بارداری می‌شود؟ و چه کاری می‌توانید انجام دهید؟ این مقاله به پرسش‌هایتان پاسخ می‌دهد. 

آیا تغییرات بینایی و تاری دید در بارداری طبیعی است؟

بله، تغییرات بینایی و تاری دید در بارداری طبیعی است، اگر چه همه خانم‌ها آن را تجربه نمی‌کنند. در واقع، اکثر خانم‌های باردار هیچ تفاوتی را متوجه نمی‌شوند.

خبر خوب این‌که این مشکل، موقتی است. به عبارت دیگر، پس از تولد نوزاد، یا حتی قبل از آن، این مشکل از بین می‌رود. مهم است که بدانید در حالی که اکثر تغییرات بینایی در بارداری چیز مهمی نیستند، اما سایر تغییرات می‌تواند نشانه یک مشکل جدی‌تر باشد. 

بیشتر بخوانید: بدمزگی دهان در دوران بارداری، نگران نباشید

تاری دید در بارداری، چه عللی دارد؟

چه چیزی باعث تاری دید در بارداری می شود؟

بله! درست حدس زدید هورمون‌ها در تاری دید، نقش دارند. هورمون‌ها هستند که باعث بسیاری از علائمی می‌شوند که ممکن است در بارداری تجربه کنید. هورمون‌ها می‌توانند ضخامت و انحنای قرنیه را تغییر دهند و باعث تغییر در بینایی شوند. یعنی ممکن است تاری دید خفیف داشته باشید. این مشکلات معمولا موقتی هستند و با پیشرفت بارداری، یا تشدید می‌شوند، یا این‌که از بین می‌روند. 

هورمون‌ها می‌توانند ضخامت و انحنای قرنیه را تغییر دهند و باعث تغییر در بینایی شوند. یعنی ممکن است تاری دید خفیف داشته باشید. این مشکلات معمولا موقتی هستند.

نکته دیگر این‌که شما در دوران بارداری به اندازه‌ای که قبلا اشک تولید می‌کردید، اشک تولید نمی‌کنید. در دوران بارداری، مایعات بیشتری در خود نگه می‌دارید و چون اشک نمی‌ریزید، این موضوع می‌تواند بر بینایی‌تان تاثیر بگذارد.

با این حال گاهی تاری دید در بارداری می‌تواند نشانه مشکل جدی‌تر باشد. تاری دید ممکن است به دلیل پره‌اکلامپسی رخ بدهد. پره‌اکلامپسی، فشار خون جدی در دوران بارداری است و در آن بدن نمی‌تواند قند خون را به درستی تنظیم کند. اگر قبل از بارداری تشخیص داده شده که دیابت، یا فشار خون بالا دارید و متوجه شده‌اید که در دوران بارداری تغییرات عمده‌ای در بینایی‌تان ایجاد شده، به پزشک مراجعه کنید.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با پزشکان متخصص چشم پزشکی

تاری دید در بارداری، چه عللی دارد؟

تاری دید در بارداری چه زمانی شروع می شود؟

در هر مقطعی از بارداری ممکن است دچار تاری دید شوید. با این حال، با پیشروی بارداری، این مشکل ایجاد می‌شود. تغییرات هورمونی در بینایی بیشتر در سه ماهه آخر اتفاق می‌افتد. علاوه بر این، عوارضی که با تغییرات بینایی مرتبط هستند، مانند پره‌اکلامپسی و دیابت بارداری، در اواخر سه ماهه دوم، یا سوم بارداری ظاهر می شوند.

بیشتر بخوانید: کاهش تهوع بارداری، داروهای امن

تاری دید در بارداری، چه عللی دارد؟

درمان تاری دید در بارداری، چه باید کرد؟

توانایی دیدن واضح، اهمیت زیادی دارد، به همین دلیل هم پزشکان توصیه می‌کنند اگر در بارداری یا هر زمان دیگر با تاری دید مواجه هستید به چشم‌پزشک مراجعه کنید. اگر بینایی‌تان تغییر کرده است، یک معاینه چشم انجام دهید تا دلیل آن را بیابید. کار سختی نیست و می‌تواند خیالتان را آسوده کند. انجام معاینه چشم در دوران بارداری کاملا بی‌خطر است.

ممکن است برخی از پزشکان توصیه کنند که از خرید عینک جدید در دوران بارداری خودداری کنید چون احتمال دارد نمره چشم شما دوباره بعد از تولد نوزاد تغییر کند، اما همچنان باید مطمئن شوید که می‌توانید به خوبی ببینید. شما باید مراقب چشم‌هایتان باشید و برای مراقبت از نوزاد، ابتدا از خودتان مراقبت کنید.

بیشتر بخوانید: علت بی خوابی در اوایل بارداری

تاری دید در بارداری، چه عللی دارد؟

چه زمانی در مورد تاری دید در بارداری به پزشک مراجعه کنیم؟

در حالی که چشم‌پزشک می‌تواند تغییرات بینایی مرتبط با هورمون را کنترل کند، اما اگر مشکوک هستید که تاری دید شما به یک بیماری زمینه‌ای یا عوارض بارداری مرتبط است، بهتر است با پزشک متخصص زنان و زایمان، یا مامای خود مشورت کنید.

به گفته متخصصان، برخی از علائم مشکوک که باید مراقب آن‌ها باشید، عبارتند از:

  • گزگز یا بی‌حسی در دست‌ها یا پاها
  • تشنگی بیش از حد
  • تکرر ادرار
  • زخم‌هایی که به کندی بهبود می‌یابند
  • خستگی مفرط
  • سردردهای شدید و مداوم
  • از دست دادن موقت بینایی، حساسیت به نور، یا دوبینی
  • تهوع، یا استفراغ در اواسط یا اواخر بارداری
  • درد بالای شکم
  • ادرار کم
  • تنگی نفس
  • افزایش وزن ناگهانی
  • تورم صورت و دست‌ها

تشخیص اینکه آیا تاری شما یک علامت طبیعی بارداری است، یا نشانه یک مشکل جدی سلامتی، بر عهده پزشک است، بنابراین برای بررسی سلامتی خود حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با پزشکان متخصص زنان و زایمان

تاری دید در بارداری، چه عللی دارد؟

خلاصه

در تاری دید بارداری نیز مقصر اصلی هورمون‌ها هستند. آن‌ها می‌توانند ضخامت و انحنای قرنیه را تغییر دهند و باعث تغییر در بینایی شوند. این مشکل ممکن است در هر مقطعی از بارداری رخ بدهد، اما احتمال آن در سه ماهه سوم بارداری بیشتر است. اگر دچار تاری دید در بارداری هستید، به چشم‌پزشک مراجعه کنید تا چشم‌هایتان را معاینه و برای تاری دید هورمونی، درمانی تجویز کند. البته خوب است به پزشک متخصص زنان و زایمان نیز مراجعه کنید که مطمئن شوید تاری دید به دلیل پره‌اکلامپسی نیست. در صورت وجود علائمی مانند تنگی تنفس، تورم صورت و دست‌ها، تهوع، یا استفراغ در اواسط یا اواخر بارداری و درد بالای شکم به پزشک مراجعه کنید.

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان سر بزنید. 

منبع: thebump

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.