۶۱۶۹۹
۱۱۰۷۶
۱۱۰۷۶

همه چیز درباره ذخیره خون بندناف نوزاد (۱)

در صورت رضایت مادران به اهدا خون بند ناف، در زمان زایمان جمع‌آوری شده و به آزمایشگاه بانک‌های خون بند ناف منتقل،‌ در آنجا سلول‌های بنیادی آن جدا و سپس ذخیره‌سازی می‌شود.

ایسنا : خون بندناف یک منبع با ارزش و غنی از سلول‌های بنیادی، بلوک‌های ساختمانی خون و سیستم ایمنی است که امروزه والدین زیادی در سراسر دنیا به کمک بانک‌های خون، آن را به عنوان پشتوانه‌ سلامت فرزندان خود در آینده حفظ و نگهداری می‌کنند.

این خون، خونی است که بعد از تولد نوزاد در جفت باقی مانده و معمولا دور انداخته می‌شود، اما امروزه با اهدای آن می‌توان به بیماران نیازمند پیوند مغز استخوان کمک کرده و جان آنها را از مرگ نجات داد.

همه چیز درباره ذخیره خون بندناف نوزاد (1)

امروزه در اغلب کشورهای توسعه‌یافته بانک خون بند‌ ناف وجود دارد که خون بند ناف نوزاد را به جای دور ریختن ذخیره کرده و در آینده برای خود او یا دیگر بیماران استفاده می‌کنند. به این صورت که بلافاصله بعد از زایمان، بندناف از نوزاد جدا می‌شود و با یک سوزن خون از بندناف و جفت جمع‌آوری و به کیسه‌های خون منتقل می‌شود. سپس خون بند‌ناف نوزاد که غنی از سلول‌های بنیادی و سلول‌های خون‌ساز است منجمد و در بانک‌های خون بندناف نگهداری می‌شود تا چنانچه نوزاد در بزرگسالی مبتلا به بیماری‌هایی نظیر سرطان خون شد، برای درمان استفاده شود.

آمار ذخایر خون بندناف کشور از ابتدای تاسیس تا سال ۹۳ به دو هزار و ۴۶ واحد رسیده بود و در حال حاضر حدود ۲۴۰۰ گونه خون بندناف در بانک خون بندناف و سلول‌های بنیادی سازمان انتقال خون ایران وجود دارد، البته این درحالی‌ست که هنوز میزان دسترسی بیماران نیازمند خون بندناف به این فرآورده در کشور با محدودیت روبرو است؛ چرا که برخی از مردم تصور می‌کنند که این خون تنها برای مصرف خود و خانواده آنهاست اما واقعیت این است که خون‌ بندناف به ویژه در ایران که شباهت مولکول‌های سازگاری نسلی زیاد است، می‌تواند برای بسیاری از بیماران به کار رود. بر همین اساس گفت‌وگویی با رییس گروه بانک خون بند ناف و سلول‌های بنیادی سازمان انتقال خون ایران ترتیب دادیم:

دکتر مهین نیکوگفتار در خصوص بانک خون بند ناف سازمان انتقال خون و نحوه عملکرد آن، با بیان اینکه این بانک، یک بانک خون بند ناف عمومی است،‌ گفت: این مرکز در سال ۱۳۸۷ تشکیل شده است و از آن زمان تا به حال حدود ۲۴۰۰ گونه خون بند ناف از مادران اهدا کننده‌ای که رضایت به اهدای خون بند ناف خود داده‌اند در این بانک نگهداری شده است.

بازسازی مغز استخوان با خون بندناف
وی هدف از نگهداری این خون را اینگونه تشریح کرد: از آنجایی که خون بند ناف حاوی سلول‌های بنیادی خون‌ساز است، در صورت رضایت مادران به اهدا خون بند ناف، در زمان زایمان جمع‌آوری شده و به آزمایشگاه بانک‌های خون بند ناف منتقل،‌در آنجا سلول‌های بنیادی آن جدا و سپس ذخیره‌سازی می‌شود. معمولا سلول‌های بنیادی خون‌ساز می‌تواند در درمان بیماری‌های بدخیم سیستم خون‌ساز و بعضی دیگر از بیماری‌های سیستم خون‌ساز و همچنین در بیمارانی که دچار انواع بدخیمی‌ها شدند برای بازسازی مغز استخوان استفاده شود.

نجات جان بیماران نیازمند مغزاستخوان با خون بندناف 20 ساله
وی در پاسخ به اینکه خون بندناف تا چند سال قابل نگهداری است، گفت: در دنیا گزارش شده که نگهداری خون بندناف تا ۲۰ سال هم هیچ‌گونه ضرری برای سلول ندارد. به این معنی که حدود ۲۰ تا ۲۴ سال نمونه‌های خون بندناف در بانک‌ها ذخیره‌سازی شده و توانسته جان بیمارانی را که نیازمند پیوند مغز استخوان بودند را نجات دهند.

ادامه دارد...

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.