۲۴۲۸۱۲
۴
۴

اگر برستان پر از موست این مقاله مخصوص شماست

یکی از شایع‌ترین علل ریزش موها، عوامل تغذیه‌ای و به‌خصوص فقر آهن است. البته کمبود روی، کلسیم، پروتئین و. . . نیز می‌توانند باعث ریزش مو شوند

اگر برستان پر از موست این مقاله مخصوص شماست

 

اولش خودش را روی برس‌تان نشان می‌دهد. وقتی که مجبور می‌شوید هر روز موهای گیر کرده در شانه را خالی کنید. چیزی نمی‌گذرد که پای این موها که قرار بود روی سرتان باشد، به سرامیک‌های خانه باز می‌شود و از اینکه گاهی مجبور می‌شوید آنها را از بشقاب غذای‌تان بیرون بکشید، شرمنده می‌شوید. شاید برای شما هم این سوال مطرح باشد که تا چه زمانی باید با ریزش موها مدارا کرد و از چه وقت باید به فکر درمان این مشکل افتاد. باید بدانید که به‌طور کلی در هر زمانی ۱۰درصد از موها در حال استراحت هستند و بعد از گذشت سه تا چهار ماه این موها می‌ریزند و به جای آنها موهای جدیدی رشد می‌کنند. در پزشکی زمانی می‌گویند فرد دچار ریزش مو شده‌است که در طول روز بیش از ۵۰ تا ۱۰۰ تار موی او بریزد یا اگر حدود ۱۰۰ تار مو را بکشند بیشتر از ۴ تا ۵ تار مو کنده شود و بریزد. اگر شما در گروه افرادی هستید که با هر بار دست کشیدن به موها، چندین تار کنده شده را لا به لای انگشت‌های‌تان مشاهده می‌کنید، ادامه این مطلب را بخوانید. ما به شما می‌گوییم که با چه روشی می‌توانید به این مشکل خاتمه دهید.

اگر برستان پر از موست این مقاله مخصوص شماست

چرا موهای‌تان می‌ریزد؟

هر پزشکی قبل از اینکه بخواهد ریزش موها را درمان کند باید علت ریزش موها را به درستی تشخیص دهد. ریزش مو می‌تواند به دلایل بیشماری اتفاق بیفتد و در دنیای پزشکی، هر دلیلی که باعث از دست رفتن موها شود، درمان خاصی را می‌طلبد. گذشته از این، گاهی دلیل ریزش مو مشکلات مربوط به پوست  یا حتی خود مو نیست؛ گاهی بیماری‌هایی که به آنها  مبتلا می‌شوید و یا کمبود‌هایی که بدن‌تان از درون با آنها مواجه شده‌است، می‌تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد. به همین دلیل در ادامه شایع‌ترین‌ دلایل از دست رفتن موها را برای‌تان عنوان کرده‌ایم.

یکی از شایع‌ترین علل ریزش موها، عوامل تغذیه‌ای و به‌خصوص فقر آهن است. البته کمبود روی، کلسیم، پروتئین و. . . نیز می‌توانند باعث ریزش مو شوند.  اگر بدن‌تان به اندازه کافی پروتئین‌ها، مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیازش را دریافت نکند، هر روز کم مو تر از قبل خواهید شد.

بیماری یا جراحی سخت

سه یا چهار ماه پس از یک بیماری سخت یا جراحی خشن به خاطر استرسی که به وجود می‌آید ممکن است به‌طور ناگهانی تعداد زیادی از موها بریزند که البته موقتی است. بیماری‌هایی مثل دیابت نیز می‌توانند ریزش مو ایجاد کنند.

 اختلالات هورمونی

اگر مشکل تیروئیدی وجود داشته باشد، چه پرکار و چه کم‌کار، می‌تواند باعث ریزش موی شما شود ولی با حل مشکل تیروئید، این مشکل هم حل خواهد شد. شاید تعادل هورمون‌های زنانه مثل استروژن یا مردانه مثل آندروژن به هم خورده باشد که باز هم می‌تواند از علل ریزش مو باشد. متعادل کردن این هورمون‌ها نیز به حل ریزش مو منجر خواهد شد.

چربی پوست سر

اگر پوست سر چرب باشد یا حتی پوست شوره داشته باشد ممکن است ریزش مو بیشتر شود؛ به همین دلیل توصیه می‌شود که این افراد با برطرف کردن چربی یا شوره سرشان، مانع از دست رفتن موهای‌شان شوند.

اگر برستان پر از موست این مقاله مخصوص شماست

خشکی پوست سر

گاهی نیز خشکی شدید پوست سر و انواع درماتیت‌ها و زمانی که گردش خون خوبی در این منطقه وجود ندارد، ممکن است باعث ریزش موها شود.

بارداری

 ریزش مو در بسیاری از خانم‌ها بعد از گذشت سه ماه از بچه‌دار شدن بیشتر می‌شود. این به خاطر این هست که در زمان بارداری افزایش مقدار هورمون‌های زنانه سبب می‌شود تا بدن موهایی را که باید می‌ریختند، نگاه دارد و پس از بارداری که سطح هورمون‌ها نرمال می‌شود، موهای اضافه ریزش پیدا می‌کنند. گرچه برخی از خانم‌ها در ماه‌های بارداری چنین مشکلی را تجربه می‌کنند، برخی دیگر چند ماه پس از زایمان دچار ریزش موی شدید می‌شوند.

 داروها

 بعضی داروها نیز باعث ایجاد این مشکل می‌شوند، مثلا داروهایی مثل داروهای ضد‌ انعقاد خون (وارفارین، هپارین)، داروهای ضد‌افسردگی، داروهای ضد‌نقرس، شیمی‌درمانی که برای سرطان‌ها استفاده می‌شود. قطع این داروها در کاهش ریزش مو بسیار کمک‌کننده است.

اگر برستان پر از موست این مقاله مخصوص شماست

 عفونت

بعضی عفونت‌ها مثل عفونت‌های قارچی (قارچ کچلی) یا حتی رعایت نکردن بهداشت باعث ریزش مو می‌شوند که با درمان آن با داروهای ضد‌قارچ، می‌توان از ریزش مو جلوگیری کرد.

هورمون‌ها

در ریزش مو آندروژنیک که بیشتر در آقایان اتفاق می‌افتد، ماینوکسیدیل و قرص‌های فیناستراید تجویز می‌شود و تا به حال نیز نتایج خوبی مشاهده شده‌است. اگر هم ریزش مو آندروژنیک در خانم‌ها مشاهده شود علاوه‌بر تجویز ماینوکسیدیل، ترکیباتی از تروژسترون به‌صورت موضعی تجویزمی‌شود.

تعویض شامپو ریزش را کم میکند؟

اگر بیماری دچار چربی شدید پوست سر یا عوامل شوره‌ای است، درمان شوره‌سر با دارو یا شامپو‌های مخصوص و کنترل چربی پوست می‌تواند تا حد زیادی ریزش موها را کم کند. خشکی شدید پوست سر نیز با بعضی از داروهای موضعی و آبرسانی پوست کنترل می‌شود در نتیجه آن، میزان گردش خون محیطی افزایش می‌یابد و فولیکول‌های مو تغذیه می‌شوند و در نهایت ریزش ناشی از خشکی پوست کاهش می‌یابد. علاوه‌بر این استفاده از برس‌ها و شانه‌های چوبی نیز می‌تواند موثر باشد چون کمتر موها را تحریک می‌کند.

هنوز وقت درمان نرسیده!

اگر فردی که ریزش مو دارد و یک ضایعه فعال التهابی در منطقه سر مشاهده شود حتما باید آزمایش‌های لازم انجام گیرد تا فرد از نظر بیماری‌های قارچی کنترل شود و درصورت مثبت بودن آزمایش، عفونت قارچی با دارو درمان شود. در بعضی اشخاص هم موها به‌طور تکه‌ای (سکه‌ای) می‌ریزند و هیچ‌گونه ضایعه التهابی نیز دیده ‌نمی‌شود. در این مواقع برای درمان به هیچ دارویی نیاز نیست و تنها راه‌حل، دادن اعتمادبه‌نفس و اطمینان به بیمار است که موهای ریخته شده دوباره رشد خواهند کرد چون این نوع ریزش نمی‌تواند علتی جز استرس داشته‌ باشد.

البته گاهی هم با داروهای استروئیدی موضعی یا تزریقی در آن محل، ریزش مو درمان می‌شود.

نگذارید موهایتان بشکند

برای موهایی که به‌دلیل رنگ‌ومش یا استفاده نابه‌‌جا از سشوار و اتو آسیب دیده‌اند، درمان‌هایی چون ویتامینه کردن یا استفاده از کرم‌های مو توصیه می‌شود، البته حتما باید عوامل فیزیکی نیز کنترل شوند. در واقع استفاده از کرم‌ها یا ویتامینه‌کردن از موها مقابل آسیب‌های بیشتر محافظت می‌کند اما اثری در کنترل ریزش مو نخواهند داشت و فقط می‌توانند از شکنندگی و خرد شدن بیشتر موهای شما جلوگیری کند.

البته توجه داشته ‌باشید اگر موها دچار موخوره شوند حتما باید آن منطقه کوتاه شود و استفاده از کرم‌های مو فایده‌ای ندارد، چون این موها دیگر از بین رفته‌اند.

اگر برستان پر از موست این مقاله مخصوص شماست

شامپوهای ضدریزش فایدهای دارند؟

تقریبا می‌توان گفت شامپوها نقشی در ریزش مو ندارند. استفاده از یک شامپوی مرغوب بیشتر می‌تواند در درخشان شدن موها تاثیر داشته باشد. پزشکان هیچ‌گاه برای درمان ریزش موها تنها به یک شامپو اکتفا نمی‌کنند و حتما با توجه به علل زمینه‌ای ریزش موها درمان موثری را پیش می‌گیرند و در کنار درمان‌های دیگر یک شامپوی ضدریزش هم توصیه می‌کنند. در واقع شامپو تنها می‌تواند یک درمان تکمیلی باشد، مثلا شامپوهای حاوی کافئین با افزایش جریان خون محیطی شاید بتوانند کمی در ریزش موها تاثیر داشته ‌باشند.

ماینوکسیدیل موهای ریخته را برمیگرداند؟

ماینوکسیدیل یکی از موثرترین داروهای ریزش موست در واقع در گذشته این دارو برای مصارف دیگر استفاده می‌شد ولی محققان به این نتیجه رسیدند که یکی از عارضه‌های آن پرمویی است به همین دلیل پیشنهاد شد به عنوان درمان ریزش به کار رود، اما اگر می‌خواهید استفاده از ماینوکسیدیل را شروع کنید باید چند نکته را بدانید؛ اول اینکه قطع ناگهانی ماینوکسیدیل می‌تواند مجددا باعث ریزش موها شود به همین دلیل باید مصرف آن تا سال‌ها ادامه یابد و حتی اگر می‌خواهید دارو را کنار بگذارید باید به‌تدریج مصرف آن را کم و بعد قطع کنید.

منتظر معجزه نباشید

درست است که داروهایی از قبیل ماینوکسیدیل می‌توانند به داد شما برسند، اما برای گرفتن نتیجه دلخواه‌تان چاره‌ای جز صبر کردن ندارید.

چند ماه بعد از شروع مصرف، موها رشد می‌کنند درنتیجه باید صبر و حوصله زیاد داشت. ماینوکسیدیل را باید روزانه یک‌بار مصرف کرد و حتی در بعضی مواقع در ما‌ه‌های ابتدای مصرف توصیه می‌شود دو بار در روز استفاده شود.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.